Jump to content
IGNORERAD

Mac eller PC ? Vad väljer du ?


AnOnYm

Mac eller PC ? Vad väljer du ?  

57 röster

  1. 1. Mac eller PC ? Vad väljer du ?

    • Billig & bra PC
      39
    • Snygg men dyr Mac
      18


Recommended Posts

Quote

Efter det att Amiga försvan blev det PC och det var synd!!

Har kört PC i över 10 år Microsoft är ett jobbit företag och byter OS på tok för ofta!!!

Har släpt flers ofärdiga OS= ME. XP; Vista, mfl.

pigge01

Men pigge då :)

Installera nått linux eller BSD så slipper du byta system, bara uppgradera i kommandopromten.

Du slipper du allt med att sätta in skiva, ominstallera osv :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • GammalDansken

    4

  • Tallviking

    3

  • honken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

pigge , det finns inget som tvingar dig att byta OS...

OS byte görs utav 2 olika anledningar

Support utav ny hw .

Ny funktionalitet.

[/q]

Ja där är du ute och flyger!!

Jag skick in min hyr dator med XP och den blev utbytt mot en ny.

Med vista!!! :diablo:

Nu efter 1,5 år går det bra men ännu inte riktigt bra!

kör home pro.

Så valet är på HP! :crazy:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men pigge då :)

Installera nått linux eller BSD så slipper du byta system, bara uppgradera i kommandopromten.

Du slipper du allt med att sätta in skiva, ominstallera osv :)

Ja det låter vättigt.

Men köra med olika OS på mina egna och på jobbet/hotell är jobbit!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pigge,

Jag kör linux SUSE , Debian ,  Linpus.

Windows 2000 , XP , Vista .

Det är väl inget större problem att köra med olika OS ?  :dance1:

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är PC som blir mitt val. Varför? Av den enkla anledningen att jag kört PC sen 1987 och har varken tiden eller lusten att lära mig ett helt nytt system.  :great:

Den sandlådedebatt som ibland uppstår i frågan Mac/PC är lika intressant som "min pappa är mycket starkare än din pappa"!  :bag:

Jag har mina skäl för att använda det verktyg jag tycker passar mig och ni använder de verktyg ni vill, så tror jag det fungerar bäst. Sen kan det ju bli som Tallviking exemplifierade ovan, då får man lösa det efter bästa förmåga. :drinks:

Det enda vi kan enas om är att inget verktyg är perfekt och inget passar alla.  :yes:

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt mig av PC under alla år fram tills för knappt två år sen då jag kände att jag var nyfiken på Apple's produkter och köpte mig då en 13,3 tums MacBook som är helt suverän.

Tycker att båda systemen är bra och jag alternerar mellan MacBooken och en ny 13,3 tums HP som jag också är helnöjd med.

Känns lite som att man får träna båda hjärnhalvorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väljer PC men inte på grund av dom alternativen som finns med i omröstningen.

Anledningen till PC är för att jag sätter ihop mina datorer själv, och då går Mac fetbort samt att PC'n inte alltid blir speciellt billig.

Sista jag satte ihop skulle/skall bara tugga som server, den blev svinbillig, bygget innan den kunde jag fått en Mac för med lätthet.

Sitter fortfarande för övrigt vid förra bygget och det håller nog nått år än, ingen större idé att uppgradera längre dock, garantierna

har gått ut för länge sedan Herr Chang, så gammal är den nu and still going strong... ;)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Quote

Väljer PC men inte på grund av dom alternativen som finns med i omröstningen.

Anledningen till PC är för att jag sätter ihop mina datorer själv, och då går Mac fetbort samt att PC'n inte alltid blir speciellt billig.

Sista jag satte ihop skulle/skall bara tugga som server, den blev svinbillig, bygget innan den kunde jag fått en Mac för med lätthet.

Sitter fortfarande för övrigt vid förra bygget och det håller nog nått år än, ingen större idé att uppgradera längre dock, garantierna

har gått ut för länge sedan Herr Chang, så gammal är den nu and still going strong... ;)

sitter på (vid) en 8 år gammal dator PC fabriksbyggd känt märke funkar fint men börjar bli slö och jag har lyckats fylla 37 GB hårddisken.

Skulle välja en pc både bärbart och stationär. Skulle köpa en enkel billig bärbar då de inte håller så länge och ändå ger mindre prestanda för pengarna och en stationär som var värst för ca sex till åtta månader sen typ kring i julas det ger mest för pengarna) :clapping:

Mac är ju duktiga på bärbar teknologi men dyra  tunga och klumpiga. Ett plus är ju att de är inte lika stöldbegärliga och drabbas inte lika mycket av virus m.m. detta p.g.a att dom inte har så stor marknadsandel om man vill djävlas och skapa virus trojaner m.m. :na: så vill man ju komma åt så många system som möjligt :drinks: då blir det pc  och microsoft windows

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

sitter på (vid) en 8 år gammal dator PC fabriksbyggd känt märke funkar fint men börjar bli slö och jag har lyckats fylla 37 GB hårddisken.

Skulle välja en pc både bärbart och stationär. Skulle köpa en enkel billig bärbar då de inte håller så länge och ändå ger mindre prestanda för pengarna och en stationär som var värst för ca sex till åtta månader sen typ kring i julas det ger mest för pengarna) :clapping:

Ett tips till den som funderar på stationärt.

Köp en server. Lådan är lite större kanske men ska den ändå gömmas under bordet.

Dessutom är kylning etc dimensionerat för kontinuerlig drift.

Köpte en HP server senast. Kraftfull processor, 2 Gb (standard-) minne och 500 Gb hårddisk. 1995:- inkl moms.

Skulle funka alldeles utmärkt som hemdator men nu var den iofs tänkt att tjäna som hårdbelastad server på ett företag.

Passade på att köpa 6 stycken till detta priset, så halva serverparken blev förnyad :-)

En av dom slutade funka efter 4-5 månader. Shit happens. Nåt vaising med moderkortet.

HP bytte ut det på plats nästa dag. Kom dit, plockade isär, satte dit nytt och startade upp så

allt kunde fortsätta som ingenting. Och gratis - det ingick i garantin.

För 1995:- alltså.

Har inte kollat nyligen men servrar i den billiga ändan av skalan ger ohyggligt mycket dator för pengarna.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Väcker tråden till liv typ.. bra bild eller :great:

http://forum.macworld.se/blogg/20090406/lasarbild-windows-pa-macen/

Satan i gatan den vart slimmad

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Med photoshop kan man fixa mycket

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Konstigt att så många kan finna hinder med en Mac och missa alla möjligheter med den.

Jag kan förstå att man tycker att det är dyrare än en Acer eller liknande men köper man en HP NW serie så är priserna ganska lika.

Gillar man inte operativsystemet så kan man köra både Win och OsX samtidigt eller varför inte Linux också.

Sitter själv med två Mac'ar och en gammal HP NW8440 och på jobbet kör jag HP XW och Z serien.

Tycker allt kändes lättare med Mac efter 1 veckas användande

Gillar man Office paketet och spelande är Windows att föredra (men man kan ju köra det på Mac).

Kommer själv att installera Windows 7 på Mac'en men bara för arbetets skull

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Kanske skulle prova Mac?

Det är väl det som gör att MAC OS aldrig kommer att bli stort.

Om jag vill prova Windows , Linux eller vad som helst fixar jag en skiva och installerar på min burk, Ev installerar jag V-box för att köra virtuellt på min maskin.

Skall jag prova MAC måste jag köpa ny hårdvara. Och på den måste det stå Apple.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl göra samma med Mac OS. Tanka ner. Testa som virtuell maskin i VirtualBox

Gillar du det kan du köpa en Mac

Och en Mac kan du även köra Windows på. Antingen virtuellt eller direkt i maskinen

Det är mer en religiös och praktisk sak vilket man väljer

De personliga och omvärdsbehov man har styr valet

Eftersom mer och mer blir webifierat har det snart ingen betydelse alls vilket man väljer

Det är mer vilka kompisar man har som kan hjälpa en när man får problem. vad man jobbar med för yrke/teknik/produkter, vad övriga familjen har/behöver, vilka program man måste kunna köra, vad i övrigt man har för media/IT, vad man "tror på" etc som styr idag.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min poare Lade in nya Win.7 på en minst 6ex år gammal burk Han fick lägga in mera minne troligtvis 512 Om jag kör video släpar bilden men ljudet är bra När jag kommer hem skal vi fixa Grafiken Nedladdad och engna cd går hur bra som helst

Den funkar bättre än min 1,5 är gammla Acer Extensa 5620 Vågade inte sätta in W,7 eftersom jag hade problem med Vista i LOS Min TGF har oxå en Accer 1000kr billigre än min Hon fick ta bort Vista och nu har hon Ein.XP Mac tror jag är bra men eftersom jag fildelar rätt mycket så vet jag inte om det fungerar med Mac Gillar inte heller deras prispolitik

:drinks:Boffe

Ps min vanligaste svordom är Djävla Windows

Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

En Mac mini på kontoret och en HP 6150 som jag asar med mig runt i världen.

Båda systemen har sina för och nackdelar. Fast Mac användare kan bli mer fanatiska när det gäller datorer och skulle aldrig medge en nackdel med en Mac.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl det som gör att MAC OS aldrig kommer att bli stort.

Om jag vill prova Windows , Linux eller vad som helst fixar jag en skiva och installerar på min burk, Ev installerar jag V-box för att köra virtuellt på min maskin.

Skall jag prova MAC måste jag köpa ny hårdvara. Och på den måste det stå Apple.

hf

Jaså, Mac OS kommer aldrig att bli stort?

Är du medveten om att Apple har högre börsvärde än HP, Dell och Nokia tillsammans? Se här:

http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/24339/

Att Apple har varianter av Mac OS i alla iPods, iPhones och kommande iPads? Till skillnad från klantarna på Micro$oft som inte fattar hur man gör ett OS för små apparater...

Jag börjar bli jävligt trött på alla Windows nejsägare... dags för fossilerna att vakna nu!

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jaså, Mac OS kommer aldrig att bli stort?

Är du medveten om att Apple har högre börsvärde än HP, Dell och Nokia tillsammans? Se här:

http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/24339/

Att Apple har varianter av Mac OS i alla iPods, iPhones och kommande iPads? Till skillnad från klantarna på Micro$oft som inte fattar hur man gör ett OS för små apparater...

Jag börjar bli jävligt trött på alla Windows nejsägare... dags för fossilerna att vakna nu!

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Detta var ett av de mest humoristiska inlägg jag läst på länge!!!! ROFLA! You go girl! ;)

$teve "sektledaren" Job$

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Att Apple har varianter av Mac OS i alla iPods, iPhones och kommande iPads? Till skillnad från klantarna på Micro$oft som inte fattar hur man gör ett OS för små apparater...

Jag börjar bli jävligt trött på alla Windows nejsägare... dags för fossilerna att vakna nu!

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Det stämmer ju inte riktigt, Iphone OS är baserat på MacOS, det är inte direkt en variant av det. Det har inte på långa vägar samma funktioner eller samma möjligheter som riktiga MacOS, vilket ju även är en nackdel med iPad, vilket hade varit super om det hade haft ett riktigt OS, som en bantad MacOS.

Win 7 kommer ju till mobiler snart, Windows Mobil har ju funnit länge också.

Personligen gillar jag Macbook, men jag skulle nog inte köpa en stationär Mac, där känns det väldigt dyrt och inte värt det. Personligen tycker jag inte MacOS är bättre eller sämre än Win heller, så den delen spelar inte så stor roll för mig. Jag kan göra det jag vill på båda, och med lite letande så hittar man precis lika bra och funktonella prg till MacOs som till Win.

Apple laptops är sjukt mycket snyggare än andra modeller, det betalar jag gärna lite extra för.

Ändrades av korp

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...