Jump to content
IGNORERAD

Flyttdagboken


Surin P3

Recommended Posts

Ojoj. Det tog lite tid att få internet igen här i Surin.

Först skulle de dra nya kablar till huset igen... Frågande såg jag ut när jag undrade varför de togs bort i första taget!?!

Fick inget svar, mer än att de hade tagit tillbaka telelinan ifrån huset ända ut till vägen, när vi flyttade till Sverige. LOL TIT osv.

Sitter nu med 4 Mb lina från MaxNet som funkar helt OK dagtid. Sölar lite på kvällen. Mer om att skaffa internet senare.

------

Nu kör vi historien om tullen på flygplatsen.

Som jag skrivit tidigare i tråden så skickade vi 118 kilo till BKK som flyttgods och inte ska förtullas enl. lag.

Men självklart så stämmer inte alltid lagarna med vad den individuella tjänstemannen/kvinnan på tullverket i Thailand tycker och tänker.

Det visade sig att hon tyckte att eftersom vi hade mer än en pryl, så kunde det inte grejorna vara undantagna tullavgifter.

Jag försökte förklara att lagen menar att man bara får ha med sig en dator, en osthyvel, en telefon osv. Jag förstår ju att man inte kan förvänta sig att man kan slippa tulla för t.ex. 10 st osthyvlar. Men nu hade vi ju bara en sak av varje.

Efter ca 0,5 minuters diskussion med damen kom jag fram till att det var döfött att försöka få henne att förstå mig. :)

Enligt henne skulle vi få vänta tills de gått igenom våra lådor och betalat tull för alla pryttlar som de hittade, sen skulle allt vara klart. Detta skulle inte göras idag, utan imorgon, eftersom klockan redan var alldeles för mycket.

Plan B: Snacka med killen som ivrigt väntar 3 meter ifrån oss. Ett "officiellt" tull-ID visades upp och en story om att han jobbat sen 2517 i branschen. Fast då på Don Muang förstås.

Ca 15 minuter senare och 3200 THB fattigare hade vi bilen full med våra lådor. O så iväg till Surin.

To be continued...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    10

  • Avregistrerad clion

    3

  • Kenneth4618

    2

  • honken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Kanske ska berätta hur man tar sig till Air Cargo stället. Alltså där man hämtar ut sina grejor.

Det är faktisk riktigt lätt att hitta. Tänk att du kommer ut ifrån flygplatsen. Ryggen mot planen och näsan emot parkeringshuset. Då ska du bara köra/hålla till vänster hela tiden.

Hela tiden i ca 3-5 minuters bilfärd. Sen ser man hela tullområdet med alla de olika bolagens skyltar och lokaler. Enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Plan B ? Kan du utveckla den, eller förklara för en novis?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd!

En vacker dag är man där själv, och då är det bra att ha lite kött på benen.

Slipper göra dina misstag, men känner jag mig själv så hittar jag nog på en drös egna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Plan B ? Kan du utveckla den, eller förklara för en novis?

Plan B (eller ofta plan A i Thailand).

Första tanken är ju att inte muta folk för att få saker och ting gjorda i Thailand, men när det inte funkar som det ska så kommer plan B bra till hands. Lite pengar löser de flesta problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

------------------------------------------------------------------------

Quote

Inlagd 12 June 2009 - 10:44

jag skickade en 20 foot container till LOS i dec-09

ringde 026-101001

från min dörr i valbo/Gävle till bkk 13000:-sek

60.000bth för pappersarbetet i bkk och transport innom bkk

skicka det i frugans namn (slipper skatt,inom 3 mån efter flytt)

hämta ut lådan innom 1 vecka annars lagringsagift

lycka till

jag trivs än så länge(mycket att göra med husbygget,kakel+målning kvar)

------------------------------------------------------------------------

Hej Thaiola,

Fick du pröjsa 60' thb extra för pappersabete i hamnen eller vad? Har nämligen tänkt anlita dom till höten när mitt lass går till Udon. Hur gjorde du med tullpappren och flyttlistan?

Len

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Får bara utfärda en varning uppsök inte dyngpölen Pattaya :rtfm:

Kanske clion har ändrat uppfattning om pattis nu :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej alla.. Jag har bara en enda fråga igentligen.. eftersom jag själv redan bor halvårsvis i det gyllene landet... Vad kan man möjligen VILJA ha med sig från Sverige som man saknar o som INTE går att inhandla mycket billigare i Thailand?????????? Jag kan bara tala för mig själv, men jag har inte tagit med mig NÅGONTING som inte fått rum i mitt handbagage!!!!!! Billigt och mycket enkelt!!!!!!!

Tack för ordet: IRONMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

... Vad kan man möjligen VILJA ha med sig från Sverige som man saknar o som INTE går att inhandla mycket billigare i Thailand? ...

Antagligen sådant som man "måste" ha, och som är billigare att frakta ned än att köpa nytt i Thailand. Allt kanske inte heller finns i Thailand. Sedan har man antagligen en hel del personliga saker, som sammantaget skulle innebära mängder med resor för att frakta ned.

När jag flyttar, så lär det t.ex. bli åtskilliga kilo med böcker och musik som skall med.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen sådant som man "måste" ha, och som är billigare att frakta ned än att köpa nytt i Thailand. Allt kanske inte heller finns i Thailand. Sedan har man antagligen en hel del personliga saker, som sammantaget skulle innebära mängder med resor för att frakta ned.

När jag flyttar, så lär det t.ex. bli åtskilliga kilo med böcker och musik som skall med.

Numera så kan en stor mängd musik fraktas i en extern hårddisk laglig som olaglig, så där borde ju vikten gått ner ordentligt. Angående böcker så finns det åtminstone i Pattaya ett par ställen som erbjuder typ byte av böcker ta en lämna en, så är du inte allt för kräsen och vill läsa gamla deckare från 60-70 tal på svenska så finns det mycket vikt att spara in... :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera så kan en stor mängd musik fraktas i en extern hårddisk laglig som olaglig, så där borde ju vikten gått ner ordentligt. Angående böcker så finns det åtminstone i Pattaya ett par ställen som erbjuder typ byte av böcker ta en lämna en, så är du inte allt för kräsen och vill läsa gamla deckare från 60-70 tal på svenska så finns det mycket vikt att spara in... :dance1:

Hej Knasen,

Nu bortser du från att det finns ett visst affektionsvärde i många saker man har. Man har kanske gjort sig stora ansträngningar att få tag i exempelvis en viss bok eller vinylskiva, och att då bara slänga eller skänka bort om man flyttar till Thailand känns åtminstone för mig inte så tilltalande. Även om digital kopia finns att tillgå.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Knasen,

Nu bortser du från att det finns ett visst affektionsvärde i många saker man har. Man har kanske gjort sig stora ansträngningar att få tag i exempelvis en viss bok eller vinylskiva, och att då bara slänga eller skänka bort om man flyttar till Thailand känns åtminstone för mig inte så tilltalande. Även om digital kopia finns att tillgå.

Herr Chang har talat.

Jodå Changen.. Även jag har ett par Billy Idol skivor som jag värnar om, vinyl... Och ang. böcker så läser jag dessa efter morsan.. Och då på hennes bekostnad.. Eller snarare på författarens.. Vad vet jag.. Något lurt är det i alla fall då jag läser dessa nyutgivna böcker gratis.. Luktar någon form av upphovrättsbrott eller liknade, vad vet jag.. Eller så går jag till biblioteket och lånar boken gratis.. Upphovsrättsvidrigt eller inte..

Chock dii Changen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...