Jump to content
IGNORERAD

Avdelningen nostalgi!


Kim

Recommended Posts

Oj bilden... Ok det här en av två Sportcombinette -64 jag har. Beauty and the Beast.. Det här är Monstret dådå...

Notera skicket på motorn jämfört med det övriga... Men det är bedrägligt det mesta är i toppskick fast det ser ut som skit.

 

IMG_0123_zps60525f8d.jpg

Är detta verkligen en moppe (max 30 km/h)? Jag tycker det ser mer ut som en lätt motorcykel som går lite fortare.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta verkligen en moppe (max 30 km/h)? Jag tycker det ser mer ut som en lätt motorcykel som går lite fortare.

 

Den såldes som moppe 1964, en hästkraft max, och 30km./tim.

 

Nu sitter det en Zundapp orginal 6,25 hk,(original i Tyskland) och den går sisådär 110km/h

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart Kim, fan du borde visa dej här oftare...

 

Och på tal om nostalgi, jag ska strax gå ner i källaren (i det fina vädret) å mecka med en av mina 50 år gamla moppar. Jag ska byta bromsbackar på en Zundapp Sportcombinette -64.

Ja vad säger man? det är avkoppling för mej...

 

Ja gamla moppar är nostalgi om något. Har funderat en del på vad det kan ha varit för moppar morfar och alla andra gubbar i byn (Saittarova, Norrbotten, Sverige) blåste omkring på när jag var liten. I princip alla gubbar i byn hade någon gammal moppe, förmodligen från -50 och -60 talet. Och precis likadana vagnar som man har i byarna i Thailand drog man ibland efter mopparna. Fraktandes mjölkkannor från ladugården upp till mjölkpallen vid vägen b la. Mycket i landsbygdens Sverige då var förvånansvärt likt landsbygdens Thailand av idag.

Min några år äldre kusin körde Cresent E-typ kommer jag ihåg, men den var ju ny i jämförelse med by-gubbarnas alla moppar. Har ingen aning vad det kan ha varit för märken/tillverkare som gjorde dem.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja gamla moppar är nostalgi om något. Har funderat en del på vad det kan ha varit för moppar morfar och alla andra gubbar i byn (Saittarova, Norrbotten, Sverige) blåste omkring på när jag var liten. I princip alla gubbar i byn hade någon gammal moppe, förmodligen från -50 och -60 talet. Och precis likadana vagnar som man har i byarna i Thailand drog man ibland efter mopparna. Fraktandes mjölkkannor från ladugården upp till mjölkpallen vid vägen b la. Mycket i landsbygdens Sverige då var förvånansvärt likt landsbygdens Thailand av idag.

Min några år äldre kusin körde Cresent E-typ kommer jag ihåg, men den var ju ny i jämförelse med by-gubbarnas alla moppar. Har ingen aning vad det kan ha varit för märken/tillverkare som gjorde dem.

 

Ja förr var ju mopparna verkligen bruksföremål i Sverige, är det nån som kommer ihåg alla springschasar på affärerna som körde hem varorna man köpt på sina Packmopeder...

Typ Husse han är en riktig springschas..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sommarjobbade som flakmoppechaufför-67 Körde ut frukt och grönsaker åt stans restauranger

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag sommarjobbade som flakmoppechaufför-67 Körde ut frukt och grönsaker åt stans restauranger

Ja det var drömsommarjobbet för många 15 åringar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja förr var ju mopparna verkligen bruksföremål i Sverige, är det nån som kommer ihåg alla springschasar på affärerna som körde hem varorna man köpt på sina Packmopeder...

Typ Husse han är en riktig springschas..

 

Vi har en röd gammal flakmoppe stående på jobbet, funkade visst också hörde jag någon påstå häromdagen.

Den har funnits bland inventarierna där i 30 + år, kanske 40 t o m. Vete tusan vad det är för märke?

Måste nog kolla in den lite noggrannare till veckan.

 

Brevbärarna här körde packmoped till inte allt för länge sen, tror det bara är ett par, tre år sen de bytte till annat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitten på 80-talet köpte jag denna skönhet. Efter något år ville jag att den skulle gå bättre och det blev några ombyggnader av motor och låda.

Den var först och främst en leksak och den gick som ett skållat ollon. Om man trampade gasen i botten i 130 km/tim så släppte den på båda bakhjulen.

Men Smakar det så kostar det och den sörplade i sig tre liter milen på landsväg.

 

post-3502-0-95494700-1398518927_thumb.jp

 

post-3502-0-10401700-1398518957_thumb.jp

 

Men i samban med skilsmäsa -97 så tog X-frun bilen och jag huset.

Hon själv hade inget körkort och anlitade då chaufför vilket naturligtvis inte var så svårt att hitta.

Tyvärr resulterade det i att dom körde sönder bilen redan första sommaren efter att vi skilt oss.

Bilen blev då stående i ett garage något år. Sedan gick X-frun bort och dödsboet gav bilen till en kamrat till Oss som skulle fixa den.

Tyvärr så har han höga tankar om vad han kan och skall göra men i praktiken hände ingenting.

Bilen blev stående utomhus i runt 13 år innan han till slut blev tillsagd att bilen skulle bort från stället där den stod.

Han sålde då bilen för några futtiga tusenlappar till någon som faktiskt förstår sig på bilar.

Köparen ringde mig för att höra om bilens historia och häromdagen var jag ner och tittade på den.

Han planerar att besikta den inom några veckor.

 

Det är givetvis kul att någon tar hand om bilen men samtidigt är det vemodigt att se hur den förfallit sedan vi hade den.

Hur som helst har jag blivit lovad en åktur när den är färdig.

 

post-3502-0-00008700-1398519024_thumb.jp

 

post-3502-0-39308300-1398519063_thumb.jp

 

post-3502-0-97842900-1398519101_thumb.jp

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitten på 80-talet köpte jag denna skönhet. Efter något år ville jag att den skulle gå bättre och det blev några ombyggnader av motor och låda.

Den var först och främst en leksak och den gick som ett skållat ollon. Om man trampade gasen i botten i 130 km/tim så släppte den på båda bakhjulen.

Men Smakar det så kostar det och den sörplade i sig tre liter milen på landsväg.

 

attachicon.gif2013-12-26 11;50;14.JPG

 

attachicon.gif2013-12-26 11;55;35.JPG

 

Men i samban med skilsmäsa -97 så tog X-frun bilen och jag huset.

Hon själv hade inget körkort och anlitade då chaufför vilket naturligtvis inte var så svårt att hitta.

Tyvärr resulterade det i att dom körde sönder bilen redan första sommaren efter att vi skilt oss.

Bilen blev då stående i ett garage något år. Sedan gick X-frun bort och dödsboet gav bilen till en kamrat till Oss som skulle fixa den.

Tyvärr så har han höga tankar om vad han kan och skall göra men i praktiken hände ingenting.

Bilen blev stående utomhus i runt 13 år innan han till slut blev tillsagd att bilen skulle bort från stället där den stod.

Han sålde då bilen för några futtiga tusenlappar till någon som faktiskt förstår sig på bilar.

Köparen ringde mig för att höra om bilens historia och häromdagen var jag ner och tittade på den.

Han planerar att besikta den inom några veckor.

 

Det är givetvis kul att någon tar hand om bilen men samtidigt är det vemodigt att se hur den förfallit sedan vi hade den.

Hur som helst har jag blivit lovad en åktur när den är färdig.

 

 

 

Det spelar ingen roll hur behjärtansvärt eller hur jävla Svenskt politiskt korrekt det är.. Sånt där skär i mej. Jag hatar dumhet i all dess form, å såna där jäkla nödlösningar känns alltid fördjävligt.

 

Säger jag som blev tvingad att se min älskade Cadillac säljas för 20 tusen...Fy fan

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Dåligt med bilder på gamla lurar så jag börjar. Vägrade dock själv väldigt länge mobiltelefon så de första generationerna lurar har jag aldrig ägt. Den första mobiltelefon jag köpte var faktiskt inte heller åt mig själv utan åt frugan. Och det var den här Ericsson T65:an.

 

 

t65b_zps6fc3aa47.jpg

 

 

 

 

Tog antagligen bilden i december 2002, någon dag efter inköpet i Bangkok, på stranden i Hua hin. För övrigt mitt hittills första och enda besök på den turistorten. Kommer ihåg att vi stannade till där i 4 dgr på vår väg söderut.

 

 

t65a_zps5bd8b8fb.jpg

 

 

 

Ser att det står Thai AIS på telefondisplayen och då kommer jag ihåg att det var någon promotion när vi köpte den på Telewiz, MBK, Bangkok, Typ ring för 3000 baht innan det börjar kosta. Och då var den naturligtvis låst till AIS, något som vi upptäckte först i Sverige då den naturligtvis inte funkade med ett svenskt sim i den. Fast det "låset" fixade vi bort för 200 baht under nästa resa.

 

En annan sak var att den inte heller fungerade när vi kom hem till Surinbyn, men det var för att det var för långt till masten. Från en liten kulle på skolgården gick det dock ibland att få kontakt med masten i Kapchoeng.

Året efter byggdes den första masten i byn, fast då var det Thaksins DTAC och inte AIS.

 

 

 

 

Det är väl tvärtom ,thaksin som har ais

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl tvärtom ,thaksin som har ais

 

Har bestämt för mig att Thaksin var uppstickaren med Dtac och AIS var det gamla etablerade, första nätet. Men jag kan ha fel.

Går antagligen att googla men har inte tid för datorn just nu.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bestämt för mig att Thaksin var uppstickaren med Dtac och AIS var det gamla etablerade, första nätet. Men jag kan ha fel.

Går antagligen att googla men har inte tid för datorn just nu.

 

Det var Thaksin med fru som  startade AIS april 1986. Från början var det ett företag som hyrde ut datorer men från 1990 gav dom sig på mobiltelefoni

 

Det är idag det största mobiltelefonbolaget i Thailand med mer än 35 miljoner kunder

 

Det var AIS som Thaksins Shincorp sålde till Singapore under tumultartade former med skatteflykt via tillfälliga lagändringar 2006.

 

DTAC är det näst största telefonbolaget i Thailand och ägs av Telenor

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var Thaksin med fru som startade AIS april 1986. Från början var det ett företag som hyrde ut datorer men från 1990 gav dom sig på mobiltelefoni

Det är idag det största mobiltelefonbolaget i Thailand med mer än 35 miljoner kunder

Det var AIS som Thaksins Shincorp sålde till Singapore under tumultartade former med skatteflykt via tillfälliga lagändringar 2006.

DTAC är det näst största telefonbolaget i Thailand och ägs av Telenor

Det påstås från många håll att fam Swinnatta fortfarande har intressen i AIS, Suthep rekommenderade i vintras de som inte vill stödja korruptionen att inte stödja AIS, att byta till något annat telebolag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påstås från många håll att fam Swinnatta fortfarande har intressen i AIS, Suthep rekommenderade i vintras de som inte vill stödja korruptionen att inte stödja AIS, att byta till något annat telebolag.

 

Har jag hört också

 

Tjejen tvärvägrar att använda AIS av den anledningen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Har bestämt för mig att Thaksin var uppstickaren med Dtac och AIS var det gamla etablerade, första nätet. Men jag kan ha fel.

Går antagligen att googla men har inte tid för datorn just nu.

Du har fel :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag hört också

 

Tjejen tvärvägrar att använda AIS av den anledningen

Hehhe, vi for in till storstaden Korat och ändrade abb på typ 12 telefoner(en skaplig kaos som i slutänden löste sig), porterade alla nr från AIS till DTAC, ska väl säga att jag dels är nöjd med snabbare 3G uppkoppling i telefonen, men framförallt att DTAC har en vettig hemsida, som även finns på engelska, inte som AIS kassa webbsida, där typ bara 25% blir på engelska om man väljer det alternativet!.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag sommarjobbade som flakmoppechaufför-67 Körde ut frukt och grönsaker åt stans restauranger

Och jag arbetade som mopedbud i gbg 1964 med min Rex .och på tal om nostalgi ska gå på en samlar mässa så fort jag har duschat och fått lite stämning i kroppen  med lite musik

 

http://www.youtube.com/watch?v=z7AgkAp6gX0&list=PL5A44C1A428E9AFD9&feature=share&index=2

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påstås från många håll att fam Swinnatta fortfarande har intressen i AIS, Suthep rekommenderade i vintras de som inte vill stödja korruptionen att inte stödja AIS, att byta till något annat telebolag.

Det pratas mycket idag bland folket i Bangkok om just att undvika att anlita eller handla från företag som ägs av taksins familj eller deras släktingar eller bulvaner... Så alla verkar vilja dra sitt strå till stacken så de blir av med dem.

Alltid på de svagas sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas mycket idag bland folket i Bangkok om just att undvika att anlita eller handla från företag som ägs av taksins familj eller deras släktingar eller bulvaner... Så alla verkar vilja dra sitt strå till stacken så de blir av med dem.

Yes, även 7/11 och PTT bör man tydligen undvika, då ägarintressen där ska finnas i Thaksin sfär(läs bulvaner/släktingar), frugan är väldigt noggrann med det!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Yes, även 7/11 och PTT bör man tydligen undvika, då ägarintressen där ska finnas i Thaksin sfär(läs bulvaner/släktingar), frugan är väldigt noggrann med det!

7/11 tror jag inte att han har ngt med ,den gubben som äger det är ,har nog så han klarar sig utan taxens pengar och vill nog behålla vinsten själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeringsägare, stor ägare av många företag också.

 

Lätt att förhanda?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nostalgi var det

 

post-3485-0-49375000-1398621254_thumb.jp

 

En tjusig 17 åring hjälper sin flickväns moster att baka kanelbullar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nostalgi var det

 

attachicon.gif0007.jpg

 

En tjusig 17 åring hjälper sin flickväns moster att baka kanelbullar

Redan då visste du hur en slipsten ska dras  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Redan då visste du hur en slipsten ska dras 

Flickvännens moder och en strandraggare.

 

post-3485-0-75222200-1398632777_thumb.jp

 

Har aldrig haft så jävla kul med en svärmor som jag hade med denna  Vilken underbar kvinna hon var :14: :14:

 

Vila i frid då hon gick bort förra året.

 

Hennes liv skulle kunna bli en bok liknade Hundraåringen som klev ut ...

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl också bidra med några nostalgibilder ur min samling

 

Jag och min Guzzi 71'a, forsta delen av 80-talet.

post-3132-0-88639500-1398655617_thumb.jp

 

En rosa öländsk raggarkapitän, det var tider de.

post-3132-0-30878500-1398655652_thumb.jp

post-3132-0-94063500-1398655674_thumb.jp

 

Jag håller i mormor och morfars häst Prima, skulle tippa på mellan 1963-65.

post-3132-0-83871400-1398655695_thumb.jp

 

Kojbygge hemma på Öland med lillebrossan och en kompis.

post-3132-0-34757900-1398655724_thumb.jp

 

Min Marieholm Sweet Sixteen, en riktig gammal skonhet.

post-3132-0-76731000-1398655759_thumb.jp

 

Jag och Annabell som han hette, Sabang Beach Puerto Galera Filippinerna runt nyår 1988.

post-3132-0-70878300-1398655793_thumb.jp

 

Inga datorer här inte, det var cowboy och indianer som gällde, jag med fjädern mitt i ansiktet.

post-3132-0-53693800-1398657083.jpg

 

Songkran släng dig i väggen, Miss wet t-shirt Angeles City Filippinerna våren 1993, fast det var ju inte så mycket t-shirt, bara i borjan av tävlingen

post-3132-0-20050700-1398657127_thumb.jp

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...