Jump to content
IGNORERAD

Avdelningen nostalgi!


Kim

Recommended Posts

Kim din J...l.

Fan, du kan väl komma in lite oftare å ställa skåpet på plats. 

 

Underbara bilder å underbart motiv..Oftast.

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och kollade runt på bilder i datorn

 

 

Mr Swippe & Mr Bibben Anno 2004

post-3485-0-71896900-1393607085_thumb.jp

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt härliga bilder, men ett flertal ser väldigt manipulerade ut.

Har det inte varit lite klipp å klistra i farten där?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt härliga bilder, men ett flertal ser väldigt manipulerade ut.

Har det inte varit lite klipp å klistra i farten där?

Ha,ha...Lägga ut en sån kommentar en fredag kväll...Du är tuff du...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

här går man utkik på kungalands bryggvinge 1976

post-3128-0-11035200-1393609708.jpg

 

post-3128-0-08074200-1393609784.jpg

 

shit vad man saknar hyttfesterna goa gubbar å ett jävla tjöt :thumbsup:

 

post-3128-0-24565200-1393609813.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Om änna tjärringen vore nykär fortfarnde

Om du inte är livegen så går det ju att ordna en som är det. Jag känner inte din fru men om man lägger ihop dina inlägg om henne då kan man i bästa fall kalla det hatkärlek och fundera om du inte förtjänar något bättre men jag kan ju ha missförstått allt?
Link to comment
Dela på andra sajter

Om änna tjärringen vore nykär fortfarnde

Det kanske hon är...Har du frågat , och i så fall , i vem..? :crazy:

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte är livegen så går det ju att ordna en som är det. Jag känner inte din fru men om man lägger ihop dina inlägg om henne då kan man i bästa fall kalla det hatkärlek och fundera om du inte förtjänar något bättre men jag kan ju ha missförstått allt?

 

 

Hehe. hon är min dotters mor och det får räcka bra långt...

 

 

/Enis... som önskar sig några fribiljetter i Pattis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Hehe. hon är min dotters mor och det får räcka bra långt...

/Enis... som önskar sig några fribiljetter i Pattis

Beundrar din ståndpunkt och önskar dig det bästa.
Link to comment
Dela på andra sajter

Otroligt härliga bilder, men ett flertal ser väldigt manipulerade ut.

Har det inte varit lite klipp å klistra i farten där?

 

 

Iofs vet jag inte om det är mina bilder du menar eftersom du inte adresserat ditt svar, men jag antar det så jag svarar väl. Nej, inget klipp och klistra alls.

 

Däremot så blev väl inte alltid kvalitén den man önskade på sina gamla dia'n och när man överfört dem till datorn via en scanner så kan ju en del förbättras en aning, såsom att kanske göra bilden lite ljusare, beskära den osv. Möjligheterna till det är dock klart begränsade, blev det en felexponering från början så är det i princip omöjligt att räta till efteråt. Fast ett litet steg bättre går det alltid att få bilderna, behöver bara ta runt 30 sekunder per bild i ett redigeringsprogram.

Dock är det alltid så att en bild gör sig mycket bättre i helskärm och ju större skärm desto större bildupplevelse i regel.

De små kvalitétskomprimerade bilder man kan ladda upp här på Mpr ger tyvärr aldrig rättvisa åt den riktiga bilden. Säger väl sig själv egentligen att en bild som komprimeras från 8-10 MB bildinformation  ned till ca 0,2 MB förlorar stort på det.

 

Vad gäller vårt Angkorbesök så gissar jag att jag tog runt 10 filmrullar den gången eftersom jag räknat de sparade bilderna till 199. Brukade nämligen i efterhand kasta ungefär 50% av de diabilder jag tagit och jag förmodar att det förhållandet gällde även bilderna jag tog vid Angkor.

Så jag har naturligtvis många fler bilder än de jag visat här och kan väl därför dra 10 till i det här meddelandet.

 

 

cambodia19_zpsf69b7199.jpg

 

cambodia20_zps7f78741c.jpg

 

cambodia21_zps3e9ee632.jpg

 

cambodia25_zps28fa4d0e.jpg

 

cambodia23_zps81f9a250.jpg

 

 

cambodia24_zpsdc67cacf.jpg

 

 

 

 

 

Slås av hur konstigt fnittrig och stel frugan alltid ser ut på de gamla bilder där jag håller om henne i offentligheten. Till skillnad mot den svenska gamla lugna filbunken jag ser ut som.

 

cambodia22_zpsb76f71d5.jpg

 

 

 

cambodia26_zps2673a420.jpg

 

 

cambodia27_zps5284ea70.jpg

 

 

 

Vi var ju inte bara borta vid templena heller, här intas en god Angkor beer av mig, på något ställe, medan helnykteristen frugan som vanligt tar en cola.

 

 

cambodia28_zps28bbb7c0.jpg

 

 

 

 

Ja det var 10 extrabilder det från en i dagsläget dryga 9 år gammal reseupplevelse. In med era nostalgibilder i tråden nu, boys and Girls of Mpr.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Inte Anchor Wat men ett Wat mellan Pattaya och Jomtien 2003

post-3485-0-68361300-1393671945.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. hon är min dotters mor och det får räcka bra långt...

 

 

/Enis... som önskar sig några fribiljetter i Pattis

Högtflygande planer. :thumbsup:

Du får väl börja med att önska några frikvällar i Pattis  :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fina bilder Kim!

 

Angkor ser folktomt ut på dina bilder. Var där nu i dec. och det var fullt med folk. Och i Angkor Wat går det inte att gå omkring överallt. Det finns staket som avgränsar vissa delar. Håller med dig om att det är absolut vackrast i skymningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

cambodia21_zps3e9ee632.jpg

 

Absolut bästa bilden jag sett på mycket länge.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt fina bilder Kim!

 

Angkor ser folktomt ut på dina bilder. Var där nu i dec. och det var fullt med folk. Och i Angkor Wat går det inte att gå omkring överallt. Det finns staket som avgränsar vissa delar. Håller med dig om att det är absolut vackrast i skymningen.

 

 

Att det ser folktomt ut beror antagligen mer på att jag valt att visa det så mer än att det egentligen var det. Man fotar ju åt det håll man vill liksom.

 

 

cambodia30_zps3aa0254e.jpg

 

 

 

Speciellt mycket folk samlades det förstås under solnedgången på det bergstempel där det sades vara bäst att uppleva solnedgången.

 

cambodia31_zps6cf50669.jpg

 

 

 

Men är man medveten om hur "guiderna" brukar lägga upp sin rutter så går det ju att göra precis tvärtom och då blir det inte speciellt trångt. T ex var jag en solnedgång vid själva Angkor wat, där det sas att man bäst kunde uppleva soluppgång, och vid den tidpunkten var det då väldigt lugnt och folktomt.

 

 

 

 

Lite lustig den där bilden på pojken och hunden faktiskt. Sprang på dem på gräsvallen en bit utanför själva huvudtemplet och kände att det där paret måste jag ta en bild av.

Något år senare så hittar jag på en fotosida bilder på precis samma pojke och hund. Fotografen till de bilderna måste ha varit där samtidigt som mig och tänkt precis samma tanke.

 

 

 

 

 

För övrigt... Som den historienörd jag är så fascineras jag mycket av att få vandra runt i ruinerna av det som på sin tid var världens största stad och kanske mest av allt fascineras jag av de tusen och åter tusen avbildningar som finns av apsaran (tempeldanserskorna).

Dessa verkar ha haft en väldigt stor roll att spela i det gamla khmerriket, som i mångt och mycket blomstrade pga ett omfattande slaveri. Så tempeldanserskorna var med största sannolikhet slavinnor och slavar erövrade och köpte khmererna egentligen över hela Sydostasien. Avlägset liggande Bali i Indonesien var t ex en stor slavkälla under den här tiden och därifrån exporterades slavar inte bara inom Sydostasien utan senare även i stora mängder till ställen som t ex Indien och Sydafrika.

 

cambodia29_zpsa3f78135.jpg

 

cambodia32_zpsa264cd10.jpg

 

cambodia34_zps1d3392ce.jpg

 

 

 

 

Att frugans kambodjanska förfäder en gång levde i riket Angkor och förmodligen också i staden är en tanke som kittlar eftersom det innebär att mina barns förfäder också gjorde det.

Frugan har som jag sa tidigare, åtminstone i brösthöjd, drag av de avbildade tempeldanserskorna.

 

 

cambodia35_zpsffec104d.jpg

 

 

 

 

 

Men kanske finns det t o m en snar likhet mellan leende, näsa och ansiktsform med själva Jayavarman VII, dåtidens härskare?

 

cambodia33_zps4ff19a4b.jpg

 

 

 

Är väl egentligen inte så otroligt om de gamla khmerhärskarnas blod återfinns i folkets gener eftersom många av dem var riktiga bockar som spred sin säd ofta samt vitt och brett. Gustav Vasa hade väl ungefär 200 barn för att ta ett exempel från Sverige och hans gener återfinns i någonstans runt 4% av dagens svenskar. Och än värre var erövraren Djingis Khan vars gener kan hittas i runt 6% av jordens befolkning idag. Eller nåt sånt, kommer inte ihåg de exakta procentalen.

Så att frugan, som kommer från en thailändsk khmerby bara 10 mil från Angkor, har blod av både Jayavarman VII samt flertalet tempelslavinnor är det väl antagligen ganska hög sannolikhet på. 

 

 

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Dags att bli lite nostalgisk igen känner jag. Vi hade ännu inga barn, vi var på väg till Thailand och jag passade på att ta mig en hutt av taxfreewhiskyn när jag besökte en Arlandatoalett innan boarding.

 

ank1_zpsd79595aa.jpg

 

 

 

 

Datumet är enligt bildens exif den 28 maj 2005 och jag gissar att vi planerade stanna i Thailand 1,5 månad. På den tiden hade jag nämligen en lång tradition av att resa en 2,5 månads sväng på vintern och en 1,5 månads på försommarn. Under många år som singel men sedan jag träffade frun inkluderade resorna givetvis även henne.

Och eftersom hon inte dricker alkohol så handlar hon istället alltid på sig en massa onödigt presentkrafs på avgångsterminalen. Här har hon tydligen fyllt två påsar medan jag huttade.

 

 

ank2_zps1cf8ea03.jpg

 

 

 

 

Av bilderna att döma så flög vi det året med Austrian Airlines via Vienna och då landar man i Bangkok runt 14 tiden, något jag tycker är perfekt.
Så nästa bild är efter landning när vi haffar en taxi för att komma oss in till stan innan det blir mörkt. Verkar också som att det var Don Muang som gällde på den tiden.

 

 

ank3_zps875a230e.jpg

 

 

 

 

 

Taxichaffisarna har alltid en massa att berätta när de inser att man förstår och talar thai och man brukar på den halvtimme det tar in till city redan pejlat av mycket av det som hänt sen senast. 

 

 

ank4_zpsb6b889fe.jpg

 

 

 

 

På den tiden hade vi aldrig något bokat innan så den första uppgiften var alltid att hitta ett ok rum någonstans centralt. Nr två, när rummet var hittat och väskorna var uppburna blev alltid en snabb vända till 7eleven för att inhandla lite tvål/schampo och nya SIM till telefonerna.

Här är uppgift nr 1 och 2 avklarade och frugan har just bytt sitt svenska sim-kort mot ett thai och är på väg att ringa hem till Surin.

 

 

ank5_zpsf46eb72d.jpg

 

 

 

 

Och efter en snabb dusch och lite klädbyte så var det sedan alltid standard att gå bort till något lokalhak och beställa in en stark, rykande varm tom yam soppa samt givetvis en stor och kall Chang.  Och aldrig smakar väl denna livets nektar så gott som just i den stunden. Mmmmm!

 

 

ank6_zps76ec26f5.jpg

 

 

Som sagt, nostalgi, nostalgi.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Dags att bli lite nostalgisk igen känner jag. Vi hade ännu inga barn, vi var på väg till Thailand och jag passade på att ta mig en hutt av taxfreewhiskyn när jag besökte en Arlandatoalett innan boarding.

 

ank1_zpsd79595aa.jpg

 

 

 

 

Datumet är enligt bildens exif den 28 maj 2005 och jag gissar att vi planerade stanna i Thailand 1,5 månad. På den tiden hade jag nämligen en lång tradition av att resa en 2,5 månads sväng på vintern och en 1,5 månads på försommarn. Under många år som singel men sedan jag träffade frun inkluderade resorna givetvis även henne.

Och eftersom hon inte dricker alkohol så handlar hon istället alltid på sig en massa onödigt presentkrafs på avgångsterminalen. Här har hon tydligen fyllt två påsar medan jag huttade.

 

 

ank2_zps1cf8ea03.jpg

 

 

 

 

Av bilderna att döma så flög vi det året med Austrian Airlines via Vienna och då landar man i Bangkok runt 14 tiden, något jag tycker är perfekt.

Så nästa bild är efter landning när vi haffar en taxi för att komma oss in till stan innan det blir mörkt. Verkar också som att det var Don Muang som gällde på den tiden.

 

 

ank3_zps875a230e.jpg

 

 

 

 

 

Taxichaffisarna har alltid en massa att berätta när de inser att man förstår och talar thai och man brukar på den halvtimme det tar in till city redan pejlat av mycket av det som hänt sen senast. 

 

 

ank4_zpsb6b889fe.jpg

 

 

 

 

På den tiden hade vi aldrig något bokat innan så den första uppgiften var alltid att hitta ett ok rum någonstans centralt. Nr två, när rummet var hittat och väskorna var uppburna blev alltid en snabb vända till 7eleven för att inhandla lite tvål/schampo och nya SIM till telefonerna.

Här är uppgift nr 1 och 2 avklarade och frugan har just bytt sitt svenska sim-kort mot ett thai och är på väg att ringa hem till Surin.

 

 

ank5_zpsf46eb72d.jpg

 

 

 

 

Och efter en snabb dusch och lite klädbyte så var det sedan alltid standard att gå bort till något lokalhak och beställa in en stark, rykande varm tom yam soppa samt givetvis en stor och kall Chang.  Och aldrig smakar väl denna livets nektar så gott som just i den stunden. Mmmmm!

 

 

ank6_zps76ec26f5.jpg

 

 

Som sagt, nostalgi, nostalgi.

Underbara bilder Kim å herre jösses va vacker hon är din fru :thumbsup:   

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbara bilder Kim å herre jösses va vacker hon är din fru :thumbsup:   

Haha,du glömde tala om att du fick bannor för huttandet  :thumbsup:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha,du glömde tala om att du fick bannor för huttandet  :thumbsup:

 

Nja, inte för att jag kan påstå att hon älskar när jag dricker, men hon accepterar det i alla fall. Å andra sidan så tar jag aldrig speciellt mycket just vid avresan. Tycker det räcker med ett par huttar whiskey vid avfärd för att så att säga "hjälpa till att bygga upp stämningen". Det är ju vid avresan förväntningarna/spänningen/glädjen över resan alltid är som störst och då är det gott med en jäkel eller två.

Men när jag väl sitter på planet så tar jag i regel bara välkomstdrinken innan maten, sen är det bra för mig. Vi väljer ju med flit alltid flygbolag med kvällsavgångar för att kunna sova bort resan.

Är ju annat om man åker Thai Airways och lyfter mitt på dan och inte kan somna förrän man flyger in över Burma ungefär. Då behövs det nog lite fler drinkar för att döda tristessen.

Men som sagt, vi väljer i regel konsekvent bort Thai för att de inte har kvällsavgång, och då blir det inte mycket supande.

 

 

 

Väl i Bangkok så brukar vi sedan alltid passa på att träffa ett antal av frugans gamla klasskompisar. De läste ju turism/språk tillsammans på universitetet i Surin och de flesta jobbar därför som receptionister, eller liknande, på hotell i huvudstaden. Hade nog blivit frugans öde också om hon inte sprungit på mig under sitt sista skolår.

Här är vi på någon beergarden med två av hennes gamla kompisar. Den ena jobbade då på något lyxhotell som jag inte kommer ihåg namnet på, och den andra med biljettbokningar på en stor travel agency.

 

 

ank7_zps7334dac4.jpg

 

 

Tjejen i mitten bor dock numer i Sydney och har två barn med en australiensisk lärare. Men den andra jobbar så vitt jag vet fortfarande med biljettbokningar i Bangkok.

 

 

 

Ungefär så här såg värstingtelefonerna ut på den tiden då Nokia fortfarande var störst, bäst och vackrast i världen. Året är 2004, månaden är december och bilderna är avscannade dian. Var sista resan jag gjorde med gammal analog kamera.

 

 

ank8_zps029a4978.jpg

 

 

 

ank9_zps084f7886.jpg

 

ank10_zps1dbef393.jpg

 

ank11_zpse2692ad6.jpg

 

 

 

Och på tal om telefoner, in med era nostalgibilder av gamla lurar i tråden för tusan. Skulle vara kul att se.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Och på tal om telefoner, in med era nostalgibilder av gamla lurar i tråden för tusan. Skulle vara kul att se.

 

 

Dåligt med bilder på gamla lurar så jag börjar. Vägrade dock själv väldigt länge mobiltelefon så de första generationerna lurar har jag aldrig ägt. Den första mobiltelefon jag köpte var faktiskt inte heller åt mig själv utan åt frugan. Och det var den här Ericsson T65:an.

 

 

t65b_zps6fc3aa47.jpg

 

 

 

 

Tog antagligen bilden i december 2002, någon dag efter inköpet i Bangkok, på stranden i Hua hin. För övrigt mitt hittills första och enda besök på den turistorten. Kommer ihåg att vi stannade till där i 4 dgr på vår väg söderut.

 

 

t65a_zps5bd8b8fb.jpg

 

 

 

Ser att det står Thai AIS på telefondisplayen och då kommer jag ihåg att det var någon promotion när vi köpte den på Telewiz, MBK, Bangkok, Typ ring för 3000 baht innan det börjar kosta. Och då var den naturligtvis låst till AIS, något som vi upptäckte först i Sverige då den naturligtvis inte funkade med ett svenskt sim i den. Fast det "låset" fixade vi bort för 200 baht under nästa resa.

 

En annan sak var att den inte heller fungerade när vi kom hem till Surinbyn, men det var för att det var för långt till masten. Från en liten kulle på skolgården gick det dock ibland att få kontakt med masten i Kapchoeng.

Året efter byggdes den första masten i byn, fast då var det Thaksins DTAC och inte AIS.

 

 

 

 

T65:an fick jag sedan ärva när jag runt 2 år senare köpt en ny telefon till frugan, en vikbar Samsung, med kamera. Wow! Här syns hon med den i hand på Koh Chang år 2004.

 

 

t65c_zps884c13d4.jpg

 

 

 

 

Fast när några tjuvar lyckades noppa åt sig mitt värdebälte en gång i Bangkok så försvann även T65:an som låg i. Synd, hade varit kul att ha kvar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart Kim, fan du borde visa dej här oftare...

 

Och på tal om nostalgi, jag ska strax gå ner i källaren (i det fina vädret) å mecka med en av mina 50 år gamla moppar. Jag ska byta bromsbackar på en Zundapp Sportcombinette -64.

Ja vad säger man? det är avkoppling för mej...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart Kim, fan du borde visa dej här oftare...

 

Och på tal om nostalgi, jag ska strax gå ner i källaren (i det fina vädret) å mecka med en av mina 50 år gamla moppar. Jag ska byta bromsbackar på en Zundapp Sportcombinette -64.

Ja vad säger man? det är avkoppling för mej...

 

Skruvad. ;)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj bilden... Ok det här en av två Sportcombinette -64 jag har. Beauty and the Beast.. Det här är Monstret dådå...

Notera skicket på motorn jämfört med det övriga... Men det är bedrägligt det mesta är i toppskick fast det ser ut som skit.

 

IMG_0123_zps60525f8d.jpg

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...