Jump to content
broder tuk tuk

Det positiva med Thailand.

Recommended Posts

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

piloten66

Jag låg i 3 dagar på det statliga sjukhuset i Surin och visst fick jag mat jag med som alla andra och samma läkare som på det privata 

• Ge karma 5

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

Om patienterna fick mat i sovsalen har jag som sagt ingen aning om. Men jag fick ingen mat i alla fall.

Det kanske var för att dom visste vem du var. 

• Haha 4

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Peolito

Det kliar ofta i min röv fast jag har ju hemorojder så det är inte på grund av dålig tvagning eller billigt toapapper.

BTT

Om det ofta kliar i din röv tyder det på viss eftersatthet av rengöringen skulle jag hävda. Dina hemoröjder borde också hållas rena.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Ge karma 2
  • Haha 4

hobbe
Posted (edited)
On 2019-10-02 at 10:49, skrev Soengsang:

Posten kommer inte så jävla ofta, det är positivt.

Man slipper att kliva ur bilen då man tankar, det är positivt.

Man behöver inte så jävla mycket kläder, det är positivt.

Man får online beställningar levererat till dörren, snabbt och smidigt, det är positivt.

Det pågår ingen landsomfattande islamering av landet, det är positivt.

Man kan köpa mat dygnet runt, billigt och snabbt, det är positivt.

Vägarna är bra, lätt att ta sig runt i landet, det är positivt.

Digitaliseringen är relativt långt gånget, digitala plånböcker etc. det är positivt.

Sjukvården är snabb och bra, det är positivt.

Familjer håller ihop, det är positivt.

Folk är sociala, det är postivt.

Rövdusch finns, det är positivt.

Listan kan göra oändligt lång.

Det gör den inte i Sverige längre heller om den nu kommer fram öht (om man undantar reklamen)

Vi har ju Postnord numera........

mvh Hobbe 

Edited by hobbe
  • Haha 1

Captain Morgan
On 10/2/2019 at 12:14 PM, broder tuk tuk said:

Det kliar ofta i min röv fast jag har ju hemorojder så det är inte på grund av dålig tvagning eller billigt toapapper.

BTT

Gå ut på soien och testa det här, det borde hjälpa.

• Haha 6

Esspe
On 2019-10-02 at 07:22, skrev Jive:

Många fel där.

Jo, jag förstår vikten av hög kvalitet på både läkare och utrustning och många statliga sjukhus har bättre utrustning än privata och vad beträffar läkarnas kompetens, så är det samma på både statliga och privata och så gott som alla har de utbildats utomlands (USA).

Många läkare alternerar mellan statliga och privata sjukhus i sin tjänst.

Sammantaget: Du vet inte ett skit om sjukvården här!

Koka bort det flådiga på de privata sjukhusen och du får en vårdapparat, som definitivt inte är mer proffsig och kompetent än i den statliga vården.

Säg t ex att du kommer till ett statligt sjukhus och att de bedömer att det finns ett annat statligt sjukhus med högre kapacitet och kompetens för att behandla just din sjukdom.

Då remitterar de dig till de sjukhuset.

Skulle aldrig hända på ett privat sjukhus, som vill tjäna pengar på dig tills du dör.

Jag har ett konkret exempel på detta, då de behöll min vän tills hans pengar tog slut och han dog. Detta trots att det finns ett statligt sjukhus med spetskompetens på just hans sjukdom.

Har ingen erfarenhet av statliga sjukhus eftersom jag kör med svensk försäkring och dom hänvisar en till privata, vilket jag däremot har lite erfarenhet av. Tycker du är väl negativ till privata sjukhus, det skiljer väldigt mycket mellan dom också. Har sökt för samma sak på både Pattaya Memorial och Bkk Korat Hospital och det var milsvid skillnad. Både på service och såvitt jag kunde bedöma, läkarkompetens. Bkk Hospital var många klasser bättre och tycker inte det var speciellt dyrt heller. 2 ortopedbesök, 10-15 röntgenplåtar, diverse prover, egen guide, 6 x 1,5 timme fysioterapeutbehandling (shockwave, ultraljud och laser) och naturligtvis en massa piller för totalt ca 20.000 THB. Ungefär samma kostnad (ca 15k) på Pattaya Memorial men ingen behandling, 2 röntgenplåtar, 2 läkarbesök, ingen guide, prover och en massa piller. Dessutom hjälpte behandlingen i Korat medans jag inte fick något motsvarande i Pattaya, han bara ställde diagnosen men ordinerade ingenting mer än piller. Av detta kan man kanske dra slutsatsen att Pattaya är betydligt dyrare eftersom det är Farangbaserade priser? Dessutom stod pillerna för ca 25% av kostnaden på BKK Korat men Memorial ca 50%, där fick jag dubbel dos, vilket inte behövdes.

• Ge karma 2

Jive
4 minuter sedan, skrev Esspe:

Har ingen erfarenhet av statliga sjukhus eftersom jag kör med svensk försäkring och dom hänvisar en till privata, vilket jag däremot har lite erfarenhet av. Tycker du är väl negativ till privata sjukhus, det skiljer väldigt mycket mellan dom också. Har sökt för samma sak på både Pattaya Memorial och Bkk Korat Hospital och det var milsvid skillnad. Både på service och såvitt jag kunde bedöma, läkarkompetens. Bkk Hospital var många klasser bättre och tycker inte det var speciellt dyrt heller. 2 ortopedbesök, 10-15 röntgenplåtar, diverse prover, egen guide, 6 x 1,5 timme fysioterapeutbehandling (shockwave, ultraljud och laser) och naturligtvis en massa piller för totalt ca 20.000 THB. Ungefär samma kostnad (ca 15k) på Pattaya Memorial men ingen behandling, 2 röntgenplåtar, 2 läkarbesök, ingen guide, prover och en massa piller. Dessutom hjälpte behandlingen i Korat medans jag inte fick något motsvarande i Pattaya, han bara ställde diagnosen men ordinerade ingenting mer än piller. Av detta kan man kanske dra slutsatsen att Pattaya är betydligt dyrare eftersom det är Farangbaserade priser? Dessutom stod pillerna för ca 25% av kostnaden på BKK Korat men Memorial ca 50%, där fick jag dubbel dos, vilket inte behövdes.

Jag håller helt med dig om Memorial. Ett riktigt skitsjukhus.

Trevligt att höra om dina positiva efarenheter om Bkk Korat.

• Ge karma 1

SatanG
On 2019-10-02 at 12:22, skrev Jive:

Många fel där.

Jo, jag förstår vikten av hög kvalitet på både läkare och utrustning och många statliga sjukhus har bättre utrustning än privata och vad beträffar läkarnas kompetens, så är det samma på både statliga och privata och så gott som alla har de utbildats utomlands (USA).

Många läkare alternerar mellan statliga och privata sjukhus i sin tjänst.

Sammantaget: Du vet inte ett skit om sjukvården här!

Koka bort det flådiga på de privata sjukhusen och du får en vårdapparat, som definitivt inte är mer proffsig och kompetent än i den statliga vården.

Säg t ex att du kommer till ett statligt sjukhus och att de bedömer att det finns ett annat statligt sjukhus med högre kapacitet och kompetens för att behandla just din sjukdom.

Då remitterar de dig till de sjukhuset.

Skulle aldrig hända på ett privat sjukhus, som vill tjäna pengar på dig tills du dör.

Jag har ett konkret exempel på detta, då de behöll min vän tills hans pengar tog slut och han dog. Detta trots att det finns ett statligt sjukhus med spetskompetens på just hans sjukdom.

Visst finns det många bra statliga sjukhus som funkar bra. Vet inte hur det är idag men tidigare i 30-bahtssystemet saknades ofta många importerade mediciner och närmast liknande mediciner gavs istället. Fortfarande vanligt att operationer på landsbygden för fattiga skjuts och skjuts på tills det är försent eller de lyckats skrapa ihop pengar till betald sjukvård- Kanske inte skall blandas ihop med när man betalar men många thailändare, som har råd, skaffar ofta privata försäkringar och det finns nog en anledning till det. 

Ofta är det lång kö på bra statliga sjukhus och ett besök hos läkare för en check-up går det en dag att ta sig igenom. 

En negativ sak med privata är ju att de verkar ofta ha som huvudsyfte att kränga så mycket/många mediciner som det bara går. Sen finns det väl ingen operation/vård de skulle neka bara de får betalt, om det är det bästa för patienten verkar inte alltid vara det primära. Man kan ju mer eller mindre själv välja vilken medicin man vill ha utöver standardmedicinen antibiotika.

Vi är försäkrade, vi får det via våra anställningar, annars hade jag kunnat tänka mig att köra statligt så länge jag får välja vilket sjukhus man hamnar på såsom Chulalongkorn, Siriraj etc som har bra rykte i Bkk.  

/ SatanG

• Ge karma 1

Jive
4 minuter sedan, skrev SatanG:

Visst finns det många bra statliga sjukhus som funkar bra. Vet inte hur det är idag men tidigare i 30-bahtssystemet saknades ofta många importerade mediciner och närmast liknande mediciner gavs istället. Fortfarande vanligt att operationer på landsbygden för fattiga skjuts och skjuts på tills det är försent eller de lyckats skrapa ihop pengar till betald sjukvård- Kanske inte skall blandas ihop med när man betalar men många thailändare, som har råd, skaffar ofta privata försäkringar och det finns nog en anledning till det. 

Ofta är det lång kö på bra statliga sjukhus och ett besök hos läkare för en check-up går det en dag att ta sig igenom. 

En negativ sak med privata är ju att de verkar ofta ha som huvudsyfte att kränga så mycket/många mediciner som det bara går. Sen finns det väl ingen operation/vård de skulle neka bara de får betalt, om det är det bästa för patienten verkar inte alltid vara det primära. Man kan ju mer eller mindre själv välja vilken medicin man vill ha utöver standardmedicinen antibiotika.

Vi är försäkrade, vi får det via våra anställningar, annars hade jag kunnat tänka mig att köra statligt så länge jag får välja vilket sjukhus man hamnar på såsom Chulalongkorn, Siriraj etc som har bra rykte i Bkk.  

/ SatanG

Om jag skall lämna blod för provtagning på det statliga sjukhuset, så brukar jag vara där kl 8 am och 11-11.30 brukar jag kunna åka hem efter avklarat läkarbesök.

Aldrig längre än en förmiddag.

• Fint 1

Fritz

Pattaya City Hospital är "halvstatligt" eller "halvprivat" om man så vill. Kanske det är därför som väntetiderna där är ungefär mitt emellan dom statliga och privata.

"Pattaya City Hospital is a Brand-new hospital that started their full service in 2015. This government hospital is run by a private company, so it is called half government half private. The service is great. Staff are well trained and the place is very clean. You will get the service nearly the same with private hospitals and yes… the prices are slightly higher than Banglamung hospital."

https://www.gecko-properties.com/en-gb/news/2017/10/31/hospitals

• Ge karma 3
  • Haha 1