Jump to content
IGNORERAD

Det positiva med Thailand.


broder tuk tuk

Recommended Posts

Posten kommer inte så jävla ofta, det är positivt.

Man slipper att kliva ur bilen då man tankar, det är positivt.

Man behöver inte så jävla mycket kläder, det är positivt.

Man får online beställningar levererat till dörren, snabbt och smidigt, det är positivt.

Det pågår ingen landsomfattande islamering av landet, det är positivt.

Man kan köpa mat dygnet runt, billigt och snabbt, det är positivt.

Vägarna är bra, lätt att ta sig runt i landet, det är positivt.

Digitaliseringen är relativt långt gånget, digitala plånböcker etc. det är positivt.

Sjukvården är snabb och bra, det är positivt.

Familjer håller ihop, det är positivt.

Folk är sociala, det är postivt.

Rövdusch finns, det är positivt.

 

Listan kan göra oändligt lång.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    30

  • Tommy

    12

  • broder tuk tuk

    11

  • Soengsang

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 
Det kliar ofta i min röv fast jag har ju hemorojder så det är inte på grund av dålig tvagning eller billigt toapapper.
 
BTT

Om det ofta kliar i din röv tyder det på viss eftersatthet av rengöringen skulle jag hävda. Dina hemoröjder borde också hållas rena.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-02 at 10:49, skrev Soengsang:

Posten kommer inte så jävla ofta, det är positivt.

Man slipper att kliva ur bilen då man tankar, det är positivt.

Man behöver inte så jävla mycket kläder, det är positivt.

Man får online beställningar levererat till dörren, snabbt och smidigt, det är positivt.

Det pågår ingen landsomfattande islamering av landet, det är positivt.

Man kan köpa mat dygnet runt, billigt och snabbt, det är positivt.

Vägarna är bra, lätt att ta sig runt i landet, det är positivt.

Digitaliseringen är relativt långt gånget, digitala plånböcker etc. det är positivt.

Sjukvården är snabb och bra, det är positivt.

Familjer håller ihop, det är positivt.

Folk är sociala, det är postivt.

Rövdusch finns, det är positivt.

 

Listan kan göra oändligt lång.

Det gör den inte i Sverige längre heller om den nu kommer fram öht (om man undantar reklamen)

Vi har ju Postnord numera........

 

mvh Hobbe 

Ändrades av hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 10/2/2019 at 12:14 PM, broder tuk tuk said:

 

Det kliar ofta i min röv fast jag har ju hemorojder så det är inte på grund av dålig tvagning eller billigt toapapper.

 

BTT

 

Gå ut på soien och testa det här, det borde hjälpa.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-02 at 07:22, skrev Jive:

Många fel där.

Jo, jag förstår vikten av hög kvalitet på både läkare och utrustning och många statliga sjukhus har bättre utrustning än privata och vad beträffar läkarnas kompetens, så är det samma på både statliga och privata och så gott som alla har de utbildats utomlands (USA).

Många läkare alternerar mellan statliga och privata sjukhus i sin tjänst.

Sammantaget: Du vet inte ett skit om sjukvården här!

Koka bort det flådiga på de privata sjukhusen och du får en vårdapparat, som definitivt inte är mer proffsig och kompetent än i den statliga vården.

Säg t ex att du kommer till ett statligt sjukhus och att de bedömer att det finns ett annat statligt sjukhus med högre kapacitet och kompetens för att behandla just din sjukdom.

Då remitterar de dig till de sjukhuset.

Skulle aldrig hända på ett privat sjukhus, som vill tjäna pengar på dig tills du dör.

Jag har ett konkret exempel på detta, då de behöll min vän tills hans pengar tog slut och han dog. Detta trots att det finns ett statligt sjukhus med spetskompetens på just hans sjukdom.

Har ingen erfarenhet av statliga sjukhus eftersom jag kör med svensk försäkring och dom hänvisar en till privata, vilket jag däremot har lite erfarenhet av. Tycker du är väl negativ till privata sjukhus, det skiljer väldigt mycket mellan dom också. Har sökt för samma sak på både Pattaya Memorial och Bkk Korat Hospital och det var milsvid skillnad. Både på service och såvitt jag kunde bedöma, läkarkompetens. Bkk Hospital var många klasser bättre och tycker inte det var speciellt dyrt heller. 2 ortopedbesök, 10-15 röntgenplåtar, diverse prover, egen guide, 6 x 1,5 timme fysioterapeutbehandling (shockwave, ultraljud och laser) och naturligtvis en massa piller för totalt ca 20.000 THB. Ungefär samma kostnad (ca 15k) på Pattaya Memorial men ingen behandling, 2 röntgenplåtar, 2 läkarbesök, ingen guide, prover och en massa piller. Dessutom hjälpte behandlingen i Korat medans jag inte fick något motsvarande i Pattaya, han bara ställde diagnosen men ordinerade ingenting mer än piller. Av detta kan man kanske dra slutsatsen att Pattaya är betydligt dyrare eftersom det är Farangbaserade priser? Dessutom stod pillerna för ca 25% av kostnaden på BKK Korat men Memorial ca 50%, där fick jag dubbel dos, vilket inte behövdes.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

Har ingen erfarenhet av statliga sjukhus eftersom jag kör med svensk försäkring och dom hänvisar en till privata, vilket jag däremot har lite erfarenhet av. Tycker du är väl negativ till privata sjukhus, det skiljer väldigt mycket mellan dom också. Har sökt för samma sak på både Pattaya Memorial och Bkk Korat Hospital och det var milsvid skillnad. Både på service och såvitt jag kunde bedöma, läkarkompetens. Bkk Hospital var många klasser bättre och tycker inte det var speciellt dyrt heller. 2 ortopedbesök, 10-15 röntgenplåtar, diverse prover, egen guide, 6 x 1,5 timme fysioterapeutbehandling (shockwave, ultraljud och laser) och naturligtvis en massa piller för totalt ca 20.000 THB. Ungefär samma kostnad (ca 15k) på Pattaya Memorial men ingen behandling, 2 röntgenplåtar, 2 läkarbesök, ingen guide, prover och en massa piller. Dessutom hjälpte behandlingen i Korat medans jag inte fick något motsvarande i Pattaya, han bara ställde diagnosen men ordinerade ingenting mer än piller. Av detta kan man kanske dra slutsatsen att Pattaya är betydligt dyrare eftersom det är Farangbaserade priser? Dessutom stod pillerna för ca 25% av kostnaden på BKK Korat men Memorial ca 50%, där fick jag dubbel dos, vilket inte behövdes.

Jag håller helt med dig om Memorial. Ett riktigt skitsjukhus.

Trevligt att höra om dina positiva efarenheter om Bkk Korat.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-02 at 12:22, skrev Jive:

Många fel där.

Jo, jag förstår vikten av hög kvalitet på både läkare och utrustning och många statliga sjukhus har bättre utrustning än privata och vad beträffar läkarnas kompetens, så är det samma på både statliga och privata och så gott som alla har de utbildats utomlands (USA).

Många läkare alternerar mellan statliga och privata sjukhus i sin tjänst.

Sammantaget: Du vet inte ett skit om sjukvården här!

Koka bort det flådiga på de privata sjukhusen och du får en vårdapparat, som definitivt inte är mer proffsig och kompetent än i den statliga vården.

Säg t ex att du kommer till ett statligt sjukhus och att de bedömer att det finns ett annat statligt sjukhus med högre kapacitet och kompetens för att behandla just din sjukdom.

Då remitterar de dig till de sjukhuset.

Skulle aldrig hända på ett privat sjukhus, som vill tjäna pengar på dig tills du dör.

Jag har ett konkret exempel på detta, då de behöll min vän tills hans pengar tog slut och han dog. Detta trots att det finns ett statligt sjukhus med spetskompetens på just hans sjukdom.

 

Visst finns det många bra statliga sjukhus som funkar bra. Vet inte hur det är idag men tidigare i 30-bahtssystemet saknades ofta många importerade mediciner och närmast liknande mediciner gavs istället. Fortfarande vanligt att operationer på landsbygden för fattiga skjuts och skjuts på tills det är försent eller de lyckats skrapa ihop pengar till betald sjukvård- Kanske inte skall blandas ihop med när man betalar men många thailändare, som har råd, skaffar ofta privata försäkringar och det finns nog en anledning till det. 

Ofta är det lång kö på bra statliga sjukhus och ett besök hos läkare för en check-up går det en dag att ta sig igenom. 

En negativ sak med privata är ju att de verkar ofta ha som huvudsyfte att kränga så mycket/många mediciner som det bara går. Sen finns det väl ingen operation/vård de skulle neka bara de får betalt, om det är det bästa för patienten verkar inte alltid vara det primära. Man kan ju mer eller mindre själv välja vilken medicin man vill ha utöver standardmedicinen antibiotika.

Vi är försäkrade, vi får det via våra anställningar, annars hade jag kunnat tänka mig att köra statligt så länge jag får välja vilket sjukhus man hamnar på såsom Chulalongkorn, Siriraj etc som har bra rykte i Bkk.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Visst finns det många bra statliga sjukhus som funkar bra. Vet inte hur det är idag men tidigare i 30-bahtssystemet saknades ofta många importerade mediciner och närmast liknande mediciner gavs istället. Fortfarande vanligt att operationer på landsbygden för fattiga skjuts och skjuts på tills det är försent eller de lyckats skrapa ihop pengar till betald sjukvård- Kanske inte skall blandas ihop med när man betalar men många thailändare, som har råd, skaffar ofta privata försäkringar och det finns nog en anledning till det. 

Ofta är det lång kö på bra statliga sjukhus och ett besök hos läkare för en check-up går det en dag att ta sig igenom. 

En negativ sak med privata är ju att de verkar ofta ha som huvudsyfte att kränga så mycket/många mediciner som det bara går. Sen finns det väl ingen operation/vård de skulle neka bara de får betalt, om det är det bästa för patienten verkar inte alltid vara det primära. Man kan ju mer eller mindre själv välja vilken medicin man vill ha utöver standardmedicinen antibiotika.

Vi är försäkrade, vi får det via våra anställningar, annars hade jag kunnat tänka mig att köra statligt så länge jag får välja vilket sjukhus man hamnar på såsom Chulalongkorn, Siriraj etc som har bra rykte i Bkk.  

 

/ SatanG

Om jag skall lämna blod för provtagning på det statliga sjukhuset, så brukar jag vara där kl 8 am och 11-11.30 brukar jag kunna åka hem efter avklarat läkarbesök.

Aldrig längre än en förmiddag.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya City Hospital är "halvstatligt" eller "halvprivat" om man så vill. Kanske det är därför som väntetiderna där är ungefär mitt emellan dom statliga och privata.

 "Pattaya City Hospital is a Brand-new hospital that started their full service in 2015. This government hospital is run by a private company, so it is called half government half private. The service is great. Staff are well trained and the place is very clean. You will get the service nearly the same with private hospitals and yes… the prices are slightly higher than Banglamung hospital."

 

https://www.gecko-properties.com/en-gb/news/2017/10/31/hospitals

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fritz:

Pattaya City Hospital är "halvstatligt" eller "halvprivat" om man så vill. Kanske det är därför som väntetiderna där är ungefär mitt emellan dom statliga och privata.

 "Pattaya City Hospital is a Brand-new hospital that started their full service in 2015. This government hospital is run by a private company, so it is called half government half private. The service is great. Staff are well trained and the place is very clean. You will get the service nearly the same with private hospitals and yes… the prices are slightly higher than Banglamung hospital."

 

https://www.gecko-properties.com/en-gb/news/2017/10/31/hospitals

 

Det stämmer bra, Fritz.

Det ägs av staten, men drivs av Thonburi Hospital i Bkk, som är ett privat sjukhus.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-01 at 08:46, skrev Joe:

Det bästa med Thailand är nog utan tvekan.... Toalettduschen!! :) 

 

Jag har varit i Sverige nu två dagar och det är hittills det enda jag riktigt saknar! :) :) 

 

Sådetså!

 

  / Joe

Rövduschar har vi i alla våra toaletter (OK inte gästmuggarna på Restaurangen), de billigaste kostar väl mellan 150-300 kronor beroende på var du hittar dem...

 

JULAs funkar ok, brukar hålla några år, har köpt helt ok på LIDL för 149 men de finns inte alltid i sortimentet.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-armaturer/duschhandtag/tvattstallsdusch-430218/

https://www.clasohlson.com/se/Duschset/41-2075

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-01 at 09:43, skrev Kenneth4618:

Fan, jag är lurad av JULA...

Fast å andra sidan har jag bara 1Km t JULA och 15 t Biltema via vägtullar...

Får åka och köpa ett lager på  Biltema på Lördag (ingen straffskatt för bilister då), kan jag ju käka lite korv också!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Visst finns det många bra statliga sjukhus som funkar bra. Vet inte hur det är idag men tidigare i 30-bahtssystemet saknades ofta många importerade mediciner och närmast liknande mediciner gavs istället. Fortfarande vanligt att operationer på landsbygden för fattiga skjuts och skjuts på tills det är försent eller de lyckats skrapa ihop pengar till betald sjukvård- Kanske inte skall blandas ihop med när man betalar men många thailändare, som har råd, skaffar ofta privata försäkringar och det finns nog en anledning till det. 

Ofta är det lång kö på bra statliga sjukhus och ett besök hos läkare för en check-up går det en dag att ta sig igenom. 

En negativ sak med privata är ju att de verkar ofta ha som huvudsyfte att kränga så mycket/många mediciner som det bara går. Sen finns det väl ingen operation/vård de skulle neka bara de får betalt, om det är det bästa för patienten verkar inte alltid vara det primära. Man kan ju mer eller mindre själv välja vilken medicin man vill ha utöver standardmedicinen antibiotika.

Vi är försäkrade, vi får det via våra anställningar, annars hade jag kunnat tänka mig att köra statligt så länge jag får välja vilket sjukhus man hamnar på såsom Chulalongkorn, Siriraj etc som har bra rykte i Bkk.  

 

/ SatanG

Utan att vara allt för negativ mot vårt svenska system, så låter det som att det är precis likadant här, bortsett från det faktum att det kan ta hela dagen på en akutmottagning innan en läkare ens tittar på dej.

 

Cancerpatienter sätts i kö, för att det skall vara "för sent" att göra något, när de äntligen får sina diagnoser, typ ett halvår efter att de sökt vård...

Blir väl billigare att trycka i en pensionär lite morfin några veckor tills hen avlider, än att bota hen så fort cancern hittats?

 

Allt fler svenskar skaffar privata sjukförsäkringar...

 

Vi bytte vårdcentral för ett par månader sedan, den kommunala vi använt tidigare har 1 stjärna på Google, den vi bytte till är privat och har 4 (av 5) och funkar utmärkt.

När jag frågade varför de var så mycket snabbare fick jag svaret:

"Alla som jobbar här är delägare, så vi månar om våra kunder"

 

Bor ni hyfsat nära Bergsjön i Göteborg, testa vårdcentralen Nötkärnan, så mycket bättre!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-04 at 16:22, skrev Tommy:

Rövduschar har vi i alla våra toaletter (OK inte gästmuggarna på Restaurangen), de billigaste kostar väl mellan 150-300 kronor beroende på var du hittar dem...

 

JULAs funkar ok, brukar hålla några år, har köpt helt ok på LIDL för 149 men de finns inte alltid i sortimentet.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-armaturer/duschhandtag/tvattstallsdusch-430218/

https://www.clasohlson.com/se/Duschset/41-2075

 

MVH

Har du rövduschen kopplad till en blandare eller har du bara kopplat den till kallvatten? En termostat till en sådan dusch kostar 2000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev born41:

Har du rövduschen kopplad till en blandare eller har du bara kopplat den till kallvatten? En termostat till en sådan dusch kostar 2000 kr.

Jag har aldrig lärt mig tekniken. Vatten överallt utom i röven.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-04 at 22:36, skrev Tommy:

 

 

Cancerpatienter sätts i kö, för att det skall vara "för sent" att göra något, när de äntligen får sina diagnoser, typ ett halvår efter att de sökt vård...

Blir väl billigare att trycka i en pensionär lite morfin några veckor tills hen avlider, än att bota hen så fort cancern hittats?

 

 

Jag fick en hudkanserfläck på huvudet ( för mycket solande) och det tog 2 månader från första besöket på vårdcentralen till operation.

Mycket trevliga damer som "pysslade om" mig.

Vid återbesöket(stygnen togs bort) gladde jag personalen med en påse (30 st) med hembakade bullar att avnjutas i fikarummet.

Den kvinnliga läkaren visade stor munterhet för min uppskattning.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev born41:

Har du rövduschen kopplad till en blandare eller har du bara kopplat den till kallvatten? En termostat till en sådan dusch kostar 2000 kr.

image.png.9953238710134bc5d898cca12ab296c7.png

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev born41:

Har du rövduschen kopplad till en blandare eller har du bara kopplat den till kallvatten? En termostat till en sådan dusch kostar 2000 kr.

Den är kopplad till en blandare, alla jag sett i Sverige kopplas in genom att man ersätter strålsamlaren på blandaren med en ventil som slangen till rövduschen skruvas fast i, allt som behövs finns i förpackningen.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-10-04 at 16:25, skrev Tommy:

Fan, jag är lurad av JULA...

Fast å andra sidan har jag bara 1Km t JULA och 15 t Biltema via vägtullar...

Får åka och köpa ett lager på  Biltema på Lördag (ingen straffskatt för bilister då), kan jag ju käka lite korv också!

 

 

MVH

Kör en Clion!

 

Rövduschen på Biltema kostade 179:- i kromat utförande (120:- billigare än JULA), bilden Kenneth la in visade bara ett vitt reservhandtag för 85:-, riktigt bra att Biltema säljer reservhandtag eftersom det oftast är de som går sönder!

Köpte ett nytt kromat set och ett reservhandtag.

 

Fick en brunch också!

IMG_20191006_125032878.thumb.jpg.5006d05c5c603f05bc1dad6faeeb45f9.jpgIMG_20191006_125026499.thumb.jpg.569f4470363001a41179fa644cf1c3a7.jpg

 

20 spänn, det kostar att ligga på topp!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Den är kopplad till en blandare, alla jag sett i Sverige kopplas in genom att man ersätter strålsamlaren på blandaren med en ventil som slangen till rövduschen skruvas fast i, allt som behövs finns i förpackningen.

 

 

MVH

I mitt badrum är det för långt mellan WC och tvättställ för att ansluta direk till tvättstället.

WC o tvättställ sitter mot olika väggar.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev born41:

I mitt badrum är det för långt mellan WC och tvättställ för att ansluta direk till tvättstället.

WC o tvättställ sitter mot olika väggar.

Born41

Vad du gör anslut inte direkt till en trycksatt vattenledning, det håller inte de här rövduscharna för!

Det funkar kanske nån månad men sen blir det översvämning...

 

Det är inget krav för dessa enkla spolare att muggen och tvättstället sitter på samma vägg, men det är bra med ett kort avstånd emellan, så att du kan sitta kvar på muggen när du startar vattenflödet.

 

MVH

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Jive:

Jag har aldrig lärt mig tekniken. Vatten överallt utom i röven.

Nej jag förstår inte grejen med dessa rövduschar. Använder dom ogärna i Thailand och här hemma är vattnet för kallt utan blandare. Det hävdas ju att det ska vara hygieniskt men jag tycker mig ofta på thailändska toaletter se lite brunaktigt vattenstänk där det inte borde vara så det känns som man skvätter runt skiten rätt friskt. Sen ska man väl dit och gräva med bar näve om man ska bli någorlunda ren. Nä tacka vet jag Lambi toapapper.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte återvände IS krigare 

I Svefala tar vi emot alla Löfven inhyst i Din kåk lägenhet Då kanske Du fattar va det Handlar om Noice en dag i tunnelbanan 😁

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Nej jag förstår inte grejen med dessa rövduschar. Använder dom ogärna i Thailand och här hemma är vattnet för kallt utan blandare. Det hävdas ju att det ska vara hygieniskt men jag tycker mig ofta på thailändska toaletter se lite brunaktigt vattenstänk där det inte borde vara så det känns som man skvätter runt skiten rätt friskt. Sen ska man väl dit och gräva med bar näve om man ska bli någorlunda ren. Nä tacka vet jag Lambi toapapper.

En kombination av Swe-Thai är det bästa tycker jag!

Spola med vatten tills det är rent, torka med Lambi och eventuellt spola och torka igen, om det inte blev helt rent.

 

Rövduscharna vi diskuterar här ger dej möjlighet att välja nästan vilken temperatur du vill, från svinkallt via lagom till skållhett, jag brukar välja "Lagom"...

 

Om du tycker att du kan torka rent med Lambi så testa att ta en klick bajs i handen, torka med Lambi tills handen är helt ren och inte luktar skit längre, sen gör du samma fast med en handdusch och papper, och jämför resultatet!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...