Jump to content
IGNORERAD

English citizen Facing Death Sentance In Laos. (Gravid tjej på 20 år)


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Med tanke på hur rasistiskt många i sydostasien tänker så är det inte otänkbart att den mörkhyade kvinnan sågs som ett helt lovligt byte för vakterna på fängelset?

Visst kan hon ha lockats med "förmåner" mot sex men det är i så fall utpressning.

Jag har inte besökt några fängelser i Laos men däremot i Thailand. Där finns inga "familjerum" där man kan träffa sin man/pojkvän eller familj för att idka samvaro. Så att hon blivit gravid med någon inom det Laotiska fängelsesystemet är helt klart och det säger sig själv att man inte ska behöva riskera något sådant när man sitter i fängelse. Oavsett var man sitter någonstans.

Ponera att en Thaitjej hade gripits på Arlanda med 3 kilo heroin, dömts till 8 år  i fängelse här i Sverige och sedan blivit gravid med någon av hennes fångvaktare. Får hon också då skylla sig själv? Man vet ju hur thaitjejer är osv.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    15

  • Baa

    14

  • Farang

    12

  • MaiChai

    11

Mest aktiva i denna tråd

Tallviking

Var det inte Jacky Arklöw eller Tony Ohlsson som blev svårt misshandlad i fängelset ?

Såg någon liten notis om detta längst ner på en sida på Aftonbladet eller något för några år sedan

Det renderade inte stora feta rubriker/heta diskussionen i världspressen och internetforum precis

Skall man bli uppmärksammad för dålig behandling skall man tydligen helst vara en ung tjej som är gravid

Är man en mer normal man som begått brott och blir dåligt behandlad i ett fängelse någonstans i världen renderar det inte ens en notis i lokaltidningen. Tänk på de stackarna som blir våldtagna dagligen av andra homosexuella män i fängelser i USA som man hör ofta om. Vem bryr sig ?

Snacka om omvänd könsdiskriminering !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking,

har för mig att det var Arklöv? Men har också för mig att han fick skadestånd på grund av misshandlen.

Men i det här fallet rör det sig om en vid tillfället för graviditeten misstänkt narkotikasmugglare som efter 8 månaders häkte på ett fängelsen lyckats bli gravid under vistelsen i häktet. Det är knappast de kvinnliga medfångarna som gjort henne gravid och hon hålls i ett fängelse avsett för kvinnor där fångvaktarna också ska vara kvinnor enligt de Laotiska myndigheterna.

Hur fan kan hon då bli gravid?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hypotetiska diskussioner utan faktagrund är alltid intressanta

En av vakterskorna kanske är Katoy ?

Eller så kanske någon fick henne helt säker på att enda möjligheten att komma ifrån ett livstidsstraff eller dödsstraff var att se till att bli gravid ? Inte ett helt osannolikt scenario.

Det finns flera alternativa möjligheter och vilken som är sann är det bara hon som vet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tänk på de stackarna som blir våldtagna dagligen av andra homosexuella män i fängelser i USA som man hör ofta om. Vem bryr sig ?

Snacka om omvänd könsdiskriminering !

Exactemente Herr Vik Tall, det sitter ju tusentals gravida män på anstalterna i Amerikat, inte skrivs det om dem inte.

Vart är vi på väg?

Skengravide Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Var det inte Jacky Arklöw eller Tony Ohlsson som blev svårt misshandlad i fängelset ?

Såg någon liten notis om detta längst ner på en sida på Aftonbladet eller något för några år sedan

Det renderade inte stora feta rubriker/heta diskussionen i världspressen och internetforum precis

Skall man bli uppmärksammad för dålig behandling skall man tydligen helst vara en ung tjej som är gravid

Är man en mer normal man som begått brott och blir dåligt behandlad i ett fängelse någonstans i världen renderar det inte ens en notis i lokaltidningen. Tänk på de stackarna som blir våldtagna dagligen av andra homosexuella män i fängelser i USA som man hör ofta om. Vem bryr sig ?

Snacka om omvänd könsdiskriminering !

Jag vet inte hur du ar funtad men jag kan se en viss skillnad mellan en 20-aring som smugglar knark / anvands for knarksmuggling och kallblodiga mordare.

Jag kan ocksa se skillnad pa att bli valdtagen av vaktare eller fa stryk av medfangar.

Jag kan ocksa se skillnad pa om brottet man utsatts for helt fornekas av de myndigheter som utfort det och om man faktiskt far ersattning for sina skador.

Jag kan ocksa se skillnad pa om overgreppet leder till att man blir gravid eller till ett blamarke.

Jag vet inte vad det ar som gor att du har sa svart att acceptera att dina gelikar i uniform runt om i Asien inte alltid ar sarskilt trevliga. Jag vet inte heller vad det ar som gor att du kanner sadant behov av att rattfardiga stenharda straff for icke-valdsbrott. Jag hoppas att det ar ett personligt problem du har och inte nagot systematiskt problem som beror pa ditt yrkesval. Riktiga soldater som varit i krig kan ju ibland ta psykisk skada men att marchera fram och tillbaka pa en kaserngard och latsas att Andrei gommer sig bakom ett trad borde ju inte ge sa allvarliga psykoser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Varför antar du en sådana massa saker om sådant du bevisligen inte vet något om

Jag är konsult inom IT och min uniform är en kostym

Dessutom har jag extremt låg respekt för folk som befattar sig med narkotika. Särskilt dom som bidrar till att vi får hit skiten från producent länderna

En smugglare kan döda och skada massor av "offer" genom sin gärning

Och genom att skylla på att man är en ung oförståndig tjej blir man inte mindre skyldig. Ej heller om man blir våldtagen under fängelsetiden (om det är så det ligger till. Ingen vet ju detta utan antar bara). Man är fortfarande lika skyldig till narkotikabrottet.

Oavsett varför hon hade knarket i sin väska så lär hon knappast varit omedveten om att den fanns där.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hypotetiska diskussioner utan faktagrund är alltid intressanta

En av vakterskorna kanske är Katoy ?

Eller så kanske någon fick henne helt säker på att enda möjligheten att komma ifrån ett livstidsstraff eller dödsstraff var att se till att bli gravid ? Inte ett helt osannolikt scenario.

Det finns flera alternativa möjligheter och vilken som är sann är det bara hon som vet

Hon har ju även skriftligt intygat att hon inte blivit våldtagen/sexuellt utnyttjad av vakterna så det gör ju "Jungfru Maria" teorin som de Laotiska myndigheterna hävdar än mer trovärdig...

Förresten är det olagligt för Laotier att ha sexuellt umgänge med utlänningar utan myndigheternas tillstånd, bara att kolla i tillståndet vem hon har haft sex med.

För inte skulle väl någon Laotisk tjänsteman bryta mot lagen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Quote

Clark Olofsson var inte mycket yngre när han gjorde sig sitt namn.

Förstår egentligen inte vad du menar eller är ute efter.

Att tjejen I Laos skulle bli en ny Clark Olofsson ifall hon får ett mer humant straff?

Jag tycker att dom flesta bör få en, två eller kanske t.o.m fler chanser att komma tillbaka efter ett misstag.

Clark Olofsson har däremot visat för länge sedan att han inte kommer sluta begå brott och bör således hållas åtskild från oss andra på livstid - min åsikt.

Jag kan väl berätta att jag själv gjorde en dumhet en gång i min ungdom.

Ingen narkotika, inget våldsbrott utan ett storskaligt bedrägeri i 120-miljonersklassen.

Häktad 8 veckor och senare frikänd.

Dom 8 veckorna gav mig en läxa och efter det så är väl några p-böter det allvarligaste jag gjort mig skyldig till.

Finns säkert dom tycker jag borde sitta kvar där jag satt dom veckorna och resten av mitt liv och det är ju upp till var och en att tycka.

Men med tanke på att jag betalt mer skatt än dom flesta så hade det varit en vansinnigt dålig affär för samhället.

Jag fick min andra chans och tog den, en chans jag tycker dom flesta borde få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vem/vilka blev drabbade av ditt 120-miljonersbedrägeri??Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan :yes:

Quote

Och vem/vilka blev drabbade av ditt 120-miljonersbedrägeri??Mvh Måne

Inga privatpersoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Born 62, Du har just bevisat att brott lönar sig, Du blev ju "hederlig" på kuppen.

Dra an annan vals om Du vill göra Dig skenhelig.

Nu har de duktiga allvetarna utmärkt sig igen, "synd och skam att sätta in en stackars knarksmugglare i fängelse", var ska hon annars vara? Hos Er i Bangkok kanske så ni kan hjälpa henne på fötter igen?

Hela tråden har blivit en gröt av humanism gentemot straffivrare, tror Ni verkligen att man i Laos sätter folk i fängelse för att det är kul, är väl ganska så säkert att hon inte är oskyldigt ovetande om vad hon gjort. Håller med om att det är synd om barnet, men än så länge finns väl möjlighet för folkrättskämpar runt om i världen att reagera, sen får väl Laos myndigheter ta ställning till om barnet skall tas om hand av myndigheter eller om någon internationell folkrättsaktivist lyckats med något mer humant.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hejsan :yes:

 

Inga privatpersoner.

Aha, det var alltså oskattade knarkpengar som du snodde.

Positive Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ryssen, sluta skriva så mycket skit hela tiden. Enligt FN-konventionen så är man vuxen dagen man fyller 18 år. Det enda tragiska är du.

Herr The Jo-Jo, Ni måste acceptera att alla inte har ert skarpa intellekt och politiska bildning.

Balt Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kan väl också få vara med i denna diskussion...

Mina tankar:

Kvinna, 20 bast, smugglar knark: Otroligt dumt.

Kvinna blir våldtagen i Laotiskt fängelse: Helt sjukt.

Tycka synd om kvinna som smugglar knark: Inte min grej.

Tycka synd om kvinna som blir våldtagen: Självklart.

Jämförelsen: Heroinsmugglare - Mördare: Ungefär samma enl. mig.

Jämförelsen: Misshandlad dömd kriminell - Våldtagen kvinna i väntan på dom: Tycker nog att vi ska låta staten utfärda straffen, oavsett land.

Nu ska jag fundera lite till... återkommer med mera tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

om jag förstår dig rätt så är det okej att bli våldtagen/sexuellt utnyttjad av fångvaktarna bara för att kvinnan i fråga försökte smuggla knark?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl ingen som tycker att det är rätt att någon våldtas men hur man en vrider och vänder på det här är hon ju dömd för knarksmuggling.att vara är gravid borde inte vara skäl för amnesti.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Skall man verkligen vardera hennes brott nar man varderar det hon blivit utsatt for och nar man varderar det ofodda barnets chanser? Minskar hennes manniskovarde i relation till hur grovt brott hon begatt? Antar att flera anser det. I sa fall blir foljdfragan - hur mycket minskar det? och for vilka brott? De tomtar har pa forumet som stoltserat med att de kort rattfulla i Thailand (vilket av vissa kan anses ett grovt brott) har de langre manniskovarde an andra och fortjanar mindre sympati eller rattvisa om nagot brott begas gentemot dem?

Om stat och samhalle med sitt goda minne tillater inhuman behandling av kriminella som straffas for deras inhumana beteende (dvs deras brott) sa blir det lite galet. Skillnaden mellan dem suddas ut och det moraliska overtaget och oantasligheten staten bor ha for att legitmirera sitt rattsutovande ar som bortblast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Wille: Problemet är mer det motsatta

Varför skall en knarksmugglare behandlas bättre och ges mer uppmärksamhet, tyckas mer synd om än alla de kvinnor som blir våldtagna varje dag i Sverige t.ex

Många av dom blir gravida och väldigt många våldtäkter leder inte ens till åtal. Ännu mindre fällande dom och skadestånd till tjejen.

Varför skall den här "stackars" knarklangaren behandlas bättre än dom och få så otroligt mycket sympati från världens "rättrådiga" ?

Att INGEN kvinna skall våldtas utan att man gör allt för att sätta dit den skyldige tror jag ingen här på forumet anser. Oavsett förutsättningarna. ALLA våldtagna kvinnor OCH män är det synd om.

Men en våldtäkt gör ju inte att man skall straffas mindre för sina egna brott, anser jag i alla fall.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Nu har de duktiga allvetarna utmärkt sig igen, "synd och skam att sätta in en stackars knarksmugglare i fängelse", var ska hon annars vara? Hos Er i Bangkok kanske så ni kan hjälpa henne på fötter igen?

Hela tråden har blivit en gröt av humanism gentemot straffivrare, tror Ni verkligen att man i Laos sätter folk i fängelse för att det är kul, är väl ganska så säkert att hon inte är oskyldigt ovetande om vad hon gjort. Håller med om att det är synd om barnet, men än så länge finns väl möjlighet för folkrättskämpar runt om i världen att reagera, sen får väl Laos myndigheter ta ställning till om barnet skall tas om hand av myndigheter eller om någon internationell folkrättsaktivist lyckats med något mer humant.

Baa

Har vi i Bangkoknomenklaturan lyckats reta upp dig nu igen, men vara jobbiga ifragasattanden  ;) ?

Jag ska forvana dig med att meddela att jag tycker Sverige har alldeles for milda straff for valdsbrott sa det ar inte bara humanism som galler.

Laos far givetvis ha vilka lagar de vill precis som vi far kommentera det hur mycket vi vill. I min varld sa ar inte knarksmuggling nagot jattegrovt brott, valdtakt eller sexuellt utnyttjande ar betydligt grovre. Eftersom valdtakten/ytnyttjandet utfordes av Laotiska tjansteman och ingen kom till skada av tjejens brott sa tycker inte jag det ar orimligt att hon atminstonde flyttas till UK for tillfallet av humanitara skal.

Quote

Jämförelsen: Heroinsmugglare - Mördare: Ungefär samma enl. mig.

Det kan du val anda inte mena? En heroinsmugglare transporterar heroin fran saljare till nasta led av saljare. Om heroinet saljs till vuxna manniskor sa tycker jag det ar ett mildare brott an vuxna som koper ut alkohol till minerariga. Om du inte vill kopa langarens heroin sa har du ju inte drabbats, att inte bli mordad ar dock inte alltid ett mojligt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Atom: Nu är du ute och cyklar rejält

Eller så har du inte fattat hur allvarligt knark och narkotika drabbar samhällen

Tjejen är en ursprungslangare, dvs hon ser till att knarket når marknaden i västeuropa genom att smuggla ur det från producentlandet

Hon är alltså den absolut viktigaste och farligaste länken i hela kedjan. Tar man bort ursprungslangaren faller hela kedjan efter henne och dessutom minskar intresset att ens odla om ingen finns att ta vid och starta smugglingskedjan

Den mängd extremt rent knark hon smugglade delas sedan ner i mindre delar och blandas ut innan den så småningom säljs till konsumenterna

Den mängd hon togs med kan orsaka ett flertal människors död. massor av människors lidande och massor av andra brott som tvingas fram för att kunna köpa knarket av missbrukarna

Hon är toppen på en jättepyramid av våld och lidande. Det du kallar våldsbrott

Och du tycker en vuxens langning av sprit till en person är värre !!!! ??? ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Varför skall en knarksmugglare behandlas bättre och ges mer uppmärksamhet, tyckas mer synd om än alla de kvinnor som blir våldtagna varje dag i Sverige t.ex

Varför skall den här "stackars" knarklangaren behandlas bättre än dom och få så otroligt mycket sympati från världens "rättrådiga" ?

Det ar val ingen som har pastatt att det ar mer synd om henne an nagon annan som valdtagits? Det ar du som envisas med jamforelser, igar var det Arklov...Men nu handlar traden om denna tjej och da faller det sig naturligt att vi uttalar oss om henne. Din omtanke kanske bara racker till en grupp manniskor men prova, den kanske racker till fler.

Quote

Hon är alltså den absolut viktigaste och farligaste länken i hela kedjan. Tar man bort ursprungslangaren faller hela kedjan efter henne och dessutom minskar intresset att ens odla om ingen finns att ta vid och starta smugglingskedjan

Den mängd extremt rent knark hon smugglade delas sedan ner i mindre delar och blandas ut innan den så småningom säljs till konsumenterna

Den mängd hon togs med kan orsaka ett flertal människors död. massor av människors lidande och massor av andra brott som tvingas fram för att kunna köpa knarket av missbrukarna

Hon är toppen på en jättepyramid av våld och lidande. Det du kallar våldsbrott

Och du tycker en vuxens langning av sprit till en person är värre !!!! ??? ?

Jag tycker att hon begatt ett brott och att hon normalt sett borde fa 3-5 ars fangelse. Fragan ar dock om inte brottet som begatts mot henne ar betydligt varre och att hon darfor borde fa nagon form av lattnad eftersom ekonomisk ersattning ar ratt ointressant nar man fatt livstid.

De viktigaste lankarna ar val anda producenten och konsumenten??? Smugglandet och langandet finns det alltid folk till och ju hardare man bekampar det desto lukrativare blir handeln. Desto dyrare blir ocksa knarket pa gatan vilket gor att de beroende maste ta till allt extremare satt for att tjana ihop pengarna. Om knarket var fritt sa vore det bara knarkarna sjalva, och givetvis deras anhoriga, som drabbades precis som med alkoholen idag. De flesta droger ar mindre valdsframkallande an alkohol men daremot kan de givetvis ta till vald for att tjana pengar da heroin ar bra mycket dyrare an sprit.

Det finns inget modernt land dar inte alkohol och cigaretter kraver mangdubbelt fler liv an knark. Jag foresprakar absolut inte heroin, en mycket destruktiv drog, men det viktiga ar anda att se till att barn och ungdomar halls borta fran det. Precis detsamma galler med alkohol, en drog som ar mindre farlig an heroin men farligare an ex marijuana. Det gar inte att stoppa anvandandet men vi maste forsoka halla barn och ungdomar borta. En vuxen som langar sprit till underariga begar darfor ett storre brott an en som saljer heroin till en vuxen, med mitt satt att se det alltsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det kan du val anda inte mena? En heroinsmugglare transporterar heroin fran saljare till nasta led av saljare. Om heroinet saljs till vuxna manniskor sa tycker jag det ar ett mildare brott an vuxna som koper ut alkohol till minerariga. Om du inte vill kopa langarens heroin sa har du ju inte drabbats, att inte bli mordad ar dock inte alltid ett mojligt val.

Jo, det menar jag.

Jag kan lika väl drabbas av att bli mördad som att t.ex. mitt barn drabbas av heroinmissbruk.

Och då kommer ju motfrågan: Kan jag mena att en på måfå mördad människa har otur och heroinmissbruk är ett aktivt val. (?)

Jo, sant. Men som Tallviking säger så är nog narkotikabrott ett större samhällsproblem än personer mördade på måfå. Tror nog att mera mord sker just pga knark än pga brist på annan aktivitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En vuxen som langar sprit till underariga begar darfor ett storre brott an en som saljer heroin till en vuxen, med mitt satt att se det alltsa.

Kan hålla med om att om man får reda på langare som dealar med ungdomar så skall man sätta dit dom, men större brott än att sälja heroin... nej det vill jag nog inte hålla med om.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, jag måste fråga. Var slår man fast att hon blivit våldtagen? Är det uteslutet att hon Har funderat lite och kommit fram till att hennes chanser att få uppmärksamhet från den omgivande världen ökar väsentligt om hon ska ha barn? Och att hennes möjligheter att få slippa dödsstraffet kan öka betydligt i ett sådant läge?

Usch så jag tänker...

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...