Jump to content
IGNORERAD

Ska thaibarnen med till Sverige?


Avregistrerad clion

Recommended Posts

Och din fru?Jag försöker inte förringa era insatser för att han skall fungera,försöker bara komma med några förslag,det kan vara en riktigt jobbig period i tonåren men försök att stå ut med allt vad det innebär(hoppas ni fixar det) Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    16

  • pigge01

    6

  • Sangwal

    6

  • måne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej clion.

Det verkar som att grabben inte trivs i Sverige. Kanske han har hemlängtan?

Det kan inte vara lätt för en tonåring att lämna alla kompisar och följa med morsan som träffat en ny gubbe. Fråga honom vad han vill med sitt liv. Vill han stanna eller vill han tillbaka.

MVh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nu tar det nog hus i gubbsen.Ska vara lite provocerande! Enligt min svåger så är thaitjejer bara intresserade av att deras barn är fint klädda men inte lika intresserade  av att passa dom .(Han är 64år har bott i Thailand pratar thailänska) jag är 60 o har 5 barn 1med en filipinska28år tre med mitt thaiex som jag träffade på volvo där hon städade 22/21/14år och såden siste på 3år med min nuvarande.Men jag vet inte

om jag håller med honom.Men han har många visdomsord så nåt ligger det nog i det.

:suicide:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
:whistle: Hämtade frugans grabb i Thailand när han vart 4+. Svårt i början men sen verkade allt ordna saj...Han gick skolan ,gjorde lumpen å har jobb idag.- Ändå har man vissa funderingar.han gillar mest sin dator...inga tjejkompisar.. vad göra?
Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej clion,

Tja, det ligger väl lite i vad du skriver. Hur generellt det är törs jag inte uttala mig om.

Jag kan bara konstatera att fru Chang boende i Sverige är mycket mån om hur son Chang 19 år beter sig i Thailand. Däremot är hennes dotter 20 år undantagen... hon är nämligen gift och då blir det väl makens uppgift att hålla ordning på henne ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid lätt att säga att barn sköter sig bara man har regler, engagerar sig till 100% osv. En del ungar flippar över ändå. dagens Sverige är tufft. Föräldrar är satta att styra över sina barn helt själva utan att kunna ge dem några allvarliga konsekvenser om de missköter sig. Samhället har förstås inga krav på ungdomarna. Skolan är helt konsekvenslös och en ungdom kan i princip gör vad som helst och vara välkommen tillbaka nästa dag.Soc har små resurser numera. samtalen med en soc sekreterare är för en tonårspojke på glid i princip alltid meningslösa.

Behöver inte alls vara dåligt att skicka grabben tillbaka till Thailand.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till curlingsamhället.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Anledningen till att min fru tog med sig till Sverige sin 19-arige son var att han holl pa att fastna i droger(yaba) i Thailand. han var dessutom med i ett natverk som salde droger till andra och efter han kom hit hamnade hans basta kompis till fangelse pga. forsaljning av yaba.

Har i Sverige han skotte sig emellanat men han skolkade ratt sa mycket och var ointresserad att lara sig svenska spraket. Han tyckte att jag som ska forestalla hans pappa ville inte stalla upp. Ok det kom ganska fort var oforberedd att bli pappa till en thailandsk 19-aring sa han sokte stod i annat hall. Har har droger inte varit nat problem men han vet hur man gor av sig pengar latt. Han har blivit spelberoende bade tips och trav. satsar stora summor varje vecka till sant och mamman forbjod honom att spela da svarade han att da han hjalper inte oss nar han blivit rik..

Numera han har eget jobb och lagenhet(han ar 30 ar nu) men spelandet fortsatter tom. flickvannen gjorde slut for att han ville inte sluta spela.

Och numera ar det sa att jag har bara sporadisk kontakt med honom alltsa pratar lite i telefon nangang.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Godmoron. :bag: .Jag vågade knappt öppna datorn efter mitt senaste inlägg jag tyckte det rök om den

men enis va inne på samma tänk .Men jag vet att det finns många tjejer som tar hand om sina barn också

Frugan frågade måne.Ja hon tjatar ännu mer plus att hon går till jobbet 0600 kommer hem 1730 så hon

har ett tuffare jobb än jag (städjobb).Nu har han vart med sina kompisar 8 Thaiungdommar som håller

till i en lägenhet i Hammarkullen.Åker vi och hämtar honom så åker han dit nästa dag igen.

Uppväxten för killarna var väl som för svenska barn vars föräldrar skiljer sej.Han bodde i BKK med pappan

som arbetade som nattvakt.Frugan köpte mat på marknaden o lagade å sålde i Bkk.och det var kommpis

som tog hand om den yngre killen.Sen när hennes syster köpte en plätt bech i pattis så fick hon ta hand om denDå fick den yngre bo med mormor o morfar i Naklua.

Men vad har den äldre killen för framtid här när han inte gått i skolan med betyg mmmm. Ingen

Så på Fred åker han tillbaka till pappan som ska försöka skaffa ett jobb till han.

Det var enmedlem som nämde om en kille som vart 4år när han komm jo då kan det gå bra för då blir dom

inslussade på dagis med dom kammrater som ska gå i skolan med.Så det är därför man måste tänka tre gånger innan man tar hit en 8år-12åring då dom blir placerade tillsammans med andra invandrarbarn med

alt vad det inebär (inga svenska kommpisar)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

freddan_gbg

Quote

Godmoron. :bag: .Jag vågade knappt öppna datorn efter mitt senaste inlägg jag tyckte det rök om den

men enis va inne på samma tänk .Men jag vet att det finns många tjejer som tar hand om sina barn också

Frugan frågade måne.Ja hon tjatar ännu mer plus att hon går till jobbet 0600 kommer hem 1730 så hon

har ett tuffare jobb än jag (städjobb).Nu har han vart med sina kompisar 8 Thaiungdommar som håller

till i en lägenhet i Hammarkullen.Åker vi och hämtar honom så åker han dit nästa dag igen.

Uppväxten för killarna var väl som för svenska barn vars föräldrar skiljer sej.Han bodde i BKK med pappan

som arbetade som nattvakt.Frugan köpte mat på marknaden o lagade å sålde i Bkk.och det var kommpis

som tog hand om den yngre killen.Sen när hennes syster köpte en plätt bech i pattis så fick hon ta hand om denDå fick den yngre bo med mormor o morfar i Naklua.

Men vad har den äldre killen för framtid här när han inte gått i skolan med betyg mmmm. Ingen

Så på Fred åker han tillbaka till pappan som ska försöka skaffa ett jobb till han.

Det var enmedlem som nämde om en kille som vart 4år när han komm jo då kan det gå bra för då blir dom

inslussade på dagis med dom kammrater som ska gå i skolan med.Så det är därför man måste tänka tre gånger innan man tar hit en 8år-12åring då dom blir placerade tillsammans med andra invandrarbarn med

alt vad det inebär (inga svenska kommpisar)

Det är svårt att forma ett barn som är i tonåren helt klart. Konstigt med skolan, vad jag vet så med nyanlända barn får dem gå i en klass och lära sig svenska och vara med klassen som dem senare skall gå i på idrott, slöjd och utflykter. Det är väl olika på var man bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ett svårt ämne det här, men visst ska barnen om möjligt bo med sin mamma.

Men jag känner också några thailändskor som har fått problem med barn som har varit över 15 år vid flytt till Sverige.

En pojk som inte vill gå till skolan och sitter hemma och spelar gitarr och längtar hem.

Två som har tagit hit sina döttrar som har slutat äta och gråtit tills dom har fått återvända hem.

Så helt lätt är det nog inte för alla, men vi känner också familjer där allt har gått bra, barnen har kompisar, idrottar och funkar bra i skolan.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja det är därför jag uppmanar att tänka till en extra gång

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Mitt ex dotter kom hit när hon var 11 år och började 5 klass det gick mycket bra hon integrerades väldigt fort och fick mycket stöd i skolan och läste svenska 2 med extra lärare. Fördelen var nog att det är en liten skola med få invandrare och inget rännande på stan som drog. Efter ca ett halvår så talade hon nästan flytande svenska och hade bra kompisar som hon såg upp till. Första sommaren här började hon att spela fotboll och blev lite av en stjärna så då fick hon chans att växa. Efter 9:an så läste hon på restaurang linjen och är idag färdig och har fast jobb.

Det var ett av de lyckade fallen men det krävs mycket arbete och jag är stolt att jag lyckades! Jag har andra bekantar som har misslyckats med att integrera barnen i samhället och jag vill påstå att det är föräldrarnas fel! Finns det inte något som bryr sig eller säger till att de måste komma hem efter skolan så är det inte lätt när de kommer till ett nytt samhälle med massor av nya intryck och regler. Jag känner till åtminstone 2 fall där barnen gått i grundskolan från klass 3-4 till 9an och inte lärt sig skriva och läsa svenska. Ska man skylla på läraren? Nää föräldrarna dvs pappan måste ta tag i det tidigt annars går det utför med skolk, dåliga kompisar, stölder osv.

Ni som tänker ta hit frugans barn tänk er för! Har ni tid, är ni hemma på kvällen, kan du hjäpa till med läxan, kan du ta med barnen ut på evenemang som intresserar dom eller har tid att lära dom det du själv fick lära dig av dina föräldrar. Det tog säkert ett halv år innan vi hade några gemensamma interessen som fotboll, fiska och musik. Men som sagt det var värt varenda minut.  :great:

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja vist finns det sådana som lyckas.så jag vill ge ett grattis

men som du skrev ett mindre samhälle utan andra thai barn som kan dra e ju det bästa för å lyckas helt sant.Så det är ju problemet i egentligen att har dom andra thai vänner så e ju dom det viktigaste  för dom

eftersom dom inte har svenska kommpisar 

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack clion! Jag ser inte problemet i att de har andra thaikompisar under skoltid om allt fungerar med skolarbetet, det som ställer till det är ofta att de drar runt på stan utan att ha något att göra. Som sagt aktivitet efter skolan någon som har koll vad de gör åtminstone första året tills man ser vad de har för kompisar efter skolan, prata med kompisarnas föräldrar är väldigt viktigt när de ska ut på egna upptåg. När hon började 7an så var det dags för ny skola i stan, jag var med som föräldravakt på hennes första disco i 7an vilket inte uppskattades men såg lite då vilka hon umgicks med. Pratade efter vad hon tyckte om att några äldre kompisar hade druckit sprit och att det inte är bra, givetvis fick hon smaka hemma senare men hon valde att inte dricka och vad jag vet idag nu när hon är 22 år så har hon aldrig varit berusad. Det bästa var nog att hon fick bra svenska kompisar genom fotbollen, ledarna var super de informerade om vad som händer i kroppen om de använder droger eller röker. Så all heder åt dom!

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

han hade inga thai som skolkamrater det var araber utan det var roligare o sticka till andra thaiungdomar

i stället

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Ser hur det är för Fruns släkting som tog hit sin dotter det går helt ok men de bor på en mindre ort, tror det blir avsevärt enklare om man bor på en mindre ort där finns fortfarande lite socialkontroll utöver föräldrar och skola. Tror den sociala kontrollen och vetskapen om att de dom möter i samhället känner igen dem är av avgörande betydelse de inser att de får ta konsekvenserna av vad de gör uppför dom sig bra får dom ett trevligt och vänligt bemötande uppför dom sig illa så märker dom det med.

De flesta av dessa ungdomar är uppväxta med en fungerande social kontroll i sina samhällen tar man bort den blir det lätt bekymmer!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fråga bara.

Är det alltid dom andras barn, som drar in sina egna barn i dåligheter?

Kan det inte vara så ibland att det är sina egna barn som är bränslet till alla påfund?

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Lite fråga bara.

Är det alltid dom andras barn, som drar in sina egna barn i dåligheter?

Kan det inte vara så ibland att det är sina egna barn som är bränslet till alla påfund?

Rock on!

Det är väl samma sak med alla de där dåliga thaitjejerna som lurar sina systrar när de kommer till Sverige, spel, sprit och lån osv. Knappast någon som vill erkänna att det är just hans fru/flickvän som är spindeln i nätet. Å andra sidan så kanske han inte vet om det och likadant kan det ju vara med barn och ungdommar. Hur många föräldrar känner du som deklarerar att deras små prinsar och prinsessor mobbar i skolan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Quote

Det är väl samma sak med alla de där dåliga thaitjejerna som lurar sina systrar när de kommer till Sverige, spel, sprit och lån osv. Knappast någon som vill erkänna att det är just hans fru/flickvän som är spindeln i nätet. Å andra sidan så kanske han inte vet om det och likadant kan det ju vara med barn och ungdommar. Hur många föräldrar känner du som deklarerar att deras små prinsar och prinsessor mobbar i skolan?

Helt rätt Joints

Det är därför som den sociala kontrollen som uppstår på en mindre ort är så bra! Då syns det ganska snart för alla i omgivningen vem / vilka som ställer till bekymmer och då dessa är kända av alla får de snart ta konsekvenserna av det de gör!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints..

Var det inte just det som jag skrev??

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ute efter att man kanske inte alltid ska skylla över allt på andras barn, utan ta ansvar för sina egna..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joints..

Var det inte just det som jag skrev??

Rock on!

Jo, det var det. Jag höll med men kunde inte låta bli att fylla på lite  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag har inte skyllt på någon heller.men man kan inte ha dom kopplade hela tiden.

kommer du sangwai på grillpartyt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...