Jump to content
IGNORERAD

Dricksvatten?


NangYak

Recommended Posts

Hej Baa[br]

Quote

Kondenserat vatten är OK men framställningskostnaden totalt sett borde överstiger kommunalt ganska mycket, kostnad per liter vore intressant att jämföra men eftersom jag inte har en aning om  underhållskostnaden på kondensatorn så kan jag inte det.
[br]

En maskin som tillverkar vatten av luft köper man inte för man är sugen på vatten eller är ekonom.[br]En maskin som tillverkar vatten av luft köper man för att man behöver poäng i klubben DSHFPNHDV.  :D [br]/Keithan[br]ps. DSHFPNHDV=Den Som Har Flest Prylar När Han Dör, Vinner. ds. :D [br]ps2. Han därför det är bara killarsom är prylgalna. ds2 :D [br]

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    10

  • NangYak

    9

  • Kim

    5

  • jocko53

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Dessutom har jag för mig att kondenserat vatten innehåller mindre syre???

Vore väl dumt att gå i mål som snabbaste deltagare i den klubben.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim.

I all välmening, Eternit är bland de bästa materiel som finns för vattentransport, i fast form och dessutom blött eller fujktigt finns det inga som helst lösgjorda fibrer som går att andas is och ge lungcancer som Du förmodligen åsyftar. Däremot, såga inte i Eternit utan andningsskydd, det är därför som Eternit inte används längre, inte för att det är ett farligt ämne i sig utan för att det innehåller asbestfibrer som i lös förm är canceogent. Dessutom inte heller all asbest men det är en så lång historia så det har jag lagt ner.

4-5 liter vatten om dagen för 4 pers? Vi gjorde av med åtminstånne det dubbla, i o för sig så använde vi filtrerat vatten vid t.ex matlagning, kaffe etc.

Kondenserat vatten är OK men framställningskostnaden totalt sett borde överstiger kommunalt ganska mycket, kostnad per liter vore intressant att jämföra men eftersom jag inte har en aning om  underhållskostnaden på kondensatorn så kan jag inte det.

Kommunalvattnet är löjligt billigt och som Kim skrev, 1 bath per liter för köpt vatten till vattenkylaren torde vara ett billigare alternativ.

Regnvattnet använde vi till bevattning,tvätt, till djuren o.s.v.

MVH

Baa

Låter bra att få en bekräftelse på att eternittak inte innebär några problem för vattenuppsamlandet. Då törs jag även fortsättningen låta mina småbarn dricka det regnvatten deras mormor och morfar samlar via taket. inte för att jag hindrat dom tidigare heller men man har ju haft funderingar på det.

Tack för den.

4-5 liter vatten i dagsförbrukning genomsnittligt för familjen när vi är i huset stämmer nog rätt så bra. Det eftersom vi även dricker vatten på restauranger och dylikt och det är inte medräknat i mängden eftersom det inte tas från hushållsvattnet. Till matlagning (soppa osv) så används regnvatten. Med tanke på att vi reser bort väldigt ofta så blir nog egentligen snittet betydligt lägre men jag räknar mängden som att vi alltid vore hemma i byn.

Vi har dock lessnat på dom ohanterliga 10 liters flaskorna och tar istället buteljerat vatten i dom vanliga kassarna med 6 i varje. Eftersom svärföräldrarna driver affär så kommer vatten- och isbilen förbi varannan dag och fyller på och då lastar dom av ungefär en halvpall vattenflaskor när det behövs. Vad det kostar vet jag inte eftersom det är svärföräldrarna som tar räkningen men jag gissar på ca 15 baht per kasse om 6 enlitersflaskor.

Men tar man 10 liters refillflaskor istället så finns det ju diverse anordningar att köpa som gör det enklare att spilla ur dom. Vi har dock inte brytt oss om att införskaffa någon.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim

Många sjukdomar sprids via fåglar (skit) att dricka regnvatten orenat från tak? :kort:

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim

Många sjukdomar sprids via fåglar (skit) att dricka regnvatten orenat från tak? [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_1zgarz5.gif' alt=':kort:'> ]http://www.maipenrai...hus-i-Thailand/http://www.maipenrai...ult/1zgarz5.gif SV: Dricksvatten?

Jocko

Att utsättas för lite fågelskit i vattnet kan eventuellt utgöra hela skillnaden för att ett barn ska klara sig från att utveckla allergier under uppväxten, något som svenska stadsbarn kanske har världsrekord i (?).

Jag ser faktiskt våra långa vistelser på thailands landsbygd som investeringar i mina barn framtida hälsa. Äldsta grabben som snart fyller 3 har i alla fall klarat sig från allergier så här långt men då har han också tillbringat ca 1 år i Thailand bland höns, hundar, katter, boskap och allehanda kryp, stora som små.

Här en bild av när grabben + kompis jagar en höna mot avtappningskranen på den största regnvattenkrukan familjen använder sig av.

[img alt=http://i241.photobucket.com/albums/ff13/kimthailand/regnvatten.jpg]http://i241.photobuc.../regnvatten.jpg SV: Dricksvatten?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Forumister, nu är det så att det i di allra flesta fall är just regn/snö-vatten som forumisterna får i sig.

Dock bör man undvika gul snö.

Vattumannen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Forumister, nu är det så att det i di allra flesta fall är just regn/snö-vatten som forumisterna får i sig.

Dock bör man undvika gul snö.

Vattumannen Arne

:D   Hahaha så sant! Jag dricker själv Mälarvatten dagligen. När jag tänker efter så har jag själv gjort det ena och andra i den pölen.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bäste Forumister, nu är det så att det i di allra flesta fall är just regn/snö-vatten som forumisterna får i sig.

Dock bör man undvika gul snö.

Vattumannen Arne

vit snö=vatten

Gul snö= öl

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att utsättas för lite fågelskit i vattnet kan eventuellt utgöra hela skillnaden för att ett barn ska klara sig från att utveckla allergier under uppväxten, något som svenska stadsbarn kanske har världsrekord i (?).

Jag ser faktiskt våra långa vistelser på thailands landsbygd som investeringar i mina barn framtida hälsa. Äldsta grabben som snart fyller 3 har i alla fall klarat sig från allergier så här långt men då har han också tillbringat ca 1 år i Thailand bland höns, hundar, katter, boskap och allehanda kryp, stora som små.

Här en bild av när grabben + kompis jagar en höna mot avtappningskranen på den största regnvattenkrukan familjen använder sig av.

[img alt=http://i241.photobucket.com/albums/ff13/kimthailand/regnvatten.jpg]http://i241.photobuc.../regnvatten.jpg SV: Dricksvatten?

Kim

  finska livsmedelsverket om vild fågel spillning. http://www.evira.fi/...fagelspillning/

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim

  finska livsmedelsverket om vild fågel spillning. http://www.evira.fi/...fagelspillning/]http://www.evira.fi/...fagelspillning/

Jocko

Jo det är inte helt ofarligt att leva i ickesterila och småskitiga miljöer. Men som sagt, de rön man numera har gör också gällande att det inte heller är så bra att växa upp i helt rena och sterila omgivningar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, vill man kalasa på just fågelspillning är den från tamfågel att föredra tex papegoja.

Dr Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Kim: Ligger en hel del i det du säger. Lite sunt förnuft och omdöme i kombination så blir det bästa blandningen

"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete" som dom säger

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim: Ligger en hel del i det du säger. Lite sunt förnuft och omdöme i kombination så blir det bästa blandningen

"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete" som dom säger

Helt rätt "Bättre lite skit i hörnen " än i barnens dricksvatten, 

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dessutom innehåller det köpta flaskvattnet de mineraler som är viktiga för vår kropp.

Kondenserat/destillerat vatten saknar mineraler och bör undvikas som drick

Dessutom innehåller det köpta flaskvattnet de mineraler som är viktiga för vår kropp.

Kondenserat/destillerat vatten saknar mineraler och bör undvikas som dricksvatten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Måste hålla med Kim här.

Det är ju deprimerande att läsa om alla svenska barn som är allergiska mot struntsaker. Har den svenska renligheten gått för långt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet off topic klargörande. Eternit är liksom plywood ett varumärke och har inget med själva produkten att göra. "Eternit" heter något annat beroende på vem som tillverkat produkten, gemensamt är att det handlar om cement armerat med asbestfibrer. Det gjordes försök med annan armering men då var skadan redan skedd, ryktet som cancerogent materiel va redan ett faktum.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ett litet off topic klargörande. Eternit är liksom plywood ett varumärke och har inget med själva produkten att göra. "Eternit" heter något annat beroende på vem som tillverkat produkten, gemensamt är att det handlar om cement armerat med asbestfibrer. Det gjordes försök med annan armering men då var skadan redan skedd, ryktet som cancerogent materiel va redan ett faktum.

MVH

Baa

Hej

Är det samma ämne som man hade på 50 tals hus i fasad-skivan?

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det stämmer, asbestskivorna tillverkades av svenska Eternit i Lomma och var ett av de mest populära väggbeklädnadsmaterielen då de är hyfsat resistenta mot väder och vind, tyvärr spikades de upp med icke rostfri spik varför många fastigheter ser lätt randiga ut. Kallades även för "fattiglappar" då de var avsevärt billigare än trä.

Baa (sorry för off topic)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eternit finns väl fortfarande som varumärke. Sen har man väl slutat använda asbesthaltiga råvaror i produkterna sedan länge.

Det är rätt många som har kvar skivor om inte på fasaden/taket, åtminstone på tak/väggar i pannrum. Helt ofarliga så länge man inte börjar bearbeta dom mekaniskt på något sätt (såga/borra).

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Efter att jag blev riktigt magsjuk av vad jag tror regnvattnet, så är jag lite skeptisk till att dricka det. När mitt ex gav vattnet från regnvattentunnorna till våran dotter som då var 2 år så sa jag stopp. Numera dricker både hon och jag vatten på PET när vi är i Thailand.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej. Efter att jag blev riktigt magsjuk av vad jag tror regnvattnet, så är jag lite skeptisk till att dricka det. När mitt ex gav vattnet från regnvattentunnorna till våran dotter som då var 2 år så sa jag stopp. Numera dricker både hon och jag vatten på PET när vi är i Thailand.

MVH BanFang

Var det bara du som blev magsjuk?

Så tror jag inte på vattnet utan maten.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var det bara du som blev magsjuk?

Så tror jag inte på vattnet utan maten.

pigge01

Hej pigge01.  Detta var ca, 94 och jag blev så sjuk så jag vågade inte chansa efter det. Jag var den enda farangen i NoneSomebun då. Det har säkert ändrats efter det då hon med "tuttarna" från Full Moon Bar  kom från samma "by"

MVh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej pigge01.  Detta var ca, 94 och jag blev så sjuk så jag vågade inte chansa efter det. Jag var den enda farangen i NoneSomebun då. Det har säkert ändrats efter det då hon med "tuttarna" från Full Moon Bar  kom från samma "by"

MVh BanFang

Jag åkte dit på kycklingkebbab i Pattong 1999.

Det var vad jag åt 6 timmar innan utbrott. 

och ölen på kvällen tror jag inte på.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till ämnet så har vi nu fått svar på vad det kostar att dra in kommunalt. Det landar på 25.000B totalt.

Blev aningen dyrt. Tydligen får dom dra lite grövre rör för att behålla trycket i röret på grund av avståndet. Fördelen med tjockare ledningen är att det ska gå att dela vattnet om nån granne skulle få för sig att ta in kommunalt. Då får dom pröjsa sin del givetvis.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För att återgå till ämnet så har vi nu fått svar på vad det kostar att dra in kommunalt. Det landar på 25.000B totalt.

Blev aningen dyrt. Tydligen får dom dra lite grövre rör för att behålla trycket i röret på grund av avståndet. Fördelen med tjockare ledningen är att det ska gå att dela vattnet om nån granne skulle få för sig att ta in kommunalt. Då får dom pröjsa sin del givetvis.

HAHA

En Thai som pröjsar sin del om han ska dela med en Farang...GLÖM DET.. Dom hittar garanterat på en regel som gör

Din dragning dyr och deras gratis.

Annars tycker jag inte det låter speciellt dyrt, vet i.o.f sig inte hur lång sträckan är men på sikt lönar det sig förmodligen, Du kan nöja Dig med en mindre cistern, billigare pumpautomat e.t.c. Skulle nog överväga det alternativet väldigt noga.

Har Du kollat med omgivningen hur det är med vattentillgång hela året? Kan variera kraftigt på sina håll, är det dåligt kommer saken i helt annat perspektiv så klart.

MVG

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...