Jump to content
IGNORERAD

Sondhi have Bankruptcy status since year 2000.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Quote

Det är nog bäst för mig att sluta här innan alltför många verkligen tar mig på allvar. Jag ska nu skriva en liten förklaring till varför jag skrev det jag skrev.

neeeeeeeeeeeeeeeeej

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    13

  • Farang

    9

  • MaiChai

    9

  • Vaxet

    8

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Thaksins etik är att hjälpa de fattiga och förbättra demokratin. Vissa tycker inte om den etiken utan vill att fattiga ska vara fattiga utan demokratiska rättigheter. Men jag ger inte upp utan sympatiserar med de fattiga även om jag får spot och spe för det. Men jag tycker att de har rätt till demokrati. Under Thaksin fick de fattiga smaka på demokrati. Det tyckte inte de rika om. De tycker heller inte om demokrati utan vill behålla sin makt och ser ner på de fattiga. Militären och de rika är likadana överallt, Burma, Sydafrika och Thailand. Det spelar ingen roll. Det är konstigt att de ska vara så svårt att förstå att de rika och militären har makt över all media och alla domstolar.

Om man är emot Thaksin så är man emot de fattiga och emot demokrati. För ingen har gjort så mycket för de fattiga som Thaksin. Det är bara han som någonsin gjort något för de fattiga i Thailand. Han är en frihetskämpe som jobbar för demokrati och de fattiga. Är det något fel på den etiken? Tycker inte ni om de fattiga? Thaksin är som Moder Theresa, Mandela, Jesus och Buddha i en och samma person. För precis som dom jobbar han för de fattiga. Alla fattiga älskar Thaksin. Det enda riktiga brott Thaksin har gjort är att ge makten till de fattiga. Det tyckte inte de rika och militären om eftersom de inte vill släppa sin makt till de fattiga.

PUNKT SLUT!

Hej Joints!

Synd för dig kanske att sovjetunionen har kollapsat. Du skulle vara kvalificerade som propagandaminster i högsta grad!!  :crazy::crazy:

Det lär inte vara många som verkligen tror att Thaksin förde en politik som gynnade de fattiga och den norra halvan av Thailand utifrån sitt hjärta. De är klart att han var i högsta grad en populist. Han utformade sin politik utifrån den som skulle ge honom flest röster. I ett land som Thailand är det självklart att en satsning på fattiga innebär många lättvunna (och billiga) röster. Thaksins förhållande med sina väljare var ett ömsesidigt avtal. Han skulle ge befolkningen vad de ville i utbyte mot makt. Denna typ av pakt är inte alls ovanlig i världen. Hur många politiker är det verkligen som verkligen enbart styr efter sitt hjärta? Det är klart att många faller för frestelsen att anpassa sin ideologi för att fiska röster.

Jag tycker att jag känner igen Thaksin i ”hövdingmodellen” som finns inom antropologin. Så länge hövdingen levererar och försörjer befolkningen vinner han/hon respekt hos sina underordnanden. Hövdingen levererar genom att ge byn hög status i regionen, ordna försvar, ”betala tillbaka” gåvor i form av årsfester, osv. Lyckas hövdingen med sina uppdrag väl belönas han/hon med gåvor (skatt) och respekt. Ofta tar respekten form av dyrkande vilket oftast är ”falskt”. De underordnade spelar med så länge de får vad de behöver.

Jag tror inte att nordthailändare är dumma. De vet att Thaksin och några andra partikamrater är korrupta. Men så länge de får positiva effekter av TRT/PPP/Peua Thais:s politik på ett sätt som de aldrig hade upplevt under tidigare styren får TRT/PPP/Peua Thai röster och ”låtsasdyrkande”.

Det hävdas av vissa här – främst boende i den södra halvan av landet - att ingen har gynnats av åren med TRT/PPP/Peua Thai i makt. Det populistiska styret var en bluff. Detta ställs dock mot det faktum att majoriteten av väljarna röstar på dem. När tillfrågade radar väljarna upp en lång lista över positiva effekter som de har upplevt.

Hur går det ihop? Röstar de verkligen på de partier som har gjort att de har fått det sämre? Skulle majoriteten vara dumma? Eller ljuger de att de har fått det bättre kanske? Hur kan boende i Bangkok som har mer pengar än en by i Isaan kan någonsin drömma om verkligen veta att samtliga invånare i Isaan och norra Thailand inkl. fattiga har fått det sämre eller i bästa fall gått jämt upp under ”de rödas” år?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hur går det ihop? Röstar de verkligen på de partier som har gjort att de har fått det sämre? Skulle majoriteten vara dumma? Eller ljuger de att de har fått det bättre kanske? Hur kan boende i Bangkok som har mer pengar än en by i Isaan kan någonsin drömma om verkligen veta att samtliga invånare i Isaan och norra Thailand inkl. fattiga har fått det sämre eller i bästa fall gått jämt upp under ”de rödas” år?"

Svarten, pom mai kaidjaj?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är Thaksin den värsta sorten av politiska råttor som finns. Jag har tyckt illa om honom sedan hans första dag som PM. Så illa att det faktiskt tar emot att erkänna att allt han genomförde inte var av ondo utan istället fanns det några saker som var bra. Dessa överskuggades dock i mitt tycke av allt de dåliga han orsakade. Tänker inte gå in på det här eftersom det ältats om och om igen utan någon synbar effekt. Man tror det man vill tro och det är inget fel med. Tvärtom är det bra att vi har olika åsikter och synpunkter. Så ska det fungera i ett öppet samhälle.

Vad jag däremot stört mig på (och om det är jag inte ensam) är den idi*tiska idéen att om man inte stödjer Thaksin så är man automatiskt emot fattiga, demokrati, bra sjukvård, utbildning för alla, ökad levnadsstandard, yttrandefrihet och precis allt annat som är bra.

Vad man däremot är för är fri knark till alla skolbarn, diktatur, censur, starkt segregerade samhällsklasser, militärer, fan och hans moster osv.

Detta upprepas om och om igen som ett mantra, precis på samma vis som de inlägg jag skrev tidigare. Jag bryr mig inte om att Thaksin hyllas, med eller utan referenser. Man behöver inte bevis allt om man tror att man har rätt. MEN jag tycker inte om att indirekt utmålas som en fiende till fattiga och demokrati enbart därför att jag är emot Thaksin. Ska det verkligen vara så svårt att förstå?

Jag har själv engagerat mig och arbetat ideelt för demokrati och förbättrade livsvilkor för människor i Sydostasien, aldrig för diktatur och stygga rikingar.

Så det är anledningen till att jag löjlade mig och använda samma fula metoder som jag och andra har blivit utsatta för. Jag gjorde det inte för att vara elak eller mobba någon utan för att illustrera en poäng. Jag hoppas att den gick fram.

Ber om ursäkt om någon blev rädd  :mdr:

Med vänliga hälsningar

joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ber om ursäkt om någon blev rädd  :mdr:

Blev inte rädd men får väl erkänna att jag blev förvirrad  :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

För mig är Thaksin den värsta sorten av politiska råttor som finns. Jag har tyckt illa om honom sedan hans första dag som PM. Så illa att det faktiskt tar emot att erkänna att allt han genomförde inte var av ondo utan istället fanns det några saker som var bra. Dessa överskuggades dock i mitt tycke av allt de dåliga han orsakade. Tänker inte gå in på det här eftersom det ältats om och om igen utan någon synbar effekt. Man tror det man vill tro och det är inget fel med. Tvärtom är det bra att vi har olika åsikter och synpunkter. Så ska det fungera i ett öppet samhälle.

Vad jag däremot stört mig på (och om det är jag inte ensam) är den idi*tiska idéen att om man inte stödjer Thaksin så är man automatiskt emot fattiga, demokrati, bra sjukvård, utbildning för alla, ökad levnadsstandard, yttrandefrihet och precis allt annat som är bra.

Vad man däremot är för är fri knark till alla skolbarn, diktatur, censur, starkt segregerade samhällsklasser, militärer, fan och hans moster osv.

Detta upprepas om och om igen som ett mantra, precis på samma vis som de inlägg jag skrev tidigare. Jag bryr mig inte om att Thaksin hyllas, med eller utan referenser. Man behöver inte bevis allt om man tror att man har rätt. MEN jag tycker inte om att indirekt utmålas som en fiende till fattiga och demokrati enbart därför att jag är emot Thaksin. Ska det verkligen vara så svårt att förstå?

Jag har själv engagerat mig och arbetat ideelt för demokrati och förbättrade livsvilkor för människor i Sydostasien, aldrig för diktatur och stygga rikingar.

Så det är anledningen till att jag löjlade mig och använda samma fula metoder som jag och andra har blivit utsatta för. Jag gjorde det inte för att vara elak eller mobba någon utan för att illustrera en poäng. Jag hoppas att den gick fram.

Ber om ursäkt om någon blev rädd  :mdr:

Med vänliga hälsningar

joints

Jaha, där rök den hjärntvätten, hade varit mycket roligare om du varit pro Thaksin åtminstånde tills imorgonbitti.

I övrigt kan jag säga att ditt inlägg är exakt vad jag gått igenom angående Thaksin, allt är inte dåligt, men det dåliga är så enormt dåligt att det bra hamnar fullständigt i skuggan.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Joints!

Synd för dig kanske att sovjetunionen har kollapsat. Du skulle vara kvalificerade som propagandaminster i högsta grad!!  :crazy::crazy:

[/][/]

[][][/]

Hej Svarten!

Det är faktiskt ganska lätt att skriva som jag gjorde. Fast om du tror att jag har talang skulle jag kanske söka mig till lämpligt land. Kuba skulle kanske funka om det inte vore så att jag var gift.

Jag tror faktiskt att det finns människor som tror att Thaksin styrs av ädla motiv. Det är en anledning till att jag tycker så illa om honom (Thaksin alltså). Jag känner inte till "hövdingamodellen" så bra men tycker det du skriver verkar vara logiskt.

Hälsar Joints[/]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Blev inte rädd men får väl erkänna att jag blev förvirrad  :yes:

Ja men det är ju illa nog.

Quote

Jaha, där rök den hjärntvätten, hade varit mycket roligare om du varit pro Thaksin åtminstånde tills imorgonbitti.

Jag vet, men jag blev orolig över mitt rykte ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarten,

tror du är en ganska bra på det och det som Thaksin är rädd för nu är att "byborna" ska finna att den nya hövdingen kan leverera samma saker och även kanske bättre förmåner än den gamla. Därför är kontroll över mediekanalerna viktiga för Thaksin och därför måste D-station igång för att kontra annan media. Bilden de utmålar är ju att Thakisn och endast Thaksin kan hjälpa de fattiga...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Hööröööö NoBuzz!!

Baa måste ha gjort ett stort intryck på Dig eftersom Du finner honom mer intressant än själva tråden!!!!   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest boffe1609

Ja Thaksin gjorde en del bra och Hitler byggde bra vägar.

Bee fick 520 Bath för att rösta Minimilön i Saraburiområdet under 200bath dagen

Bra betalt 

Tycker Boffe :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så det är anledningen till att jag löjlade mig och använda samma fula metoder som jag och andra har blivit utsatta för.

Mera.. mera.. mera.. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Det lär inte vara många som verkligen tror att Thaksin förde en politik som gynnade de fattiga och den norra halvan av Thailand utifrån sitt hjärta. De är klart att han var i högsta grad en populist. Han utformade sin politik utifrån den som skulle ge honom flest röster. I ett land som Thailand är det självklart att en satsning på fattiga innebär många lättvunna (och billiga) röster. Thaksins förhållande med sina väljare var ett ömsesidigt avtal. Han skulle ge befolkningen vad de ville i utbyte mot makt. Denna typ av pakt är inte alls ovanlig i världen. Hur många politiker är det verkligen som verkligen enbart styr efter sitt hjärta? Det är klart att många faller för frestelsen att anpassa sin ideologi för att fiska röster. Jag tror inte att nordthailändare är dumma. De vet att Thaksin och några andra partikamrater är korrupta. Men så länge de får positiva effekter av TRT/PPP/Peua Thais:s politik på ett sätt som de aldrig hade upplevt under tidigare styren får TRT/PPP/Peua Thai röster och ”låtsasdyrkande”.

Det hävdas av vissa här – främst boende i den södra halvan av landet - att ingen har gynnats av åren med TRT/PPP/Peua Thai i makt. Det populistiska styret var en bluff. Detta ställs dock mot det faktum att majoriteten av väljarna röstar på dem. När tillfrågade radar väljarna upp en lång lista över positiva effekter som de har upplevt. Hur går det ihop? Röstar de verkligen på de partier som har gjort att de har fått det sämre? Skulle majoriteten vara dumma? Eller ljuger de att de har fått det bättre kanske? Hur kan boende i Bangkok som har mer pengar än en by i Isaan kan någonsin drömma om verkligen veta att samtliga invånare i Isaan och norra Thailand inkl. fattiga har fått det sämre eller i bästa fall gått jämt upp under ”de rödas” år?

Tjena Svarten,

Det finns sakert manga i Nord/Nordost som ser lika pragmatiskt pa politik som du gor men jag tror, mark tror, att det stora flertalet faktiskt sag Thaksin som nagon som kunde gora hela Thailand rikare och som an idag inte tror att Thaksin gjorde nagot fel eller hade nagra underliggande motiv.

Jag tror inte heller att folket i Nord/Nordost ar dummare an nagra andra thailandare eller svenskar. Dock ar det ett obestridligt faktum att de i genomsnitt har en samre utbildning och ar fattigare an folk i Bkk. Denna olyckliga kombination gor givetvis att de ar mindre benagna att kritiskt ifragasatta och att bry sig om annat an att tillgodose sina omedelbara behov. Mark val, att de ar i denna situation av givetvis de besuttnas, i Bkk men aven ute i provinserna, fel sa pa manga satt var det de rika som skapade forutsattningarna for Thaksin, den allra rikaste och mest korrupte, att lyckas.

Thaksin hade manga bra ideer men hans enorma arrogans och girighet (samt att han satsade pa fel kort inom kungahuset och militaren) fallde honom. Abhisit verkar vara prestigelos och pragmatisk nog att fullfolja de goda ideerna och skippa de daliga. Tyvarr har han flera av Thaksin's varsta croonies pa sin sida nu vilket gor att denna regering blir lika handlingsforlamad som alla andra.

En liten kommentar till IL's pastaende att Thaksin's affar med Burma inte var nagon stor grej:

Vara storsta kunder ar staligt agda stalverk i Kina sa jag ar pinsamt medveten om att hjulen maste smorjas, aven vid ganska sma affarer. Att en foretagsagare av ett stort foretag forsoker fa sitt lands regering att hjalpa till med en muta ar dock ganska anmarkningsvart, sarskilt nar mottagarlandet ar svartlistat av hela den "civiliserade varlden". Att en premiarminister i en demokrati gar med pa att hjalpa ett privat foretag att muta en diktator ar annu mer anmarkningsvart. Om foretagsagaren och premiarministern ar samma person sa ar det sa absurt brottsligt att det aldrig, mark aldrig, kan forsvaras oavsett hur bra man tycker om personen i ovrigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten kommentar till IL's pastaende att Thaksin's affar med Burma inte var nagon stor grej:

Vara storsta kunder ar staligt agda stalverk i Kina sa jag ar pinsamt medveten om att hjulen maste smorjas, aven vid ganska sma affarer. Att en foretagsagare av ett stort foretag forsoker fa sitt lands regering att hjalpa till med en muta ar dock ganska anmarkningsvart, sarskilt nar mottagarlandet ar svartlistat av hela den "civiliserade varlden". Att en premiarminister i en demokrati gar med pa att hjalpa ett privat foretag att muta en diktator ar annu mer anmarkningsvart. Om foretagsagaren och premiarministern ar samma person sa ar det sa absurt brottsligt att det aldrig, mark aldrig, kan forsvaras oavsett hur bra man tycker om personen i ovrigt. 

Ovanstående citat från Atom!

Mycket bra och lättförståelig sammanfattning, + för det.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

"Hur går det ihop? Röstar de verkligen på de partier som har gjort att de har fått det sämre? Skulle majoriteten vara dumma? Eller ljuger de att de har fått det bättre kanske? Hur kan boende i Bangkok som har mer pengar än en by i Isaan kan någonsin drömma om verkligen veta att samtliga invånare i Isaan och norra Thailand inkl. fattiga har fått det sämre eller i bästa fall gått jämt upp under ”de rödas” år?"

Svarten, pom mai kaidjaj?

Ja du Vaxet; denna var inget prisvinnande text! Sådant blir det ibland när jag har många tanker som jag snabbt försöker skriva ned så kortfattad som möjligt. Jag får spola drömmen på att bli författare!

Vad jag försökte säga var ungefärligen att majoriteten av Thailands vuxna inte kan ha fel. Det finns säkerligen många som tog pengar för att rösta på TRT/PPP/Peua Thai eller som inte riktigt vet vad de röstade på. Men jag tror knappast att drygt hälften av landets väljare är helt borta i skallen.

Om det verkligen var så att det gick så otroligt dåligt med hushållsinkomsterna i t.ex. norra och nordöstra Thailand vilket vissa kritiker som hör hemma i den södra halvan av landet hävdar skulle väl inte TRT/PPP/Peua Thais stöd i den norra halvan av landet vara så enormt stort ändå sedan år 2000.

Om jag får gissa vem som har rätt - fattiga bönder som säger att de har fått det mycket bättre tack vore TRT/PPP/Peua Thai eller Bangkok intellektuella med gott om pengar som säger att alla har fått det sämre utan att ge belägg för sitt påstående - väljer självklart att tror på de förra.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Svarten,

tror du är en ganska bra på det och det som Thaksin är rädd för nu är att "byborna" ska finna att den nya hövdingen kan leverera samma saker och även kanske bättre förmåner än den gamla. Därför är kontroll över mediekanalerna viktiga för Thaksin och därför måste D-station igång för att kontra annan media. Bilden de utmålar är ju att Thakisn och endast Thaksin kan hjälpa de fattiga...

Eller kanske lär sig andra partier vad som behövs för att få miljoner röster från nord/nordöstra Thailand för att kunna vinna nästa val. Ett sådant hot kan mycket väl tvinga de sista kvarvarande Thaksinfans att förkasta honom så att de har större chanser och kunna kämpa tillbaka med ett parti utan Thaksins last. Och då måste Peua Thai lära sig att göra något för att få röster från södra Thailand. Det kanske blir demokrati till slut!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eller kanske lär sig andra partier vad som behövs för att få miljoner röster från nord/nordöstra Thailand för att kunna vinna nästa val. Ett sådant hot kan mycket väl tvinga de sista kvarvarande Thaksinfans att förkasta honom så att de har större chanser och kunna kämpa tillbaka med ett parti utan Thaksins last. Och då måste Peua Thai lära sig att göra något för att få röster från södra Thailand. Det kanske blir demokrati till slut!

Hälsning

Svarten

Det här renderar plus från mig. Du skriver som jag tänker men inte kan formulera :yes: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eller kanske lär sig andra partier vad som behövs för att få miljoner röster från nord/nordöstra Thailand för att kunna vinna nästa val. Ett sådant hot kan mycket väl tvinga de sista kvarvarande Thaksinfans att förkasta honom så att de har större chanser och kunna kämpa tillbaka med ett parti utan Thaksins last. Och då måste Peua Thai lära sig att göra något för att få röster från södra Thailand. Det kanske blir demokrati till slut!

Hälsning

Svarten

Det här är ju ungefär vad många av oss sagt under en längre tid och jag håller med dig Svarten.

Glöm Thaksin och hans berikamigsjälv politik, hoppas att PT kan gå vidare utan honom och bredda sin politik till att inbegripa folk från andra delar av Thailand inte bara Isan.

Ett sånt parti kan bli intressant och med Demokraterna, PAD och ett nytt PT så kan ju nästa val bli mycket intressant för demoktratutvecklingen i Thailand.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

RELATIVISM

Med "relativism" menar man - grovt uttryckt - att det inte finns någon allmängiltig, objektiv kunskap, utan att all kunskap

uppstår utifrån något begränsat perspektiv och därmed endast kan vara giltig relativt till detta perspektiv.

Olika sociala grupper och klasser, liksom olika kulturer och historiska epoker, har i allmänhet olika perspektiv på tillvaron

eller olika tänkesätt, och därför har de också olika kunskap. När olika kulturers kunskaper kommer i konflikt eller dramatiskt

skiljer sig åt - vilket de ofta tycks göra - så behöver detta inte betyda att det är något fel på någon av dessa kunskaper.

Det finns ingen universell måttstock med vars hjälp man kan avgöra vem som har rätt och vem som har fel, ingen objektiv

sanning. Vad som är fel för den ene kan mycket väl vara rätt för den andre. Kunskap har så att säga endast "lokal" giltighet.

Från http://www.philosoph.../relativism.htm

Huruvida några fattiga bönder fått det bättre eller sämre i reella termer är väl inte så intressant i en politisk diskussion?

Snarare om de fått det bättre eller sämre RELATIVT andra befolkningsgrupper. Eller RELATIVT andra politiska utfall.

(t.ex utfallet att Thaksin inte suttit vid makten och roffat åt sig pengar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara undrar två saker då jag får erkänna att jag inte är så insatt i Thailändsk politik. Knappt ens insatt i svensk, vet inte ens vem som är talman i riksdagen...

Alla pro-Thaksin hävdar att Thaksin gett makt åt risbönderna (läs fattiga) i Isaan och norra Thailand och hur viktiga deras röster är idag för att vinna val. Hade dom inte rösträtt innan Thaksin? För om dom hade det så borde väl deras röster räknats då med?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjena Svarten,

Det finns sakert manga i Nord/Nordost som ser lika pragmatiskt pa politik som du gor men jag tror, mark tror, att det stora flertalet faktiskt sag Thaksin som nagon som kunde gora hela Thailand rikare och som an idag inte tror att Thaksin gjorde nagot fel eller hade nagra underliggande motiv.

Jag tror inte heller att folket i Nord/Nordost ar dummare an nagra andra thailandare eller svenskar. Dock ar det ett obestridligt faktum att de i genomsnitt har en samre utbildning och ar fattigare an folk i Bkk. Denna olyckliga kombination gor givetvis att de ar mindre benagna att kritiskt ifragasatta och att bry sig om annat an att tillgodose sina omedelbara behov. Mark val, att de ar i denna situation av givetvis de besuttnas, i Bkk men aven ute i provinserna, fel sa pa manga satt var det de rika som skapade forutsattningarna for Thaksin, den allra rikaste och mest korrupte, att lyckas.

Thaksin hade manga bra ideer men hans enorma arrogans och girighet (samt att han satsade pa fel kort inom kungahuset och militaren) fallde honom. Abhisit verkar vara prestigelos och pragmatisk nog att fullfolja de goda ideerna och skippa de daliga. Tyvarr har han flera av Thaksin's varsta croonies pa sin sida nu vilket gor att denna regering blir lika handlingsforlamad som alla andra.

...

Hej Atom!

Det är en öppen fråga om hur många idag som fortfarande ser Thaksin som en räddare. Det finns säkert en del som tror på någon sammansvärning som går ut på att hitta på korruptionsanklagelserna. Men hur som helst kan en ledare som tycks gynnas av masshyllning över en natt svikas av sina så kallade dyrkare. Detta har vi sett många exempel på. Jesus är ett bra sådant exempel tycker jag. Churchill och Rudolf Giuliani – borgmästare i NYC under attacken mot WTC - njöt av masstöd när deras insatser behövdes. Men när vardagen för väljarna ändrades sveks dessa två bittert.

Jag håller med om att befolkningen i nord/nordost har lägre inkomst och utbildning. Men detta tycker inte jag gör de till sämre väljare. De vet i alla fall att de behöver mer utbildning och bättre möjligheter till ett fungerande näringsliv för att kunna höja inkomsten. Dessa torde vara högst legitima önskemål hos en väljarkår. Visst är det så att byborna norr om Bangkok ofta inte är lika intresserade av att veta antal kilometer, befolkningsstorlek, temperatur, läsa tidningar, osv. som vi i Sverige är. Men de är mycket medvetna om sin omgivning och vilka villkor som gäller för deras vardag. Nuförtiden finns det dessutom många från varje by som arbetar i Bangkok, badorter, utlandet, m.m. och upplyser sina släktingar och vänner där hemma om hur det ser ut i den stora världen. Min egen erfarenhet av utbildning visar inte att utbildning automatiskt gör alla människor klokare. En av de klostaste människorna som jag har träffat är en suvenirhandlare i Ghana som jag i efterhand fick veta var analfabet. Jag har träffat ganska många disputerade människor. Jag tycker inte att alla dessa hör till de brightaste som går i ett par skor.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bara undrar två saker då jag får erkänna att jag inte är så insatt i Thailändsk politik. Knappt ens insatt i svensk, vet inte ens vem som är talman i riksdagen...

Alla pro-Thaksin hävdar att Thaksin gett makt åt risbönderna (läs fattiga) i Isaan och norra Thailand och hur viktiga deras röster är idag för att vinna val. Hade dom inte rösträtt innan Thaksin? För om dom hade det så borde väl deras röster räknats då med?

Men numera finns en större politisk medvetenhet än tidigare. Inte oviktigt om det skall ske en demokratisk utveckling.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men numera finns en större politisk medvetenhet än tidigare. Inte oviktigt om det skall ske en demokratisk utveckling.

 

Är väl samma som tidigare, den som betalar mest vinner valet. Har både hört från farang och thai att Thaksin vann första valet genom att låna ut 20,000 baht till dom som röstade på honom. Thailand har en lång väg kvar innan dom får riktig demokrati, just nu är det plånböckerna som bestämmer vilka som vinner.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är väl samma som tidigare, den som betalar mest vinner valet. Har både hört från farang och thai att Thaksin vann första valet genom att låna ut 20,000 baht till dom som röstade på honom. Thailand har en lång väg kvar innan dom får riktig demokrati, just nu är det plånböckerna som bestämmer vilka som vinner.

Nej. Inte den som betalar bäst vid valtillfället utan den som betalar bäst sett över en lite längre period får numer rösterna i PT-land. Förut var det nog som du säger. Jag tror dock att något har förändrats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej. Inte den som betalar bäst vid valtillfället utan den som betalar bäst sett över en lite längre period får numer rösterna i PT-land. Förut var det nog som du säger. Jag tror dock att något har förändrats.

Bättre en fågel i handen än tio i skogen, även thai resonerar så, tror ingenting förändrats. Dom får sina baht på valdagen och lägger sin röst. Den som gav mest vinner valet.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...