Jump to content
IGNORERAD

Nitisk thailändsk polis


Wwax

Recommended Posts

Det är väl ganska uppenbart att hon hade tänk att "sno" med sig en souvenier från den baren.

Folk plockar ju med sig saker från många ställen på sina semestrar. vad man nu ska ha skiten till.

T.ex

Från hotellrum: handdukar mm

Från flygplan:  bestick, glas, tallrikar, säkerhetsbälten, flytvästar, hörlurar

Från rest och barer: glas och underlägg, beercoolers, och nu då även bordsdukar

Tycker inte synd om henne, för skylla på att man var full är för billig ursäkt.

Sen löste det ju sig som det brukar i LOS med en liten slant :)

Before You Take Anything From Your Hotel Room

http://hotels.about.el_freebies.htm

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • BaBoo

    11

  • ban99arne

    8

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Guest Atom

Quote

Det är väl ganska uppenbart att hon hade tänk att "sno" med sig en souvenier från den baren.

Folk plockar ju med sig saker från många ställen på sina semestrar. vad man nu ska ha skiten till.

Det ar mycket mojligt att hon i fyllan och villan ville ha en souvenir som hon inte ville betala for men om det var sa eller inte tycker jag ar ointressant for det var inte for stolden hon hamnade i haktet utan for hur hon bemotte polisen. Det intressanta ar om vi tycker att det ar OK att ofarliga men otrevliga manniskor hamnar i thailandskt hakte eller om vi tycker att den thailandska polisen, om inte annat av marknadsforingsskal, ska svalja fortretet och istallet agna sig at nagra av de verkliga problemen, tex kolla om de som lamnar diverse barer med bil/MC ar nyktra eller inte? Inte for att vi kan andra polisens beteende men en kraftig protest, framforallt fran diverse medier, kan kanske fa polisernas bossar att andra pa instruktionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom, Du bor ju i "polisstaten" Thailand, hur tror Du att man ska få polisen som har sin huvudsakliga inkomst i form av under bordet stålar att bry sig om turisterna? Turisterna spär ju visserligen på inkomsten men bara mariginellt.

Det är naturligtvis ett önsketänkande men under överskådlig framtid kommer det enligt min mening inte att ske någon normalisering, i vårt moraliska synesätt, av polsens beteende. Det kostar alldeles för mycket att muta sig in i kåren och sedan ska det levas flott, och detta utan att skämmas. Måste till en radikal förändring, men hur?

Trådens rubrik, nitisk polis. Ja, när media betraktar och när mutor finns att hämta, annars icke.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Atom, Du bor ju i "polisstaten" Thailand, hur tror Du att man ska få polisen som har sin huvudsakliga inkomst i form av under bordet stålar att bry sig om turisterna?

Hej Baa,

Det sags ju att ett land har de politiker de fortjanar och da poliskaren maste betraktas som politikernas verktyg sa har ett land formodligen ocksa den poliskar de fortjanar. Nu tycker jag att Thailand och en stor del av dess befolkning fortjanar battre politiker och poliser men da kravs nog att gemene man borjar bry sig lite mer och skippar maipenrai (inte forumet alltsa). For att avgora vart man ska borja behovs nog en storre hjarna an min men just det specifika med polisers forhallande till turister borde inte vara sa svart att atgarda genom mer utbildning och storre satsning pa turistpoliser mm. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så länge "status och position" stavas "pengar" på Thailändska lär inte mycket hända!

Tråkigt nog så verkar polisen strunta fullständigt i att upprätthålla ordning i preventivt syfte, man väntar helt sonika tills ett "brott" begåtts för att då ingripa och kanske få en liten allmosa istället för att t.ex. avväpna en fyllskalle med pistol innan han skjuter nån.

Generalisering, javisst, men så uppfattar jag tyvärr majoriteten av poliskåren. (möjligen turistpolisen undantagen).

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Finns en annan syn på det hela också

Vi turister måste lära oss att uppföra oss väl även i utlandet och visa respekt för det besökta landets regler, lagar, befolkning och traditioner på samma sätt som det förväntas av oss i hemlandet

Många turister beter sig som svin utomlands och den här kvinnan verkar inte direkt varit en liten lammunge

Om vi skall begära att landets polis skall acceptera sådant beteende från turisterna som inte accepteras från landets egen befolkning så är det ett väldigt sjukt sätt att se problemet

Jag har en nära släkting som är polischef för en polisstyrka i Pattaya och jag satt och pratade en hel del med honom på en begravning (han var en av få som kunde engelska, dessutom ganska bra till följd av sitt arbete med turister)

Det han berättade fick mig att bli mörkrädd och skämmas djupt över oss utlänningar och hur vi beter oss i Thailand

Jag var inte avundsjuk på hans jobb och vad han måste stå ut med från oss "turister" i sin stad.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Tallviking,

Jag tror du missuppfattar vad manga forsoker saga; i Thailand maste man givetvis folja thailandska lagar oavsett om man ar utlanning eller thailandare, inget snack om saken. I detta fall har ett brott begatts, av kvinnan eller hennes kompisar, men brottet i sig ar sa litet att det inte motsvarar behandlingen, 2-4 dagar i hakte. Hon hamnade dar pga hur hon bemotte polisen. Det ar dar jag menar att den thailandska staten maste bestamma sig for om de vill satsa pa turism eller inte, vill de satsa pa okad turism sa maste de tala om for polisen att de flesta utlandska turister har en helt annan installning till poliser och att det thailandska sattet kommer skapa negativa rubriker. Det finns mangder av exempel pa lander som har gjort liknande eftergifter; i manga muslimska lander tillats inte de egna invanarna att dricka alkohol medans turister tillats gora det tex.

Du skriver att du skams over hur vi utlanningar beter oss i Thailand och det har jag ocksa gjort ett antal ganger. Dock skams jag som langtidsboende i Thailand och gift med en thailandska an mer a thailandarnas vagnar over deras poliskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du skriver att du skams over hur vi utlanningar beter oss i Thailand och det har jag ocksa gjort ett antal ganger. Dock skams jag som langtidsboende i Thailand och gift med en thailandska an mer a thailandarnas vagnar over deras poliskar.

Sant och tyvärr, Du är inte ensam om det!

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Vik Tall, kärringen är tagen på "bar"-gärning och stöld är alltid stöld.

Bättre att di får skaka galler än betala någon för västerlänningar löjligt liten strunt bot.

Detta måste stävjas i tid annars kommer det inte att finnas någon bar kvar, bord stollar och glas hamnar i tursitkärringarnas handväskor.

Fd skolpolisen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Atom: Jag håller nog inte med. Varför skall poliser acceptera att bli behandlade som skit, utskällda, spottade på och kallade för en massa svordomar av en falang och inte acceptera det från en Thailändare

Din logik haltar väldigt mycket

Att man i Muslimska länder accepterar att utlänningar dricker alkohol på kontrollerade och styrda områden/restauranger ser jag som en helt annan sak.

INGET muslimskt land skulle acceptera att en utlänning beter sig som skit mot deras polis i alla fall. Har rest runt i många olika länder och själv jobbat som MP och åkt patrull tillsammans med landets lokala polis i många hamnar och håller inte alls med vad du tycker i den här frågan baserat på egen erfarenhet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Tallviking,

Jag tycker inte min logik haltar alls, daremot tror jag du trasslat in dig i en argumentation som du inte klarar dig ur utan kraftiga overdrifter.

Quote

Atom: Jag håller nog inte med. Varför skall poliser acceptera att bli behandlade som skit, utskällda, spottade på och kallade för en massa svordomar av en falang och inte acceptera det från en Thailändare

Det du beskriver ovan ar ett brott, formodligen i alla varldens lander, och ska givetvis bestraffas pa ett lampligt satt. Vad jag pratar om ar en attityd bland diverse "officials" i Thailand, daribland i hogsta grad poliser, som gar ut pa att de per definition star over alla vanliga thailandare och simpla utlandska turister. Det ar en attityd som inga vanliga thailandare heller gillar, men pga att de fatt den hierarkiska synen med modersmjolken, anda accepterar. Utlanningar som vill vara har och inte raka ut for problem far ocksa acceptera den, precis som jag skrev i mitt forsta inlagg i traden och sa som jag sjalv lever. Nar turismen ar en sapass viktig del av ett lands ekonomi som den anda ar i Thailand sa maste de anda vara sapass smidiga och marknadsmassiga att de forstar att de flesta utlanningar inte gillar den attityden och att den helt i onodan kostar dem en massa pengar.

Den thailandska poliskaren ar ett av Thailands storsta problem, varenda thailandare jag kanner fran risodlare till guvernor haller med om det. Att du sedan kanner en polischef som ar snall forandrar inte det faktumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis varför ska den Thailänska polisen acceptera när den svenska polisen absolut inte accepterar att bli dåligt behandlade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand har den bästa polis som går att köpa för pengar, så står man och skäller ut dom och är aggressiv när man har stöldgods i väskan så är det bara somnamna  :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Precis varför ska den Thailänska polisen acceptera när den svenska polisen absolut inte accepterar att bli dåligt behandlade.

De ska inte behova acceptera att bli daligt behandlade, har du sett nagon som skrivit det eller varfor fragar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt vad som hande ar det ju ingen av oss som vet men ur ren marknadsforingssynpunkt sa maste nog Thailand forsoka fa sina poliser att inse att de ibland maste ha en hogre toleransniva mot utlanningar, sa lange dessa inte utsatter nagon for fara givetvis. Att slanga in en 4-barnsmor i haktet, 2 eller 4 dagar spelar ingen roll, for att ha snott en struntsak sander inga positiva signaler till presumtiva turister.

Varför ska dom ha högre toleransnivå gentemot utlänningar? Gäller det svenske poliser också då? Var ska toleransen Gå?  Vid otrevligheter, hotelser, personangrepp? Eller vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Quote

Varför ska dom ha högre toleransnivå gentemot utlänningar? Gäller det svenske poliser också då? Var ska toleransen Gå?  Vid otrevligheter, hotelser, personangrepp? Eller vad menar du?

Banfang,

Jag har skrivet flera ganger i traden att ett brott ar ett brott oavsett om en thailandare eller en utlanning utfor det. Otrevligheter, hotelser and personangrepp mot officiell person ar ett brott i Thailand. Det jag syftar pa, och som jag trodde att alla med lite thailandserfarenhet visste om, ar att man forvantas att waia och huka sig och aldrig nagonsin ifragasatta vad en polis sager, hur absurt och felaktigt det an ar. Man ska med andra ord visa dem en ofantlig respekt trots att de oftast behandlar alla de har att gora med pa ett oftast mycket otrevligt satt. Angaende detta maste de ha en hogre toleransniva gentemot utlanningar, dels darfor att manga utlanningar inte vet om detta men dels ocksa for att det sa totalt strider mot var uppfattning om allas lika varde.

Ska ocksa tillagga att jag trots 10 ar i Thailand inte har nagra som helst daliga personliga erfarenheter av polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Vik Tallen, gäster som inte kan hålla sig nyktra ska man inte dalta med.

Berusa sig bör man inte göra utomlands, särskilt inte om man har barn att ta hand om.

Förstår inte varför det skall daltas med dessa turister, trivs de inte kan de väl stanna hemma.

Har oxå erfarenhet av det polisiära då jag haft förmånen att tjänstgöra som skolpolis.

[move]Fd tjänstgörande Arne[/move] 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Banfang,

Jag har skrivet flera ganger i traden att ett brott ar ett brott oavsett om en thailandare eller en utlanning utfor det. Otrevligheter, hotelser and personangrepp mot officiell person ar ett brott i Thailand. Det jag syftar pa, och som jag trodde att alla med lite thailandserfarenhet visste om, ar att man forvantas att waia och huka sig och aldrig nagonsin ifragasatta vad en polis sager, hur absurt och felaktigt det an ar. Man ska med andra ord visa dem en ofantlig respekt trots att de oftast behandlar alla de har att gora med pa ett oftast mycket otrevligt satt. Angaende detta maste de ha en hogre toleransniva gentemot utlanningar, dels darfor att manga utlanningar inte vet om detta men dels ocksa for att det sa totalt strider mot var uppfattning om allas lika varde.

Ska ocksa tillagga att jag trots 10 ar i Thailand inte har nagra som helst daliga personliga erfarenheter av polisen.

Ok jag missuppfattade dig där. Jag förstår vad du menar. Men jag har uppfattat polisen i Thailand som ganska reko. Dom gångerna som jag sett thailändare waia och bli underkastade är när dom står inför att få böter. Men jag har råkat ut för en incident själv i Huahin så åkte jag och mitt ex Mc och hon hade ingen hjälm. Polisen stod vid en korsning och vinkade in oss. Han ville ha 1000 baht för lagövertrampet. Men det löste sig ganska enkelt när jag pratade med honom.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Banfang,

Jag har ocksa traffat klart fler poliser som verkar reko an de som inte verkar reko. Det finns dock ett gigantiskt systematiskt problem inom den thailandska poliskaren sa jag kommer fortsatta gora mitt basta for att undvika dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Atom: Du cirklar som katten runt het gröt utan att vara särskilt tydlig

Vad exakt anser du att den thailändska polisen skall lära sig acceptera och visa en annan attityd mot från Faranger än från Thailändare ?

Den attityd du verkar ha mycket emot är en av världens vanligaste attityder från poliser mot folk som begår fel i sitt land och beter sig illa. Oavsett ursprung. Respekt för ett lands ordningsmakt är knappast en världsnyhet i något land.

Att de tar i med hårdhandskarna mot folk som beter sig illa tror jag snarare gagnar massturismen och visar att polisen i landet inte accepterar skit från de som besöker deras land. Och det gör att landet får ett rykte om sig att brott och dåligt beteende inte accepteras i Thailand. Möjligtvis tycker de som gillar att bete sig som svin utomlands illa om landet isåfall men det är knappast en förslust för landet om dessa reser någon annan stans

Att någon enstaka polis beter sig lite tyket mot folk i trafikontroller etc har jag sett och alltid är det inte helt motiverat men de gör det inte i stora grupper eller med högre chefer närvarande och särkilt om det finns kameror eller många vittnen i närheten

Att farangers "böter" är högre än thailändares kan jag förstå och det är inte direkt förvånande.

Det hierarkiska samhällssystemet finns i extremt många länder i världen. Kungen/presidenten, präster/munkar, politiker/militärer/poliser, adel/rika, stadsbor och sist bönder samt ev gästarbetare är den normala indelningen men varierar beroende mest på religion och stadsskick.

Titta även t.ex på huliganhanteringen i europa där poliser i de flesta länder behandlar fotbollshuliganerna mycket värre och hårdare än "svensson" för att i förebyggande syfte hålla dom borta och helst slänga ut dom innan de begår brott och skador.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

2 bilder från apburen i Wang Sam Mo

DSC01988.jpg

DSC01987.jpg

där frugan och några vänner hamnade vid senaste besöket :kort:

Spelade kort om pengar förståss och polisen fick nys om det

800 Bath fattigare så fick de åka hem igen :bag:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Polisen sager sjalva "Mrs Smoel was in an angry mood and quarreled with staff at the Aussie Bar" som anledning att hon plockades in. Om hon togs in for att ha spottat och skrikigt pa poliserna samt gjort motstand sa skall ju detta lagbrott behandlas av ratten. Detta togs ju aldrig upp av ratten och da blir ju polisernas agerande klart tveksamt. Tydligen var beteendet inte tillrackligt illa for att bedommas vara straffbart och da kan man ju undra om det ar tillrackligt for haktning.

Att jamfora en packad medelalders 4 barns mor med fotbollshuliganer kanns mer an lovligt langsokt. Killarna ar ju bara fredsalskande fotbollsalskare medan mamman helt klart ar en terrorist - det fattar man ju. 

Att sedan tro att "hardhandskar" lockar turister ar tveksamt i sig sjalvt men direkt galet om man tar i beaktande att det handlar  om selektivta hardhandskar. Vilken turist som helst kan dagligen se ett tjugotal lagbrott som sker framfor ogonen pa polisen utan att de bryr sig for de inte orkar eller har betalt for att titta andra hallet. Att statuera exempel pa turister och "petty theft" brott kanns som att missa malet ganska kraftigt om man forsoker skicka signaler om att man tar lagen pa allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Damen ifåga verkar vara på betydligt bättre humör här.och bör vid det

laget vara tillbaka i Australien.

phuket-Annice-Smoel-and-her-husband.jpg

Annice Smoel and her husband Darren

at Phuket Immigration yesterday.

http://www.phuketgaz...dex.asp?id=7392

PHUKET CITY: Australian holidaymaker Annice Smoel is safely home after leaving Phuket on a Thai Airways flight to Bangkok at 9pm yesterday, then catching a connecting flight to Melbourne.

During a visit to the Phuket Immigration Office yesterday, accompanied by her husband Darren, Ms Smoel was smiling broadly in the knowledge that her departure from the 'Land of Smiles' was imminent.

Asked why she was grinning, the Australian mother of four told the media it was because she had regained her sense of hope – and was enjoying her first cup of tea of the day.

To questions of whether she felt any regret about the episode that left her stuck in Thailand without a passport after spending two nights in a jail cell, she simply said, “nobody intended for it to be this bad”.

Thai lawyer Cameron Sukban said Ms Smoel’s court-ordered 1,000 baht fine had been paid by Phuket Governor Wichai Phraisa-ngop.

Her two-year prison sentence, reduced to a one-year suspended sentence based on her confession, meant she would have to go through “special channels” if she wished to return to Thailand someday.

According to reports in the Australian media, that wish may be a long time coming.

Upon her arrival at Melbourne Airport where she was greeted by her four children, Ms Smoel said the 18-day ordeal had been the worst experience of her life and that she would never return to Thailand.                                                                                                                                                           

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...