Jump to content
IGNORERAD

De skrivs om Maipenrai.se


Sune2000

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    7

  • Baa

    7

  • Herr Chang

    4

  • Neil

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Atom

Quote

Är det så stor skillnad? Annat än var tampax'en sitter alltså?  :666:

Jag har aldrig provat sa kan inte uttala mig, i morkret ar alla katter gra sags det ju  ;) . Dessutom kan man ju sla pa TV:n och kolla Premier League efter avklarat dagsverke utan risk for nagot gnall sa det har formodligen sina fordelar ocksa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hur menar du då?

Stralande ironi eller bekraftelse av jocko's pastaende - oavsett vilket sa ar det mkt underhallande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det kan ju vara vart att ta ett steg tillbaka och forsoka se pa problemet lite nyktert och forsoka att inte ga igang pa de emotionella triggarna varje gang. Visst ar det svart for manga att inte ta olika typer av laga angrepp eller uttalade fordomar mot svensk-thai forhallanden personligt, men det ar knappast konstruktivt.

Att "sjunka" till samma niva och forr eller senare spendera tiden pa att fordomma den fordomsfulle ar onekligen inte sarskillt produktivt. Att Svenska kvinnors egenskaper som grupp skall jamforas med thailandska kvinnors diton blir om mojligt annu mera dodfott. For att cementera den laga nivan sa skall sedan utseende bedommas - vilket blir direkt kontraproduktivt da det spar pa myten om "de ytliga och gubbsjuka mannen".

De ar knappast logiskt att ena sekund utmala sig till missforstad martyr for den oppensinnerliga karlekens och forstaelsen skull for att i nasta deltaga i slutspelet for fordommar om svenska kvinnor.

Att alltid demonisera de som kan tankas ha dessa asikter som sa manga upplever som fordomar lar ju knappast gora nagot for att forandra eventuell attityd. Vidare sa blir man kanske latt lite hemmablind och glommer bort att det i detta fall kanske finns "manga undantag" som kan tankas bekrafta en regel manga inte vill kannas vid. I stallet for att lagga energi pa att slanga skit pa de som ar fordomsfulla hur kan en mer balanserad bild presenteras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ja Wille,

Apropå balanserad bild skulle man kunna önska sig att SVT producerade och sände några välgjorda dokumentärer om svenskar och thaidamer i Sverige. Det har både dansk och norsk TV lyckats med vad gäller sina respektive länder.

Inte för att jag skulle vilja delta ;-) Men det skulle nog radera en del fördomar hos folk.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja Wille,

Apropå balanserad bild skulle man kunna önska sig att SVT producerade och sände några välgjorda dokumentärer om svenskar och thaidamer i Sverige. Det har både dansk och norsk TV lyckats med vad gäller sina respektive länder.

Inte för att jag skulle vilja delta ;-) Men det skulle nog radera en del fördomar hos folk.

Herr Chang har talat.

Jag skulle gärna se en sådan dokumentär. Dock undrar jag om den skulle radera så många fördomar. Med tanke på människors utpräglade tendenser till selektiv perception, eller "att se det man vill se" så skulle förmodligen många fördomar snarare stärkas oavsett hur objektivt man lyckades skildra thailändskors vardag i Sverige. Personligen har jag inte råkat ut för fler fördomsfulla uttalanden ang. min relation än vad jag klarar av att låta bli att hetsa upp mig för. Däremot så kommer jag förmodligen bli både frustrerad och förbannad om den dagen kommer då jag upplever att min fru särbehandlas negativt på arbetsmarknaden eller liknande vilket man ju tyvär kanske måste förbereda sig på vilket ju iofs är konstigt eftersom de flesta fördomar ju riktas mot mig som västerländsk man snarare än mot min fru.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag har aldrig provat sa kan inte uttala mig, i morkret ar alla katter gra sags det ju  ;) . Dessutom kan man ju sla pa TV:n och kolla Premier League efter avklarat dagsverke utan risk for nagot gnall sa det har formodligen sina fordelar ocksa.

Hehe.. det är ju rätt kass för oss som gillar bruna katter. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna insändare vägrade GD publicera, undrar varför? Postade den i förrgår kväll.

Quote

Hej, jag vill börja med att tacka alla för mycket roande läsning. Sen så kan sanningen tyvärr vara svidande för en del och sanningen ser olika ut beroende på vem man frågar, här kommer min. Dom flesta tjejer i Thailand som jobbar i bar eller på andra ställen inom den så kallade sexindustrin är ensamstående mödrar. Och i Thailand så finns inte det sociala skyddsnätet vi har i Sverige, men pengarna måste fram ändå. Där behövs till skolgång för barnen och mat på bordet. Och fram till den dagen någon erbjuder dom nått annat alternativ än att sälja sina kroppar, så bidrar en så kallad sexturist mer till det thailändska folket än vilken charterturist som helst. Så ni moralister som tar en charterbiljett till ett respektabelt resort där inte ens svenska män som är gifta med thailändska kvinnor får checka in, kliv ner från era höga hästar. Ni bidrar till skillnad från sexturisten med näst intill ingenting.

MVH, Farang, tidigare bofast i Thailand, numera bara turist.

Är verkligeten för stark?  :neutral:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den käftasmällen viste tydligen var den tog. Gd gillar nog inte sexturister och i bland är det väl helt

enkelt så att sanningen är svårt att acceptera. Annars tycker jag väl inte att inlägget var speciellt

stötande för någon. Men fattar la du att dem inte kan låta de "fula" sexturisterna ta poäng mot alla

de "fina" charterturisterna? ;)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Denna insändare vägrade GD publicera, undrar varför? Postade den i förrgår kväll.

 

Är verkligeten för stark?  :neutral:

Inte for starkt men knappast riktigt sant eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog vara sant att Farangs "verklighet" ej var riktigt sann. Å andra sidan har ju de andra

skribenterna fått få komma till tals med sina sanningar och de kanske inte heller var riktigt sanna :crazy:

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inte for starkt men knappast riktigt sant eller?

Tja, det skickas väl mer än lite pengar från tjejerna till byarna, så vad bidrar charterturisten jämfört med sexturisten till folket egentligen? Så visst håller jag det för sant.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag tankte mest pa slutklammen - "Ni bidrar till skillnad från sexturisten med näst intill ingenting." vilket jag tror ar en ganska rejal underdrift. Finns onekligen en mkt stor marknad for pengastarka turister som spenderar storre summor som forsorjer manga, i turistnaringen, arbetande thailandare trots att de inte faller under kategorin sexturister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tankte mest pa slutklammen - "Ni bidrar till skillnad från sexturisten med näst intill ingenting." vilket jag tror ar en ganska rejal underdrift. Finns onekligen en mkt stor marknad for pengastarka turister som spenderar storre summor som forsorjer manga, i turistnaringen, arbetande thailandare trots att de inte faller under kategorin sexturister.

Visst, men det man lägger på hotellet, i restaurangerna, på showerna och så vidare, där går näst intill ingenting av dom summorna till folket. Du vet väl vad dom har i lön? Spenderar jag/du/ni låt oss säga en svensk tusenlapp om dagen och lägger den på boende, flott ätande, utflykter osv, så landar merparten av den hos ägarna till etablisemangen. Sitter man bara och krökar i barerna eller på agogo så är det samma sak där.

Men tar man med tjejerna till rummet så sprids pengarna vidare till dom fattigare delarna av Thailand senare. Jag försvarar inte sexturisten, jag bryr mig egentligen inte heller och jag är en själv. Jag påstår bara att fram till den dagen tjejerna/killarna/katoyerna som jobbar där inte får ett bättre alternativ, så kommer dom inte sluta. Och att från sexturistens resebudget jämfört charterturistens, så går mycket mer pengar till folket från sexturistens till folket. Mycket av det man lägger i Pattaya hamnar i Isaan.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Farang!

Jag skulle tipsa om att minst en miljon thailändare (och immigranter) får jobb direkt och indirekt till följd av turistindustrin. De som får sin lön och/eller vinst från turistism köper själva livsmedel, bilar, hus, taxiresor,städtjänster, m.m. själva besöker hotell, restarang, m.m. och ger därmed ett stort antal människor sitt levebröd som indirekt följd av turism.

Vidare stärks statskassan ordentligt av de miljoner dollar som utländska turister årligen spenderar i landet. Detta skattemedel ger samtliga invånare i Thailand bättre infrastruktur, sjukvård, utbildning, osv.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang skriver att det finns resorts där inte ens faranger som är gifta med en Thailändska får bo.

Finns detta verkligen, och var i så fall?

Har själv aldrig genom åren upplevt detta ej heller hört talas om det.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, jag vill börja med att tacka alla för mycket roande läsning. Sen så kan sanningen tyvärr vara svidande för en del och sanningen ser olika ut beroende på vem man frågar, här kommer min. Dom flesta tjejer i Thailand som jobbar i bar eller på andra ställen inom den så kallade sexindustrin är ensamstående mödrar. Och i Thailand så finns inte det sociala skyddsnätet vi har i Sverige, men pengarna måste fram ändå. Där behövs till skolgång för barnen och mat på bordet. Och fram till den dagen någon erbjuder dom nått annat alternativ än att sälja sina kroppar, så bidrar en så kallad sexturist mer till det thailändska folket än vilken charterturist som helst. Så ni moralister som tar en charterbiljett till ett respektabelt resort där inte ens svenska män som är gifta med thailändska kvinnor får checka in, kliv ner från era höga hästar. Ni bidrar till skillnad från sexturisten med näst intill ingenting.

MVH, Farang, tidigare bofast i Thailand, numera bara turist.

  :neutral:

Quote

Men tar man med tjejerna till rummet så sprids pengarna vidare till dom fattigare delarna av Thailand senare. Jag försvarar inte sexturisten, jag bryr mig egentligen inte heller och jag är en själv. Jag påstår bara att fram till den dagen tjejerna/killarna/katoyerna som jobbar där inte får ett bättre alternativ, så kommer dom inte sluta. Och att från sexturistens resebudget jämfört charterturistens, så går mycket mer pengar till folket från sexturistens till folket. Mycket av det man lägger i Pattaya hamnar i Isaan.

Utan att oskyldigförklara mig själv eller försöka sätta någon skuld på någon speciell, så måste man ju ändå försöka se lite längre än bara att pengarna som man ger till en dam på rummet går hem till familjen i Isaan.

Även om man för stunden mättar några munnar eller betalar ett par skollektioner, så måste man ju ändå ha den självinsikten att man själv (till större eller mindre utsträckning) är en del av problemet när man betalar någon för sex.

Som sagt, jag är själv inte oskyldig, jag har själv "skickat pengar" till Isaanbefolkningen via ombuden i barerna. Jag ligger inte sömnlös om nätterna för det, men däremot skulle jag inte kunna försvara mig med att jag faktiskt hjälper den fattiga befolkningen. I så fall hade jag kunnat åka ner till LOS och bara dela ut 1000-bahtare till behövande.

Det finns ingen enkel och snabb lösning på problemet, det saknas ju som du säger ett socialt skyddsnät för miljontals människor, men återigen så känns det som man saknar lite självinsikt om man intalar sig själv att man bara är en hjälpande hand.

Jämförelsen är väl kanske inte helt klockren, men hur många här skulle kunna försvara sina heroininköp med att återförsäljaren var fattig och hade två barn att försörja?

Hmmm... fan måste avsluta. Jobbet kallar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Faranger!

Jag skulle tipsa om att minst en miljon thailändare (och immigranter) får jobb direkt och indirekt till följd av turistindustrin. De som får sin lön och/eller vinst från turistism köper själva livsmedel, bilar, hus, taxiresor,städtjänster, m.m. själva besöker hotell, restarang, m.m. och ger därmed ett stort antal människor sitt levebröd som indirekt följd av turism.

Vidare stärks statskassan ordentligt av de miljoner dollar som utländska turister årligen spenderar i landet. Detta skattemedel ger samtliga invånare i Thailand bättre infrastruktur, sjukvård, utbildning, osv.

Hälsning

Svarten

Samtidigt stog väl turismen i Thailand för inte mer än runt 5 procent av BNP vilket i o för sig säkert

inte är en oföraktlig summa pengar. Vore intressant å få reda på (om det nu funnes  :no: ) statistik

på hur mycket sexturismen respektive charterturismen står för. I vilket fall hade man kanske då fått

en hint över huruvida det ligger något i Farangs ståndpunkt eller ej.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag tycker de borde accepterat Farang's inlagg, dels darfor att den inte inneholl nagot uppseendevackande och dels darfor att manga sexkopare nog ar av samma uppfattning som Farang. Ser man pa problemet kortsiktigt ar jag dessutom bojd att halla med Farang, majoriteten av sexsaljarna skulle inte kunna hitta ett battre betalt jobb. Ser man langsiktigt pa problemet sa tror jag dock inte det finns nagot exempel i varldshistorien pa att en omfattande sexhandel har hjalpt nagot land ur fattigdom men det finns omfattande exempel pa motsatsen. Det finns dels de omedelbara problemen med vald, droger samt fysiska och psykiska sjukdomar som foljer i sexhandelns spar. An varre, ur nationell synpunkt, ar nog den daliga image detta ger Thailand i omvarlden samt den daliga sjalvbild det ger manga thailandare.

Fragan ar hur manga turister som inte kommer till Thailand pga sexhandeln och om det darfor aven kortsiktigt faktiskt ar en forlustaffar for Thailand aven om enskilda personer formodligen skulle tjana mindre som hotellstaderska an hon idag gor som sexsaljare.

I vilket fall, sexuella transaktioner mellan vuxna ar inget som far mig overdrivit upprord, jag ser det i varenda stad jag besoker i Asien. Att forsoka minska utbudet och gora det mindre synligt ar nog dock en bra ide for Thailand av alla tankbara anledningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Pengarna som betalas svart till arbetaren går direkt till den som behöver hjälpen.

samma minut, utan inblandning av myndigheter eller andra.

om inte sociala nätverken tar hand om dom behövande så  har Farang rätt

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det rättfärdigar inte våra handlingar för det..Ser du dig som någon rödakorset hjälpare när du bestiger dina bartjejer???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men det rättfärdigar inte våra handlingar för det..Ser du dig som någon rödakorset hjälpare när du bestiger dina bartjejer???

Rock on!

 

Du har 100% rätt, jag vet,alla vet, men :whistle:

Jocko

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får man bara se allt roligt alla andra har, när dom sitter och pratar med alla trevliga bartjejer.

Men jag ska inte klaga, man har det bra ändå, fast på ett annat sätt..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne..

Det lär aldrig hända, men man hålla händerna i styr nu för tiden..

Men vingla från bar till bar är fortfarande tillåtet.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...