Jump to content
IGNORERAD

Pensionärsvisa extension


Esspe

Recommended Posts

48 minuter sedan, skrev Tallviking:

Mandatory health insurance for retirees falls flat as ‘Non-Imm O’ visa loophole exposed

 

PHUKET: Phuket Immigration this week finally confirmed that the mandatory health insurance requirement for people staying in the country on permits to stay under “Non-Immigrant O-A” visa status do not apply to those staying under the general “Non-Immigrant O” visa.

 

The admission renders enforcing the mandatory health insurance requirement pointless as Phuket Immigration this week also confirmed that foreigners can change the visa conditions under which they are applying for a one-year permit to stay.

 

Hence, any foreigners staying on a “Non-Immigrant O-A” visa can change their permit-to-stay status to “Non-Immigrant O” and avoid the mandatory health insurance requirement


Full story: https://www.thephuketnews.com/mandatory-health-insurance-for-retirees-falls-flat-as-non-imm-o-visa-loophole-exposed-73376.php#2VoWyyOHFVC3h4AO.99

 

Det låter ju bra, men var gör man det?

Måste man åka ut ur landet till en ambassad, eller fixar dom det på Imm här?

Sedan tror jag att man bara skjuter problemen framför sig. Nästa steg kommer nog att omfatta alla typer av visa.

Personligen tror jag att denna nya lag kommer att bli en fin inkomstkälla för tjänstemännen på Imm.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 208
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Esspe

    37

  • Jive

    29

  • biker

    22

  • gst

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

46 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Hence, any foreigners staying on a “Non-Immigrant O-A” visa can change their permit-to-stay status to “Non-Immigrant O” and avoid the mandatory health insurance requirement


Full story: https://www.thephuketnews.com/mandatory-health-insurance-for-retirees-falls-flat-as-non-imm-o-visa-loophole-exposed-73376.php#2VoWyyOHFVC3h4AO.99

 

Det där är bara en lösryckt rad som Phuket News verkar ha producerat själv. Längre ner i artikeln står det:

 

However, like Phuket Immigration Chief Col Kathathorn, Lt Col Worapol also avoided expressly confirming that foreigners can change their visa status from Non-Immigrant O-A to Non-Immigrant O.
 

Precis som väntat en rejäl cirkus med massor av påståenden och rykten.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Jive:

Det låter ju bra, men var gör man det?

Måste man åka ut ur landet till en ambassad, eller fixar dom det på Imm här?

Sedan tror jag att man bara skjuter problemen framför sig. Nästa steg kommer nog att omfatta alla typer av visa.

Har väl aldrig gått att ändra på Immi men man kan ju åka ut och ansöka om Non-O i stället.

 

Tror att det här är en försöksballong och att det senare kommer att införas också för Non-O extensions. Däremot tror jag inte att det kommer att gälla för kortare visum. Skulle alla kineser och indier teckna försäkring för sina 2 veckord turer? Kan jag aldrig tänka mig.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som kollat upp försäkring som matchar kraven exakt, 40 000 baht läkarbesök och 400 000 baht sjukhus?

Det är rätt låga nivåer så det borde gå att köpa dessa till hyfsade priser särskilt när/om det blir "standard".

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev apknug:

Nån som kollat upp försäkring som matchar kraven exakt, 40 000 baht läkarbesök och 400 000 baht sjukhus?

Det är rätt låga nivåer så det borde gå att köpa dessa till hyfsade priser särskilt när/om det blir "standard".

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

De jag har kollat ligger runt 100 000 för gamlingar runt 70

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som kollat upp försäkring som matchar kraven exakt, 40 000 baht läkarbesök och 400 000 baht sjukhus?

Det är rätt låga nivåer så det borde gå att köpa dessa till hyfsade priser särskilt när/om det blir "standard".

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk


De jag har kollat ligger runt 100 000 för gamlingar runt 70
Det är ju för fasen ca 25% i pris. Visserligen blir gamla mer sjuka men ändå..

Då kan man ju lika gärna låsa 440 000 av sina egna stålar på ett escrow konto för sjukvård.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev apknug:

Det är ju för fasen ca 25% i pris. Visserligen blir gamla mer sjuka men ändå..

Då kan man ju lika gärna låsa 440 000 av sina egna stålar på ett escrow konto för sjukvård.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Ja, att ha 440 000 låsta på ett konto är ett av förslagen som har kommit upp.

De har långt ifrån tänkt färdigt om detta och nu gör de ett testår för att samla in alla tänkbara problem och situationer.

Jag tror att deras attityd och grundsyn är, att ingen skall behöva kastas ut ur landet. Det skall finnas en lösning för alla.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Jive:

Ja, att ha 440 000 låsta på ett konto är ett av förslagen som har kommit upp.

De har långt ifrån tänkt färdigt om detta och nu gör de ett testår för att samla in alla tänkbara problem och situationer.

Jag tror att deras attityd och grundsyn är, att ingen skall behöva kastas ut ur landet. Det skall finnas en lösning för alla.

 

Sundt tänkt, tror inte man ska måla fan på väggen.

Hur som helst är grundtanken bra, klart alla ska ha försäkring eller kunna betala för sin eventuella vård, och ha en summa som motsvarar minimum försäkringsbelopp låst på konto verkar ju vettigt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Sundt tänkt, tror inte man ska måla fan på väggen.

Hur som helst är grundtanken bra, klart alla ska ha försäkring eller kunna betala för sin eventuella vård, och ha en summa som motsvarar minimum försäkringsbelopp låst på konto verkar ju vettigt.

Thailändare är inte ett grymt och oresonligt folk!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Thailändare är inte ett grymt och oresonligt folk!

Sverige har haft krav på försäkring för turistande Thailändare läge, så inte på nått sätt orimligt att Thailand ställer samma krav.

Visserligen omfattas dem med UT eller PUT av svensk sjukvård, men UT/PUT kan inte jämställas med de visum, eller extensions vi har med O/OA i grunden.....vilka i princip endast ger oss rätten till ”långtidsturism” 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Sverige har haft krav på försäkring för turistande Thailändare läge, så inte på nått sätt orimligt att Thailand ställer samma krav.

Visserligen omfattas dem med UT eller PUT av svensk sjukvård, men UT/PUT kan inte jämställas med de visum, eller extensions vi har med O/OA i grunden.....vilka i princip endast ger oss rätten till ”långtidsturism” 

Jag tycker det är helt rimligt att Thailand ställer försäkringskrav på oss, inte minst för vår egen skull och jag tror att kravet så småningom kommer att ställas på alla typer av visa.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Jive:

Thailändare är inte ett grymt och oresonligt folk!

Säg det till alla som har bott här i ett antal år, som inte har något att återvända till. Men som nu kastas ut på grund av manglande medel, för hög ålder, gammal sjukdomsbild som gör det omöjligt att skaffa försäkring.

Tvungen försäkring kommer att främja korruptionen ytterligare och kommmer inte ändra skulden till sjukhusen, den skulden tror jag innehas av kort tidsturister. Om jag  var skyldig kan dom dra den från mitt bankonto, pension, bil, ja från vilka tillgångar som helst.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khemmarat:

Säg det till alla som har bott här i ett antal år, som inte har något att återvända till. Men som nu kastas ut på grund av manglande medel, för hög ålder, gammal sjukdomsbild som gör det omöjligt att skaffa försäkring.

Tvungen försäkring kommer att främja korruptionen ytterligare och kommmer inte ändra skulden till sjukhusen, den skulden tror jag innehas av kort tidsturister. Om jag  var skyldig kan dom dra den från mitt bankonto, pension, bil, ja från vilka tillgångar som helst.

Hade det handlat om afghaner i Sverige hade jag trott att du var anhängare till Annie Lööf ;)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Esspe:

Hade det handlat om afghaner i Sverige hade jag trott att du var anhängare till Annie Lööf ;)

Inte, men den här grejen har fler sidor för mej är det inga problem men det finnes folk som bott och skött sej i landet i 20 + år som inte har en chans att få försäkring  vad skall dom göra. Lämna familj, hus och hem och bosätta sej på gatan i sitt gamla hemland ? Dom har lagt sina pengar här och kanske försörjd en familj, vem tar över försörjningen när dom drar ? Barn som blir faderlösa och utan försörjning ? I

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Khemmarat:

Säg det till alla som har bott här i ett antal år, som inte har något att återvända till. Men som nu kastas ut på grund av manglande medel, för hög ålder, gammal sjukdomsbild som gör det omöjligt att skaffa försäkring.

Tvungen försäkring kommer att främja korruptionen ytterligare och kommmer inte ändra skulden till sjukhusen, den skulden tror jag innehas av kort tidsturister. Om jag  var skyldig kan dom dra den från mitt bankonto, pension, bil, ja från vilka tillgångar som helst.

Känner du några som har blivit utkastade?

Som det ser ut nu, så kan de byta från O-A till O, som inte har försäkringskravet.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Jive:

Känner du några som har blivit utkastade?

Som det ser ut nu, så kan de byta från O-A till O, som inte har försäkringskravet.

Ser ut så men det stämmer inte, och slutet på det här äventyret blir nog att alla typer av visa kommer behöva försäkring. I och för sej rätt men fel att ändra förutsättningarna enligt mitt syn, börjar likna sverige för mycket.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Ser ut så men det stämmer inte, och slutet på det här äventyret blir nog att alla typer av visa kommer behöva försäkring. I och för sej rätt men fel att ändra förutsättningarna enligt mitt syn, börjar likna sverige för mycket.

Vad är det som inte stämmer?

Jag tror också att det så småningom kommer att gälla alla visum, men tills dess har de förhoppningsvis hittat lösningar för alla.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Jive:

Vad är det som inte stämmer?

Jag tror också att det så småningom kommer att gälla alla visum, men tills dess har de förhoppningsvis hittat lösningar för alla.

Det med att ändra visum från OA till O råder det delade meningar om på imigration. Det skall inte vara lagenligt enligt några.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Khemmarat:

Det med att ändra visum från OA till O råder det delade meningar om på imigration. Det skall inte vara lagenligt enligt några.

Det går så många rykten.

Jag har varit nere på imm i Pattaya och fått förslaget att byta till O.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa sättet att kummunicera med myndigheterna här är, att skicka brev. Då vågar de inte haspla ur sig vad som helst i sina svar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Det går så många rykten.

Jag har varit nere på imm i Pattaya och fått förslaget att byta till O.

Men innebär förslaget att du kunde göra det där? Åka ut och göra på thai ambassaden funkar ju men knappast byta i Thailand.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
20 hours ago, Jive said:

Jag tycker det är helt rimligt att Thailand ställer försäkringskrav på oss, inte minst för vår egen skull och jag tror att kravet så småningom kommer att ställas på alla typer av visa.

 

Visst är det rimligt med krav på sjukförsäkring. Förra året lämnade "Aliens" efter sig 350 miljoner Baht i obetalda sjukhusräkningar i Thailand enligt en tidskrift.

 

Har jämfört några Thaiförsäkringar med Internationella försäkringar och funnit att de internationella är mycket bättre och mer flexibla men endast något dyrare.

Internationella är exempelvis Cigna och Allianz.  Det finns försäkringar också för 70+ på en del bolag.

 

Försäkringsbolagen här i Thailand har redan börjat erbjuda försäkringar i samband med nya lagen som ingen ännu vet hur den fungerar.

longstay.tgia.org/home/companiesoa

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Men innebär förslaget att du kunde göra det där? Åka ut och göra på thai ambassaden funkar ju men knappast byta i Thailand.

Det går i Jomtien, syrran ändrade ett turistvisa till non O som hon sen fick extention på. Samma som allt här , upp till tjänsteman du möter.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Esspe:

Men innebär förslaget att du kunde göra det där? Åka ut och göra på thai ambassaden funkar ju men knappast byta i Thailand.

Jag vet inte om man kan göra det där, frågade inte, men jag har läst nånstans att man kan göra det på Royal Thai Immigration office i Bangkok.

Ett annat sätt är att anlita någon visaagency i Pattaya, men då kostar det en slant (15-20 000 thb).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Det går i Jomtien, syrran ändrade ett turistvisa till non O som hon sen fick extention på. Samma som allt här , upp till tjänsteman du möter.

Behövdes det något under bordet?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...