Jump to content
IGNORERAD

Hotellkris i Thailand....


lars60

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soppköket

    9

  • noBuzz

    8

  • Kim

    7

  • Odin

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Förstår egentligen inte vad som förändras med dessa förutspådda biljettpriser. Idag kostar en  biljett med tillex Qatar till BKK

tur och retur ca. 7500:/ per preson. Det får jag med dagens kurs till gott och väl 25.000 "battingar" redan idag !!

Haha vi snackar kronor, Svenska devalverade sådana :rtfm:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Hej igen,

Ja det blev verkligen hausse i den här tråden, trevligt. Riktigt många bra funderingar med tillhörande reflektioner.

När det gäller ev höjda biljettpriser pga olika miljömässiga avgifter, en liten höjning möjligtvis.

Dom skulle aldrig kunna plocka ut några större summor. Vad skulle då hända med hela flygcargonätet?

Miljöfrågor och miljötänkande i all ära men ibland blir man bara så trött på det.

Man lyckades dra igång hela världen, det gick ju inte en dag utan man talade om jordens undergång i medierna och detta pågick under en lång tid, tänk tillbaka själva. Alla bara pratade om förnyelsebar energi med framförallt etanol som ersättare.

Vilken blåsning ! Visst etanol släpper ut mindre skadliga ämnen i avgasröret men det är ointressant. Man måste titta på miljöpåverkan i hela kedjan. Från avverkningen av befintlig vegetation, fröet, gödslingen, avverkningen, produktionen, transporten osv. till avgasröret.

Man lyckades lura hela världen. Visst var det bra att få igång en diskussion och därmed öka folkets medvetenhet.

Jag kan konstatera att det för närvarande är ganska lugnt på miljöfronten.

 

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men de va ju just det, antalet flyg och således antalet flygmil skulle minskas. Snacket gick att den globala miljön inte klarade av utsläppen som den våldsamt stegrande flygtrafiken orsakade.

Det planerades väl för segregerad skatt för cargo och övrigt flyg, där charter och reguljärflyg skulle få bära hundhuvudet.

Flygbolagen skulle få betala en miljöskatt för varje land man flög över.

Det här är ur minnet,så rätta mej gärna om jag har fel. Jag vill ha fel.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Miljöskatter kan säkert påverka priset till en viss del men det var inte det jag närmast tänkte på utan oljepriset. Peak oil nåddes väl förra året, dvs den högsta oljeproduktion världen någonsin kommer att få se. Hädanefter går bara produktionsspiralen nedåt eftersom man tydligen årligen hittar färre nya källor än det antal som sinar. Var ju en berömd professor som för cirka året sedan förutspådde att biljettpriser på 50 000 svenska kronor för en flygning över atlanten kommer att vara verklighet redan om 5 år. Och att vanligt folk kommer få vänja sig att åka båt istället.

Vet inte hur mycket relevans det ligger i skräckprofetian, men peak oil är i alla fall passerad.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Vi står idag i en viss fas i vår utveckling. Att minska antalet flyg kommer inte att ske. Tvärtom kommer antalet passagerare att öka när nu indier och kineser står på tröskeln. Därmed ökar efterfrågan på snabba billiga kommunikationer.

De stora flygfabrikörerna kommer naturligtvis inte sitta med armarna i kors.

Hot om lagstiftning, böter och avgifter är ett riktigt effektivt sätt att få stora företag att verkligen satsa de resurser som krävs för att lösa problemen.

Tänk efter hur katalysatorn en gång i tiden kom till, som finns i alla bilar idag.

Ja just det, genom olika hot.

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Är det någon som kan förklara orsaken till varför oljepriset steg till skyhöga 150$ fatet?

För det måste finnas en anledning. Sen om den anledningen är av tvivelaktigt slag det vet jag inte. 

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

2007 och 2008 har jag flugit ifrån New Dehli-Bkk under min sem,kan informera om att 3 st flygbolag trafikera dagligen denna tripp nämligen Air India,Jet Air O Thai Air,med 2 avgångar dagligen och dom är fullsatta (jag lovar) 2200 cirka pris ToR.Trafiken har ökat mycket se dom blev klara med 2:a landningsbana,

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Miljöskatter kan säkert påverka priset till en viss del men det var inte det jag närmast tänkte på utan oljepriset. Peak oil nåddes väl förra året, dvs den högsta oljeproduktion världen någonsin kommer att få se. Hädanefter går bara produktionsspiralen nedåt eftersom man tydligen årligen hittar färre nya källor än det antal som sinar. Var ju en berömd professor som för cirka året sedan förutspådde att biljettpriser på 50 000 svenska kronor för en flygning över atlanten kommer att vara verklighet redan om 5 år. Och att vanligt folk kommer få vänja sig att åka båt istället.

Vet inte hur mycket relevans det ligger i skräckprofetian, men peak oil är i alla fall passerad.

Hmm.. är inte riktigt säker på det där. Både Canada och Venezuela har olja (bitumen) uppbundet i sand

som var och en innehåller lika mycket olja som resten av världens samlade crude oil reserver.

Tekniskt har det inte varit möjligt att utvinna denna olja tidigare då det inte varit ekonomiskt försvarbart.

Delvis pga avsaknad av teknik.

Sedan några år har man däremot börjat utvinna och man räknar med att Canada kommer att vara

världens 4:e största oljeproducent 2020 pga detta. Och då är ändå dagens befintliga teknik inte

bättre än att den kan utvinna mer än 10% av den bundna oljan.

Likaså är den nya trenden inom utvinning till havs att bygga små och mobila plattformar för

att utvinna olja ur mindre depåer. Och det finns tydligen en hel del av dessa små depåer enligt

kompisar "i branchen".

Frågan är om produktionsprofetiorna räknat in t.ex sandfälten i sina bedömmningar. Liknande

fält finns f.ö i många länder runt om i världen. Dock inte så stora som i Canada och Venezuela.

Hmm... kanske därför Thaksin är där föressten? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm.. är inte riktigt säker på det där. Både Canada och Venezuela har olja (bitumen) uppbundet i sand

som var och en innehåller lika mycket olja som resten av världens samlade crude oil reserver.

Tekniskt har det inte varit möjligt att utvinna denna olja tidigare då det inte varit ekonomiskt försvarbart.

Delvis pga avsaknad av teknik.

Sedan några år har man däremot börjat utvinna och man räknar med att Canada kommer att vara

världens 4:e största oljeproducent 2020 pga detta. Och då är ändå dagens befintliga teknik inte

bättre än att den kan utvinna mer än 10% av den bundna oljan.

Likaså är den nya trenden inom utvinning till havs att bygga små och mobila plattformar för

att utvinna olja ur mindre depåer. Och det finns tydligen en hel del av dessa små depåer enligt

kompisar "i branchen".

Frågan är om produktionsprofetiorna räknat in t.ex sandfälten i sina bedömmningar. Liknande

fält finns f.ö i många länder runt om i världen. Dock inte så stora som i Canada och Venezuela.

Hmm... kanske därför Thaksin är där föressten? :)

T o m jag kände till den sandblandade oljan i Canada samt svårigheterna att utvinna den billigt från dom enorma fälten. Och om även jag känner till detta så har säkert oljebranchen också viss kunskap i frågan. :)

Så jag utgår, utan att sökert veta det, att dom tagit med denna info i sina beräkningar. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

T o m jag kände till den sandblandade oljan i Canada samt svårigheterna att utvinna den billigt från dom enorma fälten. Och om även jag känner till detta så har säkert oljebranchen också viss kunskap i frågan. :)

Så jag utgår, utan att sökert veta det, att dom tagit med denna info i sina beräkningar. :)  

Jo, man tycker ju att man kunde anta det.

Det är bara det att världen innehåller dubbelt så mycket sandblandad olja som vanlig råolja.

Och med tanke på att man precis börjat utvinna bara en liten del av denna så låter det ju

osannolikt att högsta årliga oljeproduktion någonsin passerats.

Möjligen högsta produktion av råolja (crude oil).

Men men.. den som lever får väl se. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm.. är inte riktigt säker på det där. Både Canada och Venezuela har olja (bitumen) uppbundet i sand

som var och en innehåller lika mycket olja som resten av världens samlade crude oil reserver.

E-24: http://www.e24.se/br...ikel_604465.e24

Kanada har, oljesanden inräknat, de näst största oljereserverna i världen efter Saudiarabien. Det beräknas att Kanada ska kunna utvinna uppemot 179 miljarder fat olja, både från traditionella oljekällor och oljesand. Förutom Kanada har även Venezuela och USA stora oljesandsreserver

Ny Teknik: http://www.nyteknik.rticle34773.ece

Det största oljefyndet de senaste tio åren på tio miljarder fat gjordes i Kazakstan. Det motsvarar bara fyra månaders världsförbrukning.

Knappa sex års förbrukning då. Om nu indier och kineser vill resa och köra bil så kanske förbrukningen blir ännu högre. För närvarande så är väl inte oljesanden särskilt billig att utvinna - miljökonsekvenserna är tydligen avsevärda dessutom - och varje nytt råoljefält som upptäcks har avsevärt högre marginalkostnad än de billiga "elefanterna" som upptäcktes på 60-talet.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns krafter som önskar minder resande annars skulle inte dessa (terorism, fågel svin Inflensor, slut på olja. miljö snacket få genom slags för turismen.

Kan det vara så att det är bättre för världen om alla stannar hemma.

Lek med tanken att 50000 personer från alla EU medlems länder samla i Bryssel för att demonstrera. Hur skall man hantera detta? Tänk det dubbla då vill igen vara med.

Personligen tror jag inte på att energien skulle vara slut på jorden.

Terorism= hot bilder i allmänhet är alltid bra att för att uppnå sinna mål.

(Se Micheal Mors filmer)

Inflensa snnart får vi ett nytt AIDS och då kan man väl säg vad var det vi sa.

Har ni hört att AIDS kan eventuellt smitta genom luften är väl nästa nyhet om vi inte sätter värde på livet och slutar resa.

Det är med stor sanolikhet slut på resandet detta är min bestämda åsikt.

De kommer att krävas speciella läkar intyg och även behovs prövas hos en myndighet för att få lov att resa.

Orsaken kommer att var för att skydda dig själv och andra. När du kommer hem får du sitta i karaktän. Allt för ditt eget och dina nära och kära.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Oljesand hade jag hört talas om men hur mycket det ev fanns hade jag ingen aning om. Tack för upplysningen.

Man ska kritiskt granska alla sk rapporter som kommer och går oavsett vad det gäller. Så när oljebranchen eller någon annan kommer med sina påståenden, så ska den stora klockan börja ringa. Vi ska ha klart för oss att det bara handlar om att tjäna pengar.

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo, man tycker ju att man kunde anta det.

Det är bara det att världen innehåller dubbelt så mycket sandblandad olja som vanlig råolja.

Och med tanke på att man precis börjat utvinna bara en liten del av denna så låter det ju

osannolikt att högsta årliga oljeproduktion någonsin passerats.

Möjligen högsta produktion av råolja (crude oil).

Men men.. den som lever får väl se. :)

Vi får väl hoppas dom har fel om peak oil och att den sandblandade oljan kommer att kunna utvinnas både lätt och snorbilligt. För övrigt så utvann väl Sydafrika flygbränsle ur kol under tiden av bojkott. Och kol finns det ju gott om i världen.

Flygbränsle går väl egentligen att utvinna ur det mesta så slut kommer den ju aldrig att ta. Problemet är bara att den kommer bli dyr när dom fossila oljeprodukterna minskar.

Fast å andra sidan... så mycket skit som vi spyr ut så behöver vi ju snart inte resa till Thailand för att få värme och sol. Och thaitjej har vi ju redan :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Orsaken kommer att var för att skydda dig själv och andra. När du kommer hem får du sitta i karaktän. Allt för ditt eget och dina nära och kära.

Phodee

Jag vill absolut INTE klaga på ev. felstavning, däremot berömma Phodee till ett nytt ord som kan vara ganska så behövligt för en del resenärer till LOS. Karaktän måste väl vara karaktärskaraktän, Hmmm kanske ett nytt ord i reseguiden till Thailand för nybörjare.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppköket

Nej, jag tror inte det finns krafter som har intresse i folks resande i den utsträckningen. Däremot finns det starka krafter som vill ha kontroll över människor och framförallt roffa åt sig deras pengar.

Den bästa metoden för att skapa kontroll samt få människan att göra som den blir tillsagd är genom hot och skrämsel, gammal beprövad militärtaktik. 

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

E-24: http://www.maipenrai...-i-Thailand/30/]http://www.e24.se/br...ikel_604465.e24[/]]http://www.e24.se/br...ikel_604465.e24]http://www.e24.se/br...ikel_604465.e24

Kanada har, oljesanden inräknat, de näst största oljereserverna i världen efter Saudiarabien. Det beräknas att Kanada ska kunna utvinna uppemot 179 miljarder fat olja, både från traditionella oljekällor och oljesand. Förutom Kanada har även Venezuela och USA stora oljesandsreserver

Det där är siffror baserade på att man med dagens teknik ekonomiskt försvarbart endast kan

utvinna ca 10%. Oljereserverna i Alberta uppgår till 1700 miljarder fat. (iaf enligt wikipedia :) )

Quote

Vi får väl hoppas dom har fel om peak oil och att den sandblandade oljan kommer att kunna utvinnas både lätt och snorbilligt. För övrigt så utvann väl Sydafrika flygbränsle ur kol under tiden av bojkott. Och kol finns det ju gott om i världen.

Flygbränsle går väl egentligen att utvinna ur det mesta så slut kommer den ju aldrig att ta. Problemet är bara att den kommer bli dyr när dom fossila oljeprodukterna minskar.

Fast å andra sidan... så mycket skit som vi spyr ut så behöver vi ju snart inte resa till Thailand för att få värme och sol. Och thaitjej har vi ju redan [img alt= <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> ]http://www.maipenrai...ter-i-Thailand/http://www.maipenrai...fault/smile.gif SV: Hotellkris i Thailand.

Hehe :)

Personligen hoppas jag på att man tittar på andra energikällor som ersättning för oljan.

T.ex att man utvecklar små mobila kärnkraftsmotorer typ :)

Helst ser jag iofs att man slopar allt flyg helt så att världen än en gång får uppleva utveckling

av många olika kulturer. Världen homogeniseras alldeles för mycket och det är snart inte så

spännande att resa längre. Så ur den aspekten tar jag mig med glädje fram till fots eller cykel

om man skrotar alla flygplan.

Speciellt om jag får ha min thaitjej med mig.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helst ser jag iofs att man slopar allt flyg helt så att världen än en gång får uppleva utveckling

av många olika kulturer. Världen homogeniseras alldeles för mycket och det är snart inte så

spännande att resa längre. Så ur den aspekten tar jag mig med glädje fram till fots eller cykel

om man skrotar alla flygplan.

Speciellt om jag får ha min thaitjej med mig.  :)

Jo förr i tiden behövde folk bara ta sig till nästa älvdal för att knappt förstå språket, idag flyger vi till vilket hörn av världen som helst på mindre än ett dygn. Så jag håller med dig om homogeniseringen och den trista likriktning av allt som den medför.

Flygplan med små kärnreaktorer i nosen vill även jag ha som ersättare till dom oljedrivna. Sverige sitter väl på en jättebit av jordens totala urantillgångar enligt något rykte jag hört och då blir ju vi nya Norge. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det någon som kan förklara orsaken till varför oljepriset steg till skyhöga 150$ fatet?

Det är precis som med "elen" den sist utvunna litern/kwh sätter priset och när det går mycket el så eldar man ju olja för att göra el, och de som kan göra billigare el resp plocka upp billigare olja tjänar givevis multum då, det finns som sagt visserligen mycket olja kvar men tiden då oljan formligen sprutade upp ur marken överallt är borta och det kostar mycket mer att utvinna den.

Jag pratade med en som jobbade på sydkraft förra året, om varför elpriset var så "jävla" högt mitt i sommaren när förbrukningen normalt är låg och vattenkraftselen borde räcka, jo så han , en stor "matar" ledning utanför Oslo hade gått sönder, så Norden fick inte tillgång till så mycket vattenkraftsel så det räckte, så danskarna (tror jag det var) fick fick elda den $150 oljan för att göra el, det var ingen som hade nån brådska att fixa den där ledningen då pengarna formligen strömmade in till alla som kunde tillverka billig el och sälja den dyrt..

     

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Flygplan med små kärnreaktorer i nosen vill även jag ha som ersättare till dom oljedrivna. Sverige sitter väl på en jättebit av jordens totala urantillgångar enligt något rykte jag hört och då blir ju vi nya Norge. :)

Nu ser ju världen ut som den gör men hade man kunnat köra snabbtåg Europa-Asien, så hade man ju kunnat få mycket rimliga restider..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite olika bud som synes!

Känns ändå inte direkt som att oljesanden är lösningen på mänsklighetens problem. Vid sidan av miljöproblemen och det dåliga energiutbytet (energikrävande produktion) så lär en produktionstakt på "6 miljoner fat om dagen 2050" inte förslå så långt i en värld som, åtminstone i dagsläget, förbrukar 83 miljoner fat om dagen.

    Men visst, 70% av all olja används till transporter, så om bilarna börjar gå på annan energikälla så blir det väl hyggligt billig olja över för att tillverka flygbränsle.

----------------

Globalis: http://www.globalis.bascas-oljesand  Det anslås att förekomsterna i Athabasca innehåller omkring 870 miljarder fat med olja. Detta är mer än all den konventionella oljan som hittills är utvunnen på världsmarknaden. För att utvinna ett oljefat behöver man två ton med oljesand, samt stora mängder vatten. Man har heller inte fått till något bra sätt att hantera avfallsvattnet: efter produktionsprocessen pumpas det oljeinnehållande vattnet ut i enorma grumsliga (blandnings) dammar. Dessutom kommer förbränningen av denna slags olja producera kolossala mängder med CO2: 10-15 gånger mer än förbränningen av konventionell olja.

VA: http://www.va.se/mag...utsigaste_olja/

Oljesanden i Alberta har kallats USA:s största och viktigaste oljeresurs det närmaste århundradet. I dag produceras mer än en miljon fat om dagen och i en prognos kan produktionen ligga på 3,5 miljoner fat om dagen år 2015 och 6 miljoner fat om dagen 2050. På ett område stort som Irland finns minst 175 miljarder fat olja som kan jämföras med Saudiarabiens 262 miljarder.

("Kanadas oljereserver finns huvudsakligen i oljesand i provinsen Alberta." http://www.realtid.s...ltid593.dbp.asp

USA eller Kanada? Börjar bli lite oklart här!)

Men den sandblandade oljan har ett skyhögt miljöpris, både globalt och lokalt – och ett mänskligt.

[*]20 procent av oljesanden ligger nära ytan och grävs upp i dagbrott. I dagsläget är det den resursen som utvinns mest. Majoriteten av oljesanden ligger dock så djupt att den utvinns med en process som kallas in situ – på plats. Het ånga pumpas ner i marken och får oljan att lossna från sanden. Oljan pumpas sedan upp. Den giftiga vätska som bli kvar stannar i grunden. För att nå oljan korsar man grundvattnet och det finns olika åsikter huruvida detta skadar grundvattnet. Metoden med het ånga är dubbelt så energikrävande som utvinningen med grävare och lastbilar. Oljan ligger ihopklibbad med sand och är restprodukten från de organiska material som fanns på havets botten när Alberta var hav. När Klippiga bergen bildades pressades sanden ihop med resterna av växter och plankton, och så har det legat på långkok i någon miljon år. Sanden kallas ibland felaktigt för tjärsand. När sanden har tagits bort finns ett tjockt klibb kvar som kallas bitumen. Ett antal uppgraderingar senare är det olja av bra kvalitet.

Stora reserver

[*]15 procent av världens oljereserv finns i Kanada. Majoriteten av reserven finns i oljesanden i provinsen Alberta. Oljesanden finns på en yta av 141 000 kvadrat

 

??: http://www.energikris.nu/siffror.htm

BASFAKTA OLJERESERVER

All olja som fanns  i världen innan människan började utvinna och förbruka den brukar anges till 2000 miljarder fat olja. Nu har vi använt ungefär hälften 970 miljarder fat olja.

BASFAKTA OKONVENTIONELLA OLJOR

Tjärsanden i Kanada beräknas motsvara 175 000 miljoner fat.

Eftersom tjäran är svår och energikrävande att utvinna kan man diskutera hur mycket man realistiskt kan få ut. En realistisk bedömning kan vara att  den utvinningsbara delen av Kanadas tjärsand motsvarar 32 000 miljoner fat.

-------------------------

Har något svagt minne av att tyskarna tillverkade syntetisk bensin, till en tio gånger(?) högre kostnad, under WW2. Nu var detta bl.a. högoktanit bränsle till propellerdrivet flyg - jetbränsle kanske är billigare.

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...