Jump to content
IGNORERAD

Bagagevikt med Thai


Guest Gurkan21

Recommended Posts

Som några andra har skrivit är kontrollen i Thailand långt ifrån lika noggrann som på Arlanda av övervikt och som det även verkar med tanke på vissa inlägg, väldigt slumpmässig

Det är snarare vid utresa från Sverige som man får passa vikten lite bättre

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    4

  • GammalDansken

    3

  • Herr Chang

    2

  • Bengt-Erik

    2

Mest aktiva i denna tråd

En liten fråga i sammanhanget, SAS ingår ju liksom Thai i Staralliance, förra året flög vi SAS och naturligtvis hade en av oss packat som en Thai brukar, FULLT. Vi fick en lapp på den ena väskan med "Haevy", inget snack om övervikt. 2 incheckade väskor, tillsammans 51 kg.  Ska åka SAS i år igen, någon som har en uppfattning eller känsla om det brukar vara så här smidigt med dem?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Som några andra har skrivit är kontrollen i Thailand långt ifrån lika noggrann som på Arlanda av övervikt och som det även verkar med tanke på vissa inlägg, väldigt slumpmässig

Det är snarare vid utresa från Sverige som man får passa vikten lite bättre

Vissa bolag verkar vara mera nitiska. Jag upplever inte varken Thai eller Finnair som petiga med vikten.

Fick däremot betala 800:- för 6 kg övervikt med Lufthansa till Frankfurt (2h) - även om planet var halvtomt.

För nåt år sedan sänkte British Airways den tillåtna bagagevikten från 20 till 10 kg har jag för mig.

Ett sätt att tjäna pengar (inte minst på flygbränslekontot - varje kilo som ska lyftas, kostar).

Har också för mig att protesterna från resenärerna tvingade BA att ändra tebax igen.

Tur man inte behöver väga in pjäxor eller liknande till Bangkok.

/GD 

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Inchecknings personalens humör tror jag avgör från Sverige, själv aldrig haft bekymmer med övervikt från Sverige.

Sen om man flyger med Thai,SAS kvittar skulle jag tro.

37,5kg är den tyngsta väskan jag checkat in på Arlanda(EJ kampanje biljett) damen vid disken frågade bara om jag hade sten med mig till Thailand,jag svara vänligt saker till huset bara.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Quote

En liten fråga i sammanhanget, SAS ingår ju liksom Thai i Staralliance, förra året flög vi SAS och naturligtvis hade en av oss packat som en Thai brukar, FULLT. Vi fick en lapp på den ena väskan med "Haevy", inget snack om övervikt. 2 incheckade väskor, tillsammans 51 kg.  Ska åka SAS i år igen, någon som har en uppfattning eller känsla om det brukar vara så här smidigt med dem?

Baa

Heavy taggen du fick på väskan har ingenting att göra med om du får betala för övervikt eller ej, utan det är som en varning för lastarna som ska lyfta och stuva bagaget så att dom inte ska knäcka till armar och rygg när det kommer väskor som är betydligt tyngre än genomsnitts bagaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En kompis tjej åkte hem förra torsdagen med Thai. Hennes väska vägde 26,1 kg. Det enda dom gjorde var att sätta på en lapp med heavy.

När jag åkte med Finn air i nov förra året hade dom noll tollerans, min väska vägde 20,8 kg. Jag fick ta ur 2 st cider ur väskan och dom blev nöjd.

Kan tilläggas att jag var nykter och städad och den enda som checkade in just då.

/ Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Heavy taggen du fick på väskan har ingenting att göra med om du får betala för övervikt eller ej, utan det är som en varning för lastarna som ska lyfta och stuva bagaget så att dom inte ska knäcka till armar och rygg när det kommer väskor som är betydligt tyngre än genomsnitts bagaget.

En sån har jag oxå fått - och med viktangivelse 27 kg.

När väskan var framma i BKK såg jag att någon av lastarna hade strukit över 27 och skrivit 50! (med rött)

/GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Jag har alltid fått med mig min övervikt utan att betala extra  ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar gå smidigare med övervikt om man INTE kommer med en 35kilos väska utan har flera väskor med "normal" vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

Vi var 4 pers och hade 130 kg bagage alttsa 50 kg overvikt och personalen sa ingenting vid incheckningen :mdr::whistle:

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att man kan ta med 30 kg om man har silverkort hos Thai, vilket man kan få efter en resa till Thailand (om man inte köpt en väldigt billig biljett).

Än bättre är guldkort, då får man ha 40 kg. Men det var ett tag sen jag hade ett sådant kort (snyft).

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...