Jump to content
IGNORERAD

Drömmen gick i tusen bitar


Farang

Recommended Posts

Quote

Ger mig försiktigt in i hyres diskussionen.

En vän berättade att "marknadshyran" i Thailand är ungefär 1/2% av fastighetens värde i månaden.

Så om din kåk kostar 2 miljoner bath, kan du räkna med att hyra ut den för 10.000bath i månaden, det lönar sig om man har en betald kåk, eller om bankräntan är låg (jag har förstått att det är vanligt att folk köper och hyr ut medan de väntar på värdestegring).

Sen är det naturligtvis möjligt att få ett högre pris, men jag är osäker på om det är klokt att satsa på det?

Kan bara säga att det priset stämmer hyfsat där jag bor i Bkk. Vi hyrde ett radhus för 6000bath i månaden när vi renoverade vårt hem under 3 månader, den kåken är till salu för 1,4 miljoner.

Det var 2 år sedan och radhuset är ännu osålt, men de lyckades nyss hyra ut det igen...

MVH Tommy

Med den uträkningen är det en riktig dålig ide med hyresfastighet med 6% direktavkastning

av eget kapital, förutsatt att man inte har några andra kostnader för drift, underhåll eller lån

kommer man nästan gå +-0 när man räknat med inflationen.

Räddningen skulle vara skenande fastighetspriser men det kan vara svårt leva på fiktiva inkomster.

Skulle 2 milj bath fastigheten vara intressant ur en krass ekonomisk synvinkel skulle man

behöva ta ut en hyra på minst 20 000b.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    13

  • möljis

    8

  • Tommy

    5

  • Odin

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Håller med, kan inte du Kentan förklara det för min fru som vill att vi behåller vårt nuvarande hem och hyr ut det, när vi skaffat (byggt) ett nytt?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy

Kan vara besvärligt förklara för någon som inte vill förstå men säg att guldpriset har gått upp

130% på 5 år så kommer nog huset ut på försäljning illa kvickt.

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ebberöds bank?

En Thai-bekant till mig hyr ett murat hus 6 mil öster om Rayong och betalar 800 Tbh/månad och sedan tillkommer el och vatten. Undrar just hur mycket netto hyresvärden får.

Huset är rätt litet och jag har inte blivit bjuden att stiga in men hon säger själv att det är smutsigt och dåligt innvändigt.

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa och hyra ut lönar sig förmodligen föga, dock har Thailändare en annan syn på saken, det är för dem itt sätt att dölja svarta inkomster, d.v.s.merparten av inkomst för statstjänstemän t.ex. Att sedan hyra ut fastigheten för en rimlig kostnad gör ju att det kommer en säker inkomst som kan redovisas om någon näsvis skulle komma på iden att fråga, dock inget som gar att ha som enda inkomst utan som sagts, lite grädde på moset.

MVH

Baa

PS Undrar om Thailändarna kan förstå 130%, dom tror säkert att det är faktor 130 som avses och det är ju inte lika attraktivt DS

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lämnar hyresdiskussionen och återgår till bar frågorna...

Jag gick förbi barområdet igår där Buxen bar brukade ligga.

Den verkade vara borta?? Flyttat, lagt ner eller??

Det är verkligen inte mycket falanger här, barerna är helt tomma förutom tjejerna då såklart!

Så nu är man verkligen "Sexy man..."  :mdr:   :whistle:

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...