Jump to content
IGNORERAD

Drömmen gick i tusen bitar


Farang

Recommended Posts

Guest Atom

Jag har aldrig satt mig in i villkoren for att driva en beerbar i Pattaya da det for mig framstar som den mest omojliga uppgiften i varlden. Jag tror att Farang egentligen ar for smart for att tro att det nagonsin kunde ga, viljan att gora nagot kul och se hur lange det haller var nog dock starkare an det trakiga fornuftet  ;) . Vore det sa latt som att hyra en liten fyrkantsbar (nu vet jag inte om det var det Farang hade) och dra in 30,000 Baht/manad i vinst sa skulle nog inte universitetsutbildade thailandare jobba for 6,000 i manaden.

Det var ett tag sedan jag var nere i Pattaya men senast kostade en Singha fortfarande runt 60 Baht och jag antar att en baragare koper in den for runt 20 Baht. Snallt raknat sa gar minst 20 Baht till for loner, hyra mm; alltsa en vinst pa 20 Baht/flaska. For ett vettigt liv som svensk bor man val dra in minst 50,000 Baht/manad och det innebar att man ska salja 83 bars om dagen och det kan man sakert gora nov-feb men det ar nog fa fyrkantsbarer som gor det resten av aret.

Sma investeringar ger oftast sma vinster eller inga vinster alls, det ar sant i ovriga varlden sa formodligen i Thailand ocksa. En kul hobby kan det dock kanske vara om man har en sakrad inkomst fran nagot mer konventionellt hall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    13

  • möljis

    8

  • Tommy

    5

  • Odin

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk

Angende att kröka för mycket kan jag ju nämna att min gamle kompis, ägaren till fd Vicky bar på soi 8 enbart drack te och han var lika duktig på att snacka med kunderna som någon annan.

Så man behöver inte supa för att vara social.

En viktig sak för att kunna sköta sin business på ett bra och riktigt sätt är givetvis att hålla sig undan alkoholen.

Det gäller väl inom alla sammanhang.

De som inte super skallen av sig har säkert större förmåga att få framgång och detta gäller inte minst som barägare.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men respekt till dom som alla fall försöker :great:

Håller med, "Bättre att lyssna på den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge"

Jag skulle inte komma på tanken att starta bar, men funderar ibland på ett litet hotell på gamla dar, men just nu har jag inte tid och råd till ett sånt projekt, all heder till de som satsar!

När jag tänker efter lite, så har jag satsat rätt frisk själv, lämnat ett bra jobb i Sverige och sålt nästan allt jag hade där, för att flytta till Bkk.

Jobbar dock inte alls i Thailand, men lyckas ändå spendera halva året där!

MVH Tommy, 50% hemmapappa

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

changtravel

hej ! det är ju bar fine + lady drinks ochså har du bra kärringar drar du in deg ,alla sitter inte och dricker singha men klart att det är tufft att tjäna pengar !

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller med, "Bättre att lyssna på den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge"

"Och ropade trenne grannfolk: Glöm

den storhet du bäddat i jorden!

Jag svarade: Res dig, vår storhetsdröm

om herraväldet i Norden!

Den storhetsdrömmen lyster oss än

att leka i nya bedrifter.

Låt upp våra gravar, nej, giv oss män

i forskning, i färger och skrifter.

Ja, giv oss ett folk på ett bråddjups rand,

där en dåre sin nacke kan bryta.

Mitt folk, det finns annat att bära i hand

än en bräddfull egyptisk gryta.

Det är bättre, den grytan rämnar itu,

än att levande hjärtat förrostar;

och intet folk får bli mer än du,

det är målet, vad helst det kostar.

Det är bättre av en hämnare nås

än till intet se åren förrinna,

det är bättre att hela vårt folk förgås

och gårdar och städer brinna.

Det är stoltare våga sitt tärningskast,

än tyna med slocknande låge.

Det är skönare lyss till en sträng, som brast,

än att aldrig spänna en båge.

Jag vaknar om natten, men kring mig är fred.

Blott vattnen storma och sjuda.

Jag kunde i längtan kasta mig ned

som en bedjande stridsman av Juda.

Ej vill jag tigga om soliga år,

om skördar av guld utan ände.

Barmhärtiga öde, tänd blixten, som slår

ett folk med år av elände!

Ja, driv oss samman med gisselslag,

och blåaste vår skall knoppas.

Du ler, mitt folk, men med stela drag,

och sjunger, men utan att hoppas.

Du dansar hellre i sidenvåd

än tyder din egen gåta.

Mitt folk, du skall vakna till ynglingadåd

den natt, du på nytt kan gråta."

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai: Buzzen, misstänkte att det kom från en dikt eller liknande, vem diktade?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror att Farang egentligen ar for smart for att tro att det nagonsin kunde ga, viljan att gora nagot kul och se hur lange det haller var nog dock starkare an det trakiga fornuftet  ;)

Tyvärr inte, jag hade varit i Thailand och Pattis en gång tidigare bara, så var så naiv att jag trodde det såg ut som under högsässong mest hela tiden då.

Quote

Angende att kröka för mycket kan jag ju nämna att min gamle kompis, ägaren till fd Vicky bar på soi 8 enbart drack te och han var lika duktig på att snacka med kunderna som någon annan.

Så man behöver inte supa för att vara social.

Varför är han fd ägare om han var så duktig? Sen så stämmer det inte om supandet som du skriver. Många gäster kommer till baren för att snacka och ta en öl med ägaren, och sitter han då och bara dricker te, kaffe eller vatten så tar dom en öl, och går sen.

Quote

Är det bara faranger som äger de små barerna i Pattaya?

Finns massor av thai som har barer, vet en del som kursat dom med. Trots att dom oftast har avsevärt lägre levnadsomkostnader jämfört med farang.

Quote

hej ! det är ju bar fine + lady drinks ochså har du bra kärringar drar du in deg ,alla sitter inte och dricker singha men klart att det är tufft att tjäna pengar !

Barfinen var 200 baht när jag körde, efter den var betald så drog gästen iväg med bruden. Av dom 200 bahten så var 100 baht lön till tjejen samt 50 bahts bonus, så återstog 50 baht till ägaren, och en brud mindre i baren för varje 50-bahtare. Ladydrinken var 20 bahts påslag, lät bruden få hela 20-bahtaren så dom hade mer intresse av att dricka.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Falang!

Anledningen till att ägaren av Vicky bar bara drack te var att han var nykter alkoholist.

Han är fortfararande barägare, men han har flyttat till en bar i närheten av globetrotter.

Ska hälsa på honom nästa resa plus att jag ska se om Jen är kvar i baren. Hon är det bästa [raderat av HC] jag haft i Pattis.

Det säger inte lite det. :mdr:

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen för helvete språket... fan de e tom. så att  jag rodnar

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Jamen för helvete språket... fan de e tom. så att  jag rodnar

Ja, lärare BTT bör vårda sitt språk lite.

Vi är inte intresserade av vulgära inlägg.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, lärare BTT bör vårda sitt språk lite.

Vi är inte intresserade av vulgära inlägg.

Herr Chang har talat.

Jag behagade skämta... lite mer tål vi nog , eller hur?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Jag behagade skämta... lite mer tål vi nog , eller hur?

Ja, vad "vi" tål vet jag inte riktigt. Men det går att uttrycka samma sak på flera sätt, bland annat vulgärt eller inte vulgärt. Vad föredrar vi? Kanske läge för omröstning?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är helt enig med Farang om barfine och ladydrinks, det är inte mycket av det som hamnar i barägarens fickor.

Likaså detta med att barägaren sitter och dricker. Har man ingen mat, så är man nästan tvungen att dricka själv för att hålla kunderna kvar, annars drar dom vidare. Det är dock inte många som vill sitta och kröka med en thaiägare.

Har man mat också, blir det lite annorlunda, äta vill folk göra i fred.

Så tänk två gånger innan du skaffar dig en bar, changtravel.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig förstått mig på dom som besöker en bar för att sitta och snacka med ägaren. Har jag aldrig gjort, kommer aldrig att göra (om det inte är någon härifrån förstås). Nog är det väl betydligt trevligare att prata med damerna eller festarkompisarna. ;)

Nog om det, men att få en vanlig beerbar att gå runt insåg man nog redan efter första resan vara en i princip omöjlig uppgift. Ska man tjäna tillräckligt med pengar på den typen av verksamhet måste man kunna sticka ut från mängden på något sätt, vilket inte är lätt i den stenhårda konkurransen.

Däremot tror jag fortfarande att den som kan servera god västerländsk mat i trevlig miljö på en strategisk läglig plats kan göra riktigt stora pengar. Att kunna hålla i princip samma måltidspriser som i Sverige men ha lokal och lönekostnaderna etc på thainivå måste helt enkelt vara lönsamt. Visst, en del av personalen måste vara dyr västerländsk (kockar) och en hel del råvaror måste importeras. Men konkurransen är betydligt mindre och verksamheten är inte lätt kopierbar av thai.

Dom stora svenskrestauranger som t ex finns på Phuket är i princip alltid fullsatt kvällstid trots att en normalmiddag för två, utan några extravaganzer, går lös på kanske 1200-1500 baht. Man tvingas t o m ofta stå och vänta på ett bord pga alla matgäster.

Att sikta in sig på penningstinna familjecharterresenärer som har råd att unna sig fina restaurangbesök under sin tvåveckorsresa är nog bra mycket bättre än att hopplöst försöka tävla om pilska singelmän till bargäster.

Nu kräver ju restaurangverksamhet av den art jag menar både tidigare erfarenhet av branchen samt relativt stora investeringar. Men har man pengarna och kunnandet som krävs och lyckas få tag på rätt objekt så kan man nog efter ett par etableringsår gräva guld på riktigt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag håller med om att den eventuella tjusningen med att sitta och gagga och supa med barägaren undangår mig. Möjligen om jag är väldigt sugen på att prata svenska och det inte finns någon annan svensk tillgänglig.

Och möjligen om jag själv var intresserad av att en driva en bar. Vilket jag dock definitivt inte är.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är konstigt att dom kan sälja barerna för så mycket som dom gör , när dom drar in så lite . Det måste finnas många naiva människor , med en romantisk bild av barlivet . Men jag kan förstå en del av lockelsen och en viss farcination av spel ssom pågår i dessa områden . Man har själv tappat förståndet där , en eller två gånger .

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är konstigt att dom kan sälja barerna för så mycket som dom gör , när dom drar in så lite . Det måste finnas många naiva människor , med en romantisk bild av barlivet . Men jag kan förstå en del av lockelsen och en viss farcination av spel ssom pågår i dessa områden . Man har själv tappat förståndet där , en eller två gånger .

"Den siste idi*ten är inte född än"

Så sant som det är skrivet!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Barfine till mamma(pappa) san. Ladydrinken får damen ifråga en viss ersättning för MEN dock majoriteten till ägaren.Detta är regel! Allt annat är fel och din "generositet" kommer aldrig gynna dig.

Var hygglig och reko men ge aldrig bort pengar som "inte andra gör". Det blir bara ett steg närmare problemen.

Mvh Mr Lamai

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Quote

Barfine till mamma(pappa) san. Ladydrinken får damen ifråga en viss ersättning för MEN dock majoriteten till ägaren.Detta är regel! Allt annat är fel och din "generositet" kommer aldrig gynna dig.

Var hygglig och reko men ge aldrig bort pengar som "inte andra gör". Det blir bara ett steg närmare problemen.

Mvh Mr Lamai

Där har Mr Lamai en poäng. För mycket generositet ses av många thailändare som ren idi*ti som ogenerat bör utnyttjas till max.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

พี่ตา

"Verkligheten" av drömmen som barägare(girliebar)=

Bli alkoholist på heltid (du förväntas sitta och dricka med gästerna varje kväll) samt att agera hallick. Detta utan att få betalt för det, snarare tvärtom. För inte är det någon vinstaffär för de flesta.

Klart man skall ha sina drömmar och försöka förverkliga dem,, men vad är det som lockar i detta? Är det jakten på den perfekta fyllan eller glädjen att dela ögonblicket när det blir en match mellan kund och värdinna i from av en barfine?

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben4906

Så här kan man oxå tolka "tusen bitar",

ANNE LINNET - Tusind stykker

Tusen bitar ...

Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå,

Men det kan va' svårt att tro när man inte ser den.

Och det sägs att efter regnet kommer solen fram igen,

men det hjälper sällan dom som har bli'tt våta.

För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut,

ser man allt med lite andra ögon.

Man övar sig, och långsamt blir man bättre på att se

skillnad mellan sanningar och lögner.

Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar;

Säger Du att Du är min vän så är Du kanske det.

Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar;

Säger Du att Du är min vän så är Du kanske det.

Det sägs att det finns alltid nå'nting bra i det som sker,

och tron är ofta den som ger oss styrka.

Ja, man säger mycket, men man vet så lite om sig själv

när ångesten och ensamheten kommer.

För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut,

ser man allt med lite andra ögon.

Så man övar sig, och långsamt blir man bättre på att se

skillnad mellan sanningar och lögner.

Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;

Säger Du att Du är min vän så är Du kanske det.

La - la - la - la - aaa.

Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;

Säger Du att Du är min vän så är Du kanske det

Na - na - na - na - aaa.

Allting kan gå itu, men mitt hjärta kan gå i tusen bitar;

Säger Du att Du är min vän så är Du säkert det.

Text o musik Anne Linnet (Tusind stykker)

Svensk text: Björn Afzelius (Tusen bitar)

[/][/]

:great: gubben :great:

[/][/]

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert flera olika system för barfine och extra inkomsten för ladydrinken i barerna.

Jag har hört från flera håll att det delas mera nu med damen än vad som gjordes förr.

Då jag drev bar några månader för 20 år sen, så var lönen för en dam 800 baht i månaden. Barfinen var 100 baht. Meningen var att damen skulle vara utlöst minst 8 gånger per månad. Och på så sätt betala sin egen lön. Klarade hon inte det, så fick hon sparken. Extrainkomsten 20 baht på en ladydrink gick oavkortat till damen.

Dessutom var thaiare och araber portade, dom hade på den tiden inte tillträde till så många barer. Så skulle man ju aldrig kunna ha det i en bar idag, men så var verkligheten då.

Sen är det nog olika också detta att sitta och tjattra med barägaren. Jag tror att dom flesta som är fast boende här nere, om dom går till en svensk bar, vill sitta och öla och prata med barägaren. Av säkerhetsskäl sitter man nog inte och pratar för mycket med damerna, eller löser ut dom från ett ställe man kanske kommer tillbaka till med sin fru. Att fixa med damer gör man säkert på mer anonyma ställen.

Det är nog annorlunda för dom som kommer hit och ska stanna ett par veckor.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

På min bar 2007 så tog vi själva barfine 300 B. och ladydrink kostade 140 B, 100 till mig och 40 till damen. Vissa damer fick lön andra inte beror mycket på utseende och hur aktiva dom var. alltså individuell lönesättning. Och sen hade vi en bostad för dom som ville. detta var i Patong Phuket

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...