Jump to content
IGNORERAD

La Chiquita stängt?


Changnoi

Recommended Posts

Tack alla for engagemanget kring La Chiquita!

Jag ska forsoka svara och kommentera mera nar jag har gott om tid pa mig. Tar och kommenterar lite om missnojda gaster.

Det ar klart att det har hant saker som nagon enstaka gang har drabbat en gast, det ar i ett mycket litet fatal som pa nagot satt blivit drabbade. Ofta har jag kompenserat gaster och kunder aven om felet inte varit mitt att de drabbats, ibland har det ocksa varit kunden som gjort fel. Men i stallet for att ta en san diskussion och fa en missnojd kund sa har det kannts battre att kompensera honom. Ibland har det ocksa hant att man glomt av att ratta till saker som nagon gast har drabbats av och det ar naturligtvis inte bra. Men man blir lite konfunderad ibland over hur manniskor tanker, ibland far man uppfattningen av att de tror att man staller till med saker for vara javlig emot dem. Naturligtvis finns det orsaker som gjort att en gast drabbats pa nagot satt och varje enskild missnojd gast ar verkligen mycket daligt for nagon som driver verksamhet. En missnojd gast medfor manga flera forlorade gaster och det ligger verkligen inte i guesthouseagarens intresse. Jag har verkligen forsokt att tillfredsstalla varje enskild gasts behov och anser faktiskt att jag lyckats relativt bra trots allt.

Fanns det inte pengar i kassan nar varor levererades eller kanske inte under veckan efter heller, det kunde vara lite sa ibland omkring de dagar hyra, loner och elrakningen skulle betalas. Flera ganger har det hant att man dragit av leveransen pa notorna i stallet for att ge gasten pengar som man sedan tar tillbaka pa notorna. Oftast ar det gasten sjalv som bett om det och inte velat ha pengar i handen trots att jag i de flesta fall har erbjudit det. Nu vet jag att det finns tva eller om det var tre som jag inte betalt fullt ut annu for varuleveranser, totalt handlar det om ca 5000 baht, jag ar ledsen for att det blivit sa och ska naturligtvis ratta till det nar jag har mojligheter. Nagon har checkat ut tidigare an de sagt och det har darfor inte funnits mojlighet att dra av pa notan och jag var da inte i narheten utan fick reda pa det efterrat. Jag har antecknat de som jag kanner till har drabbats pa nagot satt och inte fatt kompensation tidigare.

Det kommer mer regn på Phuket än i Bergen i Norge! 
Håkan, X-LA CHIQUITA, Soi Buakhao, Pattaya, Thailand

Numera ( för tillfället) Mora, Dalarna, Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    9

  • Joints

    6

  • Farang

    4

  • Vaxet

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Ni som har alla lösningar till hands...försök själva!! Ta steget och gör som Håkan...om ni vågar!

Antar att det där var till mig, eftersom jag vad jag kan se var den ende med lite förslag...

Kan bara svara, been there done that... och jag gick på röven jag med.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Beklagar att det inte höll. Har varit med om havererade affärer själv och tror inte folk inser vilket helvete det är när det börjar gå utför. Kan säkert jämföras med skilsmässa, dödsfall/ svår sjukdom i familjen eller andra traumatiska upplevelser. Hoppas det finns kraft och revanschlystnad nog för att snart komma igång med någonting nytt - säkert lätt att bli skrämd och knäckt av upplevelsen.

Mitt bästa råd till den som tänker starta upp någonting, är att gör en realistiskt uppskattning av resultaträkningens första rad (Ingen glädjekalkyl! Kolla vad konkurrenterna presterar) och låt en erfaren ekonom beräkna vilket kapitalbehov som verksamheten behöver - har man inte de finansiella musklerna så kanske det inte är värt risken att dra igång.

Misstänker också att många betalar alldeles för mycket när de tar över restauranger o d - sett exempel på dryga miljonen för i princip bara ventilationsfläkt, spis och några stolar och bord. Goodwill i form av läge och kundkrets finns oftast bara i säljarens fantasivärld.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tråkigt med La Chiquita, men i dessa tider kan vad som helst hända. Oavsett hur mycket man gör.

Jag tror att det många inte ser eller vill se är det faktum att oavsett vad man ger sig in i så krävs det tok-mycket jobb för att lyckas.

Det finns inga genvägar - det finns inga lätta verksamheter osv osv...

Plus att det faktiskt (fast många vill tro det) INTE finns någon som säljer en riktigt väl fungerande verksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt!

Ett vattenhål mindre!

Bodde hos Håkan på förra resa Maj08 i rum 106,

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Plus att det faktiskt (fast många vill tro det) INTE finns någon som säljer en riktigt väl fungerande verksamhet.

Jag vet inte om du stirrat dig blind på barägare i Pattaya men det är klart att det finns många genuina skäl för att sälja en lönande verksamhet. Det finns ju till och med de entreprenörer som enbart starta verksamheter med syfte att sedan sälja med vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet inte om du stirrat dig blind på barägare i Pattaya men det är klart att det finns många genuina skäl för att sälja en lönande verksamhet. Det finns ju till och med de entreprenörer som enbart starta verksamheter med syfte att sedan sälja med vinst.

Självklart har du rätt, jag tänker mera på de människor man ibland träffar och "råkar" vara just i det skedet att han har för mycket pengar och för lite tid för att driva sin verksamhet. Och du råkar vara den perfekta personen för att driva just hans business.

Ska man köpa en verksamhet så finns det så klart mäklare för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints.

Håller med dej, jag har varit med att starta ett flertal krogar med en enda inriktning - att bygga/ta över befintlig rörelse driva upp en bra kassa och sälja.

Finansiärerna gjorde grova stålar på dessa affärer.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Självklart har du rätt, jag tänker mera på de människor man ibland träffar och "råkar" vara just i det skedet att han har för mycket pengar och för lite tid för att driva sin verksamhet. Och du råkar vara den perfekta personen för att driva just hans business.

Ska man köpa en verksamhet så finns det så klart mäklare för detta.

Tror jag förstår vad du menar. När man kontaktar säljare så finns det ju aldrig ett företag som går dåligt, alla är fantastiska och om det inte går så bra just nu så kommer det att ändra sig efter nästa helg osv. Jag har själv spenderat x antal timmar på att hitta lämpliga köpobjekt och till slut blir man ju ganska cynisk och misstror alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joints.

Håller med dej, jag har varit med att starta ett flertal krogar med en enda inriktning - att bygga/ta över befintlig rörelse driva upp en bra kassa och sälja.

Finansiärerna gjorde grova stålar på dessa affärer.

Är du ledig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ledig???  Ja vad menar du?

Det låter ju som en bra idé att engagera dig till att starta restaurang. Om inte annat så hade jag gärna lyssnat till lite goda råd. De kan man inte få nog av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade inte restaurangerna, jag byggde dom, eller tog hand om hela den logistiska biten från tom/nedgången lokal till fräch restaurant.

Har man god likviditet så är den nuvarande konjukturen väldigt gynnsam för köparen.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft många fina stunder på 'bananen' och bara glada minnen av Håkan

och hans alltid trevliga personal. Men shit happens, bara bryta ihop och gå

vidare som nån sa.

Tack, Håkan!

Hälsningar Lelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste hålla med P3 till viss del. Varför säljer man en lönsam verksamhet? En sund skepsis är nog på sin plats... speciellt om det är en thailändare som säljer. Jag har fått uppfattningen att man föredrar att hålla företaget inom familjen. Är man själv trött på det så finns det alltid någon släkt som kan ta över.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående vad som hände med La Chiguita och vissas kommentarer om ägarens eventuella försök att hissa priset på sin verksamhet vet jag inget.

Men däremot så har jag genom året lärt mig ett och annat om verksamheter i LOS.

Precis som herr Chang skrev så är en verksamhet som går bra och drivs av Thailändare nästan aldrig till salu, man låter den stanna inom familjen. Och skall man sälja är detta till enorma överpriser.

När det gäller verksamheter, typ bar, restaurang och hotell, drivna av faranger är dessa nästan alltid till salu efter något år eller så. Det är ytters få faranger som kan försörja sig på en sådan verksamhet och detta upptäcker de efter ett tag.

Att verksamheten de har inte går så bra återspeglar sig dock inte i det försäljningspris som de begär.

Nä de skall minst ha vad de själva betalade plus ränta på pengarna, och detta har de tidigare många gånger lyckats få.

Det kommer hela tiden nya Faranger som fått Thailandsfeber och bestämts sig för att flytta ner.

Dessa vill så hemsk gärna driva en verksamhet i LOS, men de vet tyvärr så lite om hur man gör.

Därför köper man en redan fungerande(tror man) verksamhet av någon annan farang och tar därmed över något som aldrig genererat vinst. Man gör dessutom detta till ett överpris.

Det är många som fått känna på hur det är när man vill mer än man vet.

Har ingen statistik att stödja mig på men en uppskattning är att det är 9/10 faranger som startar någon av dessa verksamheter som inom något eller några år får packa ihop och flytta tillbaka till Svedala.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

changtravel

ska det funka måste man ha varit i en 10 år i Pattaya så man känner massa folk det går ej att åka ner och öppna nåt om man ej känner en massa folk

och det är så många snåljåpar som inte kan tänka sig att betala 60 baht för en bira då dom kan sitta hemma på rummet själv och dricka  en för 30 baht

Då är det svårt att få lönsamhet ...

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Man kan även sitta utanför seven eller family mart och dricka bira för 30 baht.

Det betyder inte att man är en snåljåp.

Stor skillnad på att vara ekonomiskt sinnad och att vara en ren snåljåp.

Det handlar om vad man tycker är värt att prioritera.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet

Resonemanget håller inte, vem f-n säljer en vinstgivande verksamhet till underpris.

Naturligtvis så är dom inkomstbringande rörelserna dyra om dom av en eller annan anl. säljs.

Det finns säkert människor i Thailand som med enda inriktning startar, bygger upp och driver fram en bra kassa bara för att sälja när dom får ``rätt pris´´

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vaxet

Resonemanget håller inte, vem f-n säljer en vinstgivande verksamhet till underpris.

Naturligtvis så är dom inkomstbringande rörelserna dyra om dom av en eller annan anl. säljs.

Det finns säkert människor i Thailand som med enda inriktning startar, bygger upp och driver fram en bra kassa bara för att sälja när dom får ``rätt pris´´

?? läs mitt inlägg en gång till, sakta!

Har aldrig sagt att någon säljer något till underpris, näpp överpris var det enda jag nämnde.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja dit jag ville komma var att har man en rörelse som går bra så tar man väl ut vad man kan för den om man nu ska sälja.

Annars kan man ju lika gärna ha den kvar eller arrendera ut den

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet har helt rätt vad gäller naiva faranger och korrekt pris för en verksamhet.

Alldeles för många som bara VILL ha en verksamhet i Thailand, och bortser gärna från gängse marknadskalkyler. Bara drömmen om ett liv i Thailand blir sann!

Patetiskt, men för all del förståeligt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vaxet har helt rätt vad gäller naiva faranger och korrekt pris för en verksamhet.

Alldeles för många som bara VILL ha en verksamhet i Thailand, och bortser gärna från gängse marknadskalkyler. Bara drömmen om ett liv i Thailand blir sann!

Patetiskt, men för all del förståeligt.

Herr Chang har talat.

Inte för att jag är en expert men nog verkar det som om Pattaya har en överetablering av barer och det beroende på att faranger vill byta ut sitt tråkiga liv i Euoropa, USA eller Australien till en mer "behaglig" livsstil. Så jag håller med dig fast jag tycker inte det är speciellt patetiskt.

Jag vände mig mot Surins tes att INGEN säljer ett lönande företag. Då tänkte jag inte på barer i Pattaya utan mer generellt. Fast jag är ganska säker på att det bland alla barer finns någon som ger vinst och att den ägaren någon gång tröttnar och vill sälja. Vet med bestämdhet att det skett i BKK så varför inte i Pattaya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat lite och reverterar till att faktiskt tycka att ingen säljer sin verksamhet om den går bra.

De som startar t.ex. restauranger enbart för att sälja säljer ju inte sin verksamhet (som ju är att dra igång andra verksamheter för att sedan sälja).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har funderat lite och reverterar till att faktiskt tycka att ingen säljer sin verksamhet om den går bra.

De som startar t.ex. restauranger enbart för att sälja säljer ju inte sin verksamhet (som ju är att dra igång andra verksamheter för att sedan sälja).

Jag har ett litet företag som man måste anse att går bra, och jag skulle inte tveka en sekund att sälja nu direkt om rätt pengar kom upp.

Fast det får ju stå för mej, alla är ju som bekant inte stöpta i samma form

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...