Jump to content
HajKaj

Amex Platinum

Recommended Posts

Tommy
1 timme sedan, skrev Fredman:

Jag skrev väl inte stoppa jag tror jag skrev minimera. Så klart att det skulle bli fan så bökigt för kriminella och ännu värre för svartjobbare eller har du något bättre sätt eller avvikande mening?

Du skrev inte stoppa, inte jag heller, eller?

MVH

samet
2 timmar sedan, skrev scorpio63:

Svartjobb är ju snart enda sättet att tjäna pengar i Sverige med den skattesatsen som är nu.

Förklara gärna det resonemanget... skatten har inte gått upp på många år. 

• Ge karma 6

Odin

Polarn ringde å skröt upp att han fått nåt j-a metallkort... E d bra??

• Ge karma 1

scorpio63
10 timmar sedan, skrev samet:

Förklara gärna det resonemanget... skatten har inte gått upp på många år. 

Dåligt skrivet av mig. 

Vad jag menade var skatten går till. mycket går till saker som är totalt vansinnigt.

Och det hittas på nya skatter hela tiden istället för att rensa ut.

• Gilla 1

samet
Posted (edited)
4 timmar sedan, skrev Odin:

Polarn ringde å skröt upp att han fått nåt j-a metallkort... E d bra??

Det är jättebra... om man är i rätt målgrupp... reser du 10ggr per år från ARN? Hyr du hyrbilar 5-10ggr per år? Är du utomlands på semester längre än 60dagar per tillfälle? Spenderar du 500kkr på ditt kreditkort per år? 

Svara du ja på någon eller flera av dessa är Platinumkort ett lämpligt alternativ. Svarar du inte ja... då finns det andra mer prisvärda alternativ... 

Edited by samet
Rättstavning
  • Ge karma 3

Mankan
Posted (edited)
13 minuter sedan, skrev samet:

Det är jättebra... om man är i rätt målgrupp... reser du 10ggr per år från ARN? Hyr du hyrbilar 5-10ggr per år? Är du utomlands på semester längre än 60daar per tillfälle? Spenderar du 500kkr på ditt kreditkort per år? 

Svara du ja på någon eller flera av dessa är Platinumkort ett lämpligt alternativ. Svarar du inte ja... då finns det andra mer prisvärda alternativ... 

Är det 500kkr som är gränsen för att tjäna på Amex platinum eller är det bara en gissning. Jag är ärligt nyfiken och skull gärna ha kortet men tror att det för mig smakar mer än det kostar. Med det direkta förmånerna jag kan relatera till är det inte så men poäng osv på vad man köper är svårare att värdera.

Edited by Mankan

samet
Posted (edited)
25 minuter sedan, skrev Mankan:

Är det 500kkr som är gränsen för att tjäna på Amex platinum eller är det bara en gissning. Jag är ärligt nyfiken och skull gärna ha kortet men tror att det för mig smakar mer än det kostar. Med det direkta förmånerna jag kan relatera till är det inte så men poäng osv på vad man köper är svårare att värdera.

Nej inte tydligt. Men upp till 300kkr är Amex Elit med dubbla 241-vouchers mer förmånligt. Spend över 300kkr läggs med fördel på Platinum som har ännu högre poängintjäning. 

Fördelarna med lång försäkring, status hos hyrbilsbolagen, FastTrack, PriorityPass och Pontus gör att det kan vara ett alternativ även vid betydligt lägre spend. 

Nöjer man sig med en 241-voucher kan man ta ett Amex Premium för första 150kkr och sedan lägga resten på Platinum om man vill åt fördelarna och den högre poängintjäningen.

Med en årsavgift på 6600kr så behöver man nyttja en hel del fördelar för att få "valuta för pengarna".

Edited by samet
Rättstavning
  • Ge karma 4

samet
Posted (edited)
33 minuter sedan, skrev Mankan:

Värderingen av poängen är en riktig djungel. Beroende på vad man avser köpa får poängen olika värde. Därtill behöver man se över om man kan tjäna in nog med poäng för att köpa de exklusiva varorna och få ett bra poängvärde. 

Detta är inte helt enkelt att "lära" sig och man behöver göra en del egna bedömningar och värderingar utifrån sin egen situation. Läs lite på BC för mer info eller så kan vi ta en lite träff på söderort och reda ut begreppen. 

Jag brukar värdera mina poäng till 40öre. Det är mitt snitt på värdet. 

Men jag vet andra som fått betydligt bättre värde när de köpt riktigt exklusiva produkter för poängen. 

Edited by samet
Rättstavning

Mankan
8 minuter sedan, skrev samet:

Nej inte tydligt. Men upp till 300kkr är Amex Elit med dubbla 241-vouchers mer förmånligt. Spend över 300kkr läggs med fördel på Platinum som har ännu högre poängintjäning. 

Fördelarna med lång försäkring, status hos hyrbilsbolagen, FastTrack, PriorityPass och Pontus gör att det kan vara ett alternativ även vid betydligt lägre spend. 

Nöjer man sig med en 241-voucher kan man ta ett Amex Premium för första 150kkr och sedan lägga resten på Platinum om man vill åt fördelarna och den högre poängintjäningen.

Med en årsavgift på 6600kr så behöver man nyttja en hel del fördelar för att få "valuta för pengarna".

Tack för förklaringen ska utvärdera. 

M33
3 timmar sedan, skrev samet:

Det är jättebra... om man är i rätt målgrupp... reser du 10ggr per år från ARN? Hyr du hyrbilar 5-10ggr per år? Är du utomlands på semester längre än 60dagar per tillfälle? Spenderar du 500kkr på ditt kreditkort per år? 

Fast metallkortet i sig är väl inte skit bättre än Platinum i plast. Kostar inte mer, ger inte mer fördelar utan mer en penisförlängare.

Amex Platinum är dock bra för vissa. Det ger även status på ett flertal hotellkedjor, Radisson, Hilton, Shangri-La vill jag minnas.

• Ge karma 1

samet
1 minut sedan, skrev M33:

Fast metallkortet i sig är väl inte skit bättre än Platinum i plast. Kostar inte mer, ger inte mer fördelar utan mer en penisförlängare.

Amex Platinum är dock bra för vissa. Det ger även status på ett flertal hotellkedjor, Radisson, Hilton, Shangri-La vill jag minnas.

Platinum som Platinum. Nu finns det bara metallkort, går inte beställa plast längre. 

Det är ju såklart ett smart marknadsföringstrick från Amex... locka med ett exklusivt metallkort som har precis samma villkor och förmåner som det tidigare plastkortet. 

Jo, det finns 9 olika program/förmåner som statusmatchar mot platinum direkt när du skaffar det, Avis, Hertz, Hilton, Melia, Preferred Golf, PriorityPass,  Radisson, Shangri-La och Starwood. 

Dessa har Amex samarbeten med och det skall gå mer eller mindre automatiskt. Därefter finns det massor av lojalitetsprogramen som man får ansöka om statusmatchning hos, ibland funkar det ibland inte. 

• Ge karma 2

HuaHindinnge
49 minuter sedan, skrev samet:

Platinum som Platinum. Nu finns det bara metallkort, går inte beställa plast längre. 

Det är ju såklart ett smart marknadsföringstrick från Amex... locka med ett exklusivt metallkort som har precis samma villkor och förmåner som det tidigare plastkortet. 

Jo, det finns 9 olika program/förmåner som statusmatchar mot platinum direkt när du skaffar det, Avis, Hertz, Hilton, Melia, Preferred Golf, PriorityPass,  Radisson, Shangri-La och Starwood. 

Dessa har Amex samarbeten med och det skall gå mer eller mindre automatiskt. Därefter finns det massor av lojalitetsprogramen som man får ansöka om statusmatchning hos, ibland funkar det ibland inte. 

Starwood finns inte mera. Marriott köpte dom.

samet
9 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Starwood finns inte mera. Marriott köpte dom.

Så kam det vara. De står ändå kvar på Amex sida som en partner som matchar. Är det kanske så att Starwoods program lever kvar?

544612992_Skrmavbild2019-04-18kl_08_44_09.png.537196dc6226118542b5870d018e0308.png

HuaHindinnge
Posted (edited)
9 minuter sedan, skrev samet:

Så kam det vara. De står ändå kvar på Amex sida som en partner som matchar. Är det kanske så att Starwoods program lever kvar?

544612992_Skrmavbild2019-04-18kl_08_44_09.png.537196dc6226118542b5870d018e0308.png

Nä, är ihopslaget med Marriott och kallas Bonvoy. 

@apknug förändrade villkor på kort precis som du förutspådde 😉 

Edited by HuaHindinnge
  • Fint 1

M33
14 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Nä, är ihopslaget med Marriott och kallas Bonvoy. 

@apknug förändrade villkor på kort precis som du förutspådde 😉 

Har för mig att de som har status på Starwood fick motsvarande status i Bonvoy, bor inte där så vet inte om det blev ett nerköp.

Vad som händer med Radisson vet jag inte heller, Kineserna tvångsinlöser ju alla aktier så den förmånen kan mycket väl försvinna med som nytt ägarskap.