Jump to content
HajKaj

Amex Platinum

Recommended Posts

Mankan
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Inga problem, det är ditt val att göda en massa kreditkortsbolag.

Jasså göder jag en massa kreditbolag för att jag jämför deras tjänster? 

• Ge karma 2

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

HuaHindinnge
7 minuter sedan, skrev MaiChai:

Kör man devisen "cash is king" i Sverige blir det inte så jävla lätt att boka ett hotell, hyra en bil eller köpa en flygbiljett - eller ens köpa sig en öl i hotellbaren...

Det är bara att acceptera att man behöver kreditkort idag sen är det ju upp till var och  en vilken typ av kort man behöver, för vissa räcker det med ett Visa Electron det card medan anda behöver ett Amex med unlimited kredit. Men cash kommer aldrig mer att bli king i ett modernt samhälle.

Fungerar utmärkt med debet kort.

• Ge karma 1

MaiChai
26 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Fungerar utmärkt med debet kort.

Ett debet kort är inte cash...

Plus att man då inte har den utökade säkerheten för sina pengar som man har med ett kreditkort.

HuaHindinnge
19 minuter sedan, skrev MaiChai:

Ett debet kort är inte cash...

Plus att man då inte har den utökade säkerheten för sina pengar som man har med ett kreditkort.

Kreditkort är inte heller cash. Varje gång du använder det så drar du på krediten du fick. 

Och ja, det är i vissa fall en utökad säkerhet för pengaran med kreditkort jämfört med debet kort.

• Ge karma 1

Tommy
3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Vad är läget med rikskupongskortet?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

De lägger på en ytterligare avgift, utöver det som Mastercard och bankerna tar.

MVH

• Ge karma 3

Tommy
1 timme sedan, skrev MaiChai:

Kör man devisen "cash is king" i Sverige blir det inte så jävla lätt att boka ett hotell, hyra en bil eller köpa en flygbiljett - eller ens köpa sig en öl i hotellbaren...

Det är bara att acceptera att man behöver kreditkort idag sen är det ju upp till var och  en vilken typ av kort man behöver, för vissa räcker det med ett Visa Electron det card medan anda behöver ett Amex med unlimited kredit. Men cash kommer aldrig mer att bli king i ett modernt samhälle.

Det är smidigt och hyfsat säkert att använda kort, så länge det funkar!

I måndags strulade vår kortterminal troligen pga nåt problem med Internet i området (det var fler än vi som hade problem), det funkade för en kund, sen inte för nästa...

Tur att vi även tar Swish (1,50 per transaktion).

Var på IKEA i Bäckebol för några år sedan då någon grävt av deras fiberkabel (det tog ett dygn att lappa ihop den)...

Endast 2 kassor kunde ta Kort, och det gick långsamt, i restaurangen gick det inte att betala med kort överhuvudtaget.

Den gången var det smidigt att handla kontant, inga köer alls i kontantkassorna, och jag brukar ha några tusen i kontanter på mej!

Några gånger krånglar det i Banken och ingen kan betala med, tex, sitt Swedbankkort, på en hel dag...

Vore intressant att se vad som händer i landet den gång Internet försvinner ett par dagar, pga en hackerattack.

MVH

• Ge karma 2

MaiChai
Posted (edited)
15 minuter sedan, skrev Tommy:

I måndags strulade vår kortterminal troligen pga nåt problem med Internet i området (det var fler än vi som hade problem), det funkade för en kund, sen inte för nästa...

Var på IKEA i Bäckebol för några år sedan då någon grävt av deras fiberkabel (det tog ett dygn att lappa ihop den)...

Endast 2 kassor kunde ta Kort, och det gick långsamt, i restaurangen gick det inte att betala med kort överhuvudtaget.

Den gången var det smidigt att handla kontant, inga köer alls i kontantkassorna, och jag brukar ha några tusen i kontanter på mej!

Några gånger krånglar det i Banken och ingen kan betala med, tex, sitt Swedbankkort, på en hel dag...

Vore intressant att se vad som händer i landet den gång Internet försvinner ett par dagar, pga en hackerattack.

MVH

Jag håller med om att cash behövs men det hade krånglat till livet för mig enormt, köpte en biljett med Qatar, enda sättet att betala cash är att åka till deras kontor i Stockholm och betala över disk vad jag förstår - om man nu vill köra 120 mil för den sakens skull.

I mitt jobb måste jag ibland ligga ute med ganska stora summor och att springa omkring med 50-60 tusen ifickorna är väl inte helt rekommendabelt i dagens samhälle? Har men de pengarna på ett debet kort  istället riskerar man ju att kontot töms ifall man blir av med kortet eller man rånas på kort och kod.

Så ett kredit kort är lösningen för mig, har med Amexkortet  plus ett Visa och Mastercard och det get mig en rejäl summa att röra mig med. Har även en ansenlig hög USD för de tillfällen där man måste åka till länder där oroligheter förekommer (krigsområden, naturkatastrofområden) och där funkar ju bara cash. Fortfarande är det dollar som räknas, inte Euro. 

Men att leva i sverige idag utan ett kredit/debet kort är i princip omöjligt. Ifall man inte är en eremit...

Edited by MaiChai
  • Ge karma 5

samet
26 minuter sedan, skrev Tommy:

MVH

Dags att börja ta Amex nu. EU har satt ett tak för kortavgifterna och Amex kortavgifter idag är likvärdiga med Mastercard och Visa.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Tommy
4 timmar sedan, skrev samet:

Dags att börja ta Amex nu. EU har satt ett tak för kortavgifterna och Amex kortavgifter idag är likvärdiga med Mastercard och Visa.

Skall kolla upp det!

MVH

Tommy
9 timmar sedan, skrev MaiChai:

Kontanter är lite jobbigt i Sverige, nästan inga banker vill handskas med dem.

Det funkar inte så bra att kliva in hos en bilhandlare med 400.000 kr och betala bilen kontant heller, det är därför knarkhandlarnas AUDI köps kontant i Tyskland och importeras hit, och vips så har man tvättat sina pengar också!

Nåt @MaiChai kanske skulle skriva ett par rader om, eller vilken reporter som helst förresten.

MVH

• Ge karma 3

Fredman
Posted (edited)

Avskaffa kontanter och förbjud kryptovaluta så har man minimerat både brottslighet och svartjobb.

Edited by Fredman
  • Ge karma 2

Tommy
27 minuter sedan, skrev Fredman:

Avskaffa kontanter och förbjud kryptovaluta så har man minimerat både brottslighet och svartjobb.

Och rån skulle bara vara skoj om man vill ha den där Jackan, mobilen eller nåt annat för eget bruk?

Jag har hört de där argumenten och nästan köpt dem.

Men egentligen kommer de grovt kriminella som rånar eller säljer olagliga varor att finna vägar för att kunna fortsätta med sina brott och tjäna på dem, genom målvakter som upplåter sina konton för nån form av vinning eller av rädsla...

Och att ta betalt i tex Guld, blir nog inte opopulärt inom nån snar framtid?

MVH

Fredman
22 minuter sedan, skrev Tommy:

Och rån skulle bara vara skoj om man vill ha den där Jackan, mobilen eller nåt annat för eget bruk?

Jag har hört de där argumenten och nästan köpt dem.

Men egentligen kommer de grovt kriminella som rånar eller säljer olagliga varor att finna vägar för att kunna fortsätta med sina brott och tjäna på dem, genom målvakter som upplåter sina konton för nån form av vinning eller av rädsla...

Och att ta betalt i tex Guld, blir nog inte opopulärt inom nån snar framtid?

MVH

Jag skrev väl inte stoppa jag tror jag skrev minimera. Så klart att det skulle bli fan så bökigt för kriminella och ännu värre för svartjobbare eller har du något bättre sätt eller avvikande mening?

• Ge karma 1
  • Skål 1

scorpio63
1 timme sedan, skrev Fredman:

Jag skrev väl inte stoppa jag tror jag skrev minimera. Så klart att det skulle bli fan så bökigt för kriminella och ännu värre för svartjobbare eller har du något bättre sätt eller avvikande mening?

Svartjobb är ju snart enda sättet att tjäna pengar i Sverige med den skattesatsen som är nu.

• Ge karma 1
  • Buu 1
  • Gilla 1
  • Snurrigt 2
  • Haha 2