Jump to content
IGNORERAD

Web läsare?


pigge01

Vilken Web Läsare änvänder du?  

90 röster

  1. 1. Vilken Web Läsare änvänder du?

    • Internet Explorer
      42
    • Firefox
      40
    • Safari
      3
    • övríga
      5


Recommended Posts

På grund av Herr Changs inlägg i ett tidigare inlägg.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    5

  • pigge01

    4

  • Farang

    3

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest jlh66

Jag använder Firefox.Testat lite med Crome och Opera oxå men  trivs bäst med Firefox

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Så här ser det ut generellt...

12014_browsers_jpg87c728f1c1793c203bfb78

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig tänkt på det, men jag har alltid kört med IE!

Tillvand mig med det!  :crazy:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många som ännu inte röstat

Tack

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ett ganska intressant faktum att bland dom svarande i pigges undersökning så uppger över 50% att dom använder sig av firefox medan dessa i den faktiska statistiken som man kan plocka fram bara utgör knappa 20%. Av någon anledning så är alltså Firefoxanvändare betydligt mer intresserade av att svara i en liknande undersökning.

Bryr mig inte så mycket om webläsarstatistik men överför gärna tankeproblematiken på diverse andra läsarundersökningar som görs i diverse tidningar samt här på mpr. Nu är det väl ingen direkt nyhet att det förhåller sig så här... men ändå, tyckte denna undersökning var ett ganska bra exempel att peka på hur fel det faktiskt kan bli.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder både Opera,Safari, Google chrom och Explorer. Min favvis är Google chrom. Problemet är väl att dom tolkar olika hemsidespråk olika. Nånting man måste ta hänsyn till när man bygger en sida med kod. Provar man själv ser man lätt att den ser olika ut i olika browsers. Problemet med reklamen kanske inte ligger i Explorer utan i hur Explorer tolkar scriptet SMF.  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Är ett ganska intressant faktum att bland dom svarande i pigges undersökning så uppger över 50% att dom använder sig av firefox medan dessa i den faktiska statistiken som man kan plocka fram bara utgör knappa 20%. Av någon anledning så är alltså Firefoxanvändare betydligt mer intresserade av att svara i en liknande undersökning.

Bryr mig inte så mycket om webläsarstatistik men överför gärna tankeproblematiken på diverse andra läsarundersökningar som görs i diverse tidningar samt här på mpr. Nu är det väl ingen direkt nyhet att det förhåller sig så här... men ändå, tyckte denna undersökning var ett ganska bra exempel att peka på hur fel det faktiskt kan bli.

Som med all statistik går det att dra alla möjliga slutsatser om det som svarats och om de som svarat.

Att de inte är representativa och att undersökningen därför inte har nåt värde, är min slutsats :-)

Att den faktiska användningen av IE är 75% innebär att om en webapplikation inte funkar med IE,

då är det nys att påstå annat än att det är fel på applikationen.

Utvecklar själv och skulle det inte funka med IE och Firefox har jag begått tjänstefel.

Har dock gett upp att få allt att fungera perfekt med IE6 (som är den värsta CSS-syndaren)

och ursäktar mig med att den används lika lite som Safari, Opera eller andra exotiska produkter.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Gick inte att skriva "GD" i inlägget här ovan.

Editorn funkar dåligt med IE8 kan jag avslöja - om inlägget är större än editeringsfönstret

går det inte att scrolla.

Har precis installerat browsern på inrådan av Surin.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kul med omröstningar, men det verkar som att som mest röstar drygt 100 medlemmar. Forumet har över 2500 medlemmar, och då säger den omröstningen just ingenting om vad den genomsnittlige medlemmen tycker.

GD,

"Att den faktiska användningen av IE är 75% innebär att om en webapplikation inte funkar med IE,

då är det nys att påstå annat än att det är fel på applikationen."

Det finns standarder för HTML och allt som är förknippat med det. Om en webläsare inte klarar av att följa dessa så är det fel på den. Oavsett hur många som använder webläsaren.

Microsoft har i många år typiskt arrogant trott att dom kan definiera standarden. Nu får dom backa, och får rejäl huvudvärk när IE8 ska lanseras. Inte lätt att vara bakåtkompatibel!

Har du hört talas om ACID3?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bakåtkompatibel har inte varit Microsoft starka sida

Där var Amiga Datorerna bäst på sin tid.

Pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Bakåtkompatibel har inte varit Microsoft starka sida

Där var Amiga Datorerna bäst på sin tid.

Pigge01

Nja, jag skulle nog vilja påstå att bakåtkompatibilitet har varit Microsofts största kvarnsten om halsen. Man har känt sig tvungen att supporta alla möjliga och omöjliga PC-konfigurationer, och då blir det liksom svårt att komma med ett bättre OS.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nja, jag skulle nog vilja påstå att bakåtkompatibilitet har varit Microsofts största kvarnsten om halsen. Man har känt sig tvungen att supporta alla möjliga och omöjliga PC-konfigurationer, och då blir det liksom svårt att komma med ett bättre OS.

Herr Chang har talat.

Kanske det!

Men dom spel jag har till W98 o W.XP går ej på W.vista.

Ej heller W.98 till W.XP

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Man kan inte generellt säga att man ska strunta i IE6 när man gör en hemsida, det beror ju på målgruppen.

Privatpersoner som sitter kvar med skiten kan jag inte förstå, men riktar man sig mot storföretag så sitter det en hel del kvar med IE6.

Jag använder script som känner av vilken webläsare som används och är det IE6 som hoppar det upp en varning högst upp som säger att man bör uppgradera, helst till Firefox.

Om man inte kan göra det själv bör man kontakta den lata och/eller inkompetenta IT-avdelningen.

Oftast är deras motivering att de har många intranätsidor som är anpassade för IE6.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Man kan inte generellt säga att man ska strunta i IE6 när man gör en hemsida, det beror ju på målgruppen.

Privatpersoner som sitter kvar med skiten kan jag inte förstå, men riktar man sig mot storföretag så sitter det en hel del kvar med IE6.

Jag använder script som känner av vilken webläsare som används och är det IE6 som hoppar det upp en varning högst upp som säger att man bör uppgradera, helst till Firefox.

Om man inte kan göra det själv bör man kontakta den lata och/eller inkompetenta IT-avdelningen.

Oftast är deras motivering att de har många intranätsidor som är anpassade för IE6.

Ja, kära nån. Man får trots allt motvilligt beundra Microsofts lyckade taktik.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns standarder för HTML och allt som är förknippat med det. Om en webläsare inte klarar av att följa dessa så är det fel på den. Oavsett hur många som använder webläsaren.

Skitsnack. Fungerar inte en aplikation på majoriteten av webläsarna så är det fel på HTML-koden.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chang,

Mina ACID3 resultat: (av 100)

IE8                            6

IE8 (comp mode)        12

FF 3.08                      71

Chrome                      79

Opera 6.0                  85

Vad får du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skitsnack. Fungerar inte en aplikation på majoriteten av webläsarna så är det fel på HTML-koden.

Skitsnack, det är fel i huvudet på den som skrev "koden".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej NoBuzz,

På Mac OS X 10.4.11 får jag detta:

Safari 3.2.1:  75/100

Firefox 3.0.7:  71/100

Safari 4 beta: 100/100

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Skitsnack. Fungerar inte en aplikation på majoriteten av webläsarna så är det fel på HTML-koden.

Hej Farang,

Vet inte om du riktigt förstår vad du hävdar här.

Ska en webutvecklare koda för IE6, IE7, och IE8 eftersom dessa är de mest använda? Lägga en massa tid på att gå runt alla buggar och anpassa sig till Microsofts perverterade HTML? Och sen, i mån av tid, skriva en standardversion som fungerar i alla andra webläsare? Eller kanske strunta i det?

Precis vad Micro$oft önskar...

Tänka sig, en sajt fungerar bäst på Windows! Micro$oft måste vara väldigt bra!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Farang,

Vet inte om du riktigt förstår vad du hävdar här.

Ska en webutvecklare koda för IE6, IE7, och IE8 eftersom dessa är de mest använda? Lägga en massa tid på att gå runt alla buggar och anpassa sig till Microsofts perverterade HTML? Och sen, i mån av tid, skriva en standardversion som fungerar i alla andra webläsare? Eller kanske strunta i det?

Precis vad Micro$oft önskar...

Tänka sig, en sajt fungerar bäst på Windows! Micro$oft måste vara väldigt bra!

Herr Chang har talat.

Vet inte hur du tänker här. Skall inte en webmaster knacka HTML som funkar på dom flest använda webläsarna?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac, är en designprodukt och är eg inte till för att användas utan bör beskådas på lagom avstånd, lite som BO.

[move]Odesignade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...