Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?


RoiET

Recommended Posts

Quote

 

Måste kanske än en gång nämna att jag inte tror att Thaksin är lösningen på Thailands problem. Verkar som att ganska  läsare gör den missuppfattningen av mina skriverier

Släng honom gärna i en fängelsehåla och låt honom ruttna där för sina många synder. Han har säkert tillräckligt många liv på sitt samvete för att ha förtjänat detta.

Men frågan i tråden är alltså, VAD KAN THAILANDS FOLK GÖRA FÖR ATT SÅREN SKA KUNNA LÄKA, FOLKET ENAS OCH GÅ VIDARE EFTER DETTA.

Är enda svaret på det, släng Thaksin i en fängelsehåla, så är diplomatiskt begåvning något som minst sagt fattas den som uttalar lösningen.

Hej Kim!

Bra försök men tyvärr hjälper inte sådana inlägg på detta forum. Även jag stämplas ibland som thaksinanhängare här vad jag än skriver. Med tanke på Magroods familj skulle jag starta ett inbördeskrig mellan blå-, gul- och rödskjortade ingifta släktingar om jag skulle ta ställning för något parti. Men detta betyder inte något på MPR. Om jag tycker att invånare i Thailands norra regioner och också Bangkok (och lika gärna övr. regioner) ska få rösta på partier som koncentrerar på ekonomiska utvecklningen i sin respektive region är det så - "Svarten är thaksinanhängare".

Här måste du tjata i evighet att korrupta politiker från alla partier ska gärna fortsätta i politiken så länge de inte tillhör ett parti som fokuserar på att lyfta upp norra Thailand och Isaan från 1700-talet. Finns ett parti som inte håller på att planera ett motorvägsnätverk som kopplar ihop våning nummer 50 på alla Bangkoks skyskrapor måsta du tjata på att det partiet ska löses upp. Annars bli du alltid stämplad som thaksinanhängare!  :whistle::whistle:

Hälsning 

Demontranten med svart skjorta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    33

  • Kim

    27

  • svarten

    25

  • Vaxet

    19

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej Kim!

Bra försök men tyvärr hjälper inte sådana inlägg på detta forum. Även jag stämplas ibland som thaksinanhängare här vad jag än skriver. Med tanke på Magroods familj skulle jag starta ett inbördeskrig mellan blå-, gul- och rödskjortade ingifta släktingar om jag skulle ta ställning för något parti. Men detta betyder inte något på MPR. Om jag tycker att invånare i Thailands norra regioner och också Bangkok (och lika gärna övr. regioner) ska få rösta på partier som koncentrerar på ekonomiska utvecklningen i sin respektive region är det så - "Svarten är thaksinanhängare".

Här måste du tjata i evighet att korrupta politiker från alla partier ska gärna fortsätta i politiken så länge de inte tillhör ett parti som fokuserar på att lyfta upp norra Thailand och Isaan från 1700-talet. Finns ett parti som inte håller på att planera ett motorvägsnätverk som kopplar ihop våning nummer 50 på alla Bangkoks skyskrapor måsta du tjata på att det partiet ska löses upp. Annars bli du alltid stämplad som thaksinanhängare!  :whistle::whistle:

Hälsning

Demontranten med svart skjorta

Jo du har rätt att det inte spelar så stor roll vad man skriver, folk uppfattar det fel hur man än försöker. Därför försöker jag i möjligaste mån hålla käften i politiska diskussioner. Orkar helt enkelt inte med försvaret av allas missuppfattningar.

Dessutom är jag alldeles på tok för dåligt insatt för att egentligen ha någon uppfattning alls. Men eftersom det inte verkar hindra andra debattörer här på MPR så kan man inte låta bli att ibland hävda sina kunskapsbegränsade åsikter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

 

Jo du har rätt att det inte spelar så stor roll vad man skriver, folk uppfattar det fel hur man än försöker. Därför försöker jag i möjligaste mån hålla käften i politiska diskussioner. Orkar helt enkelt inte med försvaret av allas missuppfattningar.

Dessutom är jag alldeles på tok för dåligt insatt för att egentligen ha någon uppfattning alls. Men eftersom det inte verkar hindra andra debattörer här på MPR så kan man inte låta bli att ibland hävda sina kunskapsbegränsade åsikter.

Hej Kim!

Jag känner exakt samma som dig. Jag brukar inte heller skriva så mycket i politiska diskussioner av samma skäl.

Tyvärr urholkas demokrati just på grund av att många som du och jag inte orkar och att det blir de högljuddas röster som hörs mest och som avgör i längden.

Hälsning

Svarten

P.S. Jag tror inte heller att många av de högljudda här är minst lika "alldeles på tok för dåligt insat" som du säger att du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ok, lyssna nu alla, glöm att jag skrev att Thaksin kanske skulle beviljas amnesti för att rädda liv. Jag är istället för att han slängs i en fängelsehåla för att rädda ännu fler liv.

Allt fokus hamnar ju på att jag är för Thaksin och att jag hävdar att det skulle vara lösningen på landets problem och kluvenhet när det jag nämde om amnesti egentligen var en bisak och ingen lösning på det stora problemet.

Lösningen jag nämde var istället rättvisa val där alla tillåts ha med sitt alternativ. Allt för att ingen medborgare ska känna sig pissad på.

Blir man inte pissad på så kan man faktiskt acceptera att motståndaren vinner. Underligt att inte fler här på MPR inser detta väldigt grundläggande och enkla faktum.

Problemet är nog inte att så många har svårt att inse väldigt grundläggande och enkla faktum. Att påstå det är nog att underskatta de flesta. Jag tror snarare att problemet ligger i att de allra flesta har svårt att se amnesti åt Thaksin som den oviktiga bisak som du beskriver. Många skulle nog snarare påstå att det, via den symbolik som du själv nämner, utgör lite av en kärnfråga i situationen.

Sedan måste jag hålla med både Dig  och svarten i era senaste inlägg - orkar man inte försvara sina politiska åsikter gör man nog bäst i att inte ventilera dem på offentliga forum

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

... 

Sedan måste jag hålla med både Dig  och svarten i era senaste inlägg - orkar man inte försvara sina politiska åsikter gör man nog bäst i att inte ventilera dem på offentliga forum

Du har läst din historia väl! Detta är EXAKT vad Lenin och hans kamrater tyckte om sina meningsmotståndare när de tjatade och tjatade att bara den "rätta" eliten skulle bestämma över den nya republikens utveckling.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, Lenin & Co. förväntade sig även att deras politiska uttalanden och utspel skulle få göras oemotsagda och utan att kritiseras av andra...

Skillnaden jämfört med vissa medlemmar på MPR var väl att de inte började sura och använda sig av infantil retorik då de blev kritiserade utan höll fast vid sin ståndpunkt. Sedan kan ju iofs det friska i just deras ståndpunkt diskuteras, men det är en helt annan historia.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Skillnaden jämfört med vissa medlemmar på MPR var väl att de inte började sura och använda sig av infantil retorik då de blev kritiserade utan höll fast vid sin ståndpunkt. 

...

Hej Durian! 

Vad bra att vi äntligen har fått en medlem som använder av mogen retorik. Vad moget att skriva att folk som inte tycker som dig inte ska skriva här! Då kan du lära mig en sak eller två, du som är så mogen!

Varför är det så infantilt att tycka att inte enbart folk i Bangkok utan även folk i andra regioner som t.ex. norra Thailand och Isaan bör få rösta på partier som har gjort något för den regionala utvecklingen? Varför är det infantilt att tycka att korrupta politiker från alla partier ska åtalas och kastas i fängelse? Varför att det infantilt att tycker att man inte ska straffa 10-tals miljoner väljare för vad ett fåtal korrupta människor har gjort?

Hälsning

Svarten  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på Er alla, jag hade tänkt att hålla mig undan denna tråd men kom att tänka på en sak.

Hur många här kan Sveriges historia?

Klicka på länken nedan så får ni läsa Sveriges historia:

http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/

"De som inte känner till historien, är dömda att upprepa den"

Så klicka på länken ovan så kan ni kanske börja med att lära er Sveriges historia, alltid bra att kunna sin egen historia innan man börjar diskuttera andra länders, och, alltid retar jag någon nu :mdr::mdr:

:diablo: gubben :diablo:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad moget att skriva att folk som inte tycker som dig inte ska skriva här!

Om du bemödar dig med att läsa inläggen ordentligt innan du hetsar upp dig så ser du att jag uppmuntrar kritik och vad jag skrev angående vilka som inte bör ventilera sina åsikter på ett offentligt forum skall kopplas till det Kim skrev som påstod något i stil med att han inte orkar argumentera kring sina åsikter.

Varför är det infantilt att tycka att korrupta politiker från alla partier ska åtalas och kastas i fängelse?

Du har återigen missförstått. Jag argumenterar ju just för att Thaksin skall stanna i fängelse medan Kim först påstod att amnesti för densamme skulle lösa kaoset i Thailand, och därefter att detta påstående var en oviktig bisak.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Problemet är nog inte att så många har svårt att inse väldigt grundläggande och enkla faktum. Att påstå det är nog att underskatta de flesta. Jag tror snarare att problemet ligger i att de allra flesta har svårt att se amnesti åt Thaksin som den oviktiga bisak som du beskriver. Många skulle nog snarare påstå att det, via den symbolik som du själv nämner, utgör lite av en kärnfråga i situationen.

Sedan måste jag hålla med både Dig  och svarten i era senaste inlägg - orkar man inte försvara sina politiska åsikter gör man nog bäst i att inte ventilera dem på offentliga forum

Ok, vi slänger först Thaksin i fängelse, could´nt care less. Men sedan ber vi Abhisit avgå för att snabbt få ett stopp på dagens oroligheter och hans efterträdare får utlysa rättvisa nyval om ca 1 år där allas alternativ tillåts delta. Sedan fortsätter vi med att enträget fånga in alla organisatörer bakom dom gula och dom rödas protester och ställer dom inför domstol för mord och samhällsomstörtning. In med hela bunten i fängelsehålorna intill Thaksin.

Min brinnande punkt för att överbrygga motsättningarna inom landet är att nästa folkvalda regering är just folkvald i så rättvisa val som det bara går att uppbringa i landet (vilket förstås inte menar att det absolut måste nå upp till västerländsk standard). Om Thaksin är med eller inte är för mig fullständigt egalt bara alla samhällsgrupper anser sig ha fått ett tillfredställande alternativ att rösta på.

Nu har jag upprepat detta ett antal ggr i tråden och vill du ändå fortsätta tro att Thaksin är springande punkten i mitt resonemang så får det stå för dig, orkar inte fortsätta banka huvudet i väggen om du inte ens försöker förstå.

För övrigt tycker jag du verkar vara en ny frisk fläkt med många starka åsikter och jag får väl passa på att önska dig välkommen hit till MPR. :)

Däremot tycker jag mig märka att du gärna använder dig av diverse floskler som argument och skulle jag få önska fritt så skulle jag nog önska att du uttryckte dina åsikter lite mer konkret. Om inte annat så blir dina påståenden då lättare att besvara.

Så rent konkret, vad tycker du att Thailand ska göra nu omedelbart samt i en förlängning för att stabilisera situationen i landet och brygga den klyfta mellan lägren som bara tycks bli större och större och snart är på randen till inbördeskrig?

Svara på det istället för att tjata på mitt personligt framspånade förslag till åtgärd. Inga styrande kommer ändå att lyssna till våra förslag eller ta det minsta hänsyn till innehållet när dom bestämmer vad som ska göras. Så det är helt enkelt fritt fram att spåna ur fantasin och komma med idéförslag till åtgärder.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Ok, vi slänger först Thaksin i fängelse, could´nt care less. Men sedan ber vi Abhisit avgå för att snabbt få ett stopp på dagens oroligheter och hans efterträdare får utlysa rättvisa nyval om ca 1 år där allas alternativ tillåts delta. Sedan fortsätter vi med att enträget fånga in alla organisatörer bakom dom gula och dom rödas protester och ställer dom inför domstol för mord och samhällsomstörtning. In med hela bunten i fängelsehålorna intill Thaksin.

Min brinnande punkt för att överbrygga motsättningarna inom landet är att nästa folkvalda regering är just folkvald i så rättvisa val som det bara går att uppbringa i landet (vilket förstås inte menar att det absolut måste nå upp till västerländsk standard). Om Thaksin är med eller inte är för mig fullständigt egalt bara alla samhällsgrupper anser sig ha fått ett tillfredställande alternativ att rösta på.

Nu har jag upprepat detta ett antal ggr i tråden och vill du ändå fortsätta tro att Thaksin är springande punkten i mitt resonemang så får det stå för dig, orkar inte fortsätta banka huvudet i väggen om du inte ens försöker förstå.

För övrigt tycker jag du verkar vara en ny frisk fläkt med många starka åsikter och jag får väl passa på att önska dig välkommen hit till MPR. :)

Däremot tycker jag mig märka att du gärna använder dig av diverse floskler som argument och skulle jag få önska fritt så skulle jag nog önska att du uttryckte dina åsikter lite mer konkret. Om inte annat så blir dina påståenden då lättare att besvara.

Så rent konkret, vad tycker du att Thailand ska göra nu omedelbart samt i en förlängning för att stabilisera situationen i landet och brygga den klyfta mellan lägren som bara tycks bli större och större och snart är på randen till inbördeskrig?

Svara på det istället för att tjata på mitt personligt framspånade förslag till åtgärd. Inga styrande kommer ändå att lyssna till våra förslag eller ta det minsta hänsyn till innehållet när dom bestämmer vad som ska göras. Så det är helt enkelt fritt fram att spåna ur fantasin och komma med idéförslag till åtgärder.

Da kanske du skall forega med gott exempel da Kim och istallet for att leka martyr tillsammans med Svarten (ovanligt lagt for er bada) faktiskt komma med konkreta forslag. Ett av dina konkreta forslag var just amnesti for Thaksin. Flera ansag att detta skulle eskalera konflikten snarare an att ge respit att skapa de "fria valen" som du efterstravar dar alla kanner delaktighet och att de har valbara representanter. Problemet ar att din vision, om an sa vacker och klok, ligger ganska langt ifran vad som idag finns pa kartan.

Du sagar alternativet att faktiskt lata "rule of law" galla men sen blir det glest mellan de konkreta alternativen du presenterar.

Svara garna pa den fraga du sa klokt sjalv stallde istallet for att forsvara dig mot vaderkvarnar har pa forumet - kanns lite mer konstruktivt.  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej KIm och Svarten

Det är jättebra att ni båda deltar i trådar som denna, proffs tyckarna är inte mer insatta än er, snarare tvärtom.

Jag tycker dom verkar vara helt vilse i pannkakan, men ni kanske kan få dom att lära sig något. .

Och det är bra med lite balans i diskussionerna som annars rikerar att bara bli pajkastning.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej KIm och Svarten

Det är jättebra att ni båda deltar i trådar som denna, proffs tyckarna är inte mer insatta än er, snarare tvärtom.

Jag tycker dom verkar vara helt vilse i pannkakan, men ni kanske kan få dom att lära sig något. .

Och det är bra med lite balans i diskussionerna som annars rikerar att bara bli pajkastning.

Mvh Isan Lover

Skont att du inte sysslar med pajkastning och foregar med gott exempel.

On topic:

Hur skall saren lakas?

Forst finns det nagra fragor som kan vara intressant att stalla.

1. Manga ar eniga om att nagonting behover hande for att rubba etablissemanget och ha en chans att rubba den korrumperade makten oavsett om den heter Abhisit, Prem, Thaksin eller ar gammal och sjuk. Ar detta ett tillfalle att cyniskt lata saker och ting eskalera till den grad att det blir tvunget med akut forandring?

2. Ar inblandade parter overhuvudtaget intresserade av vad folket pa gatorna egentligen vill. Om Phue Thai tar makten med en benadad Thaksin kommer demonstranternas aversion mot etablissemanget tas pa allvar eller maste det in helt nytt blod pa den politiska scenen.

3. Ar nagon som helst forsoning tankbar sa lange inte den har kungligt stod? Ligger det i monarkins intresse att saren laker?

Tittar man sedan framat sa finns det inte sa manga tankbara losningar att valja pa egentligen.

A, Abhisit avgar och utlyser nyval med radande partistruktur - samlingsregering led av typ Sil Arpa fram till valet.

B, Abhisit avgar och utlyser nyval men generell amnesti utlyses och samtliga gamla TRT politiker ar med i matchen igen och den politiska kartan ser ut ungefar som i borjan pa 2006.

C. Militaren slar till hart pa sittande regerings begaran och aven om demonstranterna tillfalligt splittras sa okar det splittringen och de roda far mer sympatier. Valdsamheterna fortsatter pa sikt.

D. Militaren genomfor en kupp "for landets och kungens basta" och vi ar tillbaka till September 2006.

E. Endast Thaksin ges amnesti och kommer tillbaka till Thailand som den forlorade sonen. Rattsvasendet forlora den sista gnuttan trovardighet men de roda ar lite nojda. Han kanske till och med blir tillaten att engagera sig politiskt. 2 veckor senare sa ockuperas . av PAD och vi ar tillbaka till varen/sommaren 2006.

F. Kungen ger ett indirekt men starkt uttalande och laget stabiliseras temporart men ingenting forandras egentligen.

Alternativ 1 och B skulle onekligen kickstarta den demokratiska processen i Thailand och en cyniker kanske skulle fororda den varianten. Sjalv hoppas jag pa endast alternativ B men med en brasklapp da jag tror att PAD m.fl kommer ses pa gatorna inom kort och vi ar tillbaka pa ruta ett.

Vilka andra alternativa losningar kan ni se pa horisonten??

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Wille

Tack ska du ha, det var många förslag du räknade upp och av dom tror jag att alternativ B. vore bäst.

Om såren ska läkas måste alla vara med, annars riskerar man att någon part fortfarande känner sig missnöjd.

Och det viktigaste av allt är att dom måste förbinda sig att följa valresultatet oavsett vem som vinner.

Jag tror också någon utomstående organisation (t.ex FN) skulle vara med och arrangera och bevaka valet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej Wille

Tack ska du ha, det var många förslag du räknade upp och av dom tror jag att alternativ B. vore bäst.

Om såren ska läkas måste alla vara med, annars riskerar man att någon part fortfarande känner sig missnöjd.

Och det viktigaste av allt är att dom måste förbinda sig att följa valresultatet oavsett vem som vinner.

Jag tror också någon utomstående organisation (t.ex FN) skulle vara med och arrangera och bevaka valet.

Mvh Isan Lover

Men om vi lar av historien ar det realistiskt att tro att nagot valresultat skulle respekteras? Hur tror du de gula skulle reagera pa att Thaksin fick amnesti? Laker det nagra sar eller river upp gamla?

Vidare sa kan man undra om ine generell amnesti ocksa satter ett farligt predjudikat eftersom en demokrati utan ett fungerande rattsvasende aldrig kan vara funktionell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Önsketänkandet vore ju att ALLA brott mot konstitutionen resulterade i likvärdiga straff för att återupprätta tron på rätt och ordning i Thailand och därigenom bygga en grund för en fungerande demokrati

Det är nog tyvärr långt borta med något sådant i dagsläget men de senaste årens försök att döma folk för brott pekar åtminstonde åt rätt håll men allt för många brott är fortfarande ostraffade tyvärr på alla sidor i konflikten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag själv inte kan komma på något svar som skulle få alla parter nöjda så har jag bara en liten undran, är det någon som tipsat de ledande i Thailand om att på MPR så finns det många experter som om de fick chansen skulle ställa allt tillrätta med Thailand. En mer rödgul röra skulle världen aldrig mer skåda.

(Ta nu inte detta inlägg för alvarligt, vill ju inte störa nattsömnen för Er)

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Quote

Men om vi lar av historien ar det realistiskt att tro att nagot valresultat skulle respekteras? Hur tror du de gula skulle reagera pa att Thaksin fick amnesti? Laker det nagra sar eller river upp gamla?

Vidare sa kan man undra om ine generell amnesti ocksa satter ett farligt predjudikat eftersom en demokrati utan ett fungerande rattsvasende aldrig kan vara funktionell.

Dom kunde ju trada Thaksins 2 åriga straff mot dom straff som PAD skall ha för flyplatsockupationerna m.m.

och börja om från början med nyval under FN bevakning.

Mvh Isan LOver

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej igen

 

Dom kunde ju trada Thaksins 2 åriga straff mot dom straff som PAD skall ha för flyplatsockupationerna m.m.

och börja om från början med nyval under FN bevakning.

Mvh Isan LOver

Isan Lover!!

Ge upp nu :kort::kort::kort:

Tänk framåt bakåtsträvan ger inget av värde! :crazy::crazy::crazy:

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Eftersom jag själv inte kan komma på något svar som skulle få alla parter nöjda så har jag bara en liten undran, är det någon som tipsat de ledande i Thailand om att på MPR så finns det många experter som om de fick chansen skulle ställa allt tillrätta med Thailand. En mer rödgul röra skulle världen aldrig mer skåda.

(Ta nu inte detta inlägg för alvarligt, vill ju inte störa nattsömnen för Er)

Baa

Hahaha... du hade kunnat sammanfatta den texten i en betydligt enklare mening.

"Jag fattar ingenting - och då får ingen annan fatta något heller". Eller "jante"

(Ta nu inte detta inlägg för allvarligt, vill ju inte störa nattsömnen för Dig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kanske skulle börja dela ut brandgula/orange tröjor till alla för en total förbrödring!  :great::he:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...

Da kanske du skall forega med gott exempel da Kim och istallet for att leka martyr tillsammans med Svarten (ovanligt lagt for er bada) faktiskt komma med konkreta forslag.

...

Hej Wille!

Nu fattar jag inte alls vad du menar!! Är det bara martyrer som tycker att korrupta politiker ska åtalas i stället för att lösa upp partier och straffa väljarna? Är det lågt att tycka att både invånare i Bangkok och i andra delar av landet ska få rösta på det parti som de har erfarit har gjort mest för sin landsdel?

I sådant fall finns många många miljoner låga martyrer i västvärlden enligt dig! Hur många i västvärlden skulle godkänna upplösningen av till exempel socialdemokraterna för att det fanns lika många korrupta politiker i det partiet som i andra? Eller kristdemokrater i Tyskland av samma anledning? Hur många skulle godkänna att Nixon kördes iväg med militären för att efter ett tag sätta in en demokrat i makten?

Vem som helst som har varit i Bangkok och Roi Et ser att det har satsats miljoner gånger med per invånare i Bangkok än i Roi Et. Magroods by fick elektricitet t.ex. år 1988. Ser du lika stora skillnader mellan Stockholm och Skövde eller mellan Berlin och Essen som du ser mellan Bangkok och Roi Et? Varför bli du så upprörd för att jag tycker att väljarna i Isaan bör få rösta på ett parti som satsar på Isaan som exempelvis Tyskland och Sverige satsar på sina regioner utanför huvudstaden? Bangkokare har gott om alternativ att rösta på för sin lilla del av landet varför ska inte andra invånare i andra delar av landet får samma valfrihet?

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skall ha lokala partier som i Sverige istället

Kirunapartiet etc har ju lyckats med sina lokala insatser

Att begära att en liten region skall styra över alla andra regioner om vad som skall gälla kanske inte riktigt är en demokrati precis

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej Wille!

Nu fattar jag inte alls vad du menar!! Är det bara martyrer som tycker att korrupta politiker ska åtalas i stället för att lösa upp partier och straffa väljarna? Är det lågt att tycka att både invånare i Bangkok och i andra delar av landet ska få rösta på det parti som de har erfarit har gjort mest för sin landsdel?

I sådant fall finns många många miljoner låga martyrer i västvärlden enligt dig! Hur många i västvärlden skulle godkänna upplösningen av till exempel socialdemokraterna för att det fanns lika många korrupta politiker i det partiet som i andra? Eller kristdemokrater i Tyskland av samma anledning? Hur många skulle godkänna att Nixon kördes iväg med militären för att efter ett tag sätta in en demokrat i makten?

Vem som helst som har varit i Bangkok och Roi Et ser att det har satsats miljoner gånger med per invånare i Bangkok än i Roi Et. Magroods by fick elektricitet t.ex. år 1988. Ser du lika stora skillnader mellan Stockholm och Skövde eller mellan Berlin och Essen som du ser mellan Bangkok och Roi Et? Varför bli du så upprörd för att jag tycker att väljarna i Isaan bör få rösta på ett parti som satsar på Isaan som exempelvis Tyskland och Sverige satsar på sina regioner utanför huvudstaden? Bangkokare har gott om alternativ att rösta på för sin lilla del av landet varför ska inte andra invånare i andra delar av landet får samma valfrihet?

Hälsning

Svarten

Du skriver att du inte forstar vad jag menar (vilket du sedan visar med all onskad tydlighet) men sen skriver du ett langt forsvarstal och aterigen argumenterar du mot nagot som inte har blivit ifragasatt. Jag har inte sagt ett ljud angaende det du skriver. Aterigen sa slass du mot vaderkvarnar vilket onekligen fortydligar poangen i det tidigare inlagget. Mycket konstig reaktion for ovrigt.

Angaende martyr kommentaren sa var det kommentaren om hur stackars du och Kim inte kunde saga nagonting utan att bli branda som Thaksinaslkare osv som triggade min reflektion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom den här kilen mellan folket i Thailand har drivits längre och längre ner de senaste 9 åren så finns det inget patentrecept att ta till och det kommer inte att ske över helgen.

Klyftan är enorm just nu, det som skulle kunna hjälpa är om den förkrossande majoritet av de Thailändare som varken älskar varken rött eller gult sätter ner foten och säger STOPP! NU HAR VI FÅTT NOG!

Kastar ut gula och röda, Thaksin, Banharn, Abhisit, Newin och alla andra som hållt en politisk position de senaste 30 åren bannlyses för evigt från politiken. Bilda nya partier baserade på ideologier inte pengar, klaner eller områden. Se till att inga gamal politiker blandar sig i de nya partierna, varken direkt eller indirekt.

Reglera ägandeförhållndena i media, bryt ut domstolarna ur politikernas grepp, inför transparens i de offentliga affärerna, inför en allsidig och bra skola för alla och enas om att lämna de sensate årens cirkus bakom sig.

Men det måste starta med att den tysta majoriteten gör sig hörd...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...