Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?


RoiET

Recommended Posts

Inget ont som inte har något positivt, och jag tror att de röda har väckt Thailand till en nödvändig start för en bättre framtid för alla, även om metoden var primitiv, men de var tyvärr hänvisade till sina enkla verktyg.

Nu krävs det:

1. Sittande regering inser att det fattiga Thailand har vaknat

    ur sin underdåniga slummer och fått hopp om en strimma

    ljus.

2. Regeringen jobbar omsorgsfullt och med stor ödmjukhet

    samt snarast presenterar ett realistiskt och trovärdigt

    reformprogram.

Sker inte detta, så blir det sannolikt mycket värre nästa gång.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    33

  • Kim

    27

  • svarten

    25

  • Vaxet

    19

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Inget ont som inte har något positivt, och jag tror att de röda har väckt Thailand till en nödvändig start för en bättre framtid för alla, även om metoden var primitiv, men de var tyvärr hänvisade till sina enkla verktyg.

Nu krävs det:

1. Sittande regering inser att det fattiga Thailand har vaknat

    ur sin underdåniga slummer och fått hopp om en strimma

    ljus.

2. Regeringen jobbar omsorgsfullt och med stor ödmjukhet

    samt snarast presenterar ett realistiskt och trovärdigt

    reformprogram.

Sker inte detta, så blir det sannolikt mycket värre nästa gång.

Ungefär som jag känner också och jag tror faktiskt att nuvarande regim utlyser val så småningom.

Angående Pattaya och händelserna där är det tydligt att lokala medier fått klara diriktiv om vad de INTE skall skriva om. Antagligen p.g.a. borgmästaren som ingår i Thaksins svans.

Inte ett ord om händelserna i Jomtien Pattaya i denna tidning t.e.x. ...skrämmande.

Verkar inte som om något har hänt överhuvudtaget, förutom i Bangkok då alltså.

http://www.pattayada...s.com/index.php

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Abhisit har visat att han är lyhörd och vill reformera Thailand till det bättre redan innan oroligheterna bröt ut.

Men det var ju ingen som lyssnade just då.

Tror faktiskt att han kommer att få tillstånd en förändring av konstitutionen (han har redan

uttalat en sådan önskan) och tror också att han kommer att utlysa nyval så småningom.

Och jag tror att det blir han som vinner på det.

Vad gäller pattayadilynews så är det nog tyvärr p.g.a Herr fejkgubbe (khun plååm) som inget skrivs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Abhisit har visat att han är lyhörd och vill reformera Thailand till det bättre redan innan oroligheterna bröt ut.

Men det var ju ingen som lyssnade just då.

Det är nog bara ett konkret program, som får folk att lyssna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att regeringen kommer utlysa nyval valdigt snart. Thaksin gick "all-in" och det misslyckades; Abhisit har ett okat stod och gamla TRT har ett mindre stod an nagonsin. Jag tror ocksa att vi de narmaste dagarna kommer fa se flera avhopp fran Phue Thai da de flesta nu ser Thaksin som en forlorare och ingen thailandsk politiker vill vara pa forlorarens sida, dar finns inga pengar att tjana. Jag skulle tro att Demokraterna skulle fa 40-50% av rosterna om valet halls inom de narmaste manaderna och att Phue Thai inte skulle komma upp i mer an 20-30%. En tamligen stabil koalitionsregering borde da kunna bildas.

Ett nyval skulle ge Demokraterna en helt annan legitimitet. Sattet de kom till makten pa var ju milt sagt tveksamt och nagra av personerna som varvades tillhorde Thaksins allra varsta gangsters, vore skont att fa bort dem.

Jag har dock inga illusioner om att detta nyval skulle innebara "slutet gott allting gott" men atminstonde kanske Thailand kan fa 4 lugna ar da atminstonde nagra av de reella problemen kan fixas till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

All heder åt Britt Marie Mattsson på GP som skrev bl.a det här

"Politiskt kan händelseutvecklingen ses som en klasskonflikt. "De gula" stöds av överklassen och den välutbildade medelklassen med den kungliga familjen som först diskret uppbackare i bakgrunden men strax före flygplatsockupationen avslöjad som en aktiv part.

"De röda" har ett mer folkligt stöd och kräver parlamentarisk representation i förhållande till det faktiska valresultatet i demokratiska val medan "de gula" förespråkar ett system där valutslaget bara delvis skall avgöra representationen och kompletteras av personer med hög utbildning och tillhörighet i överklassen och övre medelklassen."

Kunde inte sagt det bättre själv och resten av artikeln är också läsvärd.

Hoppas åtminstone någon av dom enögda på forumet läser och begrundar det hon säger.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du IL, i stort sett allt du sagt de sista veckorna har varit felaktigt och det folkliga stöd som du snackar om visade sig inte så folkligt. Men du har ju verkar det som övergett Thaksin och det är väl gott nog.

Enögdheten har du stått för själv och inte en enda av forumets skribenter tror jag tar dig på allvar längre.

Röda , gula eller blå, ingen skribent har tagit part på det sätt som du, däremot är vi många som har tagit avstånd från Thaksin och det gör du ju nu också, så det är väl bara så att det tar lite längre för dig att få poletten att ramla ner.

Men som sagt, nyval utan Thaksin och andra banditpolitiker från båda sidorna kan bli ett nytt blad i Thailands historia.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej vaxet

Jag har nog haft mer rätt än dom flesta fanatikerna av militärregeringen vill erkänna.

Jag tar inte avstånd från Thaksin, men jag tror inte att han just nu är rätt person att hela landets sår,

men det gäller även den gule marionetten Abshit.

Och vad folket tycker ska du nog inte sitta på kammaren och bestämma,

det bör göras i fria val och till skillnad mot dig så är jag ganska säker på att aristokraterna och armen förlorar.

Och jag vill passa på och tacka för all support och stöd jag har fått utanför forumet av dom medlemmar som tycker att jag till stora delar har rätt, men som själva inte vill ge sig in i diskussioner med proffs tyckarna på forumet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej vaxet

Jag har nog haft mer rätt än dom flesta fanatikerna av militärregeringen vill erkänna.

Jag tar inte avstånd från Thaksin, men jag tror inte att han just nu är rätt person att hela landets sår,

men det gäller även den gule marionetten Abshit.

Och vad folket tycker ska du nog inte sitta på kammaren och bestämma,

det bör göras i fria val och till skillnad mot dig så är jag ganska säker på att aristokraterna och armen förlorar.

Och jag vill passa på och tacka för all support och stöd jag har fått utanför forumet av dom medlemmar som tycker att jag till stora delar har rätt, men som själva inte vill ge sig in i diskussioner med proffs tyckarna på forumet.

Mvh Isan Lover

Vad skönt för dig att de som inte skriver här supportar dig och dessutom kul att du tycker du har haft det mesta rätt.

När jag orkar skall jag kopiera in lite inlägg från dig den senaste månaden så kan vi skratta åt det tillsammans.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Thakisn satte allt på ett kort-och förlorade. Han har provat med en marionettregering, det funkade inte. Han har provat med ett misstroendevotum i parlamentet, det funkade inte. Han har provat med att störta regeringen i en kupp, det funkade inte.

Det enda som återstår nu är för honom att åka till Thailand och "face the music" men det tror jag inte han gör då han efter de senaste veckornas event förmodligen har åtal att vänta för att ha försökt störta regeringen. Känns som om det ligger lite mer än 2 år på den straffskalan.

Han drar sig tillbaka till Dubai, bitter och sur. Samt snart bortglömd.

Pheu thai kommer att implodera nu snart och jag tror på nyval innan årets slut.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Ja du IL, i stort sett allt du sagt de sista veckorna har varit felaktigt och det folkliga stöd som du snackar om visade sig inte så folkligt. Men du har ju verkar det som övergett Thaksin och det är väl gott nog.

Enögdheten har du stått för själv och inte en enda av forumets skribenter tror jag tar dig på allvar längre.

Röda , gula eller blå, ingen skribent har tagit part på det sätt som du, däremot är vi många som har tagit avstånd från Thaksin och det gör du ju nu också, så det är väl bara så att det tar lite längre för dig att få poletten att ramla ner.

Men som sagt, nyval utan Thaksin och andra banditpolitiker från båda sidorna kan bli ett nytt blad i Thailands historia.

Glömmer du inte Vaxet, att det är Britt-Marie Mattson och inte IL, som påstår det du kritiserar.

Hon är en tungviktare som brukar kunna försvara sina åsikter.

Nu sammanfaller hennes åsikter om dom "gula och röda" stort sett med IL's och det har han en poäng i att framföra.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Demokratin ännu ung i Thailand   

  • Lite nytt ifrån DN idag.

De rödtröjade anhängarna till den tidigare premiärministern Thaksin Shinawatra, som i lördags slog sig in i konventlokalen i semesterorten Pattaya och lyckades avbryta ett politiskt toppmöte mellan asiatiska ledare, bröt mot lagen.

Samma sidas demonstranter som på måndagen kapade och satte eld på bussar och kastade bensinbomber mot militären bröt också mot lagen.

Svårigheten för premiärministern Abhisit Vejjajiva är att han kommit till makten tack vare exakt sådana olagliga protester. När gulklädda anhängare i höstas och vintras krävde den förra regeringens avgång skedde det sedan Bangkoks båda flygplatser tvingats stänga i en vecka.

När han nu sänder ut militären på gatorna för att jaga bort de rödklädda motståndarna som kräver hans egen avgång ser han ut som en hycklare i ögonen på kritikerna.

Den 44-årige Abhisit Vejjajiva, med en uppväxt och bakgrund i Storbritannien, är välutbildad och för sig bra i internationella sammanhang. Men han blir aldrig den ledare de talrika bönderna i Isan i nordöstra Thailand kommer att ty sig till. Han är en man sprungen ur den gamla eliten i landet, som backats upp av militären.

Abhisit liknar alltmer en man som kommit till makten först och främst för att hålla Thaksin och hans handplockade borta från grytorna så länge som möjligt. Inte för att långsiktigt driva en egen politik. Thaksin Shinawatra är fortfarande vad Thailands politik handlar om: för eller mot denne telekommiljardär. För eller emot den förste thailändske politiker som bryr sig om fattiga invånare. Bönderna i provinsen Isan älskar honom. Thaksin såg till att de kunde köpa bufflar i byarna. Han genomförde reformer som gav dem lån till mopeder och traktorer. Han införde en reform som sänkte priset för varje sjukhusbesök till sju kronor.

Thaksin kom till makten 2001 när Thailand hade skrivit om grundlagen för att nationen äntligen skulle få starkare regeringar. Ingen kunde då tro att någon skulle bli så stark. Hans politik var populistisk och han köpte röster bland fattiga invånare. Som om röstköp var något nytt, det har alltid förekommit i den thailändska politiken. Skillnaden var att Thailand hade fått en helt ny politisk kraft. Thaksin representerade nya pengar och ny makt och han utmanade den gamla eliten, som dittills hade prenumererat på båda delar.

Efter en jordskredsseger i valet 2005 klev armén in 2006 och avsatte honom i en kupp. Själv anklagar Thaksin den thailändske kungens åldrige rådgivare för att ha legat bakom den planen.

Sedan dömdes han till två års fängelse för korruption och flydde utomlands för att slippa avtjäna straffet. Den senaste tiden har han suttit i självvald exil och eldat upp sina anhängare hemma i Thailand via videoförbindelser på storbildsskärm.

I söndags uppmanade han till revolution, på måndagen till fredliga protester. Varje gång kräver han ett Thailand med ”full -demokrati”.

Så fort det blir nytt val vet Thaksin att det är han och hans utsedda som ligger bäst till igen.  Torbjörn Petersson   

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch tycker alla dessa tidningstyckare inte alls ger någon bra bild av verkligheten. Allt förkortat och förenklat och alldeles för ofta fulla av rena faktafel.

Jag har ingen lösning men jag undrar hur stort stöd "huliganerna" på båda sidor egentligen har hos "vanligt" folk? Är det så stora sår egentligen att vem som helst skulle kunna gå ut och hugga ner grannen bara för att han gul tröjja? Kommer den vanlige fabriksarbetaren eller risbonden som normalt inte bryr sig så mycket om politik mer än att se till att få livet att gå runt verkligen börja göra något konkret?

De flesta vet ju genom den omfattande propaganda som förekommer i samtliga medier att Thaksin egentligen bara är en skurk?

Folk som inte blivit personligt drabbade hårt är nog medvetna om att det bara är makteliten som slåss med varandra genom till stor del inhyrda demonstranter.

Det har ju tidigare vid många tillfällen i andra trådar klagats på att Thailändarna generellt är alldeles för ointresserade för att styra upp sin egen situation så varför skulle de vara mer engagerade nu?

Statskupper och våld är ju inget som är något nytt i Thailand och de flesta minns nog mer än något decennium tillbaka i tiden.

Kan dock inte se någon lösning som går att skriva ner här på ett enkelt sätt. Saker är som de är i Thailand och kapitalet byter inte ägare bara för att vi vill det. En stor del av politikerna kommer fortfarande vara kriminella oavsett gul eller röd president. Problemet är bra mycket djupare än bara Gula vs Röda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Äsch tycker alla dessa tidningstyckare inte alls ger någon bra bild av verkligheten. Allt förkortat och förenklat och alldeles för ofta fulla av rena faktafel.

Jag har ingen lösning men jag undrar hur stort stöd "huliganerna" på båda sidor egentligen har hos "vanligt" folk? Är det så stora sår egentligen att vem som helst skulle kunna gå ut och hugga ner grannen bara för att han gul tröjja? Kommer den vanlige fabriksarbetaren eller risbonden som normalt inte bryr sig så mycket om politik mer än att se till att få livet att gå runt verkligen börja göra något konkret?

De flesta vet ju genom den omfattande propaganda som förekommer i samtliga medier att Thaksin egentligen bara är en skurk?

Folk som inte blivit personligt drabbade hårt är nog medvetna om att det bara är makteliten som slåss med varandra genom till stor del inhyrda demonstranter.

Det har ju tidigare vid många tillfällen i andra trådar klagats på att Thailändarna generellt är alldeles för ointresserade för att styra upp sin egen situation så varför skulle de vara mer engagerade nu?

Statskupper och våld är ju inget som är något nytt i Thailand och de flesta minns nog mer än något decennium tillbaka i tiden.

Kan dock inte se någon lösning som går att skriva ner här på ett enkelt sätt. Saker är som de är i Thailand och kapitalet byter inte ägare bara för att vi vill det. En stor del av politikerna kommer fortfarande vara kriminella oavsett gul eller röd president. Problemet är bra mycket djupare än bara Gula vs Röda.

Håller med om mycket som du säger. Verkligheten är inte så enkel att den passar in på en sida i tidningen eller två minuter på tv. Dessutom tenderar verkligheten att variera beroende på vem man frågar..

Link to comment
Dela på andra sajter

zwa,

Mycket bra. Håller med. Media har ju tydligt visat senaste dagarna hur viktig faktan är man presenterar.

Rubriker i fet stil deklarerande att millitären skjutit ihjäl 2 personer  (när det i själva verket var 2 demonstranter

som hade ihjäl 2 civila på en marknad i ren aggression) visar tydligt vilka krav man har på källgranskning.

Det är snabba nyheter och snabba förklaringar som gäller för att producera läsvänliga texter medan

intresset finns.

Men det är också så att journalister också är människor och fastat i sina invanda tankemönster precis

som gemene man.

Klasskampsromantiken tenderar att måla sina resonemang med klassiska marchtermer baserat i proletära

tankebanor och att den fortfarande lever kvar inkarnerad i vissa journalisters medvetande är ju tydligt.

Nu är det ju 2009 och man hade hoppats att man, åtmindstånde i Sverige, hade utvecklats och kunde se

bortom all propaganda istället för att falla i samma gamla vanliga tankefällor.

Det är därför glädjande att se så många med ett öppet sinne, som inte är så snabba att välja sida eller

mana någon i viss riktning, skriva här på forumet och det visar onekligen att det går åt rätt håll.

Sen att vissa halvlikstela kvarlevor från de förgångna mörka tiderna lever kvar får man väl leva med.

Eftersom de saknar förmåga att förändras så vet man ju iaf alltid var man har dem.

Och - de är ju ett döende släkte som tur är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Till noBuzz  som tror att klasskamperna är avslutade i Thailand och inte längre har någon betydelse.

Vill jag bara säga ett bättre exempel på ett land med klassklyftor som behöver utjämnas än Thailand är väl nästan svårt att hitta.

När en liten krets runt kungen av gammla aristokrater och rika affärsmän kan tvinga på sin fattiga befolkning en marionett regering via korrumperade domstolar och betvinga folket med hjälp av höga militärer.

Nej Thailands fattiga har många år av klasskamp framför sig innan demokratin är etablerad.

Dom fattiga har aldrig fått något inflytande i något land utan kamp, dom rika ger inte bort något frivilligt.

Mvh Isan Lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Till noBuzz  som tror att klasskamperna är avslutade i Thailand och inte längre har någon betydelse.

Vill jag bara säga ett bättre exempel på ett land med klassklyftor som behöver utjämnas än Thailand är väl nästan svårt att hitta.

När en liten krets runt kungen av gammla aristokrater och rika affärsmän kan tvinga på sin fattiga befolkning en marionett regering via korrumperade domstolar och betvinga folket med hjälp av höga militärer.

Nej Thailands fattiga har många år av klasskamp framför sig innan demokratin är etablerad.

Dom fattiga har aldrig fått något inflytande i något land utan kamp, dom rika ger inte bort något frivilligt.

Mvh Isan Lover

Hur är det nu, IL?

Har inte du påstått att livet i de fattiga Isaanska småbyarna är harmoniskt och fint och fritt från jobbigt tänkande.

Varför vill du ändra på detta "underbara" liv?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

IL:s inlägg bevisade just hur rätt NoBuzz har !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Till noBuzz  som tror att klasskamperna är avslutade i Thailand och inte längre har någon betydelse.

Vill jag bara säga ett bättre exempel på ett land med klassklyftor som behöver utjämnas än Thailand är väl nästan svårt att hitta.

När en liten krets runt kungen av gammla aristokrater och rika affärsmän kan tvinga på sin fattiga befolkning en marionett regering via korrumperade domstolar och betvinga folket med hjälp av höga militärer.

Nej Thailands fattiga har många år av klasskamp framför sig innan demokratin är etablerad.

Dom fattiga har aldrig fått något inflytande i något land utan kamp, dom rika ger inte bort något frivilligt.

Mvh Isan Lover 

Fick en liten fundering kring klasskamp och om buddhismens eventuella inflytande över detta. Jag tänker mig att karma-tänket, dvs att den situation man har idag är beroende på hur god eller ond man har varit i tidgare liv, förmodligen utgör ett problem då man vill utjämna klasskillnader om man  tycker att alla själva förtjänat sin klasstillhörighet? Är detta något som utgör och fortsatt kommer att utgöra problem eller är det redan förlegat tänkande i Thailand?

Någon som har kunskap/funderingar kring detta?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Jag kallar inte behovet av reformer en klasskamp eftersom jag inte är konfliktsökande.

Du är den radikale extremisten i den här frågan. Du kan inte ta avstånd från något våld om

det utförs av de "dina". Och du väljer ensidigheten. Att du kallar det klasskamp är förståeligt.

Att du däremot så hjärteligt manar Thailändska bröder mot varandra är däremot inte förståeligt.

Vilken glädje har du av att civilbefolkningen skjuter mot varandra eller av att vanliga Thailändare

står och gråter i TV när de ser sina landsmän bråka?

Är du pervers?

Ingen har någonsin sagt att Thailand inte är ett land med enorma klassklyftor.

Du som vet att jag, precis som tydligen du gjort, spenderat en hel del tid på landsbygden i Thailand

kan ju inte mena att jag påstår att det inte finns enormt fattiga i Thailand? Eller, om du inte påstår

att jag inte vet att det finns fattiga, menar att jag tycker att fattiga ska förbli så. Eller att jag inte

tycker att de ska få ha någon representation i landets regering.

Fundera nu på den här en stund är du snäll. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Fick en liten fundering kring klasskamp och om buddhismens eventuella inflytande över detta. Jag tänker mig att karma-tänket, dvs att den situation man har idag är beroende på hur god eller ond man har varit i tidgare liv, förmodligen utgör ett problem då man vill utjämna klasskillnader om man  tycker att alla själva förtjänat sin klasstillhörighet? Är detta något som utgör och fortsatt kommer att utgöra problem eller är det redan förlegat tänkande i Thailand?

Någon som har kunskap/funderingar kring detta?

Har funderat en del kring detta och är absolut övertygad om att en majoritet av Thailändare som lever i

relativt elände accepterar sin lott utan någon större vilja eller tro på att de kan förändra något.

Det beror till viss del bl.a på den nya tiden med krav på skolgång för att få enkla jobb (t.o.m i fabriker)

men också till stor del på buddhismen. Precis som du är inne på.

Har en del direkt personliga erfarenheter från detta som är väldigt tragiska som jag kanske skriver

om någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej noBuzz

För det första är jag glad att du som jag har sett klassklyftorna i landet.

Och jag har en motfråga till dig, hur utjämnar man klassklyftor utan kamp?

Finns det exempel på länder där aristokkrater och andra rika har fördelat makten och rikedomarna frivilligt?

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

[...] Har en del direkt personliga erfarenheter från detta som är väldigt tragiska som jag kanske skriver

om någon gång.

Det ser jag mycket fram emot! Tack för ditt svar.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

Du missar poängen hela tiden. "Frivilligt" är inte det centrala begreppet. "Fredligt" är det. (fan vad konstigt

det där blev.. inleder man verkligen ett citerat ord med versal om det kommer först i en mening?)

Så din fråga borde alltså vara... finns det exempel på länder som utvecklats mot allmän välfärd fredligt?

Tja... vad sägs om t.ex hela Skandinavien som exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...