Jump to content
IGNORERAD

Hur ska såren läkas?


RoiET

Recommended Posts

Quote

Hej

"Jag kan inte tanka mig att umgas med en familj som oppet sager att de ser ned pa bonder och vill begransa deras rostratt. Ar utbudet pa vanner verkligen sa daligt daruppe?"

Dom familjer som det gäller är gammla studiekamrater till frugan och jag tycker faktiskt att det är lärorikt att höra deras uppfattning, och själv tar jag ju chansen att försöka få dom att ändra sig lite.

Men dessa familjer är undantag snarare än regel, till 90% så umgås jag med bönderna och det är där jag trivs bäst.

Men att dom rika ser ned på folket på landet och distanserarar sig från dessa är enligt mina erfarenheter det samma över hela Thailand.

Det brukar även dom ungdomar från landet som studerar på universitet märka av.

Mvh Isan lover

Mvh Isan Lover

Att manga i Bkk med omnejd anser sig battre an folk fran Isaan och att folk med utbildning anser sig battre an de utan utbildning ar nog helt riktigt och liknande kan nog sagas om Sverige en generation tillbaka. Ditt pastaende var dock att Demokraterna vill franta de fattiga rostratten och det anser jag gripet ur luften, darmed inte sagt att det det inte kan finnas de som privat har den uppfattningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 293
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    33

  • Kim

    27

  • svarten

    25

  • Vaxet

    19

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Hej Kim,

Som jag tidigare skrivit sa vet jag inte sa mycket om Isaan, min enda kunskap kommer fran tidningar, TV och detta forum. Det verkar ju anda som om manga i Isaan och manga har pa MPR med Isaan-anknytning tycker, och med ratta far man anta, att Thaksin gjorde en massa bra saker for dem. Nar Thaksin valdes forsta gangen var jag daligt insatt i Thailandsk politik och min thailandska var inget vidare men vad jag forstod var att hela slakten rostade pa Thaksin och hade hoga forvantningar. Vid hans omval var jag lite mer insatt och pratade tillracklig thailandska for att kunna vara med i diskussionerna. Frugan, svarmor och en av giftasfarbroderna var da oppet emot TRT och rostade pa Demokraterna. Svarfar var fortfarande Thaksintrogen medans ovriga slaktingar ocksa rostade pa TRT men inte var sa overtygade langre. Vid nyvalet och senaste valet rostade alla (11 personer) utom svarfar pa Demokraterna.

Chachoengsao ar inte Bangkok och inte Isaan, vi har bade moderna fabriker och risodlingar, personer som tjanar flera hundratusen i manaden och de som hankar sig fram pa 3,000. Vi har dessutom ingen "stark man" som alla rostar pa oavsett vilken farg han for tillfallet anvander. Chachoensao's invanare fick givetvis ocksa tillgang till 30-bahts sjukvard, "en by en miljon", "en by en produkt" och hjalp med laneavbetalningar, darav det stora intresset 2001. Jag antar att skillnaden for Chachoengsao och manga andra provinser utanfor Thaksin's maktbas ar att de flesta av dessa reformer blev valdigt ihaliga och att manga darfor blev besvikna. De var da snabbare att haka upp sig pa Thaksin's negativa sidor; knarkavrattningarna, Shin-satelliterna, AIS mm.

Som ett exempel, eftersom du namnde det, kan jag ta 30-bahtsreformen. Sa lange nagon kan minnas har de riktigt fattiga haft gratis sjukvard for allvarliga problem. For dem var det darfor ingen stor skillnad. De "normalfattiga" hade givetvis hoga forhoppningar men besvikelsen blev stor nar det visade sig att sjukhusen inte fick nagra okade anslag utan skulle klara sig pa samma pengar som innan minus den lilla intakt de innan trots allt hade. Manga som hade nagra tusen baht over kande sig darmed tvingade till att kopa forsakringar de egentligen inte hade rad med for att fa samma sjukvard som det statliga sjukhuset innan gav till valdigt rabatterat pris. I Isaan sa fanns kanske den mojligheten inte alls innan och da kan jag ju forsta att de uppskattade reformen. Det ar ju ocksa rimligt att de storsta insatserna gors for dem som har det samst men det ar svart att behalla stodet fran den stora grupp som kanner att de blev utan. Det ar sjalvklart att statskassan inte kan racka till enorma forbattringar for alla samtidigt och det blir inte battre nar landets ledare anvander statskassan som sin egen planbok.

Garna ett parti som satter de fattiga forst men utan Thaksin och med en landsomfattande agenda istallet for regional.

Tackar för ditt svar, tänker inte säga emot eftersom jag inte vet om det du påstår stämmer eller inte.  Men det låter ju onekligen logiskt att vården blev dyrare för dom med pengar när den blev tillgänglig för fler.

Har själv provat på 30 bahtsvård (eller gratis egentligen) vid flera tillfällen för lindrigare åkommor på mig själv eller son och varit fullt nöjd över både nogrannhet, behandlingsresultat och servicefaktor. Faktiskt mycket mer nöjd än vid motsvarande besök i Sverige. Har även använt mig av privata alternativ vid några tillfällen och tillika varit nöjd men prisskillnaden har varit väldigt stor. T ex ett besök på en privatklinik på Koh Chang för att riva upp ett stort varande sår med pincett, tvätta det med sprit och lägga om + antibiotika + material för egenvård/omläggning för några dgr framåt gick lös på runt 2700 baht för ca 6 år sen.

För samma pengar klarar jag nog i dagsläget runt 20 besök på "vårdcentralen" vid vår Isaanby inklusive medecinkostnader. Måste även tillstå att jag använt mig av privata alternativ ett par ggr vid b la ögoninfektion och då har det för ca 10 år sen bara kostat runt 6-8 hundra baht. Har dessutom följt med diverse svenskar till både privata och allmänna vårdalternativ som tolk och stöd vid diverse lättare åkommor.

Så vad gäller den enkla dagliga vården så kan jag nog påstå att jag med mitt otränade öga inte ser några skillnader i kvalité alls. Men självklart är det väl för kostsam vård skillnaden bör vara som störst och där har jag av naturliga skäl bara erfarenhet av privata alternativ (har opererats och legat en vecka på sjukhus i Thailand, kostnad 80 000 baht för 8 år sen). Har även besökt privat barnsjukhus i stan Surin med sonen en gång och fått ungefär samma vård/service som på 30 bahtsställena fast till en högre kostnad. Kommer dock inte ihåg hur mycket vi betalt där.

Vad gäller skillnaden i övrigt Isaan/Chachoengsao så tror jag du skulle bli förvånad över den egentligen obefintliga skillnaden. Ta en sväng till Korat, Khon kaen eller Udon så får du t o m se större och mer "lyx"utvecklade städer än Chachoengsao. Alla i Isaan tjänar givetvis inte 3000 baht/mån och där finns gott om förmögna människor också. I städerna ser man i princip ingen skillnad alls om man jämför t ex "fattiga" Surin med provinsstaden i landets genomsnittligt rikaste changwat, Phuket.

Phuket town - Surin town, same same, åtminstone om man ser till yta och inte går in och undersöker skillnaderna mer på djupet.

Tycker mer eller mindre alla thailändska provinsstäder är identiska oavsett landsända. Storleken skiljer givetvis och utbudet med den, men i övrigt ser det likadant ut överallt. I alla fall är det min erfarenhet.

Likheterna är nog större för stadsbor i olika provinser över landet än den är med den egna provinsens byabefolkningar. Och en bonde i Surin har nog mycket mer gemensamt med en bonde i Trang än dom båda har med stadsborna inne i sina respektive städer.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad gäller skillnaden i övrigt Isaan/Chachoengsao så tror jag du skulle bli förvånad över den egentligen obefintliga skillnaden. Ta en sväng till Korat, Khon kaen eller Udon så får du t o m se större och mer "lyx"utvecklade städer än Chachoengsao. Alla i Isaan tjänar givetvis inte 3000 baht/mån och där finns gott om förmögna människor också. I städerna ser man i princip ingen skillnad alls om man jämför t ex "fattiga" Surin med provinsstaden i landets genomsnittligt rikaste changwat, Phuket.

Phuket town - Surin town, same same, åtminstone om man ser till yta och inte går in och undersöker skillnaderna mer på djupet.

Tycker mer eller mindre alla thailändska provinsstäder är identiska oavsett landsända. Storleken skiljer givetvis och utbudet med den, men i övrigt ser det likadant ut överallt. I alla fall är det min erfarenhet.

Likheterna är nog större för stadsbor i olika provinser över landet än den är med den egna provinsens byabefolkningar. Och en bonde i Surin har nog mycket mer gemensamt med en bonde i Trang än dom båda har med stadsborna inne i sina respektive städer.

Att de olika provinshuvudstaderna ser ungefar likadana ut fran soder till norr och fran vast till soder redde vi ut for langesedan och att skillnaderna i levnadsvillkoren ar storre inom en provins an mellan provinser likasa. Politiskt ar dock Thailand fortfarande valdigt regionalt indelat, mer an stad kontra landsbyggd.

Aven om jag inte har nagon stor erfarenhet av Isaan sa har jag faktiskt varit i Surin, bade i stan och pa landet. Vi var och delade ut skolmtrl pa den Surinska landsbyggden en gang och vi har ocksa gjort det en gang i din polare ftn's "hemby" Sanaam Chai Ket, i folkmun Sanaam Isaan. Att folk i "var kommun" kallar den Sanaam Isaan ar just darfor att det ar klart fattigare an ovriga provinsen, formodligen lika fattigt som Surin. Andock ar jag ratt saker pa att stodet for Thaksin/TRT ar betydligt mindre i Sanaam Chai Ket an vad det ar i Surin vilket motsager IL's uppfattning att TRT var "de fattigas parti" medans det stoder min uppfattning att de var "Isaans och Norra Thailands parti, fattig som rik".

Nog tjatat om detta for ett tag for min del hoppas jag, om inte IL slanger at mig ett oemotstandligt saftigt kottben igen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att de olika provinshuvudstaderna ser ungefar likadana ut fran soder till norr och fran vast till soder redde vi ut for langesedan och att skillnaderna i levnadsvillkoren ar storre inom en provins an mellan provinser likasa. Politiskt ar dock Thailand fortfarande valdigt regionalt indelat, mer an stad kontra landsbyggd.

Aven om jag inte har nagon stor erfarenhet av Isaan sa har jag faktiskt varit i Surin, bade i stan och pa landet. Vi var och delade ut skolmtrl pa den Surinska landsbyggden en gang och vi har ocksa gjort det en gang i din polare ftn's "hemby" Sanaam Chai Ket, i folkmun Sanaam Isaan. Att folk i "var kommun" kallar den Sanaam Isaan ar just darfor att det ar klart fattigare an ovriga provinsen, formodligen lika fattigt som Surin. Andock ar jag ratt saker pa att stodet for Thaksin/TRT ar betydligt mindre i Sanaam Chai Ket an vad det ar i Surin vilket motsager IL's uppfattning att TRT var "de fattigas parti" medans det stoder min uppfattning att de var "Isaans och Norra Thailands parti, fattig som rik".

Nog tjatat om detta for ett tag for min del hoppas jag, om inte IL slanger at mig ett oemotstandligt saftigt kottben igen :)

Vi har som sagt var en massa släktingar inne i stan Chachoengsao så jag har varit där jag också. Frugans fastrar är som sagt var ingifta med Chachoengsaomilitärer har barn och barnbarn på plats och bor inne på militärförläggningen (som jag också besökt), där dom bedriver business sedan 25 år tillbaks.

Så frugan har flera Chachoengsaostadsbor till kusiner och stor egen erfarenhet av staden.

Tycker för övrigt det är en riktigt fin stad med sin flod som skär igenom och sina många snygga Rajabahtstudentskor överallt.  :yes:  

Efter vägen mellan kusten och staden och upp emot Prachin buri så påminns jag dock om dom många enkla försäljarskyltarna med frukt påmålat där det med thaitext fanns tillagt längst ner "vi har/säljer råttor också". Slog mig hur lika Isaan det trots allt är.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker för övrigt det är en riktigt fin stad med sin flod som skär igenom och sina många snygga Rajabahtstudentskor överallt.  :yes:  

Efter vägen mellan kusten och staden och upp emot Prachin buri så påminns jag dock om dom många enkla försäljarskyltarna med frukt påmålat där det med thaitext fanns tillagt längst ner "vi har/säljer råttor också". Slog mig hur lika Isaan det trots allt är.

Vi bor inte i Muang utan i amphoe Phanom Sarakham, utmed 304 precis innan korsningen Prachinburi/Khabinburi. Jag har ocksa sett skyltarna precis innan Phanom med "kaai kaa noo" men enligt frugan sa ar det mestadels kambodjaner som saljer till alla langtradarchaffisar som trafikerar 304:an, om det ar sant eller ett forsok att forbattra Phanoms image later jag vara osagt :)

Chachoengsao ar val hyfsat fint men Phanom Sarakham ar riktigt sunkigt trots att genomsnittslonen tillhor den oversta 10% i landet tack vare alla narliggande utlandska fabriker. Hela provinsen ar valdigt kines-thai dominerad och da har pengar i madrassen en tendens att varderas hogre an estetik :)  

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tycker för övrigt det är en riktigt fin stad med sin flod som skär igenom

Vattennivån på den där floden kan variera kraftigt. Husen som ligger längs floden är byggda på pålar och har i regel två bostadsplan.

Vid normal (låg) vattennivå är bottenplanet beboeligt, men vid högvatten flyttar man upp till övre planet med alla prylar, då bottenplanet är helt under vatten.

Jag har för mej att 2 m skillnad på vattennivån inte är ovanligt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Forvantad genomsnittlig livslangd i Thailand 1998 var 68.9 ar. 8 ar senare 2006 var siffran 69.6. Detta far sagas var dels en okning i paritet med ovriga varlden och dels en mkt marginell sadan. Dvs. att om enda alternativet var att "do" innan reformen sa har inte sarskillt mkt forandrats till det battre. Iaf inte nar det galler just antal dodsfall pga sjukdom etc. som ligger till grund for berakningen.

Vill du kika mer finns siffrorna i ar 2000 och 2008 HDI-rapporter.

Sen sa undrar jag lite over ditt andra pastaende. Sedan 1962 har Thailand anvant samma princip for universitetstesten. De statliga universiteten har varit dels oppna for alla och dels erbjudit en rad olika varianter pa scholarships. Sedan tidigt 90-tal har de regionala universiteten ocksa haft speciella kvoter for att se till att fattigare omraden med samre secondary eduction kvalitet skall ha samma chanser till universitetsutbildning. 

Jag sager inte att TRT's reformer inte var positiva. Men man skall vara lite mera saklig nar man valjer att tillskriva dem positiva effekter. Att saga att enda alternativet tidigare var att do och att inga smarta Isaanungar kunde komma till universitetet ar kort och gott felaktigt.

Hej Wille!

Vi plockar ut 1000 personer från de 21 % av den thailändska befolkningen som var fattiga enligt Thailands officiella mått och som fick livsavgörande vård för cancer, överkörningsolyckor och hjärtinfarkter från det universala sjukvårdssystemet.

Dessa personer hade i regel 1-2 dollar per dag i inkomst. Hur hade var och enda av dessa överlevt om det inte hade funnits ett universalt sjukvårdssystem?

Republikanerna i USA använder samma jämförelse av den genomsnittliga livslängden som du gör för att motivera att de övriga rika ländernas universala sjukvårdssystem inte ger våldsamt större genomsnittliga livslängd än vad som gäller i USA. Skillnaden är för liten för att USA:s medborgare ska få samma rätt till vård som alla andra i västvärlden.

När det gäller Thailands lilla ökning av medellivslängden 1998 - 2006 är det så att de allra fattigaste är i minoritet. De "extra" år som dessa mycket fattiga får efter livräddande vård syns inte lika tydligt bland livslängden för den väldiga övriga majoriteten av befolkningen. Vidare finns det ett tydligt samband mellan inkomst och livslängden (även i Sverige). De ”extra” år som en mycket fattig patient får till följd av t.ex. en hjärtoperation tenderar att vara färre i antal än de ”extra” år som en medelklass patient får.

Under TRT styre tillkom "Student Loan Fund (SLF) and Income Contingency Loan (ICL) programs" för att de med lägst inkomst och högre skulle kunna betala för de levnadskostnaderna och utgifterna som universitetsstudierna kostar. Hur hade ungdomar från den fattiga 21%:en gjort om de inte kunde låna dessa pengar? I hushåll med 1-2 dollar om dagen per person brukar man förväntas att börja bidra med inkomst när man är 17 år i stället för att kosta ännu mer.

Hej IsanLover!

Det var inte jag som skrev det citat som du trodde att jag skrev även om jag håller med delvis (TRT/PPP har sina aristokrater också!)! Det var Atoms citat!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi bor inte i Muang utan i amphoe Phanom Sarakham, utmed 304 precis innan korsningen Prachinburi/Khabinburi. Jag har ocksa sett skyltarna precis innan Phanom med "kaai kaa noo" men enligt frugan sa ar det mestadels kambodjaner som saljer till alla langtradarchaffisar som trafikerar 304:an, om det ar sant eller ett forsok att forbattra Phanoms image later jag vara osagt :)

Chachoengsao ar val hyfsat fint men Phanom Sarakham ar riktigt sunkigt trots att genomsnittslonen tillhor den oversta 10% i landet tack vare alla narliggande utlandska fabriker. Hela provinsen ar valdigt kines-thai dominerad och da har pengar i madrassen en tendens att varderas hogre an estetik :)

Äsch, råtta är ju varken sämre eller bättre än kyckling, har glufsat i mig ett ansenligt antal genom åren. Däremot är det dyr mat om man inte fångar själv. Säkert minst dubbelt så dyrt som kyckling.

Phanom Sarakham åt vi faktiskt i någon gång i början av december och jag slogs av att det kanske var där du bodde. Var inte säker men du har ju nämt orten tidigare vid något tillfälle och jag fick väl en flashback av något slag.

Var till råga på allt en Isaan/lao restaurang intill vägen i norra ändan av samhället och vi var väl inte helt nöjda med menyurvalet. Hemma hos frugans familj är det inte så mycket laomat som gäller utan mer thai- och khmerstyle. som tur är. Visst kan det väl vara gott med råa inälvor lite då och då men inte varje dag. ;) Jag föredrar helt klart thaimat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom, Jive och Kim, ni tog den här tråden i en helt ny riktning må jag säga, underbart. :mdr:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej Wille!

Vi plockar ut 1000 personer från de 21 % av den thailändska befolkningen som var fattiga enligt Thailands officiella mått och som fick livsavgörande vård för cancer, överkörningsolyckor och hjärtinfarkter från det universala sjukvårdssystemet.

Dessa personer hade i regel 1-2 dollar per dag i inkomst. Hur hade var och enda av dessa överlevt om det inte hade funnits ett universalt sjukvårdssystem?

Republikanerna i USA använder samma jämförelse av den genomsnittliga livslängden som du gör för att motivera att de övriga rika ländernas universala sjukvårdssystem inte ger våldsamt större genomsnittliga livslängd än vad som gäller i USA. Skillnaden är för liten för att USA:s medborgare ska få samma rätt till vård som alla andra i västvärlden.

När det gäller Thailands lilla ökning av medellivslängden 1998 - 2006 är det så att de allra fattigaste är i minoritet. De "extra" år som dessa mycket fattiga får efter livräddande vård syns inte lika tydligt bland livslängden för den väldiga övriga majoriteten av befolkningen. Vidare finns det ett tydligt samband mellan inkomst och livslängden (även i Sverige). De ”extra” år som en mycket fattig patient får till följd av t.ex. en hjärtoperation tenderar att vara färre i antal än de ”extra” år som en medelklass patient får.

Detta bygger enbart pa antaganden samt att du fortfarande inte belagt att varden var dalig innan reformen. Titta pa barnadodlighetssiffror, modradodlighet osv. och belagg garna dina pastaenden eller har du blivit inspirerad av IL och sysslar numera med anekdoter som bevis?

Quote

Under TRT styre tillkom "Student Loan Fund (SLF) and Income Contingency Loan (ICL) programs" för att de med lägst inkomst och högre skulle kunna betala för de levnadskostnaderna och utgifterna som universitetsstudierna kostar. Hur hade ungdomar från den fattiga 21%:en gjort om de inte kunde låna dessa pengar? I hushåll med 1-2 dollar om dagen per person brukar man förväntas att börja bidra med inkomst när man är 17 år i stället för att kosta ännu mer.

Hälsning

Svarten

Student Loan Fund infordes redan 1996 och inte av TRT och tillkom dessutom baserat pa ett forslag som Demokraterna lade fram 1995. Tillraknar du denna att vara TRT implementerade reformer? I sa fall forstar jag inte hur du tanker. TRT bytte 2006 namn pa SLF till Income Contingent and Allowance Loan men Andrade inte principen. Juntan bytte 2007 tillbaka till namnet SLF.

De oppna universiteten startades redan pa 70-talet och den stora hogre utbildning reformen genomfordes i samband med den nya konstitutionen och 1999 dvs innan TRT och Thaksin. Den reform som genomfordes 2003 var mestadels adminstrativ och hade ett mkt stor inriktning pa kvalitetssakring av forskning (knappast en tillganglighetsfraga).

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Atom, Jive och Kim, ni tog den här tråden i en helt ny riktning må jag säga, underbart. :mdr:

enough is enough

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart eller ej? Är det Thailand vi, (förlåt Ni) diskuterar? Kanske det vore på tiden att någon beaktar det faktum att det är inte vårt land, utan deras. Vad är det som gör en svensk medborgare till politiskt " specialist" på Thailändsk inrikespolitik, vad vi tycker (vi 2500 MPR:are) är väl ganska irrelevant.

Vad jag kan läsa ut av detta är bara en jä-la massa "jag vet minsan hur det ärf eller skulle vara". Alla andra förstår inte ett skit!!!!!

Hoppas det går bra för våra sambo/fruars hemland som många av oss bor eller kommer att bo i.

Själv trivs jag förträffligt, man får ta det onda med det goda, annars finns ju alternativet att stanna i präktiga Sverige.

'Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Detta bygger enbart pa antaganden samt att du fortfarande inte belagt att varden var dalig innan reformen. Titta pa barnadodlighetssiffror, modradodlighet osv. och belagg garna dina pastaenden eller har du blivit inspirerad av IL och sysslar numera med anekdoter som bevis?Student Loan Fund infordes redan 1996 och inte av TRT och tillkom dessutom baserat pa ett forslag som Demokraterna lade fram 1995. Tillraknar du denna att vara TRT implementerade reformer? I sa fall forstar jag inte hur du tanker. TRT bytte 2006 namn pa SLF till Income Contingent and Allowance Loan men Andrade inte principen. Juntan bytte 2007 tillbaka till namnet SLF.

De oppna universiteten startades redan pa 70-talet och den stora hogre utbildning reformen genomfordes i samband med den nya konstitutionen och 1999 dvs innan TRT och Thaksin. Den reform som genomfordes 2003 var mestadels adminstrativ och hade ett mkt stor inriktning pa kvalitetssakring av forskning (knappast en tillganglighetsfraga).

Hej Wille!

Intressant svar! Det är intressant att du numera knappt skriver om annat än IsanLover och hur dåligt allt under TRT/PPP/PA:s styre var! Du verkar ganska besatt! :mdr::mdr:

Så du tycker att tanken att de fattiga människor med 1-2 dollar om dagen i inkomst som saknar tillgång till sjukvård skulle överleva traffikolyckor, cancer, diabetes, osv. i samma utsträckning som fattiga med tillgång till universal sjukvård är löjeväckande?

Om det verkligen är så löjeväckande varför kan du inte bara tala om vilken typ av likvärdig vård de allra fattigaste i Thailand fick innan år 2001? Varför försöker du inte lära ut dina kunskaper i dina inlägg i stället för att skriva mystiska inlägg? Hur belägger du dina slutsatser? Hur skulle man anta att dessa människor överlevde diabetes, asthma, cancer, osv. utan att få sjukvård i samma utsträckning som de som fick sjukvård? Vart vände de sig för att få livsavgörande vård? Vem har i så fall betalat för vården som kostar allt som de fattiga patienterna tjänar under åratal?

Jag har skrivit tidigare att det är svårt att visa hur det går för en minoritet i statistik som avser hela landet. Men nu jag har sammanställt några uppgifter från http://www.census.go...db/idbsprd.html som ger åtminstone ett lilla antydan att åtminstone en fattig människa borde ha fått sitt liv förlängt tack vore universal sjukvård i Thailand:

Medellivslängden i år i Thailand och den övriga världen 1994, 2001 och 2008

……………..Thailand  Övriga världen

1994                69,7            65,5

2001                70,8            67,3

2008                72,8            69,4

Förändring av medellivslängden i procent i Thailand och den övriga världen 1994-2001 och 2001-2008

….……………..Thailand  Övriga världen

1994-2001            1,5              2,8

2001-2008            2,9              3,1

Under de 7 år innan år 2001 då TRT vann valet ökade den förväntade medellivslängden med 1,5 % i Thailand. Detta var cirka hälften så mycket som i den övriga världen. Under de kommande 7 år efter valet har den förväntade livslängden ökat med ca. 3 % vilket är dubbelt så mycket som under den tidigare 7 års-perioden.

Barnadödlighet (antal per 100 000) i Thailand och den övriga världen 1994, 2001 och 2008

………...……..Thailand  Övriga världen

1994                30,3          48,9

2001                23,0          39,5

2008                18,2          31,9

Förändring av barnadödlighet i procent i Thailand och den övriga världen 1994-2001 och 2001-2008

….……….……..Thailand  Övriga världen

1994-2001        -24,3      -19,3

2001-2008        -20,7      -19,2

År 1994 hade Thailand ganska stor barnadödlighet. Den lyckades man minska reelt under de 7 år innan valet år 2001. Därefter sjönk barnadödligheten ytterligare reellt fram till år 2008 då den började närma sig västerländska nivåer. Jämfört med resten av världen var förbättringen mycket större i Thailand. Minskningen under TRT/PPP-styret var visserligen inte lika stor som den under tidigare styrena men det krävs mycket större insatser som riktas mot en större andel av befolkningen för att sänka dödlighetstal som ligger på 24 per 100 000 invånare jämfört att sänka ett dödlighetstal på 30 per 100 000.

Vad gäller utbildningsreformerna står det faktiskt så i wikipedia (English). Du har säkerligen rätt. Men det är inte konstigt att jag vänder mig hellre till wikipedia för att läsa om TRT/PPP än detta forum som kryllar av subjektiva rabiata thaksinhatare och –älskare. Jag skulle tipsa att wikipedias artikel om Thaksin är planetens mest läste. Om du skulle vilja verkligen göra något för att upplysa världen om Thaksins rätta ansikte vore det i sin plats att du rättar de otaliga ”anektdokter som bevis” som finns i artikeln.

Jag glömde skriva om TRT:s lotteriprogram som gav ett antal av Thailands allra fattigaste möjlighet att studera i utlandet. Min fru (och även jag) har haft en hel del kontakt med ett gäng sådana från Isaan som pluggade i Sverige. Men det är förmodligen inte något att skriva om. Du kommer att förkasta detta program som ett av IL och Lucifer arrangerat skådespeleri för att lura världen till att rösta på Thaksin som FN:s ordförande.  :mdr::mdr:  

Hälsning

Svarten[/]

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej medskribenter!

Många här tycks tro att jag är någon sorts thaksin freak. Men jag försöker inte på något vis påvisa att TRT och PPP har styrt Thailand på bästa tänkbara sätt. Jag har själv inte tagit ställning till vilket parti som jag tycker betjänar sina medborgare bäst. Det enda som jag har försökt att göra här är att visa att allt inte var dåligt som ett gäng (här icke-namngivna) skribenter gör.

Det krävs hela tiden exempel på någonting överhuvudettaget som har varit positivt för någon i Thailand under TRT/PPP-styre. Varje exempel som presenteras slaktas totalt och stämplas som lögn och propaganda.

Jag har diskuterat politik med en hel del moderathatande sossar och sossehatande moderater. Det är exakt samma visa. Krav på något exempel på någonting bra överhuvudtaget som motståndarpartiet har gjort ställs på ett aggressivt sätt. Alla exempel slaktas totalt med miljoner ord och tonvis med rapporter. Deras långa tal säger tillsammans att alla partier med flit sänker landet tillbaka till vikingatiden. Men är det så i Sverige? Vem som helst kan komma på argument och rapporter för att försöka krossa sina meningsfränder. Alla som är duktigt på debatteknik bör kunna bråka med sig själv om vad som helst. Har man verkligen rätt bara för att man argumenterar?

Jag skriver på MPR på min fritid. Här vill jag läsa till mig information och delta i sakliga diskussioner. Här vill jag också umgås med trevliga skribenter. Jag och Magrood har många goda vänner tack vore vår vistelse på forumet. Många av de övriga är blivande vänner.

Jag vistas inte här för att läsa hur individer attackeras och förklaras som historiens största idi*ter. Jag vistas inte heller här för att någon grupp av människor ska totalt förkastas med enbart negativa kommentar. Jag vistas inte heller här för att någon ska föra hårdföra diskussioner enbart för att vinna. Jag vet att många säger att man måste ha skinn på näsan för att vistas på MPR men jag tycker ända att alla agressiva hånfulla kommentarer är onödiga. Även om man får vara otrevligt på internet betyder inte att man måste. Vad jag önskar mig är ett forum där alla visar respekt för andras åsikter. Ett forum där skribenterna för en saklig diskussion om allt är bra och dålig och möter de andras inlägg om för- och delarna på ett vänligt och kontruktivt vis!

You may say I’m a dreamer; but I’m not the only one!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

"You may say I’m a dreamer; but I’m not the only one!

Svarten"

Nej vi har ju IL och Baa också!

Jag vet rätt lite om Thailändsk politik, och vet inte om det intresserar mej så mycket, jag får ju inte rösta, och chansen att bli medborgare är obefintlig...

Jag vet däremot att om det blir värre  oroligheter, så tar vi vår familj och flyttar till Sverige, trots att vi trivs rätt bra i Thailand.

Att Svenska män är så korkade att de stöder ett ultranationalistiskt parti som TRT förbryllar mig???

Skulle vi vilja så kan min kära hustru få Svenskt medborgarskap, tror det skulle ta oss 3år från det att vi flyttar till Sverige (PUT får hon så snart vi ansöker om det när vi flyttar).

Själv kan jag eventuellt med tur (och antagligen lite mutor) kunna få ett "uppehållstillstånd", efter så där 3 år med upprepade förlängningar av mitt visa, men det är knappt värt att göra sig besväret.

I svaga stunder hoppas jag att de ställer till det så illa i LOS, att vi bestämmer oss för att flytta, men det är bara ibland...

Finns det någon här på forumet som har UT (Residency) i Thailand, och i så fall VARFÖR???

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

[/]

Hej Wille!

Intressant svar! Det är intressant att du numera knappt skriver om annat än IsanLover och hur dåligt allt under TRT/PPP/PA:s styre var! Du verkar ganska besatt! :mdr::mdr:

Jag far val citera mitt eget inlagg igen da du laser valdigt selektivt.

”Jag sager inte att TRT's reformer inte var positiva. Men man skall vara lite mera saklig nar man valjer att tillskriva dem positiva effekter. Att saga att enda alternativet tidigare var att do och att inga smarta Isaanungar kunde komma till universitetet ar kort och gott felaktigt.”

Ar det sa svartytt eller famlar du efter billiga poang?

Quote

Så du tycker att tanken att de fattiga människor med 1-2 dollar om dagen i inkomst som saknar tillgång till sjukvård skulle överleva traffikolyckor, cancer, diabetes, osv. i samma utsträckning som fattiga med tillgång till universal sjukvård är löjeväckande?

Om det verkligen är så löjeväckande varför kan du inte bara tala om vilken typ av likvärdig vård de allra fattigaste i Thailand fick innan år 2001? Varför försöker du inte lära ut dina kunskaper i dina inlägg i stället för att skriva mystiska inlägg? Hur belägger du dina slutsatser? Hur skulle man anta att dessa människor överlevde diabetes, asthma, cancer, osv. utan att få sjukvård i samma utsträckning som de som fick sjukvård? Vart vände de sig för att få livsavgörande vård? Vem har i så fall betalat för vården som kostar allt som de fattiga patienterna tjänar under åratal?

Hur laser du egentligen? Var och nar har jag sagt att det ar lojevackande. Jag betackar mig for att du insuinerar massa saker du verkar plocka fritt ur din fantasi.

Det enda jag gjorde var att fraga dig hur du belade ditt pastaende om att ”enda alternativet innan var att do”. Det fragade jag ocksa upprepade ganger. Det lag ingen vardering bakom utan snarare nyfikenhet.

Quote

Jag har skrivit tidigare att det är svårt att visa hur det går för en minoritet i statistik som avser hela landet. Men nu jag har sammanställt några uppgifter från http://www.census.go...db/idbsprd.html som ger åtminstone ett lilla antydan att åtminstone en fattig människa borde ha fått sitt liv förlängt tack vore universal sjukvård i Thailand

Se dar det gick ju alldeles utmarkt. Tack!

Quote

Vad gäller utbildningsreformerna står det faktiskt så i wikipedia (English). Du har säkerligen rätt. Men det är inte konstigt att jag vänder mig hellre till wikipedia för att läsa om TRT/PPP än detta forum som kryllar av subjektiva rabiata thaksinhatare och –älskare. Jag skulle tipsa att wikipedias artikel om Thaksin är planetens mest läste. Om du skulle vilja verkligen göra något för att upplysa världen om Thaksins rätta ansikte vore det i sin plats att du rättar de otaliga ”anektdokter som bevis” som finns i artikeln

Det finns ju andra alternativ an MPR och Wikipedia. Om man tar sig tid att skriva en artikel pa Wikipedia ar det kanske inte otroligt att man aven har en agenda eller?

Quote

Jag glömde skriva om TRT:s lotteriprogram som gav ett antal av Thailands allra fattigaste möjlighet att studera i utlandet. Min fru (och även jag) har haft en hel del kontakt med ett gäng sådana från Isaan som pluggade i Sverige.

Later intressant och beratta garna mer. Jag har hort lite blandade omdommen men vet for lite for att tycka varken bu eller ba.

Quote

Men det är förmodligen inte något att skriva om. Du kommer att förkasta detta program som ett av IL och Lucifer arrangerat skådespeleri för att lura världen till att rösta på Thaksin som FN:s ordförande.  :mdr::mdr:  

Vilken osedvanligt barnslig kommentar och tillsammans med din andra konstiga pastaenden om vad jag tycker och tanker i din lilla varld sa undrar jag om du alltid reagerar pa detta satt nar nagon ifragasatter nagot du pastar. Trist att du kanner dig tvungen att syssla med rannstensargumentation istallet for att sakligt svara pa en artig och inte namnvart vardeladdad fraga.

Quote

Det krävs hela tiden exempel på någonting överhuvudettaget som har varit positivt för någon i Thailand under TRT/PPP-styre. Varje exempel som presenteras slaktas totalt och stämplas som lögn och propaganda.

Ar det helt orimligt att folk forvantar sig att man skall belagga pastaenden man gor om sakers tillstand?

Quote

Jag vet att många säger att man måste ha skinn på näsan för att vistas på MPR men jag tycker ända att alla agressiva hånfulla kommentarer är onödiga. Även om man får vara otrevligt på internet betyder inte att man måste. Vad jag önskar mig är ett forum där alla visar respekt för andras åsikter. Ett forum där skribenterna för en saklig diskussion om allt är bra och dålig och möter de andras inlägg om för- och delarna på ett vänligt och kontruktivt vis!

[/]

[][/]

Om du skall ha nagon som helst trovardighet kan du val borja leva som du lar. Ditt senaste svar till mig pa en rak, enkel och hovlig fraga drop av hanfullhet.

Eller galler silkevantarna bara dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Medellivslängden i år i Thailand och den övriga världen 1994, 2001 och 2008

……………..Thailand  Övriga världen

1994                69,7            65,5

2001                70,8            67,3

2008                72,8            69,4

Intressant att Thailand har sån exakt statestik över medellivslängden, när dom inte ens har reda på när dom är födda.

Exet var född på en måndag, väldigt viktigt för "Buddha" att veta vilken veckodag man är född.

Född 11:e september 1976. det var en lördag när jag kollade upp...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Intressant att Thailand har sån exakt statestik över medellivslängden, när dom inte ens har reda på när dom är födda.

Exet var född på en måndag, väldigt viktigt för "Buddha" att veta vilken veckodag man är född.

Född 11:e september 1976. det var en lördag när jag kollade upp...

Åhå, inte visste jag att ditt ex var statistiker. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Åhå, inte visste jag att ditt ex var statistiker. :)

Hur fick du ihop det där nu då?  :D

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Underbart eller ej? Är det Thailand vi, (förlåt Ni) diskuterar? Kanske det vore på tiden att någon beaktar det faktum att det är inte vårt land, utan deras. Vad är det som gör en svensk medborgare till politiskt " specialist" på Thailändsk inrikespolitik, vad vi tycker (vi 2500 MPR:are) är väl ganska irrelevant.

Vad jag kan läsa ut av detta är bara en jä-la massa "jag vet minsan hur det ärf eller skulle vara". Alla andra förstår inte ett skit!!!!!

Hoppas det går bra för våra sambo/fruars hemland som många av oss bor eller kommer att bo i.

Själv trivs jag förträffligt, man får ta det onda med det goda, annars finns ju alternativet att stanna i präktiga Sverige.

'Baa

Hej Baa,

Varfor stor det dig sa att vi diskuterar thailandsk politik? Jag tror nog att vi alla ar medvetna om att vi inte kan paverka politiken sarskilt mycket men ointresse for thailandsk politik, framforallt om man bor en stor del av sin tid har och ar tillsammans med en thailandska, gransar till bade arrogans och ignorans. Vart intresse for Thailand inskranker val inte thailandarnas intresse?

Jag tror att de flesta av oss vill ungefar samma sak for Thailand; battre utbildning, mindre korruption, ekonomisk utveckling, battre sjukvard mm mm. Skillnaden ar, harddraget, mellan de som tror/tycker att Thaksin och/eller hans efterfoljare kan leverera detta och de som tror att Demokraterna eller nagot annat parti har storre chans att lyckas. Man behover inte vara "politisk specialist" eller ens thailandare for att diskutera det. Politik ar ganska lite fakta och siffror och valdigt mycket varderingar och forhoppningar.

Jag tycker snarare att det ar du Baa, som inte tycker att thailandsk politik ar intressant nog att diskuteras, som borde overvaga alternativet att stanna i praktiga Sverige da det dar finns betydligt mindre att diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vistas inte här för att läsa hur individer attackeras och förklaras som historiens största idi*ter. Jag vistas inte heller här för att någon grupp av människor ska totalt förkastas med enbart negativa kommentar. Jag vistas inte heller här för att någon ska föra hårdföra diskussioner enbart för att vinna. Jag vet att många säger att man måste ha skinn på näsan för att vistas på MPR men jag tycker ända att alla agressiva hånfulla kommentarer är onödiga. Även om man får vara otrevligt på internet betyder inte att man måste. Vad jag önskar mig är ett forum där alla visar respekt för andras åsikter. Ett forum där skribenterna för en saklig diskussion om allt är bra och dålig och möter de andras inlägg om för- och delarna på ett vänligt och kontruktivt vis!

Hej Svarten,

Jag haller med dig men forstar inte vem/vilka du syftar pa. Visst finns det manga, daribland jag, som ibland ar overdrivet sarkastiska men sa otrevlig har val ingen varit? I en diskussion, precis som pa en fotbollsmatch, ar det latt att blunda for det egna lagets overtramp medans man latt skriker i hogan sky nar motstandarlaget ger en tackling. Jag finner till exempel ofta IL's "alla vet att bara aristokrater, militaren och kungahuset stoder Demokraterna" eller "alla som inte stoder Thaksin/TRT/PPP/PT ar emot demokrati och de fattigas ratt" som provocerande och ganska otrevligt da det gar sa tvartemot mina varderingar. Jag tycker ocksa ditt svar till wille igar hade en betydligt mindre trevlig ton an wille's inlagg. Formodligen tycker du och IL precis tvartom.

Att diskutera politik utan att det ibland blir lite infekterat ar nog svart men sa lange man undviker direkta personangrepp sa tycker inte jag det ar sa farligt. Ett thailandsforum dar man inte diskuterar thailandsk politik vore for mig, och formodligen for manga fler, totalt ointressant. Jag tror ocksa det vore battre om man sager rakt ut nar man tycker nagon gatt over gransen istallet for svepande anklagelser som oftast fel personer tar at sig av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sakeo, du skrev: "Tack Möljis det värmde hoppas att du har det bra och vi kan ses nån gång i framtiden, hälsa familjen så mycket från mig. En bira skulle vara kul att skåla med dig om vi sågs vore inte fel fast ni går på gymet varje dag".

Jag kommer till Sverige den 11 maj, men stannar bara nån vecka. Är dock i Stockholm 13 maj, och en soda kan vi väl hinna med? öl, nej fy...

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg ett en timmes TV program i Kina om Thailands politiska situation och historia från att Mr Thaksin kom till makten till idag (som tur var det mesta på Engelska/Thai). 

Jag hade min min personliga inställning helt klar innan programmet, men nu vet jag inte mer..

PAD ledaren Sondhi Limthongkul fick en fråga om vad han ansåg om demokrati och allmänna val i Thailand, och svarade något i stil med:

"Thailand förlorar på att ha allmänna val, det är bättre att eliten bestämmer för Thailand och Thailändarna"

:kort:

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Såg ett en timmes TV program i Kina om Thailands politiska situation och historia från att Mr Thaksin kom till makten till idag (som tur var det mesta på Engelska/Thai). 

Jag hade min min personliga inställning helt klar innan programmet, men nu vet jag inte mer..

PAD ledaren Sondhi Limthongkul fick en fråga om vad han ansåg om demokrati och allmänna val i Thailand, och svarade något i stil med:

"Thailand förlorar på att ha allmänna val, det är bättre att eliten bestämmer för Thailand och Thailändarna"

:kort:

Ha en bra dag!

:wai:

Jag tror de allra flesta ar eniga om att PAD och Sondhi generellt endast ar en intressant i malet och det star klart att deras politiska agenda knappast gynnar de med lagt eller inget politiskt eller ekonomiskt inflytande.

Det ar lite olyckligt att de gula far kannetecknas av dessa darar och de som i hostas endast vande sig mot TRT/PPP blandades ihop med dessa. Pa samma satt ar det trist att de roda blivit synonymt med Thaksin da jag tror det fanns manga som bara vande sig mot hur Demokraterna kommit till makten etc.

Att krosusrika personer som Sondhi och Thaksin satter agenda for den politiska diskussioen i landet gynnar knappast gemene man och okar sakert polariseringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...