Jump to content
IGNORERAD

Krisen i Thaland. Detta händer just nu


Joints

Recommended Posts

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    69

  • Joints

    46

  • Tallviking

    33

  • MaiChai

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Quote

Däremot så tycker jag att en lynchmobb är en lynchmobb oavsett om den är gul eller röd.

BanArne

Isan Lover, kan du läsa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om Svenska Dagbladet räknas till världspressen men deras korrespondent, boende i Chiang Mai, är inte helt enig med vissa här som vill göra det hela svart eller vitt, fattig mot rik, militär mot bönder.

Men Bertil är väl köpt av makteliten?

http://www.svd.se/ny...kel_2728877.svd

Jag ber IL, Bananen, Phodee samt alla andra att läsa vad en man som bott i Thailand sedan 1970 talet och jobbat som korrespondent där har att säga. Kan det ligga någon sanning i det?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Banarne: Håller helt med om att det är en liten minoritet som bråkar och att den absolut största majoriteten av Thailands befolkning hatar både gula och röda tröjor just nu

Men så som de röda beter sig nu så vet man inte var det här kan sluta

De gula var åtminstonde lite mer civiliserad "pöbel" om man skall snacka olika grader i helvetet

Förstår att militären ökar i populäritet för de är snart det enda som kan bringa någon form av ordning på det som håller på att spåra ur totalt och riskerar att drabba Thailand negativt för många år framåt

Synd bara att det skall behöva gå så här långt innan folk i allmänhet börjar fatta att våld löser inga problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon som vet vad som händer? Verkar som om det är ganska lugnt för tillfället. Lugn före stormen, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Senaste nyheterna gjorde gallande att manga platser har sakrats av militaren och demonstraterna har blivit avskarmade till vissa platser. Det ar val bra pa sa sett att "vanligt" folk inte blir drabbade i samma utstrackning. A andra sidan sa ar det sakert latt att kanslorna kokar over pa dessa samlingsplatser. Antalet roda verkar ha minskat dramatiskt under dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej MaiChai

Läste artikeln och blev inte speciellt imponerad, ganska personligt färgad och han döljer ju inte precis var han har sina sympatier.

Så jag förstår att han är en populär person hos en del svenskar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Senaste nyheterna gjorde gallande att manga platser har sakrats av militaren och demonstraterna har blivit avskarmade till vissa platser. Det ar val bra pa sa sett att "vanligt" folk inte blir drabbade i samma utstrackning. A andra sidan sa ar det sakert latt att kanslorna kokar over pa dessa samlingsplatser. Antalet roda verkar ha minskat dramatiskt under dagen.

Kanske för tidigt att säga men intrycket jag får är att militären har gjort ganska bra ifrån sig. Kunde liksom blivit mycket värre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla ni allihopa, det som händer nu är för jävla tragiskt och jag vet att ni alla tycker samma sak.

Låt oss därför helt avstå att kommentera och inte bry oss om IL:s oförmåga att förstå vad han hör och läser. Bara tragiskt att argumentera med någon som honom i detta läge.

Ni som är på plats, fortsätt berätta vad ni ser och hör och vi andra får väl sitta och hoppas på att detta inte tar en ändå med förskräckelse även om jag tyvärr tror att det blir just så.

Gul eller röd skitsamma i detta läge, detta är inte en klasskamp eller någon slags revolution. Nä detta är olika maktsugna redan välbärgade grupper som strider emot varandra. Och på gatorna just idag står de röda som Thaksin kan offra som kanonmat, imorgon kan dock samma kanonmat ha en annan färg på tröjan.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr MaiChai, din profet skriver inget om att de röda demonstranterna är köpta och skulle gå hem om de inte fick betalt.

Han skriver ej heller något om var militärens lojalitet ligger.

Varför man agerar nu men inte under de gulas "fredliga" ockupation skulle enligt honom bara bero på att mobben nu är mer vildsint.

Han tar inte upp det faktum att Thaksin faktiskt blev avsatt av en militärjunta.

MVH/BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Finns det någon som vet vad som händer? Verkar som om det är ganska lugnt för tillfället. Lugn före stormen, eller?

http://www.sr.se/cgi...Artikel=2763744

Nu förbereder sig de ”rödskjortade aktivisterna” för att militären ska försöka återta området, säger SR:s korrespondent Nils Horner på plats utanför regeringsbyggnaden.

– Många av de aktivisterna, unga män, har beväpnat sig med påkar, käppar. En del har bensinbomber redo att kasta när militären kommer.

– Det ryker svart rök några hundra meter bort. De bränner bildäck och man har kört upp bussar för att blockera vägar.  Så det kommer att bli någon form av batalj här vid regeringsbyggnaden. Tidigare idag har armén rensat bort ”rödskjortor” från flera ställen. Så nu är det förmodligen här som nästa slag kommer att stå i den här konflikten som har trappats upp på ett dramatiskt sätt under det senaste dygnet.

Vad är det de regeringsfientliga ”rödskjortorna” vill uppnå?

– Många kommer fram till mig och vill berätta. De säger att thailändska medier ger en nidbild av dem som betalda huliganer, som den störtade premiärministern Thaksin skulle ha betalt för att ställa till problem för regeringen. Men de säger till mig att de bara är här för att slåss för demokrati för Thailands fattiga människor. Det finns också ett växande inslag av människor från Bangkok, så det är inte bara landsbygdsbor, utan också utbildade människor som anslutit sig ”rödskjortorna”. De säger att de är här för att slåss för ett bättre slags demokrati i Thailand.

– Det är en helt annan version, förstås, från thailändskt regeringshåll, som säger att det här är huliganer som på ett allvarligt sätt har skadat Thailands internationella anseende genom sina aktioner.

Vad innebär oroligheterna för Thailand som land?

– Det är ett stort avbräck på flera fronter: Ekonomiskt, utländska investeringar, turism. På flera sätt drabbar drabbar det en redan ansträngd ekonomi hårt. Det talas redan om stora avbokningar, många länder avråder sina medborgare från att åka till Thailand och det råder undantagstillstånd här i Bangkok.

– Det finns en allmän känsla här ute på gatan att det här våldet kan bli ännu värre, att fler delar av landet kan dras in i oroligheter. Så just nu är det en ganska spänd atmosfär här på gatan i Bangkok, säger Nils Horner i samtal med studioreporter Marianne Hasslow.           

Link to comment
Dela på andra sajter

Den artikeln visar just hur fint pressen presenterar "fakta"

Finns ett antal rena faktafel i den

Bl.a Att Thaksin ersattes av Abhisit. Det var ju 2 regeringar och två år emellan dom två, vilket han verkar ha missat

Jag har en yrkesbakgrund inom försvaret och har även jobbat inom NATO och snacka om att internationell press kan ha otroligt fel i sina "scoop" och "ögonvittnes-reportage"

Speciellt dom stora som CNN, BBC och Reuters

Den bästa källan till information man kan få är om man får samma information från flera oberoende icke-journalistiska ögonvittnen på plats

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet,

Jag håller med men det är svårt att låta bli, det vet du själv.

Quote

Och på gatorna just idag står de röda som Thaksin kan offra som kanonmat, imorgon kan dock samma kanonmat ha en annan färg på tröjan.

Ja, det är höjden av cynism att uppmana fler att ge sig in i kaoset när han själv beordrade sin familj att fly fältet. Han har mycket på sitt samvete.

Eller rättare sagt, han borde ha mycket på sitt samvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska snart ge mig av till flygplatsen för att flyga till en annan blomstrande demokrati-Kina!

Nej, det är inte för att träffa Dr T som finns i Dubai.

Men ska meddela längs med vägen om hur det ser ut på vägen ut till flygplatsen. Sen har jag mina två thailändska journalistvänner, den ena från Kohn Kaen och den andra från Nong Khai som håller mig uppdaterad.

Synd att du avfärdar Bertil Lintner så enkelt IL, men det in går väl i din policy om att ingen ny eller annorlunda info ska tillåtas rucka på din världsbild.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej RedDragon

 

Bra artikel i Aftonbladet, tack för den.

 

Mvh Isan Lover

Hej Isan Lover 

Alltid kul att glädja nån annan :whistle:

RedDragon

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vaxet,

Jag håller med men det är svårt att låta bli, det vet du själv.

 

Ja, det är höjden av cynism att uppmana fler att ge sig in i kaoset när han själv beordrade sin familj att fly fältet. Han har mycket på sitt samvete.

Eller rättare sagt, han borde ha mycket på sitt samvete.

Ja det har han!

Han ger smulor till fatiga och stoppar resten i egen fika!!

Denna mästare på sol och vår!

Stackas Thailändare!! 

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Ni som är på plats, fortsätt berätta vad ni ser och hör och vi andra får väl sitta och hoppas på att detta inte tar en ändå med förskräckelse även om jag tyvärr tror att det blir just så.

Gul eller röd skitsamma i detta läge, detta är inte en klasskamp eller någon slags revolution. Nä detta är olika maktsugna redan välbärgade grupper som strider emot varandra. Och på gatorna just idag står de röda som Thaksin kan offra som kanonmat, imorgon kan dock samma kanonmat ha en annan färg på tröjan.

Jag tror dock att situationen langsamt har forandrats lite och bilden ar numera lite mer heterogen. Det finns tydliga inslag av unga idealister som anslutit sig till de roda. Pratade kort med min frus systers pojkvan som demonstrerar med dem sedan ett par dagar. Han och ca 250 av hans studentpolare sag en oppning for forandring. Han skiter relativt blankt i Thaksin och TRT/PPP etc utan ser en chans till forandring. Han tror att det finns en mojlighet att "fa folk att inse att lag och ratt skall galla alla" som han uttryckte det. Sjalv kan jag ifragasatta hans uttalande med beslutet att stodja upp bakom Thaksin-trogna men samtidigt sa kanns det som de senaste dagarna har lockat fram en ny grupp av frustrerade manniskor. Manniskor som tycker lika illa om Prem som Thaksin egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som Wolfgang Hansson på AB sitta i Stockholm och få i uppdrag att kontinuerligt skriva kommentarer om allt från Mona/Wanja affären via politiken i Zimbabwe och händelserna i Thailand innebär ju inte att han är expert.

SVD:s journalist som bott i Thailand i många år och har som huvuduppgift att följa händelser i Asien samt befinner sig där just nu vet ju självklart mer om händelserna än en Stockholmsbasserad journalist.

De som bor och befinner sig i Thailand är nog säkraste källorna just nu.

Och ja Joints, det kliar i fingrarna, men jag skall försöka hålla mig.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

http://www.dn.se/nyh...a-kris-1.842954

En svensk akademiker och thailandsexpert uttalar sig i DN. Borde kunna tillfredställa båda sidor. Bästa analysen hittills, enligt mitt sätt att se på det hela. Tycker dock att rubriken är missvisande.

Hon sager " militaren vill aterfora makten till folket" vilket leder mig till att tro att hon antingen ar gravt felciterad eller gravt forvirrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Att som Wolfgang Hansson på AB sitta i Stockholm och få i uppdrag att kontinuerligt skriva kommentarer om allt från Mona/Wanja affären via politiken i Zimbabwe och händelserna i Thailand innebär ju inte att han är expert.

SVD:s journalist som bott i Thailand i många år och har som huvuduppgift att följa händelser i Asien samt befinner sig där just nu vet ju självklart mer om händelserna än en Stockholmsbasserad journalist.

De som bor och befinner sig i Thailand är nog säkraste källorna just nu.

Och ja Joints, det kliar i fingrarna, men jag skall försöka hålla mig.

Nils horner är ju på plats så bara att lyssna på sveriges radio

http://www.sr.se/cgi...Artikel=2763744

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...