Jump to content
IGNORERAD

Krisen i Thaland. Detta händer just nu


Joints

Recommended Posts

Jag pratade om journalister för utländska tidningar som blivit attackerade av de röda. Bl.a en brittisk journalist som hotades med rejält våld för att han representerade ett land som kastat ut Thaksin

Tror inte någon regering kan styra hur de rapporterar vad de ser och hör

Att inhemska media modererar vad dom skriver efter sittande regerings önskemål är ganska normalt i länder som Thailand och så har det varit oavsett vilken regering som suttit där dom senaste åren. Thaksin var extremt noga med att kontrollera vad tidningarna skrev när han hade makten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    69

  • Joints

    46

  • Tallviking

    33

  • MaiChai

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Den senaste tiden har Expressen och Aftonbladets artiklar varit nästan ordagrant identiska eftersom dom enbart använder TT Reuters bulletiner som underlag. Ingen av dom har någon egen representation på plats

Vet inte hur det är med TV4 men killen som skriver i SVD har tydligen bott där rätt många år så han har någorlunda koll på vad som händer

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Tallviking, trodde du menade de inhemska tidningarna, my bad. =)

Mailade för övrigt både expressen och aftonbladet när demonstrationerna "började", tänkte att det kanske var intressant för dem men icke. Tog 2-3 dagar till innan de ens skrev någonting.

De som verkar ha bäst koll än så länge verkar vara bbc och al jazeera. DN har varit skapliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp. Håller med. Svenska medier verkar extremt dåligt uppdaterade trots att det här är en kris som kan påverka många svenskar och Thailand är ett av de mest populära resmålen för svenskar

Kunde bättre förstått deras ointresse om det var något mellan-amerikanskt land eller central-afrikanskt land som det handlade om men Thailand borde röna mer intresse från den svenska pressen tycker man

CNN har en bra debatt just nu om Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag pratade om journalister för utländska tidningar som blivit attackerade av de röda. Bl.a en brittisk journalist som hotades med rejält våld för att han representerade ett land som kastat ut Thaksin

Känner igen det från journalister som blev attackerade vid flygplatsockuptationerna för några månader sedan som dock gjordes av personer i gula tröjor mot journalister. Detta försvara dock inte på något sätt det som händer nu.

Det som rapporteras i media är dock inte hela sanningen i monarkin Thailand. Inte ens i demokratiska länder som USA eller Sverige kommer hela sanningen fram utan "sanningen" som kommer ut på bred front är oftast styrd av makten på ett eller annat sätt. I Thailand är detta mer uppenbart, i Sovjetunionen var det helt synlig.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Den senaste tiden har Expressen och Aftonbladets artiklar varit nästan ordagrant identiska eftersom dom enbart använder TT Reuters bulletiner som underlag. Ingen av dom har någon egen representation på plats

Vet inte hur det är med TV4 men killen som skriver i SVD har tydligen bott där rätt många år så han har någorlunda koll på vad som händer

"Killen som skriver i SvD" är en auktoritet på Burmafrågorna.

Även om det nu handlar om Thailand kan man nog utgå ifrån att han vet vad han pratar om :-)

Så här skriver Wikipedia...

Bertil Lintner is a Swedish journalist based in Thailand and the author of several works on Asia,

including Blood Brothers: The Criminal Underworld of Asia.

Lintner is one of many blacklisted journalists who have not been allowed to enter Burma since 1989.

Lintner has written numerous articles and books on Burma, and is considered to be one of the

most knowledgeable foreign journalists on Burmese affairs.

The junta says his reports on Burma are groundless and based on wishful thinking. Ironically, blacklisted journalists

tend to garner better respect as primary sources, and due to this, Lintner was the first foreign journalist to learn

about Aung San Suu Kyi's release from house arrest in 1995.

Nowadays Lintner's main focuses have shifted to Laos and North Korea.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr att situationen inte kommer att lösas förrän ett nyval under övervakning genomförs.

Ett val i sann demokratisk anda där alla röster räknas lika och inget valfusk inträffar.

Nuvarande regeringen kan inte sitta kvar då det är hur den kom till makten som ligger bakom den senaste utveckling.

Kunde de gultröjade betalda demonstranterna störta en regering så kan minsann vi med tänker nog flertalet av de röda betalda demonstranterna.

Förra demonstrationen skedde med kungen,militären och bangkoks elit hejandes i bakgrunden och nuvarande med Thaksins stöd.

Det absolut värsta som skulle kunna hända nu är att kungen dör.

Vad som skulle kunna hända då vill nog ingen tänka på.

Makten måste flyttas ifrån kungafamiljen och militären till folket och demokratiskt valda regeringar.

Oavsett regering kommer det alltid finnas folk som är missnöjda precis som i sverige.

Förhoppningsvis leder demokrati sedan till bättre förhållanden för landets fattiga och pressfrihet då man måste hålla sig väl med båda dom grupperna för att vinna något riktigt val.

Korruptionen kan bara försvinna i ett öppet samhälle där pressen och folket kan granska makthavarna.

Jag stöder varken de gula eller röda utan stöder de som vill leda Thailand till en ny framtid i demokratisk anda och där folkets väl och ve kommer före den egna plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej

Nu visar höger extremisterna sitt rätta jag, och deras anhängare är säkert nöjda.

Och till Baboo det är inte mig du ska tycka synd om utan Thailands fattiga.

Mvh Isan lover

Nu far du val ge dig. Hur mkt kan du polarisera hela debatten och utmala allt i svart eller vitt. Helt plotsligt ar alla som inte stoder demonstranterna hogerextremister. Detta innebar att du domer ut en stor del av Thailands befolkning som detta.

Jag vagar pasta att det ar manga med mig som ser mkt ledsamt pa de senaste arens utveckling. Allt fran valet 2005 och framat ninkluderat kuppen och dess effekt. Vi kan alta fram och tillbaka huruvida Thaksin ar en fralsare eller bandit men det innebar INTE att folk som tycker annorlunda an dig ar militaralskande fascister. Det ar oforskamt och idi*tiskt att pasta.

I detta nu slar demonstranter ned oskyldiga, branner bussar bilar och affarer, hotar med att spranga hyreshus samt andra partiers lokaler, hotar folk med pistoler och automatvapen samt har skjutit minst 4 militarer samt forsokt kora over ett gang till. Vidare sa ar i princip hela BKK lamslaget. 20,000+ manniskor haller ca 8 miljoner manniskor gisslan med hot om vald. Sjalvklart ar det forkastligt att militar satts in och behover ta till skjutvapen. Dock ar det ar svart att se en losning som skulle gora de roda nojda i detta lage. Skulle de noja sig med avgang och nyval? I sadant fall vad hander efter valet? Kommer eventuell forlorare acceptera en forlust eller har vi nya demonstranter i nya farger. Nar far en stat saga nog ar nog och skydda ovriga befolkningen?

Alisas kusins syatelje pa nedre Lat Phrao blev sonderslagen imorse. Hon vet knappt vad de brakar om och kunde inte bli mindre politiskt engagerad aven om hon forsokte. Numera sa hyser hon mkt agg mot de roda, inte sa svart att forsta kanske da hennes livsverk ar borta och det kommer ta ar om nagonsin att ta igen forlusten. Men med viss argumentation sa blir hon val helt plotsligt en hogerextremist da hon onskar att nagon stoppar pobelns framfart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller definitivt med. maktmedel, terrorism och våld leder inte framåt på något sätt

Tyvärr är vägen framåt för Thailand väldigt svår med en så djupt rotad korruption, "fria" röster styrda av byledare, styrning av media, dålig respekt för lagar etc etc från alla sidor och partier.

Fria demokratiska val är en utopi just nu i Thailand tror jag tyvärr

Ett nyval ny framtvingat av Mr "Toxin" lär inte lösa några problem. Snarare vara en grogrund för mer våld i valkampanjer och valresultat

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När det går att avsätta regeringar genom militärkupper och civila ockupationer utan rättsliga påföljder så blir det så här. Det känns ju inte så förvånande att de röda nu gör som de gula gjorde tidigare, tyvärr.

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom senaste två tre årens utveckling oroar ! Det känns som om en grupp människor har fått smak för demostrationer , våld och hot . Man funderar verkligen på vart detta ska sluta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju inte dom gula som avsatte förra regeringen. Det var domstolen

Detta verkar dock en hel del av dom röda också ha missat

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror dessutom att det finns en del röda våldsverkare som hade gula tröjor förra gången.

Vanliga ligister som gillar när det går hett till.

Och det är de som kommer ta mest stryk nu när militär reagerar på deras våldsamheter (om de uppstår).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det jag menade med fria val under övervakning.

Jag tror tyvärr att situationen nu är så infekterad att endast ett ingripande av FN kan vända denna våldsspiral.

Det behövs en utomstående part som kan styra upp situationen och garantera vägen mot normalisering.

Alternativet kan bli väldigt mycket värre än vad vi set hitills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Det var det jag menade med fria val under övervakning.

Jag tror tyvärr att situationen nu är så infekterad att endast ett ingripande av FN kan vända denna våldsspiral.

Det behövs en utomstående part som kan styra upp situationen och garantera vägen mot normalisering.

Alternativet kan bli väldigt mycket värre än vad vi set hitills.

Tror det ar garanterat att FN inte kommer gora mer an ett ganska tamt generellt fordommande av vald savida inte civilbefolkningen blir rejalt mkt mera lidande.

For den som vill folja dagens handelser pa olika Thai tv kanaler over natet http://www.explore-t...a/thaitv59.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt Herr Viking, formellt så var det domstolen men i praktiken var det de gula och militären.

Under de mest oroliga dygnen och innan något domstolsutslag fanns så uppmanades premiärministern av militärledningen att att avgå.

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ena tankbilen var tom redan från början och den andra flyttades närmare victory monument men är även den tom numera eftersom man släppt ut gasen

Först ställde dom den bredvid ett stort lägenhetskomplex så männiksorna som bodde där fick fly till en närbelägen idrottsplats

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Hej, nån som kan lägga ut en länk till nån thaitidning eller liknande, den frugan brukar läsa på nätet funkar inte nu, tror den heter Thairath eller nåt liknande.

Själv hittar jag bara en massa engelska thaitidningar.

Tack på förhand,  mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Quote

Nu var det ju inte dom gula som avsatte förra regeringen. Det var domstolen

Detta verkar dock en hel del av dom röda också ha missat

Njae det var väl dom gulas protester som ledde till att domstolen avsatte regeringen om jag förstått det hela , men kan ju ha fel där

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gula begärde regeringens avgång för att dom bl.a fuskat sig till sin makt. Domstolen dömde dom för fusk och avsatte dom

De gula avbröt sin ockupation av flygplatsen dagen innan  domstolens beslut och regeringen avsattes efter domstolens beslut

De gula satt INTE i domstolen och styrde inte hur domstolen dömde

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Helt rätt Herr Viking, formellt så var det domstolen men i praktiken var det de gula och militären.

Under de mest oroliga dygnen och innan något domstolsutslag fanns så uppmanades premiärministern av militärledningen att att avgå.

BanArne

Jag ger dig ratt dar Banarne och det var bade strategiskt och taktiskt olampligt av Demokraterna att ta mojligheten som uppstod.

Strategiskt olampligt darfor att de darigenom kommer ses som monarkins och militarens parti for en lang tid framover aven om det inte ar helt riktigt da det finns folk bade inom den yttersta toppen av monarkin och militaren som absolut inte ar Demokrater och att ett par ovantade/vantade handelser latt kan andra maktbalansen.

Taktiskt olampligt darfor att varlden gick in i en lagkonjunktur av sallan skadat slag som Thailand givetvis inte kan undvika. Att trada till makten nar alla kurvor borjar peka nedat ar aldrig halsosamt, framforallt inte i ett land dar forstaelsen for makroekonomi ar milt sagt bristfallig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, nån som kan lägga ut en länk till nån thaitidning eller liknande, den frugan brukar läsa på nätet funkar inte nu, tror den heter Thairath eller nåt liknande.

Själv hittar jag bara en massa engelska thaitidningar.

Tack på förhand,  mvh walle

Hej,

Här hittar du länkar till en massa tidningar, både på thai och engelska.

http://mister-kwai.c.../thai-news.html

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...