Jump to content
IGNORERAD

Krisen i Thaland. Detta händer just nu


Joints

Recommended Posts

De röda har kört in gas & tankbilar till ett bostadsområde och beordrar att alla boende ger sig därifrån.

Kanske är de boende i just det området också deras fiender?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    69

  • Joints

    46

  • Tallviking

    33

  • MaiChai

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Såg det också. Ser ut som ren och skär terrorism. Aktiv demokrati, enligt andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att sova.

hoppas att allt är bra när jag är tillbaks

håll ställningarna Nobuzz

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dags att sova.

hoppas att allt är bra när jag är tillbaks

håll ställningarna Nobuzz

Ska försöka.  Men måste återerövra tv'n från lillgrabben först. :)

Sov gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oorganiserat slagsmål!

Polis- och militärbefäl ser ut som julgranar på julafton, men vad finns bakom allt krimskrams.

Thaistyle - snygg fasad, men bakom totalt kaos.

Va fan skall dessa klantar ha JAS till?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just tillbaka från pöblens välde, alla journalister hotas till livet och min brittiske kollega var nära att lynchas av mobben när de fick klart för sig att han var brittisk medborgare. Bara för att Dr T nekades visum till england.

Som tur var kom ett par förståndiga rödtröjor och hjälpte oss ur situationen men de rådde oss att fly då de inte längre kunde kontrollera sin egen demonstration.

Bertil Lintner har ju oerhört bra koll på vad som händer i Thailand efter nära 30 år som korrespondent i landet och länken som Joints delgav oss från SVD stämmer på pricken med de uppgifter jag har. Svårt att ta till sig för vissa men vad fan...

Spränger man tankbilarna i bostadsområdet så måste man säga att fullt krig råder i Thailand och då blir det undantagstillstånd i hela landet och förmodligen utegångsförbud. I de bostäderna bor vanliga arbetare, många från Issan också, de har knappast bett om att bli martyrer för Thaksins förmögenhet´s skull.

1000 battingar per dag...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Artikeln i SVD var ovanligt klarsynt

Thaksin och hans lilla klick med terrorister har definitivt inte folkets stöd just nu

Fortsätter han så här lär han bli jagad och lynchad vart han än tar vägen i världen av arga och förbannade Thailändare

Det är nog bara en tidsfråga tills det finns ett pris på hans huvud som skiter i om han bringas till Thailand levande

Ingen man i Thailands moderna historia har skapat så mycket lidande i landet som han

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai troops charge at protesters

http://news.bbc.co.u...fic/7996288.stm

In an operation to remove anti-government protesters, Thai troops have fired bullets and charged toward protestors in the centre of Bangkok.

The troops are close to the intersection where clashes started overnight.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Med bilder som postats pa bla Panthip.com star det klart att militaren harr skjutit en rad demonstranter och atminstaende en person ar allvarligt skadad. Rykten gor gallande att militaren har transporterat bort kroppar fran platsen ocksa. Dock far man ta allt med en nypa salt och andra havdar att demonstranterna har riggat vissa foton etc.

Allt detta for att aterta en ynka liten korsning. Jag kan inte se hur resten skall ske utan avsevart mkt storre forlust av manskligt liv nar de roda bara blir mer och mer aggressiva ju mer militaren ingriper.

Tror det enda som tillfalligt kan avstyra mer vald nu ar Abhists omedelbara avgang och att utlysa nyaval. Tragikt och tio steg bakat men samtidigt sa finns det fa fredliga alternativ just nu. Trist att vald alltid far satta dagordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nu bekraftar Abhisit att 4 soldater har blivit skjutna under natten. Star val klart att demonstranterna ar villiga att gjuta en hel del blod.

Dessutom gick en talesman ut med information/varning till utlanningar och informerade om de narmaste timmarnas plan - sakra flygplatsen etc. Manade till lugn.

Link to comment
Dela på andra sajter

The D-Station satellite channel of the United Front for Democracy against Dictatorship (UDD) broadcast the rally. He claimed a military truck was seen carrying the dead bodies away so that no-one would see them.

källa: http://www.bangkokpo...-dawn-crackdown

Det blir väl som sist när militären slog till mot civila att de anhöriga aldrig mer får se eller chansen att begrava dem.

Då har den oskyldige Abhisit också blivit mördare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nu visar höger extremisterna sitt rätta jag, och deras anhängare är säkert nöjda.

Och till Baboo det är inte mig du ska tycka synd om utan Thailands fattiga.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är detta högerextremister ??

Är de röda isåfall vänsterextremister ??

Nu får du försöka öppna ögonen IL och se vad som sker och inte bara titta i din egen personliga kristallkula

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försvarar på inget sätt de våldsamma röda demonstranterna men de flesta av oss här på forumet visste att det som händer nu eller något liknande skulle hända i en nära framtid. Ockupationen av flygplatserna och efterföljande "seger" för "Demokraterna" var inte slutet på oroligheterna i Thailand.

De gula kunde bete sig bättre när de ockuperade regeringsbyggnaderna och flygplatserna eftersom de har mer stöd av polis och militär men de är inte bättre för det. I grund och botten är de exakt samma "pöbel" (även betalda på samma sätt) som de röda.

Jag ser är vissa personer som försvarar de röda, vissa som försvarar de gula och många som beter sig precis som en pöbel när de försvarar de sina genom att använda personangrepp eler försöker förringa sin "motståndare". Varför måste vi sjunka lika lågt? Vad tjänar vi på att säga "Demokrati vet du inget om!" eller "Den måste ha tagit på krafterna, kanske dags att vila lite nu?" om en annan medlem när alla vet att detta bara är ett sätt att förringa den andra person?

Det vi nu ser i Thailand är en maktkamp som har pågått ett bra tag i Thailand. Huvudpersonen i denna maktkamp är inte Thaksin. Huvudpersonen i maktkampen är kungen och det faktum att han inte kan leva hur länge som helst. Kungen är mycket omtyckt av alla i stort sett alla i Thailand och han är en helande kraft och överbryggar de extremt stora klyftorna som finns i Thailand. Vad kommer att hända när han dör? Senaste tiden har han varit mycket svag vilket t.ex. visade sig när han inte yttrade sig alls när flygplatserna eller regeringsbyggnader ockuperades förra året. Nu sker delvis samma sak fast det är personer i röda tröjor istället för gula som genomför ockupationerna.

Kungamakten kommer att förlora och har redan förlorat en stor del av sin makt. Maktkampen som råder är vem eller vilka som skall ta över den förlorade makten samt att kungahuset gör vad de kan för att förlora så lite makt som möjligt. Vem kommer ta över efter kungen? Den mycket illa omtyckta prinsen Vajiralongkorn? Hans son Dipangkorn Rasmijoti som inte har så mycket pondus ännu? Någon annan av Vajiralongkorn barn som t.ex. Bajrakitiyabha. Eller blir det den av folket mycket omtyckta prinsessan Sirindhorn? Frågan är hur omtyckt hon är av de andra i makteliten.

Oroligheterna i Thailand kommer inte ta slut förrän kungen är död, ny kung eller drottning utsedd, maktfördelningen har blivit fastlagt och ett demokratiskt val genomförts utan problem. Det kommer alltså ta tid och korruptionen lär inte ha försvunnit då heller utan de valda politikerna kommer troligtvis även fortsättningsvis vara mutbara och främst tänka på sit och sin familjs bästa före Thailands bästa...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tyvärr ligger det mycket i det du skriver

Problemen i Thailand har bara börjat

Om och när Kungen dör tar en troligtvis våldsam och blodig matkamp vid som riskerar att bli både långvarig och extremt kostsam för Thailand där många thailändare kommer att dö till följd av andra thailändares ageranden

Oavsett vilken regering som då sitter vid makten är det lite dom kan göra för att ta kontroll på den situationen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag ser är vissa personer som försvarar de röda, vissa som försvarar de gula och många som beter sig precis som en pöbel när de försvarar de sina genom att använda personangrepp eler försöker förringa sin "motståndare". Varför måste vi sjunka lika lågt? Vad tjänar vi på att säga "Demokrati vet du inget om!" eller "Den måste ha tagit på krafterna, kanske dags att vila lite nu?" om en annan medlem när alla vet att detta bara är ett sätt att förringa den andra person?

Det skulle vara intressant att få vet vilka du anser försvarar de gula. :)

Vad gäller att förringa meningsmotståndare så kan jag i mitt fall erkänna att jag förringar IL.

Men jag anser inte att han är min meningsmotståndare. Jag tycker att han är ett troll som bara

är ute efter att reta upp folk här på forumet. Och han gör det genom att kidnappa en attityd som

idag leder till att människor dödas i BKK.

Det här är ett forum där vi skriver vad vi tycker och diskuterar de saker vi håller kära och intressanta.

I många månader har ett större antal skribenter försökt få tillstånd en diskussion med IL i de frågor

han skriver sina branduttalanden. Så fort en debatt börjat har IL tystnat eller bara ignorerat frågor

och begäran om förtydliganden.

Jag tror inte för en sekund att IL faktiskt stöder de röda, är Thailandsälskare, eller sympatiserar med

några fattiga i Thailand. Hade han gjort det så hade han utnyttjat några av de hundratals tillfällen han haft

till att utveckla frågorna i sansade debatter med uppriktigt intresse från hans meddebattörer.

Eftersom han envetet fortsätter sina propagandautformade trollinlägg på det sätt han gör så kommer jag

även fortsättningsvis att förringa honom. Om han inte är ett troll utan faktiskt finns på riktigt så har han

antagit en onlinepersonlighet som är socialt förståndshandikappad. Och då den personligheten knappast (hualigen) kan vara han riktiga personlighet så är det helt ok att angripa den. :)

IL är naurligtvis välkommen att chockera medlemmarna och ta en vuxen och öppen debatt i de här frågorna.

Men så länge han inte gör det kommer jag fortsätta förringa hans sociala färdigheter online.

Den intressanta frågan dock är om du verkligen missat det här under de månader det försigåtts?

Eller om det bara är ett slags vuxenbehovssyndrom som får dig att skriva som du gör. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nivån på IL:s inlägg är numera långt under till och med bananens mer skämtsamma inlägg som åtminstonde är roliga att läsa och man vet att inget intelligent tänkande ligger bakom dom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt nyheterna på TV så är läget nu iaf som följer.

Myndigheterna skingrar inte de röda utan låter dem fortsätta hålla sina möten.

Men man kommer att behålla polis och militär på gatorna och sätta in dem om de röda blir våldsamma

eller stör trafik etc.

Så mycket för det odemokratiska militärstyret som vill ha ihjäl folk.

Tycker faktiskt att demokrati och civil ordning verkar vinna det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

De röda "demokratiska" demonstranterna började till och med attackera journalister förut för dom anklagade journalisterna för att inte vara objektiva och rapporterade inte som de röda ville

Snacka om att de röda tappat greppet om sanningar och realiteter !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De röda "demokratiska" demonstranterna började till och med attackera journalister förut för dom anklagade journalisterna för att inte vara objektiva och rapporterade inte som de röda ville

Snacka om att de röda tappat greppet om sanningar och realiteter !

Det är ju faktiskt så att när "state of emergency" införs så är det censur av all media. Klart tidningarna inte rapporterar hela sanningen. Titta bara på nyheterna tror det var kanal 7, där ser man hur soldaterna står på knäna och siktar och skjuter medans de i tidningarna skriver att de bara skjuter i luften för att varna eller använder vapnen i självförsvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...