Jump to content
IGNORERAD

Krisen i Thaland. Detta händer just nu


Joints

Recommended Posts

broder tuk tuk

Mats_Umea!

Man ska ha i åtanke att flertalet av medlemmarna på forumet är gifta med en thailändsk kvinna och i många fall bor eller har bott många år i Thailand.

Så visst berör den thailändska politiken forumet.

Sedan kan man kanske tycka att vissa skulle ha mer att skriva om än bara politik.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    69

  • Joints

    46

  • Tallviking

    33

  • MaiChai

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej btt !

Jag skrev väl inte att man ska strunta i thai politik, men jag fattar inte att man försöker åt något håll trycka ner i halsen på någon annan som har en avvikande inställning än hur dum man tycker den är ?

Jag är sambo med en thailändska och jag är helt säker att jag kan mer om politik än henne pga av seriösa inlägg här av vaxet,joints och mfl som bor och trivs i Thailand, vi kan ha åsikter ,men vad hjälper det dom som är thailändare ? men jag blir så less på dessa påhopp i ett forum som detta när inget av det vi skriver leder till nåt bättre, utan bara skapar massa smörja till inlägg,och ett allmän otrevlig stämning

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mats_umea,

Vi har inget mot en het debatt om det mesta som rör Thailand på detta forum. Det är väl rätt naturligt med tanke på all politisk dramatik i Thailand att det blir en hel del diskussion om det. Det är nog ingen som väntar sig att trådarna får någon direkt effekt i Thailand.

Jag kan förstås tänka mig en indirekt effekt. Bara det faktum att våra thaidamer kan observera att vi engagerat läser och skriver om vad som händer kan ju medföra att dom uttrycker åsikter när dom kommer till Thailand. Som dom kanske inte skulle gjort annars.

Tyvärr är det så att ju hetare debatten blir, ju mer sannolikt att det övergår till personangrepp istället för kritik av åsikter. Det är inte lätt att som moderator bestämma var gränsen går. En sak är helt klar, jag accepterar inte att man omotiverat inkluderar en medlems familj i sitt angrepp.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej btt !

Jag skrev väl inte att man ska strunta i thai politik, men jag fattar inte att man försöker åt något håll trycka ner i halsen på någon annan som har en avvikande inställning än hur dum man tycker den är ?

Jag är sambo med en thailändska och jag är helt säker att jag kan mer om politik än henne pga av seriösa inlägg här av vaxet,joints och mfl som bor och trivs i Thailand, vi kan ha åsikter ,men vad hjälper det dom som är thailändare ? men jag blir så less på dessa påhopp i ett forum som detta när inget av det vi skriver leder till nåt bättre, utan bara skapar massa smörja till inlägg,och ett allmän otrevlig stämning

Men hallå, var finns det perfekta forumet om Thailand?  fixar du inte "dessa påhopp" osv så kanske det är bäst att logga ur för gott?  :whistle:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

I natt sover inte de röda!

Vi köp slår med militären.

Frugan kom för bi med en ny röd skjorta så nu är det nya tag.

Thailand är ett mycket korrupt land och har varit så långt innan Thaksin kom in i bilden därför behövs pengar för att bli vald. Demokrati kan man inte påstå finns eller har funnits i Thailand.

Thaksin köpte röster sägs det.

Allt är lugnt tills han en dag för många år sedan vid ett statsbesök hälsade på en president före Kungen detta klarade inte militären av. Finns säkert flera tillfällen han har utmanat kungen och militären.

Thaksin utmanade deras marionett vilket skulle betyda att kungens Guds liknande ställning skulle kunna fråga sättas. Då av sattes han genom en statskupp.

När militär diktaturen skulle genom föra ny val fanns det inga att rösta på alla gamla motståndare hade förbjudits att verka politiskt efter domstol beslut.

Militären lyckades inte smuts kasta Thaksin i sina domstolar.

Folket hade fått vittring på demokrati rättvisa

De trodde väl först att Thaksin betalade och lovade precis som alla andra men det ena lede till det andra. (Thaksin ville ha tillbaks sina pengar)

Militären tänkt de där rösterna får vi snabbt tillbaka.

Thaksin vill ha tillbaka sina pengar därför hjälper han folket till att demokrati yttrandefrihet.

Det bästa vore om militären inser att det är bara en fråga om tid innan allt kommer ändras och undviker ett eventuellt blod bad.

Slut fred med Thaksin låt honom komma tillbaka ge den amnesti och det skydd som krävs. Ex att han kan fråga sätta kungen och militären. Annars kommer han att bli en martyr.

Folket kommer aldrig att vilja ha honom som ledare men de vill ha demokrati och yttrandefrihet.

Han är enbart deras trygghet och de är hans trygghet för att få tillbaka sina pengar.

Därför kan man säga att Thaksin kommer att var en hjälte för folket.

Det viktiga tycker jag är att folket får ett öppet fritt samhälle utan diktatur.

Blod bad kan undvikas genom att början betala tillbaka pengarna till Thaksin.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Man började vid Din Daeng och använde tårgas mot demonstranterna, slaget ska ha varat någon timme och nu kan man se hur polis och militär rensar området från taxibilar och bussar.

Nu bröts TV kanalerna och en grön (orginellt) informationsskylt visades med instruktioner att det snart skulle komma mer information. Nu snackar någon nervös kille flankerad av någon militär. Ingen av dem är någon bigwig vad jag vet?

Vi får se hur de reagerar på huvudområdet när de nås av nyheten att demonstranterna vid din deang har fått ge upp. Uppgifter om skottväxling har förekommit och bilder på skadade, både soldater och demonstranter har visats. Inga uppgifter om dödsoffer ännu.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Som vanligt pa Channel 3 nu. Den grona texten var info angaende SoE. De var tva talesman for regering respektive Militaren som forklarade vad som hant under natten. Lyckligtvis inga dodsfall och bara nagra fa allvarligt skadade. Visar mkt bilder over all forsorelse som skett under senaste dygnen. Div. utbranda bilar etc. De roda haller fortfarande ett gang strategiska gatukorsningar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som blir intressant nu är vad Dr T gör när nu regeringen visat att de menar allvar. För visst har Dr T räknat med detta och har ett motdrag redo i bakfickan?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju konstatera att både SvD och GP just nu har som framträdande nyhet att 49 är skadade i Bangkok, varav 2 allvarligt. Utan tvivel samma TT-telegram man refererar.

Dessutom råkade jag se att Sten på Flaggan i Pattaya har uttalat sig om situationen:

http://www.svd.se/ny...kel_2725073.svd

Jag är benägen att hålla med honom vad gäller risken för turister. Har själv inga planer att ställa in vår resa till Thailand 20 april.

"Inget av de stora svenska resbolagen har charterresor till Pattaya."

Står det i artikeln. Aha, då är väl alla svenskar trygga ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från New Mandala

According to Dtv, some 49 people were injured at Ding Daeng and 6 were killed. The bodies were dragged away by security forces. Will the bodies be returned to families or will their families be left to wonder about their whearabouts as in past clashes (’73, ‘76 & ‘91) with the State?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej btt !

Jag skrev väl inte att man ska strunta i thai politik, men jag fattar inte att man försöker åt något håll trycka ner i halsen på någon annan som har en avvikande inställning än hur dum man tycker den är ?

Jag är sambo med en thailändska och jag är helt säker att jag kan mer om politik än henne pga av seriösa inlägg här av vaxet,joints och mfl som bor och trivs i Thailand, vi kan ha åsikter ,men vad hjälper det dom som är thailändare ? men jag blir så less på dessa påhopp i ett forum som detta när inget av det vi skriver leder till nåt bättre, utan bara skapar massa smörja till inlägg,och ett allmän otrevlig stämning

Hej Mats!

När ett land som vi alla bryr oss om står på ruinens brant är det kanske inte så konstigt att man tar i lite extra när man skriver. Om du kollar in off topic så finns det en tråd om en svensk fånge, där håller forumisterna på att slita varandra i stycken. Det tycker jag är märkligt.

Jag tycker nog att tonen är ganska sansad om man jämför med vad som händer och om någon tycker att jag går överstyr så hoppas jag att personen i fråga har överseende med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många personer måste vara inblandade för att det ska kallas ett inbördeskrig?

De röda har blockerat många gator i BKK och millitärens utrensning pågår för fullt.

Det här är för jävligt och ingen politik kan försvara ett skapande av kaos.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur många personer måste vara inblandade för att det ska kallas ett inbördeskrig?

Som jag ser det, så måste det väl iaf, geografiskt, omfatta mer en delar av huvudstaden, för att kallas inbördeskrig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bilder på springande millitärer och brinnande bildäck på gatorna.

Man säger att millitären agerar lite överallt men visar inga bilder.

Abhisits fru och barn har flytt från sitt residens.

De röda samlar gas och bensinbehållare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ser bilder på springande millitärer och brinnande bildäck på gatorna.

Man säger att millitären agerar lite överallt men visar inga bilder.

Abhisits fru och barn har flytt från sitt residens.

De röda samlar gas och bensinbehållare.

Vilken kanal?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej btt !

Jag skrev väl inte att man ska strunta i thai politik, men jag fattar inte att man försöker åt något håll trycka ner i halsen på någon annan som har en avvikande inställning än hur dum man tycker den är ?

.

men jag blir så less på dessa påhopp i ett forum som detta när inget av det vi skriver leder till nåt bättre, utan bara skapar massa smörja till inlägg,och ett allmän otrevlig stämning

Föreslår att du inte läser om du blir less. Och önskade att du blev irriterad över rätt saker.

Istället för att bli sur över att vissa försöker resonera borde du kanske bli sur över att andra inte tar avstånd från våld.

Jag blir jävligt förbannad av IL's totala avsaknad av medmänsklighet och likgiltighet inför människors lidande,

inte för att han tycker på visst sätt.

Jive,

TTV (thaitv)

Link to comment
Dela på andra sajter

De röda jagar iväg alla journalister och hotar dem med våld om de kommer nära.

De har också tagit 6 tankbilar, jagat iväg chafförerna och kört iväg med bilarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att begripa sig på vad som händer. Låter mest som ett gäng bärsärkare som löper amok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter diskussioner med myndigheterna har de röda öppnat en av vägarna man blockerat i Bangkok.

I Nong Khai väntar de röda på besked om våldsamheter i Bangkok.

Om regeringen försöker skingra de röda i BKK hotar man stänga bron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...