Jump to content
IGNORERAD

Krisen i Thaland. Detta händer just nu


Joints

Recommended Posts

Vi kommer nog att få se diverse enskilda attacker mot polis, militär och olika byggnader de närmaste dagarna. Det är uppenbart att en hel del inte är nöjda med beslutet att ge upp.

Men det var ju ganska väntat att de skulle ge upp när de visade sig att de rödtröjade inte hade något stöd för sina aktioner i Bangkok, varken där eller i övriga delar av landet.

Thaksin dök aldrig upp som utlovat, men jag misstänker att han har något annat i bakfickan nu.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 406
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    69

  • Joints

    46

  • Tallviking

    33

  • MaiChai

    33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu på söndag skall vi ner, sitter här i Filippinerna och försöker att analysera läget, inte så lätt.

Kollar upp med flyg som kan ta oss direkt från BKK efter att vi har landat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant artikel i GP. Man borde hört om detta på fler ställen om det fanns sådana risker tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg var där i morse. När ryktet kom att flera ledare givit upp så var det bara en handfull pojkspolingar i fronten som brände ett par bussar, sen drog de tillbaka. Militären flyttade framåt 11.45 lokal tid och de röda backade till scenen. Tydligen kunde "vanliga" rödtröjor åka hem. de började packa ihop sitt pick och pack och körde ut med mc, pickuper och andra fordon. På scenen mässade en talesman och deras segersång spelades. Sen började all spruta vatten på varandra. Militärerna säkrade soi efter soi och flyttade sakta framåt. När jag drog uppskattar jag det till kanske 500 rödingar. Såg allt väldigt fredligt ut. Hoppas resten av dagen blir oblodig också.

Mitt förslag för lugn i landet: Nyval med FN-observatörer. Vinnarna leder landet och de som förlorar blir opposition och accepterar läget...kande vara något?

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Ur dagens GP:

Protestledarna i Thailand ger upp och säger att demonstrationerna kommer att upplösas, uppger AFP.

Tillkännagivandet om att demonstranterna skulle skingras kom sedan hundratals soldater understödda av pansarfordon omringat de omkring 2 000 protesterande som fanns kvar vid regeringskansliet på tisdagsmorgonen.

I måndags gick soldaterna till attack mot demonstranterna. Två människor sköts ihjäl.

- Skälet till att vi har beslutat att skingras är att vi vill undvika förluster av människoliv. Våra demonstranter vill verkligen slåss och offra sig själva så vi ville undvika en katastrof, sade Prateep Ungsongtham Hata, en av de högsta protestledarna till nyhetsbyrån AFP.

- Sedan i går kväll har ledarna diskuterat och vi har kommit överens om att vi ska upplösa demonstrationerna för en tid, sade han.

- Men våra ledare kommer inte att ge upp, sade hon efter tv-rapporter om att demonstranterna som är lojala mot den avsatte premiärministern Thaksin Shinawatra ger upp.

Enligt Reuters pågår överläggningar mellan protestledarna och militären om hur demonstranterna ska kunna ge sig av från regeringsbyggnaden under säkra former.

Link to comment
Dela på andra sajter

dtbkk,

Bra ide. Tyvärr bör nog FN-observatörerna lära sig Thailändska först. Något för Magrood kanske? :)

Ungoy66,

"

I måndags gick soldaterna till attack mot demonstranterna. Två människor sköts ihjäl.

- Skälet till att vi har beslutat att skingras är att vi vill undvika förluster av människoliv. Våra demonstranter

vill verkligen slåss och offra sig själva så vi ville undvika en katastrof, sade Prateep Ungsongtham Hata, en av

de högsta protestledarna till nyhetsbyrån AFP.

"

Du ser... idi*trapportering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Vill du, IT = Isaan Troll, verkligen att detta skall fortsätta? Demokrati... absolut, men att denna pöbel skall fortsätta att få döda och förstöra???

Mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej XpoSweden

Jag sa redan när det odemokratiska demokrati partiet tillträdde att det skulle bli problem,

och att militären inte skulle tveka att använda våld, till och med utföra massakrer om det behövs.

Så sugna är den gammla makteliten med aristokrater och militär ledning på att behålla makten, fria och oberoende val där alla får deltaga är dom chanslösa i.

Och jag tillhör dom som vill ha fria val där folket väljer sina ledare, och inte utses som nu av maktelit, militär och korrumperade domstolar.

En människa en röst är en självklarhet för mig, och den som majoriteten utser till ledare ska naturligtvis regera.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Hej XpoSweden

Jag sa redan när det odemokratiska demokrati partiet tillträdde att det skulle bli problem,

och att militären inte skulle tveka att använda våld, till och med utföra massakrer om det behövs.

Så sugna är den gammla makteliten med aristokrater och militär ledning på att behålla makten, fria och oberoende val där alla får deltaga är dom chanslösa i.

Och jag tillhör dom som vill ha fria val där folket väljer sina ledare, och inte utses som nu av maktelit, militär och korrumperade domstolar.

En människa en röst är en självklarhet för mig, och den som majoriteten utser till ledare ska naturligtvis regera.

Mvh Isan Lover

Hej IL,

Ett par nyfikna och inte retoriska fragor. Nu nar saker och ting iaf tillfalligt verkar ha lugnat ned sig hur ser du pa militarens och regeringens ingripande. Bedommer du det som en massaker da endast ett dodsfall kan tillskrivas regeringssidan medan de roda har haft ihjal minst 2 stycken? Hur borde militaren ha gjort i detta fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej XpoSweden

Jag sa redan när det odemokratiska demokrati partiet tillträdde att det skulle bli problem,

och att militären inte skulle tveka att använda våld, till och med utföra massakrer om det behövs.

Så sugna är den gammla makteliten med aristokrater och militär ledning på att behålla makten, fria och oberoende val där alla får deltaga är dom chanslösa i.

Och jag tillhör dom som vill ha fria val där folket väljer sina ledare, och inte utses som nu av maktelit, militär och korrumperade domstolar.

En människa en röst är en självklarhet för mig, och den som majoriteten utser till ledare ska naturligtvis regera.

Mvh Isan Lover

Jobbigt nu va IL.

De enda som dödade någon verkar vara lag Thaksin och det blev i vilket fall ingen massaker från varken militär eller polïs,

Verkar vara så att Thaksin var den enda tillräckligt sugen på  makten för att ta till ordentligt med våld.

I övrigt är man ju oerhört glad att detta verkar sluta betydligt tidigare och bättre än man vågat hoppats.

Om det blir fler upplopp från Thaksins gäng återstår väl att se men själv tror jag detta är början på slutet för denna mans politiska bana.

Thailändaren i gemen vill inte se några fler Tshirts prydda ligister oavsett färg på tröjan och det bådar ju gott för att kunna gå vidare så småningom.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Hur många som har dödats exakt skulle jag nog vänta med till att vara tvärsäker på.

Och om inte dom röda hade gått med på att dra sig tillbaka vet man inte hur långt militären hade kunnat tänka sig att gå för att behålla dom gammla maktstrukturerna.

Och som sagt saken är långt ifrån utagerad.

Jag tror att folk åker hem till byarna och firar songkran nu, men dom kommer inte att ge upp.

Fortsättning följer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Oavsett sida i den nuvarande konflikten så visar de återkommande konflikterna de senaste åren på att det finns krafter i Thailand som ej är villiga att acceptera en demokratisk lösning. Tyvärr så är den nuvarande regeringen ej en demokratiskt vald regering vilket skapar ett stort legitimitets bekymmer för den håller sig vid makten genom att låta av dem styrda domstolar underkänna valresultat som de ej gillar samt hot om fysiskt våld mot de som protesterar!

De Röda som är anhängare av Thaksin är tyvärr inte så särledes mycket bättre även de har svårt att följa demokratiska val eller att avhålla sig från att försöka manipulera valresultatet att som någon här föreslog hålla nya Val som övervakas av internationella kontrollanter vore bra, men endast en dellösning det krävs även att alla parter innan valet förklarar sig villiga att följa valresultatet samt att de även kontrollerar att alla tilltänkta kandidater är ok. Samt att de som ställer upp i valet garanterar att de ej sabotera valresultatet eller verkställigheten av valresultatet.

Det krävs även att Armen ( Generalerna) garanterar att de ej kommer att motsätta sig ett val oavsett valresultatet.

Magnus-Chumpae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja du Hönsägare Arne de siffror du nämner i ditt inlägg har du troligen hämtat i hönsgården, det finns många röda anhängare som gör det frivilligt men de behöver någon som vågar gå i frontlinjen och det är dessa som får betalt. Om du sedan hört att dom får di  så kan du ta med dig nappflaskan och ställa upp som lamm amma!

:wai:

Herr M A Kakao, siffran kommer från TT-AFP, som är en nyhetsbyrå.

http://www.gp.se/gp/...?d=305&a=488047

Det var ju förväl att inte alla fick betalt, hur många var de som gick i fronlinjen som daglönare då?

[move]

Hörsägnaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Oavsett sida i den nuvarande konflikten så visar de återkommande konflikterna de senaste åren på att det finns krafter i Thailand som ej är villiga att acceptera en demokratisk lösning. Tyvärr så är den nuvarande regeringen ej en demokratiskt vald regering vilket skapar ett stort legitimitets bekymmer för den håller sig vid makten genom att låta av dem styrda domstolar underkänna valresultat som de ej gillar samt hot om fysiskt våld mot de som protesterar!

Vilken härlig propaganda! Upp till kamp!  :girl_devil:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Magnus-Chumpae

Jag håller med om det du skrev, och t.o.m jag inser att Thaksin inte heller är någon lösning i nuläget.

Men att folket är värda en riktig demokrati tycker jag, så fria val övervakade av FN snarast.

Att en marionett regering kan behålla makten ett tag till med hjälp av militären legitemerar den inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tror det kan bli svårt med FN övervakade val då man har "valstugor" i varje liten by, skulle bli rätt många övervakare då ..

. men kanske införa en folkomröstning till att börja med, och denna omröstning skall ske i närmaste större stad, där skall det finnas övervakare och även helt avskilda utrymmen för "droppandet" av valsedel.

I nuvarande läge kan alla bybor se hur valsedlarna fördelats inom byn, och på så sätt också "lista" ut vem som röstat på vem.

En folkomröstning är ju nu bara en fingervisning hur folket vill ha det, men om sittande regering tar denna omröstning på allvar och dess utfall på allvar så skall dom hoppa av om så är valresultatet.

Om någon sida sen iaf vill försöka köpa till sig röster så är det bortkastade pengar, då folk inte behöver visa vad dom röstat på.

Just my 2 satang ...

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herr M A Kakao, siffran kommer från TT-AFP, som är en nyhetsbyrå.

http://www.gp.se/gp/...?d=305&a=488047

Det var ju förväl att inte alla fick betalt, hur många var de som gick i fronlinjen som daglönare då?

[move]

Hörsägnaren Arne

[/move]

Ja du Hönsägare Arne hur många som fått betalt kan jag tyvärr inte upplysa dig om men du verkar vara underrättad via webben så du får i uppgift att leta efter det till nästa inlägg!

:wai:  

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugnet verkar ha lagt sig men som jag skrev förut så är det nog tyvärr inte över. Nuvarande kungen är fortfarande svag och uttalar sig inte heller nu under oroligheterna, precis som under de tidigare ockupationerna. Han är en "sitting duck" så att säga. Klyftorna har inte minskats utan är fortfarande mycket stora. Hur makten skall fördelas är inte klart, även den sittande regeringen sitter svagt eftersom de inte var de som vann senaste valet utan kom till makten först efter att de vinnande partierna fick flera medlemmar bannlysta samt att det största partiet bannlystes. Först efter ett demokratiskt val kan en mer legitim regering väljas.

* Hur stor makt skall kungahuset få behålla efter nuvarande kungens död? Den minskar för varje dag som det är nu iom att kugnahuset varken säger bu eller bä.

* Hur stor makt skall militären ha? Deras legitimitet ökar för varje orolighet där de agerar utan våldsamheter men kommer att rasa om de orsakar dödsfall, särskilt oprovocerade dödsfall.

* Hur stor makt kommer de folkvalda få? Den minskar så länge röster kan köpas, politiker kan mutas och svågerpolitik fortsätter. De har inte gjort bra ifrån sig de senaste åren.

* Hur stor makt kommer rika affärsmän ha? Den ökar troligtvis så länge de kan hålla sig i bakgrunden och styra politikerna.

Det verkar alltså som att makten förskjuts mot militär och rika affärsmän och från kungahus och politiker som det är just nu men klyftorna ökar och finanskrisen blir bara värre vilket troligtvis kommer leda till mer oroligheter och tyvärr också våldsamare. Ingen ljus framtid alltså. Jag hoppas jag har fel...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Quote

Vilken härlig propaganda! Upp till kamp!  :girl_devil:

Hej noBuzz

En fråga propaganda för vem?

mvh

Magnus-Chumpae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som anser att regeringen sitter som icke vald av folket trots att det är på samma röstunderlag som avgavs i valet 2007, fundera över förljande.

Efter ett val är det kutym att det parti som fick flest röster ska först ges chansen att bilda regering. Lägg märke till att inget parti fick egen majoritet i valet. PPP var en liten aning större än Demokraterna så Abhisit agerade som en gentleman och gav Samak chansen att bilda regering först. Utan att kräva in den lojalitet som tidigare utlovats av de mindre partierna i valrörelsen

Banharn Silapa-Archa som var/är ledare för Chart Thai lovade dyrt och heligt på någon speciell buddhastaty (kommer inte ihåg vilken) att aldrig ingå i en regering med PPP. Nu ändrade sig "den hale ålen" som så många gånger förr och svängde snabbt över till PPP. Lockad av vem vet, lukurativa ministerposter eller något annat?

Banharns plötsliga vändning gjorde att det blev ett strömhopp av partier som tidigare sagt sig stöda demokraterna och nu helt plötslig kastade allt det över bord.

Min punkt är, om de thailändska politikerna hade hållit vad de lovade offentligt i valrörelsen hade vi haft en av demokraterna ledd regering redan i december 2007. På samma röstunderlag som PPP bildade regering på.

Ifall den demokratiska regeringen bildats redan då, hade den då också tillkommit på ett odemokratiskt sätt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför FN ska övervaka ett eventuellt val. Problemen vid valproceduren har väl tidigare varit röstköp. Hur skulle FN kunna kontrolera att något sådant inte sker nu? Så vitt jag vet har det inte varit några problem med själva röstsedlarna.

Tror att det räcker med lokala obeservatörer från olika partier samt diverse neutrala observatörer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ni som anser att regeringen sitter som icke vald av folket trots att det är på samma röstunderlag som avgavs i valet 2007, fundera över förljande.

Efter ett val är det kutym att det parti som fick flest röster ska först ges chansen att bilda regering. Lägg märke till att inget parti fick egen majoritet i valet. PPP var en liten aning större än Demokraterna så Abhisit agerade som en gentleman och gav Samak chansen att bilda regering först. Utan att kräva in den lojalitet som tidigare utlovats av de mindre partierna i valrörelsen

Banharn Silapa-Archa som var/är ledare för Chart Thai lovade dyrt och heligt på någon speciell buddhastaty (kommer inte ihåg vilken) att aldrig ingå i en regering med PPP. Nu ändrade sig "den hale ålen" som så många gånger förr och svängde snabbt över till PPP. Lockad av vem vet, lukurativa ministerposter eller något annat?

Banharns plötsliga vändning gjorde att det blev ett strömhopp av partier som tidigare sagt sig stöda demokraterna och nu helt plötslig kastade allt det över bord.

Min punkt är, om de thailändska politikerna hade hållit vad de lovade offentligt i valrörelsen hade vi haft en av demokraterna ledd regering redan i december 2007. På samma röstunderlag som PPP bildade regering på.

Ifall den demokratiska regeringen bildats redan då, hade den då också tillkommit på ett odemokratiskt sätt?

Det är inte samma röstunderlag som angavs i valet 2007, det är det som är problemet. Hade Demokraterna lyckats bilda regering redan 2007 hade denna, precis som PPP:s regering, varit demokratisk tillsatt men Demokraterna lyckades inte med detta. Efter ockupationen av flygplatserna och efterföljande domstolsbeslut ogiltigförklarades både parti och flera av folket valda politiker. Den demokratiska legitimiteten minskade alltså, oavsett vilka som bildade regering, efter domstolsbeslutet. Om man tar ett extremfall där en domstol ogiltigförklarar alla valda politiker utom en, skulle denna person ha någon som helst demokratisk legitimitet att bilda regering med enbart sig själv? Nej, självklart inte.

Jag säger inte att Demokraterna saknar all demokratisk legitimitet men de fick en majoritet först efter att domstol ogiltigförklarat ett stort antal folkvalda. Därför kan de inte hävda full demokratisk legitimitet förrän efter ett nytt demokratiskt val. Oroligheterna minskar inte direkt pga av att det finns Thailändare som anser att Demokraterna kom till makten på odemokratiskt sätt. Det kommer att krävas både en stark kung/drottning och ny regering (som mycket väl kan vara ledd av Demokraterna) innan vi kommer se en början på slut av oroligheterna.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Merlins,

att Banharn byter sida är ju inget nytt men det som fällde avgörandet var ju Newin. Jag är ganska övetygad om att Thaksin fick betala för att han högg Newin i ryggen när Samak skulle ersättas. Hade inte Dr T gjort det då så hade Newin behållt sina ledamöter under Pheu Thai flaggan.

Sen är det för jävligt att Thailändsk politik ska vara beroende av sådana figurer, men det är en annan sak.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant detalj som jag iallafall inte har fått något svar på är följande,

De röda krävde att Abhisit skulle avgå med omedelbar verkan, med motiv att han saknar demokratisk legitimitet. Vem skulle i så fall bli PM? Och hur skulle den personen kunna ha mer legitimitet om han tillsätts pga av våldsamma handlingar från en begränsad grupp?

Ett annat krav var att nyval skulle genomföras. Är det ok att kräva nyval genom rena terroristaktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...