Jump to content
IGNORERAD

Preah Vihear blir världsarv


SR400

Recommended Posts

http://www.dn.se/DNe...?d=148&a=802291

Nu har templet som ligger på gränsene mellan Kambodja och Thailand tydligen blivit världsarv. Då kanske det är lönt att åka dit utan att det är stängt pga politikst käbbel.

Nån som varit där och kan della med sig av upplevelsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

??? Nej, har aldrig varit där!

Vet du vilken närmaste gränsorten är i LOS?  :rolleyes3:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

??? Nej, har aldrig varit där!

Vet du vilken närmaste gränsorten är i LOS?  :rolleyes3:

Jag har för mig att man inte behöver åka in i Kambodja, templet går bara att nå från Thailand. Det ligger mindre än en km in på Kambodjansk mark. Tydligen har man tjafsat om några hektar mark väldigt länge. Osäker på närmaste större stad. Det var lite för långt från Korat. har ingen karta tillgänglig just nu.

Edit: Sisaket verkar var närmast större ställe i LOS

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har varit där, man går in över gränsen till Kambodja för att nå templet men det behövs inget pass. Och själva entrén ligger i provinsen Sisaket mellan provinserna Surin och Ubon ratchathani i nordöstra Thailand.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Bråket om marken är inte avslutat. Själva templet ligger tydligen i Kambodja, men en del av marken som hör till templet ligger "på fel sida gränsen".

Bråket har pågått i många men nu förtäljer ryktet att Thaksin var intresserade av några stora telekom kontrakt med Kambodja och ett villkor för att han skulle få dem var att markfrågan löstes och plötsligt bytte lydiga knähunden Sunak  , ursäkta Samak , (sunak på thailändska = hund) sida och höll med Kambodja om att marken var deras.

Huruvida ryktet är sannt vet jag inte, men Samak kämpar både emot opposition och domstol för att kunna skänka bort marken, så helt otroligt verkar det inte vara.

Beslutet om världsarv gäller bara själva templet, området omkring får vänta på världarvstatus tills markfrågan är löst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

Quote

Jo jag har varit där, man går in över gränsen till Kambodja för att nå templet men det behövs inget pass. Och själva entrén ligger i provinsen Sisaket mellan provinserna Surin och Ubon ratchathani i nordöstra Thailand.

:thumbsup: Tack så mycket!  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...