Jump to content
IGNORERAD

Handbagage, vad fan sysslar flygbolagen med?

Benriach

Recommended Posts

32 minuter sedan, skrev Tallviking:

Gå mot röd gubbe kan man dock inte få något straff för längre sedan rätt många år

Så länge det går bra ja men orsakar man en olycka eller bara en farlig situation kan bli dömd vårdslöshet i trakfik

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

• Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• andrejsdenruskige

32

• KaiserBlood

28

• Mankan

11

• samet

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev Mankan:

Så länge det går bra ja men orsakar men en olycka eller bara en farligsituation kan bli dömd vårdslöshet i trakfik

Självklart men brottet "gå mot röd gubbe" i sig saknar straffansvar (till skillnad från att ha övervikt på handbagaget som man kan bli "straffad" för om man blir påkommen)

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

övervikt på handbagaget som man kan bli "straffad" för om man blir påkommen

Tyvärr så finns det nog inget straff på detta, mer än att vederbörande får ändra sin packning.

Lite roligt att denna tråd kom upp nu, flög från Samui för ett par dagar sedan, halva planet var fullt med idi*ter som släpade ombord både 3 och 4 för stora "handbagage".

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tyvärr så finns det nog inget straff på detta, mer än att vederbörande får ändra sin packning.

Lite roligt att denna tråd kom upp nu, flög från Samui för ett par dagar sedan, halva planet var fullt med idi*ter som släpade ombord både 3 och 4 för stora "handbagage".

Har 2 gånger åkt på vägning av handbagaget med thai och tvingats "packa om" vid incheckningen

Det konstiga jag reagerat över är att kvinnor tillåts ha 2-3 ganska stora handväskor förutom den stora kabinväskan (män har normalt bara en kabinväska)

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Nej precis är inte tillåtet men går för det mesta bra men den dagen det kommer en bil då går det åt helvete.

Samma sak med handbagaget 

Jag litar på att  personalen kan sitt jobb. Tror inte det går åt helvetet  pga att man har några extra kilon vid handbagaget.

Jag själv flyger alltid med -20kg så det finns nog marginaler😀

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Tallviking:

Har 2 gånger åkt på vägning av handbagaget med thai och tvingats "packa om" vid incheckningen

Det konstiga jag reagerat över är att kvinnor tillåts ha 2-3 ganska stora handväskor förutom den stora kabinväskan (män har normalt bara en kabinväska)

Också fått lägga handbagage i ”måttboxen” och vägt några gånger vid boarding, bra tycker jag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nyfiken på hur mycket (eller lite) du hade i handbagage då`?

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Jag litar på att  personalen kan sitt jobb. Tror inte det går åt helvetet  pga att man har några extra kilon vid handbagaget.

Jag själv flyger alltid med -20kg så det finns nog marginaler😀

Det tror inte jag heller man det var du som tog upp jämförelsen med att gå mot rött. Faktum kvarstå 15 kg som du påstod att "dom" tillåter stämmer inte.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Vikten på handbagaget är även en säkerhetsgrej och inte bara en viktbegränsning. 

Med gånger jag flyger helikopter så får jag ha 2x10kg. 1x11kg får jag inte ha även om jag ligger -9kg, som du uttrycker. 

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

9 kg. Mestadels elektronikgrejor av olika typer som dator, gps etc etc

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Det tror inte jag heller man det var du som tog upp jämförelsen med att gå mot rött. Faktum kvarstå 15 kg som du påstod att "dom" tillåter stämmer inte.

Det var du som målade fan på väggen om man råkar ha för mycket handbagage. 15 kg är inga problem om man inte har något extra bagage att checka in. Har rest så så många gånger så du får nog svårt att överbevisa  mig.

Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Det var du som målade fan på väggen om man råkar ha för mycket handbagage. 15 kg är inga problem om man inte har något extra bagage att checka in. Har rest så så många gånger så du får nog svårt att överbevisa  mig.

Jag målade inte fan på väggen. Jag behöver inte överbevisa dig alla finns svart på vitt vad som gäller så vi vet alla redan att du har fel. Du får inte ha mer vikt i handbagaget för att du inte checkar in någon väska så även där har du fel. Att du lyckas fuska med vikten på handbagaget betyder inte att det är tillåtet.

Ändrades av Mankan

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

15kg är inga problem så länge dom inte bestämmer sig för att kontrollera det.
Största problemet är om du har 15kg i en väska. Delar man det upp i två väskor så går det bättre.
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag målade inte fan på väggen. Jag behöver inte överbevisa dig alla finns svart på vitt vad som gäller so vi vet alla redan att du har fel. Du får inte ha mer vikt i handbagaget för att du inte checkar in någon väska så även där har du fel. Att du lyckas fuska med vikten på handbagaget betyder inte att det är tillåtet.

Här uppe i norr är det ju lagligt att köra en bra bit över 120km/h....i stadstrafik.
Det har jag gjort flera gånger och inte fan har jag fått böter.
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Vikten på handbagaget är även en säkerhetsgrej och inte bara en viktbegränsning. 

Med gånger jag flyger helikopter så får jag ha 2x10kg. 1x11kg får jag inte ha även om jag ligger -9kg, som du uttrycker. 

Men jag flyger alltid -20 kg under min tillåtna vikt så jag borde inte vara någon säkerhetsrisk totalt sett. (flyger inte helikopter)

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Men jag flyger alltid -20 kg under min tillåtna vikt så jag borde inte vara någon säkerhetsrisk totalt sett. (flyger inte helikopter)

Det har ingenting med det att göra.
Det är samma logik som att feta Jürgen på 138,5kg eller 38,5kg Noi har samma viktbegränsning på bagage.
Det är ju inte så att Jürgen + bagage gör att Noi kan ta 130kg incheckat bagage....eller 110kg handbagage.
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag målade inte fan på väggen. Jag behöver inte överbevisa dig alla finns svart på vitt vad som gäller så vi vet alla redan att du har fel. Du får inte ha mer vikt i handbagaget för att du inte checkar in någon väska så även där har du fel. Att du lyckas fuska med vikten på handbagaget betyder inte att det är tillåtet.

Nu börjar du låta som mig ju !  :whistle:

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

15kg är inga problem så länge dom inte bestämmer sig för att kontrollera det.
Största problemet är om du har 15kg i en väska. Delar man det upp i två väskor så går det bättre.

+1 och gärna många taxfree påsar och en datorväska som hänger på axeln.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
+1 och gärna många taxfree påsar och en datorväska som hänger på axeln.

Taxfree-påsar och datorväska ingår inte (som oftast) i dessa 7kg eller vad nu begränsningen är.
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det har ingenting med det att göra.
Det är samma logik som att feta Jürgen på 138,5kg eller 38,5kg Noi har samma viktbegränsning på bagage.
Det är ju inte så att Jürgen + bagage gör att Noi kan ta 130kg incheckat bagage....eller 110kg handbagage.

i slutändan tror jag incheckningspersonalen går på totalvikten på flighten, inte enskilt bagage. Därför tror jag att en app som tradar med bagage vikt kan bli en riktig hit.

Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Taxfree-påsar och datorväska ingår inte (som oftast) i dessa 7kg eller vad nu begränsningen är.

Påsarna köper man ju efter incheckningen. Har svårt att se att dom ska stoppa det monopolet,

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
i slutändan tror jag incheckningspersonalen går på totalvikten på flighten, inte enskilt bagage. Därför tror jag att en app som tradar med bagage vikt kan bli en riktig hit.

Du får nog tro vad du vill.
Om jag flyger Biz med SAS så innebär det inte att jag kan ta 144kg handbagage bara för att jag inte checkade in något bagage.

Dags för dig att sätta dig ner och tänka igenom det som du producerar i textform.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Påsarna köper man ju efter incheckningen. Har svårt att se att dom ska stoppa det monopolet,

Det är inte allt bagage som tas vid incheckningen.

En klassiker är ju då att fruns släktingar står och väntar med 187kg plaraa som aldrig incheckningspersonalen kommer att se.

Ett alternativ är ju att man inte går till incheckningsdisken

Herregud

Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Tallviking:

9 kg. Mestadels elektronikgrejor av olika typer som dator, gps etc etc

Bad luck, då jag oftast flyger med det dubbla utan problem.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Bad luck, då jag oftast flyger med det dubbla utan problem.

Problemet uppstår om man råkar på viktkontroll och dessutom har fullt i bagaget så man inte kan lasta om. Inte direkt saker man vill kasta och det kostar väldigt mycket att betala för övervikt. Känns som kontroller av sådant här blir vanligare och vanligare nu för tiden.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...