Jump to content
IGNORERAD

Handbagage, vad fan sysslar flygbolagen med?

Benriach

Recommended Posts

Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

Med den informationen så gissar jag att du rekommenderar dubbfria vinterdäck till bangkokborna

Snarare mer värme i taxibilarna i Bangkok.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Dela på andra sajter

• Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• andrejsdenruskige

32

• KaiserBlood

28

• Mankan

11

• samet

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Krille:

Hur menar du rent praktiskt att incheckningspersonalen skulle kunna gå på totalvikten på flighten och inte enskilda bagage? Totalvikten vet de ju först när alla checkat in sitt bagage.

Däremot tror jag att en app för att trada incheckat bagage skulle kunna bli en hit bland passagerarna men knappast något som flygbolagen vill ska förekomma.

/Krille

Om inte incheckningspersonalen har koll på incheckat bagage vem ska då ha det? När totalvikten är nådd, förutom cargo så börjar dom dra åt tumskruvarna. Slår aldrig fel.

Dela på andra sajter

På Thaiplanet till Köpenhamn/Arlanda är det nästa bara thaikärringarna som har en massa extra handbagage, självklart finns det också något undantag.

Detta har med åren blivit allt vanligare, för 30 år sedan var det mer ett undantag.

Åt motsatta hållet är det oftast inte alls så många extra handbagage = mer sällan.

Kan det vara så enkelt att stor orsak till detta fenomen är att de är inte så lite släpphänta vid incheckningen i Bangkok.

Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Jag flyger alltid lätt,  bara med en karbinväska,

Nja, jag tvivlar starkt på att du får ombord denna även om den håller måttet både till vikt och storlek...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

On 2019-02-22 at 11:34, skrev Boa52:

Min dator väska

har nog vägt 20 kilo

Det finns mindre datorer idag, ofta benämnda "laptop" som väger 2-3 kg, så du behöver inte släpa på din 20+ kg desktop längre.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

On 2019-02-22 at 11:34, skrev Boa52:

Min dator väska

har nog vägt 20 kilo

Det finns mindre datorer idag, ofta benämnda "laptop" som väger 2-3 kg, så du behöver inte släpa på din 20+ kg desktop längre.

@whuthai 

Dumpa bojan så har du en massa extra kilon.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Om inte incheckningspersonalen har koll på incheckat bagage vem ska då ha det? När totalvikten är nådd, förutom cargo så börjar dom dra åt tumskruvarna. Slår aldrig fel.

Hur fungerar det och de kan väl inte börja bli restriktiva först när totalvikten är nådd? Får de som kommer först då alltid checka in övervikt utan problem eller får de som kommer sist checka in övervikt om det är god marginal till totalvikten?

/Krille

Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Finns väl inget att tänka igenom. Upp till 15 kg funkar alltid. 144 kg är något annat.....bättre kan du

19 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

"torskar man" är det väl bara att checka in bagaget som vanligt. Problem solved! Trist att behöva vänta vid bagagebandet bara.

Sen är det ju så där lagom trevligt att få en 15-kilos väska över sig om en lucka far upp i någon kraftig luftgrop.

Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev rolba:

Sen är det ju så där lagom trevligt att få en 15-kilos väska över sig om en lucka far upp i någon kraftig luftgrop.

En 15 kilos väska i huvet gör underverk för vissa 😁

Ändrades av Boa52
Dela på andra sajter

Jag reser lätt för det är rätt.

Har i och för sig 3x30 kilos bagagegräns och det blir nog lite kilo på hemvägen med lite chili.

En stationär dator i Thailand är på min önskelista så man slipper ta med sig lapptopen i kabinen.

Får knappt kosta någonting då vi bara är där på semestern och tycker det är jobbigt och hålla på med småsaker typ mobil och platta.

Några förslag.

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Galten:

Har i och för sig 3x30 kilos bagagegräns och det blir nog lite kilo på hemvägen med lite chili.

En stationär dator i Thailand är på min önskelista så man slipper ta med sig lapptopen i kabinen.

Får knappt kosta någonting då vi bara är där på semestern och tycker det är jobbigt och hålla på med småsaker typ mobil och platta.

Några förslag.

Köp dig en mini-stationär och köp skärm till den på plats där nere

Typ den här

https://www.tradera.com/item/302395/340378340/hp-elitedesk-705-g2-mini-amd-pro-a8-8600b-r6-8gb-128gb-1-ars-garanti-

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Tallviking:

Köp dig en mini-stationär och köp skärm till den på plats där nere

Typ den här

https://www.tradera.com/item/302395/340378340/hp-elitedesk-705-g2-mini-amd-pro-a8-8600b-r6-8gb-128gb-1-ars-garanti-

Eller en begagnad laptop på t.ex Tuc Com i Pattaya för ett par tusenlappar, bath alltså.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Galten:

Några förslag.

Jag misstänker att en dator som bara används på semestern mest kommer att stå och uppdatera sig när du startar upp den. Såvida du inte som jag har 8-9 månader semester. 

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

Är den så tung så ligger den nog still😁 Är nog värre med taxfree påsarna. Inte så skönt att få 3-4 whiskeyflaskor i skallen heller.

Dela på andra sajter

Hur är taxfree i Doha eller skall whiskyn handlas i Bkk?

Mitt bästa fynd hittade jag i Malaysia en 32årig whisky för nästan inga pengar.

Kanske fungerar i Doha också pga religonen och de inte förstår sprit?

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

On 2019-02-22 at 23:12, skrev Knasen:

Klart att det finns logik bakom det. Vikt och balans, tyngdpunkt. 500 kg taxfree koncentrerat i ett lastrum påverkar planets tyngdpunkt markant jämfört med om det är utspritt över hela kabinen. Inget specifikt för din kompis "sketbolag". 

OK, kompisen hävdar att han litar på att den som ansvarar för lastningen håller koll på att balansen blir rätt, oavsett om det är på Arlanda eller på nån liten flygplats på de grekiska öarna.

Vikten på Taxfree spriten, utspridd i kabinen kan knappast påverka balansen nämnvärt.

Totalvikten på flygplanet däremot, avgör om det finns tillräckligt med säkerhetsmarginal för att kunna lyfta på en kort bana vid ett motorbortfall vid start, och därför gillar han inte att han INTE fick räkna med Taxfreevarorna, trots att han VISSTE att de fanns där fortfarande.

På Arlanda med långa banor (3300m?) är marginalerna större än på en kort charterflygplats.

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
OK, kompisen hävdar att han litar på att den som ansvarar för lastningen håller koll på att balansen blir rätt, oavsett om det är på Arlanda eller på nån liten flygplats på de grekiska öarna.
Vikten på Taxfree spriten, utspridd i kabinen kan knappast påverka balansen nämnvärt.

Totalvikten på flygplanet däremot, avgör om det finns tillräckligt med säkerhetsmarginal för att kunna lyfta på en kort bana vid ett motorbortfall vid start, och därför gillar han inte att han INTE fick räkna med Taxfreevarorna, trots att han VISSTE att de fanns där fortfarande.
På Arlanda med långa banor (3300m?) är marginalerna större än på en kort charterflygplats.

MVH

Då man inte väger passagerarna så blir det nog ganska fel ändå.
Om någon nisse tar 2 flaskor sprit så är det ca 2,5kg.

Som information så är det större viktvariation mellan människorna inne i flyget.
Luktar bullshit.

Vad väger en passagerare?
Fick han inte ångest av att inte känna till vikten på passagerarna?
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Då man inte väger passagerarna så blir det nog ganska fel ändå.
Om någon nisse tar 2 flaskor sprit så är det ca 2,5kg.

Som information så är det större viktvariation mellan människorna inne i flyget.
Luktar bullshit.

Vad väger en passagerare?
Fick han inte ångest av att inte känna till vikten på passagerarna?

Du kanske har näsan för nära din mun?

Passagerar-vikten mäts i genomsnitt, ibland "Män, Kvinnor och Barn", Ibland endast "Vuxna och barn", genomsnittsvikten kontrolleras internationellt med ett visst antal års mellanrum (tror han sa 10 år) och justeras därefter.

Vad gäller vikten på handbagaget, så hävdar han att det också räknas på medelvikt, det är som tur är inte alla passagerare som maxar eller överlastar sina handbagage, en del föredrar att ha lätta bagage, andra inte.

MVH

Ändrades av Tommy
sär skrivning...

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
49 minuter sedan, skrev Tommy:

Passagerar-vikten mäts i genomsnitt, ibland "Män, Kvinnor och Barn", Ibland endast "Vuxna och barn", genomsnittsvikten kontrolleras internationellt med ett visst antal års mellanrum (tror han sa 10 år) och justeras därefter.

Vad gäller vikten på handbagaget, så hävdar han att det också räknas på medelvikt, det är som tur är inte alla passagerare som maxar eller överlastar sina handbagage, en del föredrar att ha lätta bagage, andra inte.

MVH

Va skönt, då kan ja lägga min medhavda taxfree sprit i huvudet på vem ja vill utan att oroa mig för att ha äventyrat flygsäkerheten 😊 hälsa o tacka herr kapitän 

Dela på andra sajter

Hade varit intressant att kontrollera medelvikten på ARN-BKK pax i november när alla svullna svenskar skall ner... jämför det med BKK-ARN i mars när alla Noi skall till sina nya pojkvänner...

Men det påverkar inte balansen, utan bara startvikten... 

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev samet:

Hade varit intressant att kontrollera medelvikten på ARN-BKK pax i november när alla svullna svenskar skall ner... jämför det med BKK-ARN i mars när alla Noi skall till sina nya pojkvänner...

Men det påverkar inte balansen, utan bara startvikten... 

Blir nog en avsevärd skillnad i totalvikt även om du jämför svenskarna när de åker ner och när de sedan åker hem. Om alla lägger på sig tre kilo så ökar totalvikten med ett ton bara där...

Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Blir nog en avsevärd skillnad i totalvikt även om du jämför svenskarna när de åker ner och när de sedan åker hem. Om alla lägger på sig tre kilo så ökar totalvikten med ett ton bara där...

Ja, visst finns det svenskar på planen i båda riktningar. Min tanke var dock att det i november är betydligt fler välgöda svenska medelålder män och en del pensionärer. Medans det i mars är betydligt fler små nätta Noi från risbyn.

Där skiljer nog vikten 50kg/individ... men låt oss säga att det bara är 10kg i medelviktsskillnad, 300pax, då är det 3ton...

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

MVH

Hmmm

Låt oss säga att planet tar 250pax.
Alla tar med sig 2l Fulsprit.

Det utgör nu 500kg.

Hur mycket tror du att genomsnittsvikten bommar på passagerarna? Säkert 4kg på ett flyg till Thailand.

Vad väger en MPR-medlem?
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ja, visst finns det svenskar på planen i båda riktningar. Min tanke var dock att det i november är betydligt fler välgöda svenska medelålder män och en del pensionärer. Medans det i mars är betydligt fler små nätta Noi från risbyn.

Där skiljer nog vikten 50kg/individ... men låt oss säga att det bara är 10kg i medelviktsskillnad, 300pax, då är det 3ton...

Men om någon kör dubbla kvoten med sprit så är det ju 600kg lättantändlig fulsprit. Det gäller förstås även om ungarna tar lite brännvin i bagaget.
Förövrigt så väger ju vilken svensk 12-åring lika mycket som en vuxen thailändare.

Konstigt att vi har piloter över huvudtaget.
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...