Jump to content
IGNORERAD

Handbagage, vad fan sysslar flygbolagen med?

Benriach

Recommended Posts

andrejsdenruskige
Bad luck, då jag oftast flyger med det dubbla utan problem.

Ja, risken för att du ska torska är väl inte så hög.

Flyger du 3ggr per år till Thailand så är det typ 1% av deras avgångar från Arn eller CPH.
Dela på andra sajter

• Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• andrejsdenruskige

32

• KaiserBlood

28

• Mankan

11

• samet

9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Du får nog tro vad du vill.
Om jag flyger Biz med SAS så innebär det inte att jag kan ta 144kg handbagage bara för att jag inte checkade in något bagage.

Dags för dig att sätta dig ner och tänka igenom det som du producerar i textform.

Finns väl inget att tänka igenom. Upp till 15 kg funkar alltid. 144 kg är något annat.....bättre kan du

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, risken för att du ska torska är väl inte så hög.

Flyger du 3ggr per år till Thailand så är det typ 1% av deras avgångar från Arn eller CPH.

"torskar man" är det väl bara att checka in bagaget som vanligt. Problem solved! Trist att behöva vänta vid bagagebandet bara.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
"torskar man" är det väl bara att checka in bagaget som vanligt. Problem solved! Trist att behöva vänta vid bagagebandet bara.

Ja, ”bara att checka in” är nog lite fel.
Det är inte alltid problemet uppstår där du checkar in väskorna.
Jag förmodar att du inte går till incheckningsdisken över huvudtaget då du bara kör med handbagage.
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Tallviking:

Problemet uppstår om man råkar på viktkontroll och dessutom har fullt i bagaget så man inte kan lasta om. Inte direkt saker man vill kasta och det kostar väldigt mycket att betala för övervikt. Känns som kontroller av sådant här blir vanligare och vanligare nu för tiden.

Jag tror du gladeligen skulle betala mig 100 kr för mina 20-30 kg som jag inte använder.

Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

i slutändan tror jag incheckningspersonalen går på totalvikten på flighten, inte enskilt bagage. Därför tror jag att en app som tradar med bagage vikt kan bli en riktig hit.

Hur menar du rent praktiskt att incheckningspersonalen skulle kunna gå på totalvikten på flighten och inte enskilda bagage? Totalvikten vet de ju först när alla checkat in sitt bagage.

Däremot tror jag att en app för att trada incheckat bagage skulle kunna bli en hit bland passagerarna men knappast något som flygbolagen vill ska förekomma.

/Krille

Ändrades av Krille
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Nja....är ju vid boardinggaten de ev. mäter och väger, då är det inte så lätt att checka in mer bagage, man e ju innanför säkerhetskontrollen.

Ett rent nöje att se dem som torskar.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag tror du gladeligen skulle betala mig 100 kr för mina 20-30 kg som jag inte använder.

Jag skulle det med lätthet.
Att flygbolagen skulle tillåta det är dock osannolikt.
Men visst, så länge du checkar in min väska och tar den genom tullen så är det ok
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, ”bara att checka in” är nog lite fel.
Det är inte alltid problemet uppstår där du checkar in väskorna.
Jag förmodar att du inte går till incheckningsdisken över huvudtaget då du bara kör med handbagage.

Svårt att snika till sig en uppgradering om man inte går till incheckningsdisken. Händer mirakel där ibland.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Svårt att snika till sig en uppgradering om man inte går till incheckningsdisken. Händer mirakel där ibland.

Ja, då kan man ju få med sig 2x8kg i handbagage dessutom.
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Finns väl inget att tänka igenom. Upp till 15 kg funkar alltid. 144 kg är något annat.....bättre kan du

Men har du 16 kg så är det stop då eller? Vad är det för magisk gräns just vid 15 kg?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nja....är ju vid boardinggaten de ev. mäter och väger, då är det inte så lätt att checka in mer bagage, man e ju innanför säkerhetskontrollen.

Ett rent nöje att se dem som torskar.

Har dock aldrig varit med om att dom stoppar en vid boardinggaten pga övervikt. Monopolet styr nog där.

Flyger inte så ofta, men hur ofta ser du passagerare "torska" vid boardinggaten?

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Varför fungerar ”upp till 15 kg”?

Du säger att det går bra för att du inte har incheckat.
Jag bör ju åtminstone få köra med 70kg handbagage. Det är ju under 50% av min totala kvot.
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Har dock aldrig varit med om att dom stoppar en vid boardinggaten pga övervikt. Monopolet styr nog där.
Flyger inte så ofta, men hur ofta ser du passagerare "torska" vid boardinggaten?

Att du inte flyger så ofta är ingenting som du behöver förtydliga. Vi har redan förstått det.
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Men har du 16 kg så är det stop då eller? Vad är det för magisk gräns just vid 15 kg?

Bara en uppskattad vikt som du nog förstod. Flygbolagen bryr sig inte, men du verkar bry dig mer än dom haha lägg ner nu.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Inte särskilt ofta, men har varit med om ett par gånger då de har mätt och vägt, för det är ju där "mätkorgen" står, och passar inte bagaget i den så får du det inte ombord.

Och när jag tänker efter så var det senast i Palanga, i fjol somras jag såg dem som blev nekade att ta ombord sitt "handbagage" pga oversized.

images.jpeg.44fa6e4a5ce4bc60a9fff0cbb4af4ab5.jpeg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Det händer ganska ofta. Sticker/lapp att väskan inte får tas in i kabinen. De bolag som "jagar" pengarna för incheckat bagage håller bra koll. 

Du kan ju prova 15kg på RyanAir och sedan berätta hur det gick... 

Mer eller mindre alla LCC håller koll. Har du otur så kollar de redan vid incheckning och då åker på att betala för incheckat bagage. 

Ändrades av samet
Komplettering
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Att du inte flyger så ofta är ingenting som du behöver förtydliga. Vi har redan förstått det.

Vilka vi`?

jag talar om MIN erfarenhet, men göm dig gärna bakom alla andra om det känns bättre för dig.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Bara en uppskattad vikt som du nog förstod. Flygbolagen bryr sig inte, men du verkar bry dig mer än dom haha lägg ner nu.

Dina få flygningar ger ett föga säkert statistiskt underlag.
Jag ger dig rätt i att handbagagereglerna inte följs slaviskt.
Jag undgår dock helst att torska dit på några som helst bagagekrusiduller när jag reser.
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vilka vi`?

jag talar om MIN erfarenhet, men göm dig gärna bakom alla andra om det känns bättre för dig.

Din erfarenhet säger inte så mycket om hur det fungerar i verkligheten.
Jag behöver inte gömma mig bakom andra.
Jag flyger säkert mer under ett år än vad du lyckas med under ett helt liv.
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Din erfarenhet säger inte så mycket om hur det fungerar i verkligheten.
Jag behöver inte gömma mig bakom andra.
Jag flyger säkert mer under ett år än vad du lyckas med under ett helt liv.

Grattis till att du får flyga så mycket. Själv tar jag bilen 7 minuter varje dag tur & retur.

Flyger gör jag bara när jag måste tyvärr. Alla är vi olika.

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev KaiserBlood:

Flyger gör jag bara när jag måste

Det gör nog de flesta...... 

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Grattis till att du får flyga så mycket. Själv tar jag bilen 7 minuter varje dag tur & retur.

Flyger gör jag bara när jag måste tyvärr. Alla är vi olika.

Mmm

Jag skulle däremot inte påstå någonting om trafiksituationen som du har där du kör.

Jag gissar att du även kan förklara Bangkoks trafiksituation utifrån det grundlaget du har när du pendlar till jobbet där hemma. För det är just det du gör i denna tråden.
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Mmm

Jag skulle däremot inte påstå någonting om trafiksituationen som du har där du kör.

Jag gissar att du även kan förklara Bangkoks trafiksituation utifrån det grundlaget du har när du pendlar till jobbet där hemma. För det är just det du gör i denna tråden.

Jag bor i centrala Sthlm och kör utan dubbdäck som en plikttrogen valp, så skyll inte på mig när det brinner i dina kvarter.

Ja, jag brukar ta en taxi i Bkk. Soi 4 är en lång gata...

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag bor i centrala Sthlm och kör utan dubbdäck som en plikttrogen valp, så skyll inte på mig när det brinner i dina kvarter.

Ja, jag brukar ta en taxi i Bkk. Soi 4 är en lång gata...

Med den informationen så gissar jag att du rekommenderar dubbfria vinterdäck till bangkokborna
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...