Jump to content
spooncreek

Passkontroller i Thailand

Passkontroller i Thailand  

97 röster

1. 1. När har du behövt visa passet i Thailand?

• Aldrig hänt
      74
    • Vid trafikkontroller
      11
    • Har blivit stoppad vid särskilda kontroller av utlänningar
      2
    • Vid sent nattsudd - kontroll på nattklubben
      2
    • I hemmet vid oannonserat besök av immigration
      1
    • Annat, speca i tråden
      7

Recommended Posts

Jive

Jag har aldrig, under mina 16 år här, behövt visa pass vid check points på stan. Endast körkort. Polisen på stan kan nog inte läsa och tyda ett pass och vill inte utsätta sig för pinsamheter.

• Ge karma 7
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leifen

Skulle tro att risken för att måsta visa upp sitt pass är störst vid vägar och städer närmast en gränspassage när man åker buss, van och tåg.

Mellan Chiang Rai och Mae Sai förekommer det regelbundet av kontroller av bussar.

Även vid busstationer på turistorter förekommer det kontroller av IM-polis. Har sett några i HH där dom gör en drive någon gång per månad.

I övrigt väldigt sällsynt.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Baa

Inte en enda gång på 15 år, inte ens på flyg (inrikes) eller hotell, thai kk går bra. Endast vid de 4 årliga besöken på mig.  Har fotat av alla aktuella sidor i telefonen om utifall att.....

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Abercrombie

Bortsett från flygplatser och hotell så har det hittills aldrig hänt, och jag har spenderat totalt 7-8 månader i Thailand. Ser dock till att skaffa en inplastad kopia i kreditkortsformat med min info på ena sidan och inresestämpeln på den andra. Kostar 150 baht och det känns bättre att ha på sig än att riskera att tappa passet i en pöl av Sang Som på Walking Street.

• Ge karma 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
nissehult_13
4 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Bortsett från flygplatser och hotell så har det hittills aldrig hänt, och jag har spenderat totalt 7-8 månader i Thailand. Ser dock till att skaffa en inplastad kopia i kreditkortsformat med min info på ena sidan och inresestämpeln på den andra. Kostar 150 baht och det känns bättre att ha på sig än att riskera att tappa passet i en pöl av Sang Som på Walking Street.

Förstår att för en korttidsturist kan det vara en stor grej att bli av med passet, men vi som lever längre tider här kan jag inte förstå. Jag ser det så att skulle jag mot förmodan komma hem utan byxor så får jag en semesterresa till Bangkok och beställa ett nytt pass.😀😂😀

• Ge karma 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MaiChai

Jag har ju ett thailändskt ID utfärdat på mig som jag visar upp vid flyg inrikes och hotellövernattningar utomsocknes från Bangkok

Vill minnas att militärpolisen vid Victory Monument under nyårsbomberna 2006-2007 kollad upp pass från alla utlänningar som samlades men när jag halade fram mitt id var det bara att jobba vidare. De som inte hade det och såg ut att arbeta sattes i en buss och kördes därifrån.

Hemma i lägenheten har det aldrig hänt, brukar ändå dra passet genom en kopiator och ha med mig när jag är ute, bra att ha en papperslapp att skriva på också.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe

Aldrig inte ens i gränstrakterna vid kontroller, bara körkortet. Har fotat dom viktiga sidorna av passet och har i mobilen.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
dtbkk
13 timmar sedan, skrev M33:

Sant, Safehouse.... fan jag röstade fel med andra ord. Troligtvis TS själv också, gissar att han var på Bed Supper Club på 90-talet och även tidigt 00.

Bed öppnade väl först 2002 iofs, men Q-bar kom väll -99.....fasen vad jag saknar dessa ställen...

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
M33
7 minuter sedan, skrev dtbkk:

Bed öppnade väl först 2002 iofs, men Q-bar kom väll -99.....fasen vad jag saknar dessa ställen...

Så var det säkert, längesedan var det iallafall :) 

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
dtbkk
3 minuter sedan, skrev M33:

Så var det säkert, längesedan var det iallafall :) 

Du är saknad här. Vore kul att ta en runda, det var ett tag sen...

• Ge karma 1
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
JJC
Inlagd (ändrad)

Aldrig blev kontrollerad under mina resor i 21 år resande. Är i Thailand minst en gång om året. 

Även om vi befinner oss i närheten av Burmas gräns reser vi utan att behöva visa pass eller andra dokument.

En gång när buss vi åkte med stoppades norr om Chiang Mai nära till Burma så gick militärer direkt till några som satt på bussen. 

Ingen annan behövde visa några dokument. Tydligen blev de tipsade. 

Behöver vi bo på hotell så ibland tar de kopia på pass för migrationens skull men ändå sa de att ingen bryr sig.

Däremot blev jag kontrollerad i HongKong då vi var nära gränsen till 

Shenzen i New Territory Northen HK. Det fanns inga skyltar på engelska, bara kineser då kom polisen fram och bad oss snällt att visa dokument.

Blev frågad vad vi gör så långt från stan då han aldrig såg turister så långt, Vi turistar svarade vi visade lite bilder i kamera,

Han bad om ursäkt att ha avbröt oss, tipsade om några sevärdheter och önskade oss en försatt bra dag. 

Ändrades av JJC
  • Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
M33
Precis nyss, skrev dtbkk:

Du är saknad här. Vore kul att ta en runda, det var ett tag sen...

Hör av mig i god tid så styr vi upp något, är några månader kvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Galten
Inlagd (ändrad)

På sjukhusen vill de ha pass!

Även hotell har jag för mig.

När jag tar ut pengar på banken.

Normalt har jag bara en kopia av pass och försäkring med mig.

Spelar golf och badar i militärområden och blir stoppad men de vill bara veta vart jag ska.

Skojade med en kompis i somras när vi närmare oss militärbommarna,

"Vad har du inte passet med dig?" Han blev inte lite till sig. Vi åkte till golfbanan och det blev lyckad då han fick låna ett golfset gratis mm.

Ändrades av Galten
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
kenneth073

Flera gånger när vi åkt buss mellan Chiang rai och Mae sai har dom kontrollerat alla på bussen.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
lauri

Blev stoppad en gång i Bangkok i en taxi vid Asok 2012 sen kväll och tillfrågad pass  (som inte undersöktes särskilt noga, vet inte vem eller vad dom var ute efter), tursamt att jag hade passet med mig, hade haft några bankärenden tidigare på dagen. Även blivit tillfrågad vid kontroller på bussar på väg till Sangkhlaburi och Mae Sot. 

På nittiotalet fick man visa passet ganska regelbundet i Prachuab Khiri Khan när man skulle till Ao Manao-beachen och bada, stranden ligger inom militärt område. 😉

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy