Jump to content
Chrille Columbus

Busväder på gång i södraThailand?

Recommended Posts

Tommy

Jo vindstyrkor Knop kan man i princip dela med 2, för att få m/s.

50 Knots, det högsta på Tallvikings kartbild, blir knappt 26m/s ( 25.722222, om man är petig).

https://www.calculateme.com/speed/knots/to-meters-per-second/

Jag skulle inte vilja åka båt från Phuket till PhiPhi i sån vind, inte med de båtarna som går däremellan.

Första resan FRÅN PhiPhi till Phuket för mej, i Oktober 2003, blåste det bra, säkert 20m/s, besättningen och de flesta passagerarna kräktes, inte trevligt alls faktiskt, och resan tog dubbelt så lång tid som ditresan 4 timmar?...

Jag var mest oroad för att hela skrovet på båten vred sej klart synligt, när man tittade förut från våra platser 2/3 från fören, alltså rätt långt bak, där en normal båt rör sej minst i sjögång!

De besättningsmän som kunde jobba delade ut käcka seglarvästar till alla som ville ha!

MVH

• Ge karma 6

Tommy
2 minuter sedan, skrev kuai:

En sida med bra uppdatering och prognos!

https://www.windy.com/?7.586,103.370,7

Bra sida, använder Appen "Windy" i mobilen för att kolla efter lugnt modellflygväder!

MVH

Soengsang
Precis nyss, skrev Tommy:

modellflygväder!

Kul, flyger du RC?

Då får du lägga ut lite bilder.....

• Ge karma 1

Tommy
Precis nyss, skrev Soengsang:

Kul, flyger du RC?

Då får du lägga ut lite bilder.....

Jodå, skall göra så, flög även när vi bodde i Thailand, i några av de stora parkerna i Bkk och på en ödetomt nära hemmet där även den lokala flygklubben höll till.

Ganska stor hobby i Thailand!

MVH

• Ge karma 1

Soengsang
Precis nyss, skrev Tommy:

Jodå, skall göra så, flög även när vi bodde i Thailand, i några av de stora parkerna i Bkk och på en ödetomt nära hemmet där även den lokala flygklubben höll till.

MVH

Jo, jag har hålt på o kludda lite(leksaks nivå), men skulle vilja vara lite seriösare.

Taxikillen jag brukar åka med håller på en del.

Ser fram mot lite bilder!

• Ge karma 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

wavis
5 minuter sedan, skrev Tommy:

MVH

Tipsa gärna om du vet en bra rc butik i bkk..Åker ner nästa vecka tänkte ta med en billig radio o köpa ett plan på plats, Drönaren vågar jag inte släpa med mig. Förr fick jag låna grejer nere i Rawai, Men blir nog inte besök neråt denna gång..

Abercrombie

Fattar inte så mycket av sidor som Windy mfl. Är Khao Lak i riskzonen?

Tommy
Posted (edited)
36 minuter sedan, skrev wavis:

Tipsa gärna om du vet en bra rc butik i bkk..Åker ner nästa vecka tänkte ta med en billig radio o köpa ett plan på plats, Drönaren vågar jag inte släpa med mig. Förr fick jag låna grejer nere i Rawai, Men blir nog inte besök neråt denna gång..

Älskade att gå omkring i "Klong Thom Centre", i China Town och hittade flera Hobby affärer där.

Den bästa låg på utsidan av centret, men jag skulle behöva vara på plats för att hitta dit igen.

Sen ligger Klong Thom Market i närheten, lite annat stuk, de säljer gärna i bulk, men även enstaka modeller.

Båda ställena hade en massa teknikprylar, leksaker, DVD (finns de fortfarande?), MC och Bildelar, replikor på tex Rolex (de bästa ligger inte framme, utan man får titta i en katalog, eller följa med längre in i kvarteret), men de har "Allt", köpte vattenfilter till hemmet, och en del fiskeutrustning där också.

Centre är lättast att hitta, Market ligger väl 3-400 meter bort.

"Min hobby affär" låg vid en bensinstation och biltvätt helt nära hemmet, så det fanns att kolla på lite kul saker under tiden bilen tvättades!

Dock inte i centrum, utan på "Lat pra Khao road" typ soi 72, eller så, Vi bodde intill Soi 78...

OFF TOPIC!

MVH

Edited by Tommy
  • Ge karma 1

Galten
Posted (edited)
4 timmar sedan, skrev hakancnx:

Tydligen inte så allvarligt som man kunde tro. Ca 25-30 m/s. En storm, men inte mer....

Trots det kan den orsaka en hel del skada. Men är långt ifrån orkanstyrka. 

Hos gumman föräldrar i Nakhon si Thammarat är det nära Katastrof flera gånger om året vid vanligt regn husen är inte byggda på stolpar för intet.

Deras dåligt byggda ruckel lär inte ha så mycket att stå emot vid stormvindar.

För ett par år sedan var det vatten till golvet trots 2metersstolpar antagligen pga av bergen eller kullar men avrinningen  därifrån kommer ner till låglandet.

Kan bli illa.

Edited by Galten
  • Ojojoj 1

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Tommy
59 minuter sedan, skrev Galten:

Hos gumman föräldrar i Nakhon si Thammarat är det nära Katastrof flera gånger om året vid vanligt regn husen är inte byggda på stolpar för intet.

Deras dåligt byggda ruckel lär inte ha så mycket att stå emot vid stormvindar.

För ett par år sedan var det vatten till golvet trots 2metersstolpar antagligen pga av bergen eller kullar men avrinningen  därifrån kommer ner till låglandet.

Kan bli illa.

De borde vara vana.

Det är därför de bygger på stolpar, ibland blir det översvämning.

Värre när de bygger nya projekt med lyx villor i tex Bangkok, på platser där det inte varit översvämningar "På flera år" ...

Kul med en 20 miljoners kåk med vatten upp till andra våningen, bara för att det regnat lite extra Norrut...

Thai tänker kortare, numer.

MVH

• Ge karma 1

MaiChai
8 timmar sedan, skrev GreenValley:

Ja, sen lite rabiesvarning som lök på laxen.

Glöm nu inte Denguefebern eller att man inte har råd med hyran efter Thailandsresan!

• Haha 5

evert 1

Regnar och blåser, men inte speciellt mycket - än. Inga översvämningar i alla fall.

Högt vattenstånd, vågorna spolar hela stranden.

Blir det inte värre så är det inget att bekymra sig för.

• Ge karma 4

evert 1

Nu har vinden mojnat något men fortfarande pissregn.

Ändrar det sig inte och blir värre är det inget att jämra sig över.

• Ge karma 4

leifen
53 minuter sedan, skrev evert 1:

Nu har vinden mojnat något men fortfarande pissregn.

Ändrar det sig inte och blir värre är det inget att jämra sig över.

Påminner mig om alla Tyfonvarningar i Filippinerna som sällan kommer upp i en svensk kuling, massor av regn men sällan vind.
Men vissa är lika kraftfulla som stormarna och orkanbyarna i Östersjön. (1 januari -19)

Den sista stora i Filippinerna är från 2013 och var en riktigt ”monster”.

Regn och följande ”landslide” dödar flest människor och är de största kostnaderna för reparationer av infrastrukturen i hela Asien.