Jump to content
ArneMorales

Varning för dålig luft i Bangkok!

Recommended Posts

Tommy
Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev SatanG:

Just luften och bilköer är väl det jag stör mig på ibland. Jag bor i sydöstra delen (Sukhumvit 113) vilken jag inbillar mig ofta är bättre än de centrala delarna men har även seriösa luftrenare i varje sovrum samt vardagsrummet. 

Finns inget annat ställe i Thailand jag är intresserad av att bo., åtminstone längre stunder, samt frugans karriär ligger i Bkk. Vi kan eventuellt byta land men det finns ju fördelar/nackdelar i alla länder. Vi har även hus i Buriram som vi ibland flyr till några dagar innan vi flyr därifrån. Luften är ju inte alltid kul där heller när det sätts igång med kolproduktion/eldning :-)

/ SatanG

Vad menar du med en seriös luftrenare?

Vi har en i sovrummet i Bkk, som frugan köpte på Central, har för mej att den kostade 20000+  men jag vet inte om den är seriös, känt märke är det, kanske Sharp eller Mitsu.

MVH

Ändrades av Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
SatanG
Precis nyss, skrev Tommy:

Vad menar du med en seriös luftrenare?

Vi har en i sovrummet i Bkk, som frugan köpte på Central, har för mej att den kostade 20000+  men jag vet inte om den är seriös, känt märke är det, kanske Shrp eller Mitsu.

MVH

Bra fråga, menade luftrenare som jag tror håller hög kvalitet och har värdemätare som visar när det är dags att byta filter samt själv reglerar flöde efter behovet utan att spränga ljudvallen. Kör Samsung i sovrummen och en större Electrolux i vardagsrummet, finns säkert bättre men de funkar mentalt för mig.

/ SatanG

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Boa52
1 timme sedan, skrev SatanG:

Just luften och bilköer är väl det jag stör mig på ibland. Jag bor i sydöstra delen (Sukhumvit 113) vilken jag inbillar mig ofta är bättre än de centrala delarna men har även seriösa luftrenare i varje sovrum samt vardagsrummet. 

Finns inget annat ställe i Thailand jag är intresserad av att bo., åtminstone längre stunder, samt frugans karriär ligger i Bkk. Vi kan eventuellt byta land men det finns ju fördelar/nackdelar i alla länder. Vi har även hus i Buriram som vi ibland flyr till några dagar innan vi flyr därifrån. Luften är ju inte alltid kul där heller när det sätts igång med kolproduktion/eldning :-)

/ SatanG

Är du säker på att det är kolproduktion som är problemet, dom bränner sockerrörs fält vissa tider på året, kan bli besvärligt

Chang mai och där uppe blir dj- igt besvärligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
SatanG
Precis nyss, skrev Boa52:

Är du säker på att det är kolproduktion som är problemet, dom bränner sockerrörs fält vissa tider på året, kan bli besvärligt

Sista gången jag var där, i julas, vad det kolproduktion. Andra tider har jag faktiskt sällan problem med luften däruppe, jag ville mest gnälla lite :-)

/ SatanG

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong
7 timmar sedan, skrev Boa52:

Dom bränner allt möjligt inte bara sockerrörsfält. Kan vara besvärligt när de bränner fast det varar inte så länge. Man ser fälten som rycker och är svartbrända där de bränt över hela landet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ArneMorales
Inlagd (ändrad)

Det fanns  tydligen även områden utanför Bangkok,  i provinserna Tak, Chiang Mai, Lampang, Sara Buri, Khon Kaen, Thon Buri som haft mycket dålig luft under 19-68 dagar 2018.

Greenpeace names 10 areas with alarming pollution

Börjar bli dags att kolla upp sin egen miljö, så igår beställde jag en egen PM 2,5 mätare från Lazada. 1439 Baht.

Ändrades av ArneMorales

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
stjp8729

Hej :)

Sydvästliga vindar från Världens soptipp...

kina.thumb.png.d600e0786072c929c9ee7441230cfc30.png

Källa Thai PBS: Air pollution in and around Bangkok is expected to remain bad if not worse in the next seven days due to the onset of low pressure from China .....

Ha en kanonbra dag!

:wai:

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ArneMorales
Inlagd (ändrad)
On 2019-01-26 at 10:41, skrev stjp8729:

Sydvästliga vindar från Världens soptipp...

kina.thumb.png.d600e0786072c929c9ee7441230cfc30.png

Källa Thai PBS: Air pollution in and around Bangkok is expected to remain bad if not worse in the next seven days due to the onset of low pressure from China .....

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Fast idag säger chefen för PCD, Pollution Control Department, att den hälsovådliga luften i Bangkok beror främst på motorfordon, 52%, utomhuseldning. 35 %.

Källa dagens Bangkok Post och TheNation.

.

Enligt uppgift har Bangkok ca 4,5 miljoner bilar, ca 4 miljoner motorcyklar, och 2 miljoner bussar och lastbilar.så för mig låter det rimligt att de har störst påverkan.

Jag var själv i Bangkok 18-20 dec och kan vara säga Fy fan..

Det var därför jag startade denna tråd 19 dec.

Nu  6 veckor senare är det enligt tidningarna inte bättre.

Jag vet att en av MPRs intelligentaste  medlemmar, Atom, bor I Bangkok, och ofta nämner att han, umgås med bangkokeliten,  och även har erfarenheter av  det du benämner soptipp dvs Kina, vore därför intressant att höra hans synpunkter i detta ämne.

Jag själv, som bor på landet nära naturen, tre timmars bilkörning till den annars fantastiska huvudstaden, tycker luftföroreningar  är ett för högt pris att betala för att få frottera sig med eliten.

PS

Sista meningen var en liten hämnd för Atoms uttalande om mig i tråden om Donald Trump.

Ändrades av ArneMorales

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tallviking
Inlagd (ändrad)
34 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Fast idag säger chefen för PCD, Pollution Control Department, att den hälsovådliga luften i Bangkok beror främst på motorfordon, 52%, utomhuseldning. 35 %.

Källa dagens Bangkok Post och TheNation.

.

Enligt uppgift har Bangkok ca 4,5 miljoner bilar, ca 4 miljoner motorcyklar, och 2 miljoner bussar och lastbilar.så för mig låter det rimligt att de har störst påverkan.

Jag var själv i Bangkok 18-20 dec och kan vara säga Fy fan..

Det var därför jag startade denna tråd 19 dec.

Nu  6 veckor senare är det enligt tidningarna inte bättre.

Jag vet att en av MPRs intelligentaste  medlemmar, Atom, bor I Bangkok, och ofta nämner att han, umgås med bangkokeliten,  och även har erfarenheter av  det du benämner soptipp dvs Kina, vore därför intressant att höra hans synpunkter i detta ämne.

Jag själv, som bor på landet nära naturen, tre timmars bilkörning till den annars fantastiska huvudstaden, tycker luftföroreningar  är ett för högt pris att betala för att få frottera sig med eliten.

PS

Sista meningen var en liten hämnd för Atoms uttalande om mig i tråden om Donald Trump.

Att bilar/bussar/lastbilar ofta är gamla och dåliga med taskig avgasrening och står stilla i köer med AC på max långa tiden gör det hela ännu värre

Ändrades av Tallviking

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
oskarnord

Körde igenom den 25/1 på väg till Ban krut. Och beslutade att inte stanna i Bangkok på vägen hem. Såg knappt Baiyoke  för allt dis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
7 hours ago, koppar55 said:

Provar nya luftrenaren Blue Air Classic.

BTH20,400.

Får förhoppningsvis bra luft i sovrummet/kontoret. 😀

20190129_171434.thumb.jpg.f534d2a65f6d76cbe63b6a6b49f2b652.jpg

Kul svenskt bolag, Blue Air. Byggde stor marknad i Kina och såldes sen till Unilever. Bra renare säger mina kinesiska vänner.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ArneMorales
Inlagd (ändrad)

Idag rapporterar PCD tre platser  som har mycket ohälsosam luft

Maha Chai Muang  Samut Sakhon som har     255

Na Phra Lan, Chaloem Phra Kiat, Saraburi       241

Song Kanongj Phra Pradeang, Samut Prakan 204

I centrala Bangkok har Rama IV RD Khet Pathum Wan   172

Laem Chabang     144

Map Tha Put i Rayong   126

Ändrades av ArneMorales
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Idag rapporterar PCD tre platser  som har mycket ohälsosam luft

Maha Chai Muang  Samut Sakhon som har     255

Na Phra Lan, Chaloem Phra Kiat, Saraburi       241

Song Kanongj Phra Pradeang, Samut Prakan 204

I centrala Bangkok har Rama IV RD Khet Pathum Wan   172

Laem Chabang     144

Map Tha Put i Rayong   126

Och i Pattaya ser det ut såhär:

20190128_181641.thumb.jpg.d1d26dfb6c2e78538b5de6063478b121.jpg20190128_181641.thumb.jpg.d1d26dfb6c2e78538b5de6063478b121.jpg

20 timmar sedan, skrev Tallviking:

Att bilar/bussar/lastbilar ofta är gamla och dåliga med taskig avgasrening och står stilla i köer med AC på max långa tiden gör det hela ännu 

• Ge karma 5
  • Tråkigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy