Jump to content
thomas001

Kaos!!!

Recommended Posts

leifen

Fördelning av förmögenheter är ett knepigt ämne då det sällan beskriver fattigdom eller inkomster.

Sett en tabell där bara 30% av svenskarna har mindre tillgångar än skulder men ändå lever ett gott liv.

I en förmögenhetsstudie/statistik skulle dom räknas som arma fattiga med noll i förmögenhet.

Rent förödande med ett land där 30% äger noll, halva befolkningen äger inte ens sitt eget boende men ändå har råd med två Thailandsresor, segelbåt och en sommarstuga samt en bil till alla i familjen..

Hur värderas mark som de ”fattiga” i Thailand äger, inte sällan med värde över 1 miljon per rai i stadsnära miljöer?

Noll i inkomst i hängmattan men 50 rai med rätta papper. Fattig eller rik angående förmögenhet?

Nja, medelinkomst ger ett bättre resultat tycker jag, där ligger Thailand väl mot sina grannländer i Asien ;) fast ingen deklarerar dock...

audirs2
On 2018-12-13 at 12:08, skrev leifen:

Jag tittade på den länk som fanns i Bangkok Post som låg till grund för artikeln.

Tabell 6-6 på sidan 157 i pdf redovisningen 

index.cfm?fileid=777FDF0E-E060-F608-52DA

Norge verkar inte ha kommit in med rapport, men jag orkar inte läsa hela, det var myyyyyyyyyyycket text i denna rapport! Dom andra nordiska länderna verkar ju sköta sig.

Atom
3 hours ago, Surin P3 said:

Nja, jag vill inte gärna jämföra de rikaste med de fattigaste, bara på grund av att det inte visar på något konkret, enligt mig. 

Ser inte sambandet riktigt. 

Skulle hellre jämföra de fattiga med de lite mindre fattiga för att se hur det går och har gått. 

Hela Thailand har ju utvecklats mycket de senaste 20 åren och det har inte skett pga den rikaste procenten utan kanske de rikaste 10%:en. Så din lösning med att beskatta de extremt rika (1%) skulle förmodligen göra en enorm skillnad om dessa skatteintäkter användes på rätt sätt. 

Vad gäller klassresor, så är jag lite fundersam över svårighetsgraden här jämfört med till exempel Sverige. Det är inte direkt solklart att det är lättare i Sverige även fast det är ett, i teorin, klasslöst och jämlikt samhälle. 

Jag är egentligen lite för tankad för att svara men eftersom du är The Boss så gör jag ett undantag.

Jag tror du missuppfattat undersökningen; det är inte de rikaste mot de fattigaste utan de rikaste mot alla andra, inkl din och min familj. Att den rikaste procenten sitter på närmare 70% av alla tillgångar är ett problem; och på så många sätt. Det är inget problem för min dotter, det är hennes kompisar som är den procenten, men det är ett problem för dina barn för det spelar ingen roll hur smarta och drivna de är, de släpps aldrig in. Och då är dina barn ändå andra eller tredje procenten, tänk då på de som är i 90:e procenten.

Visst finns det en medelklass som har det rätt bra men det är ganska täta skott mellan medelklassen och överklassen. De kan jobba sig upp till en viss nivå och de kan starta ett företag som växer till en viss nivå men en dag tar det stopp; know who är trots allt viktigare är know how.

Thailand växer snabbare än Sverige och andra i-länder så visst kan man klättra i de lägre skikten, men att jag kommer leva länge nog för att uppleva att ett Spotify, Minecraft eller Skype kommer från en unge i Mukdahan tror jag inte på. 

• Ge karma 8

Surin P3
10 timmar sedan, skrev Atom:

Jag är egentligen lite för tankad för att svara men eftersom du är The Boss så gör jag ett undantag.

Jag tror du missuppfattat undersökningen; det är inte de rikaste mot de fattigaste utan de rikaste mot alla andra, inkl din och min familj. Att den rikaste procenten sitter på närmare 70% av alla tillgångar är ett problem; och på så många sätt. Det är inget problem för min dotter, det är hennes kompisar som är den procenten, men det är ett problem för dina barn för det spelar ingen roll hur smarta och drivna de är, de släpps aldrig in. Och då är dina barn ändå andra eller tredje procenten, tänk då på de som är i 90:e procenten.

Visst finns det en medelklass som har det rätt bra men det är ganska täta skott mellan medelklassen och överklassen. De kan jobba sig upp till en viss nivå och de kan starta ett företag som växer till en viss nivå men en dag tar det stopp; know who är trots allt viktigare är know how.

Thailand växer snabbare än Sverige och andra i-länder så visst kan man klättra i de lägre skikten, men att jag kommer leva länge nog för att uppleva att ett Spotify, Minecraft eller Skype kommer från en unge i Mukdahan tror jag inte på. 

Visst kan jag ha missuppfattat undersökningen. 

Men jag är inte helt säker på att jag gjort det. 

Min första och viktigaste fråga är om det verkligen är målet för alla att komma så högt upp i denna ekonomiska skala som möjligt? 

Är det inte viktigare att höja nivån i botten på skalan? Och kan detta bara göras genom att se till att topp-procenten inte har för mycket? 

Jag själv till exempel tycker att vår som ska göra nåt i sitt arbetsliv som han gillar hellre än att tjäna mer pengar. 

Självklart är att han har förmodligen tusen gånger lättare att få ett sånt jobb än den normala risbondens son. 

Men jag har också sett att tre familjer ifrån frugans släkt sett till att deras barn gått om 90% av Thailands befolkning ekonomiskt. 

Och det på en generation. 

Visst kan de vara undantag, men jag tror och hoppas inte det. 

• Ge karma 2

jan53
On 2018-12-10 at 11:33, skrev broder tuk tuk:

Hur korkade och dumma är dom fattigaste thaiarna egentligen?

Jag har ju stött på ett antal bartjejer genom åren med minimal utbildning men dumma har dom definitivt inte varit.

Oftast klipskare än vad jag själv är.

BTT

sängkammarsnack brukar dom flesta thaitjer/kvinnor vara smartare än vissa män./dig

• Haha 2