Jump to content
IGNORERAD

Varför kan man inte göra Public Sevice till betalkanaler ?

bambam

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Boa52:

Du har rätt konstiga tankar om bet skatt till Svt eller inte, varför kollar du inte det innan du gnäller en massa, Huva

Lätt att ta reda på om man vill eller hur men gnälla är bättre

Sätt för fan in en länk då om det är så lätt och gnäll inte så förbannat

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

• Svar 621
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

47

• Boa52

36

• Tommy

34

• spooncreek

33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

22 hours ago, bambam said:

Jag tycker det är en jätteenkel fråga, gör betalkanal av tv1 och tv 2. Låt marknaden avgöra om det är bra tv,  Det luktar lite Östtyskland om denna fråga.

Fast det där med Östtyskland är ju ett rätt risigt argument faktiskt, liksom alla andra referenser till  nuvarande eller före detta kommunistdiktaturer, som andra medlemmar ägnat sig åt. @hasseigöteborg  visade rätt bra med sitt inlägg att de flesta utvecklade demokratier har Public Service media, dvs media betald av medborgarna. Som ett tillägg till det inlägget  kan man väl tex nämna det kapitalistiska USA, som också har Public Service-media.

Om vi klagar på att våra politiker kör med sandlådeargument i andra just nu aktuella frågor kanske vi ska hålla oss från att själva köra med samma typ av argumentation. Därmed inte sagt att man kan  tycka att vi medborgare via skattsedeln inte ska pröjsa ut pengar till Public Service. Men argumenten på temat "Stasi TV" kan vi väl skita i?

Ändrades av spooncreek
stavfel
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag tycker att dom är hyfsat obundna sen får du tycka vad du vill.

Hyfsat obundna, exakt och det är förjävligt!

Något som alla skattebetalare betalar till ska naturligtvis vara helt obunden utan några som helst tvivel, som det är nu så syns det allt för ofta glimtar av det "hyfsat obundna" allt för ofta!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Jag tycker SVT generellt håller en jäkligt hög standard på filmer och dokumentärer.  Kunskapskanalen är ju en guldgruva i sig, lätt värt en hundring i månaden.

Reklamkanalerna har jag sedan länge slutat att titta på. Visst att SVT är lite vinklat, men det är väl upp till var och en att solla lite, precis som med dagspressen.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev KaiserBlood:

Jag tycker SVT generellt håller en jäkligt hög standard på filmer och dokumentärer.  Kunskapskanalen är ju en guldgruva i sig, lätt värt en hundring i månaden.

Reklamkanalerna har jag sedan länge slutat att titta på. Visst att SVT är lite vinklat, men det är väl upp till var och en att solla lite, precis som med dagspressen.

Glöm inte sportredaktionen som vunnit första pris i jämförelse med nästan 1700 andra TV-kanaler världen runt! :good:

https://www.svt.se/sport/artikel/svt-varldens-basta-sport-tv-kanal-2018

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fast å andra sidan kanske dagstidningar bör bli skattefinansierade. Det är ju en samhällsfunktion med information i dessa.
Jag tycker att det skulle vara på sin plats med något sådant tillsammans med internet och mobiltelefoni
Dela på andra sajter

7 minutes ago, andrejsdenruskige said:

Fast å andra sidan kanske dagstidningar bör bli skattefinansierade. Det är ju en samhällsfunktion med information i dessa.
Jag tycker att det skulle vara på sin plats med något sådant tillsammans med internet och mobiltelefoni

https://sv.wikipedia.org/wiki/Presstöd

Dela på andra sajter

On 2018-11-26 at 05:38, skrev Fritz:

1981 utsågs högerpartiets före detta partisekreterare Sam Nilsson till VD för SVT. Den posten hade han fram till 1999, alltså även under några vänsterregeringar. Var SVT högerstyrt under den tiden eller är det helt enkelt så att det finns människor som kan dra en klar skiljelinje mellan sina privata politiska uppfattningar och det jobb som dom är satta att utföra? Jag tror på det senare alternativet.

Så VD:en bestämmer vad vänsterjournalister skriver eller rapporterar på SVT. Jag trodde det var redaktionen med journalister (vänsterfolk) som bestämde!

Ändrades av Wanchai
Dela på andra sajter

On 2018-11-26 at 13:11, skrev Fritz:

Ehhh...senast i går fanns som vanligt Rapport på ettan och Aktuellt på tvåan, jag kan inte tänka mig att det ändrats på den punkten.

Bor du i Sverige och möter vardagen som vi andra gör med tiggare vid varje ingång till ett köpcemtrum eller butik?

Idag noterade jag en ny influens. En tiggare på varje sida om ingången till centrumbyggnaden, trots kylan. Är det en god inkomst eller är de utkommenderade för de goda inkomsterna alternativt deras mäns inkomstbrinskande verksamhet när folk är på jobbet?

Ja, lång väg från Pattaya och norrland till sanningen i Sverige när man ligger i värmen men anser ha sanningen om det kalla nord.

Dela på andra sajter

On 2018-11-26 at 19:04, skrev spooncreek:

Fast det där med Östtyskland är ju ett rätt risigt argument faktiskt, liksom alla andra referenser till  nuvarande eller före detta kommunistdiktaturer, som andra medlemmar ägnat sig åt. @hasseigöteborg  visade rätt bra med sitt inlägg att de flesta utvecklade demokratier har Public Service media, dvs media betald av medborgarna. Som ett tillägg till det inlägget  kan man väl tex nämna det kapitalistiska USA, som också har Public Service-media.

Om vi klagar på att våra politiker kör med sandlådeargument i andra just nu aktuella frågor kanske vi ska hålla oss från att själva köra med samma typ av argumentation. Därmed inte sagt att man kan  tycka att vi medborgare via skattsedeln inte ska pröjsa ut pengar till Public Service. Men argumenten på temat "Stasi TV" kan vi väl skita i?

Ja, så uttalar sig någon som säger sig vara sosse i grunden men röstar borgerligt. Hur är man då? Kluven?

Vad är nästa uttalande från östtyskland i borgerlig version?

En person som är sosse och röstar borgerligt skulle jag kalla för svikare!

Dela på andra sajter

On 2018-11-26 at 05:38, skrev Fritz:

1981 utsågs högerpartiets före detta partisekreterare Sam Nilsson till VD för SVT. Den posten hade han fram till 1999, alltså även under några vänsterregeringar. Var SVT högerstyrt under den tiden eller är det helt enkelt så att det finns människor som kan dra en klar skiljelinje mellan sina privata politiska uppfattningar och det jobb som dom är satta att utföra? Jag tror på det senare alternativet.

Det finns det garanterat människor som kan, men att Hanna Stjärne som är VD på svt och tidigare ordförande för föreningen Grävande Journalisters guldspadejury som delade ut guldspaden till vänsterextrema Researchgruppen samt att hon såg till att Jan Helin blev programdirektör på svt skulle tillhöra den skaran ställer jag mig mycket skeptisk till.

Men visst, jag tillhör väl den sälla skaran som med jämna mellanrum vallfärdar till konspirationsteoretikernas Mecka för att få utlopp för min frustration, det roliga är att konspirationsteorierna ibland har en förmåga att visa sig vara sanna efter en tids diskussion till mångas förtret. :look_down:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Dela på andra sajter

On ‎2018‎-‎11‎-‎26 at 12:28, skrev Fritz:

Att tro att ägarstiftelsens medlemmar aktivt vrider SVT till vänster är i mina ögon lika absurt som att tro att Sam Nilsson på sin tid skulle vridit SVT till höger. Jag har sagt det förut och säger det igen, MPR är konspirationsteoretikernas Mecka.

Fast om du läser vad jag skriver, så har jag å andra sidan inte påstått att ägarstiftelsens styrelse styr programbolagen eller utbudet aktivt. Utan det handlar om vilka personer dom utser i sin tur för programbolagen med rätt åsikter, som naturligtvis anställer folk i sin tur som speglar rätt värdegrund. Och så sipprar det sakta neråt i organisationen.

https://jensganman.wordpress.com/2017/09/22/sveriges-radio-rapport-fran-vardeavgrunden/

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

För mig är det helt "absurt" att inte se hur svensk mainstream media är vänstervridet.

Jag förstod nog piken fast den var fin. ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev GreenValley:

Vinterstudion och På Spåret räcker för mig

, sen får resten vara hur vänstervridet det vill.

Alla dokumentärer, djurprogram kan inte vara vänstervridna inte ens gjorda i Sverige och dom är många och bra

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast om du läser vad jag skriver, så har jag å andra sidan inte påstått att ägarstiftelsens styrelse styr programbolagen eller utbudet aktivt. Utan det handlar om vilka personer dom utser i sin tur för programbolagen med rätt åsikter, som naturligtvis anställer folk i sin tur som speglar rätt värdegrund. Och så sipprar det sakta neråt i organisationen.

https://jensganman.wordpress.com/2017/09/22/sveriges-radio-rapport-fran-vardeavgrunden/

Under flera decennium har kravet varit att man sympatiserar med "arbetarrörelsens värderingar" och det är det som styr idag. Enligt mig är det ren rasism att man måste ha en politisk åsikt för att kunna få en skattebetald tjänst.

Sosseriet har på detta vis fått in "rätt" åsikt på alla plan och de agerar idag för sossarna. På detta vis kan man styra landet på maffiavis. Den som inte är med oss är en fiende. 

Det här är sossarnas största fiende idag, deras tidigare stora stöd finns inte längre men maffian har många tentakler...

Ändrades av Wanchai
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Wanchai:

Under flera decennium har kravet varit att man sympatiserar med "arbetarrörelsens värderingar" och det är det som styr idag. Enligt mig är det ren rasism att man måste ha en politisk åsikt för att kunna få en skattebetald tjänst.

Sosseriet har på detta vis fått in "rätt" åsikt på alla plan och de agerar idag för sossarna. På detta vis kan man styra landet på maffiavis. Den som inte är med oss är en fiende. 

Det här är sossarnas största fiende idag, deras tidigare stora stöd finns inte längre men maffian har många tetakler...

Då måste det ha varit ett administrativt misstag att jag på 80-talet var anställd först på ett statligt verk och senare ett riksdagens verk.

Dela på andra sajter

On 2018-11-27 at 06:47, skrev Fritz:

Glöm inte sportredaktionen som vunnit första pris i jämförelse med nästan 1700 andra TV-kanaler världen runt! :good:

https://www.svt.se/sport/artikel/svt-varldens-basta-sport-tv-kanal-2018

Jag har aldrig hört något negativt om sportredaktionen.

Du försöker på sossevis att blanda bort korten.

Det som många reagerar på är vänstervridningen bland svt/sr;s journalister, inte VDs politiska hemvist som du försöker blanda till med. 

Ta vilken "borgerlig" tidning som exempel. Ledarsidorna är politiska men övrig rappportering är skriven av en vänsterjournalist som skriver av sitt urval, sin övertygelse, för det mesta ur ett rödgrönt perspektiv.

Såja Fritsen, vad är borgerlig rapportering från media, svt/sr, enligt dig?

Här är en länk som du borde läsa ingående. https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev GreenValley:

Vinterstudion och På Spåret räcker för mig

, sen får resten vara hur vänstervridet det vill.

Kollar man deltagarlistan i "På spåret" så är det vänstervridet så att det räcker...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Surin P3:

För mig är det helt "absurt" att inte se hur svensk mainstream media är vänstervridet.

Hehe, ja det finns ett antal personer som lever i asien och lever med Sverige via internet och tror på sin barndoms vishet som mamma gav de men de har ingen koll på dagens verklighet att leva i Sverige. Heja Pattaya!

Vad händer på en svensk arbetsplats idag? Vad händer när man går till affären, puben eller annat? Vad händer när man uttnyttjar kollektivtrafiken? Vad händer när man rör sig i sitt närområde och arabiskan och dess kultur har blivit det dominerande? Ska mellanösterns kultur vara normgivande i Sverige?

Många frågor men de som inte lever i Sverige idag har missat något!

PS Räknar inte dig Petteri till dessa. Du verkar ha koll.

Dela på andra sajter

Kollar man deltagarlistan i "På spåret" så är det vänstervridet så att det räcker...
Kakan.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...