Jump to content
IGNORERAD

Varför kan man inte göra Public Sevice till betalkanaler ?

bambam

Recommended Posts

On 2018-12-13 at 20:45, skrev Mr Ning Ning:

MP 1- Vi måste minska på bilåkandet!

MP 2- Vi måste fortsätta höja priset på SL kortet.( I SVD 11 jan i år)

Kommer kosta 860kr/mån från 9e jan-19

Man undrar varför inte detta parti jobbar för en nolltaxa under rusningen??

Det handlar bara om pengar och inte om miljö.

SL-kortet är gratis, för mig iaf!

Dela på andra sajter

• Svar 621
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tallviking

47

• Boa52

36

• Tommy

34

• spooncreek

33

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2018-11-25 at 19:27, skrev Imperiale:

Jag undra om public service får in mer pengar efter årsskiftet när de lägger avgiften på skatten.

Är där någon som vet?

Jag betalar nu 2400kr/år, men efter nyår så blir det 1300kr/år. 

De är inte vardag man får en sänkt avgift på en fast räkning som man måste betala…man tackar!

Vi betalar inget idag och tvingas att betala 2600:- nästa år för något vi inte använder eller vill ha.

Nu har SVT/SR börjat betala för reklam i TV4, skumt för att vara ett reklamfritt mediebolag.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wanchai:

Varför hade vi kilometerhög is i de nordiska länderna för 10 000 år sen och varför försvann det?

Sosse i grunden, hehe!

Det har också nämnts att kossornas pruttar bidrar till klimatförändringen, hehe!

Någon som tror på detta också?

Hur mycket co2 var då i isen och permafrosten här (norden) för 10 000 år sen?

Vänstern hade en dipp på 90-talet efter kommunisternas fall och då uppstod miljöförstörningen!

Kan det finnas en gemensam tråd? Det ena är kört och något nytt dyker upp?

SL-kortet är gratis, för mig iaf!

Gubber å kärringar, huk er i bänkera för nu laddar han om! :rotfl:

https://www.oppetarkiv.se/video/16667374/hylands-horna

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Jag har en magisterexamen i kemi och har jobbat drygt 20 år med miljöteknik, jag skulle dock aldrig komma på tanken att ge mig an klimatfrågan från ett vetenskapligt perspektiv; jag har helt enkelt inte den kunskap som krävs.

Istället försöker jag förstå problematiken från ett politiskt och ekonomiskt perspektiv. Jag vet exempelvis att den största anledningen till att jag går miste om flera månadslöner i bonus detta år är för att stålverken i Asien i allmänhet, och Kina i synnerhet, har skiftat nästan alla sina miljöinvesteringar från vattenrening och återvinning till att minska utsläpp av CO2 och andra växthusgaser. Jag vet också att en stor del av världens allra rikaste och mäktigaste företag har mycket att förlora på pratet om Climate Change, men ändå inte längre (i alla fall officiellt) försöker streta emot. Bland dessa finns branscher som olja&gas, stål&aluminium, fordonsindustrin, skeppningsindustrin, reseindustrin, jordbruksindustrin etc.

Alla företag av lite storlek och med politiskt makt har alltså köpt att Climate Change är på riktigt, trots att de förlorar på det, så vilka är det då som vinner på att prata om det? "Politiker, överstatliga organ och forskare" enligt flera på MPR och gissningsvis på många andra siter och forum. Jag tror faktiskt inte det finns någon politiker i regeringsställning som tjänar på att prata alltför mycket om Climate Change och tveklöst är det ingen som tjänar på att omsätta prat till handling. Hur många politiker skulle överleva förslag på 300% extra bensinskatt, 500% flygskatt, 200% skatt på nötkött etc etc? Det kanske kan locka några 19-åringar i rastaflätor och Fjällrävenryggsäck på en Veganfestival i Berlin eller Täby men det är inget man vinner några val på, i alla fall inte än. Att FN, Världsbanken samt ett par hundra forskare skulle ha så mycket makt att de kunnat köra över olje- och bilindustrins tusentals lobbyister är givetvis rätt absurt att tro.

99.9% av alla forskare håller med om att jorden har blivit varmare, att det åtminstone delvis har att göra med ökade växthusgaskoncentrationer, att människan åtminstone delvis är skyldiga till detta, och att det kommer få effekter för livet på jorden. Meningarna går dock i sär om hur skyldiga vi är, hur stor roll koldioxiden spelar och hur allvarliga konsekvenserna blir. Skillnaden mot tidigare miljölarm (klorblekning av papper, DDT, PCB etc) är dock att det var direkta gifter som kunde ersättas med andra kemikalier och efter ett tag var problemet borta. Koldioxiden kommer inte försvinna, inte ens om vi planterar en miljard träd. Givetvis finns det en massa alarmister som överdriver hur fort det kommer gå och hur illa det kommer bli; så fungerar dagens värld, man måste skrika för att höras och ta plats. Jag tror nog att de 30-40 åren jag har kvar att leva kommer bli drägliga, rent miljömässigt i alla fall, men för dottern som har 80 år kvar är jag inte lika säker. Bara det att risken finns att stora delar av världen kan vara obeboeliga inom detta sekel tycker jag är illa nog.

Nu var jag nog sådär tråkig och PK igen :)

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

Så länge du är tråkig på ett alternativt sätt får vi väl ha överseende! :)

Med -18 grader C utomhus så känns inte riktigt som det blir varmare. Vi går mot ännu kallare tider här uppe i norr.  

Så climate change är definitivt en bättre benämning än global varming.  Anser inte att sommarens värmebölja här i Sverige kompenserar för kylan vi har framför oss. Ungefär som att ställa sig med ena foten i 0 gradigt vatten och den andra foten i 80 gradigt och säga att medelvärdet är ganska lagom. Torka och översvämningar jämnar heller inte ut varandra.

Skönt att snart tillfälligt kunna lämna kylan här hemma mot varmare väder i LOS.   

Dela på andra sajter

Under 1820 talet blev det 1 miljard människor på jorden.

Under 1920 talet blev det 2 miljarder.

Ökning med 1 miljard.

Under denna period steg havet ca 20cm.

Från 1920 talet till 2020 talet kommer det ha ökat med 6 miljarder.

Men havet har bara stigit ca 20 cm från 1920 talet.

Höjningen är ca2mm per år.

Enkla fakta man kan googla  fram.

Om domedagsprofeterna haft rätt så borde havet stigit med en meter senaste perioden.

Under 80 talet hade Sverige ett väl utbyggt system för fordonsgas.

Massor av taxi/personbilar byggdes om för gasdrift.

Sen höjdes skatten på gas till det blev billigare att köra på bensin/diesel.

Ett klart bevis på att pengar går före miljö.

Kommer samma sak hända med elpriset i laddstolparna i framtiden?

Jag tror det, för skatterna måste ju in från bilarna oavsett bränsle.

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Dela på andra sajter

On 2018-12-07 at 09:49, skrev acarls:

Njae Public Service finansieras inte via skattemedel.
Finansieringssystemet ska vara långsiktigt stabilt, uppfattas som legitimt av avgiftsbetalarna och som värnar oberoendet.

Därav kommer att Public Service - avgiften (ofta kallad TV-licens) ska betalas av alla

Efter 190101 så finansieras spektaklet endast av skattebetalare och absolut inte av alla och definitivt inte av sina tittare!!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

On 2018-12-12 at 02:55, skrev Fritz:

Koldioxid har samma egenskap som glasrutorna i ett växthus nämligen att släppa igenom solljus bättre än värme. Att då tänka sig att om man höjer andelen koldioxid i atmosfären så får det den effekten att temperaturen på jorden höjs på samma sätt som tempen i växthuset höjs när solen skiner, känns ganska logisk enligt min ringa mening.

Vad tror du skulle hända om hela världen slutade att använda fossila energikällor från 190101?

Skulle temperaturen ändras något under tiden 20190101 - 20191231?

Ändrades av UglyFarang

Dela på andra sajter

On 2018-12-12 at 19:09, skrev Soengsang:

Appropå klimathyckleriet...

Screenshot_20181212-190922.thumb.jpg.d716cf24682106d706af902b6663937e.jpg

Eliten ska givetvis få flyga och härja fritt med hjälp av fossila bränslen, det är de vanliga knegarna som ska avstå.

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Snarstucken, jag blandade väl inte in ditt barn talade bara om att du har barn som du också berättat

Snarstucken vet jag inte.
Det jag vet är att jag har närmare till 35 år än 50 år.
Bra jobbat, håller jag dock med om.

Du behöver inte tala om att jag har barn, detta jag mycket väl medveten om. Dessa barn är två till antal.

Du verkar vara ett misslyckat fyllo som har jobbat som vaktmästare på socialen med en ”ingenjörsutbildning”.

Hur lyckad anser du att du är?
Dela på andra sajter

Ett balanserat inlägg av TV!!!!

Fast jag undrar givetvis varför du skriver ”Vi konstaterade i en utredning...”

Fårskocken i Sverige kommer ändå att köpa kokosnötter odlade i Kiruna, bara för att det nästan är närodlat och transportsträckan inte är så väldigt lång.

Jag förstår dock fårskocken. Då man studerar en detalj i någonting stort, drar en slutsats och basunerar det som hela sanningen, så blir det galet.
Galenskap kan dock skapa pengar och det gör det som oftast.

Svanen, Nyckelhål, Eko och annan märkning gör att södermalmsnissen går totalt i spinn och känner sig nyttig för hela världen.

I Sverige påminner vi lite om bäverns påverkan vad gäller skövling av regnskog.
Man får dra sitt lilla strå till stacken, men det finns inte allt för mycket att ”spara in på” hos gemene man.
Ja, de som kör runt med väldigt tunga stenar eller målar båten med giftig färg, har stor förbättringspotential. Men i övrigt så gör vi ett ganska litet avtryck som privatpersoner.

Helt klart borde mänskligheten förbättra sig vad gäller miljön. Men man bör angripa problemet på ett annat plan än att straffa en svensk medelklassfamilj.

Skräpshopping och billiga julklappar från kina är nog ett större problem än Anderssons Volvo 945:a.
Kvalitet framför kvantitet är någonting jag föredrar.
Sockerbetor från Skåne istället för sockerrör från utlandet.

Livsmedelsindustrin är inte att leka med.
Dom leker med politiker som leker med folket.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Dela på andra sajter

On 2018-12-15 at 12:45, skrev Mr Ning Ning:

Under 80 talet hade Sverige ett väl utbyggt system för fordonsgas.

Massor av taxi/personbilar byggdes om för gasdrift.

Sen höjdes skatten på gas till det blev billigare att köra på bensin/diesel.

Ett klart bevis på att pengar går före miljö.

Kommer samma sak hända med elpriset i laddstolparna i framtiden?

Jag tror det, för skatterna måste ju in från bilarna oavsett bränsle.

Det är sedan något år förberett för att införa kilometerskatt på elbilarna, så fort det finns tillräckligt många så kommer det som ett brev med Pöst Nörd, sanna mina ord!

Ändrades av UglyFarang

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Kul att licenspengarna går till rätt saker.....

https://www.expressen.se/nyheter/svt-tar-notan-nar-profilen-doms-for-manniskosmuggling/

Att betala för kriminella aktivister är väl PS viktigaste uppdrag.....

Detta har man råd till nu när man får in pengar även av folket som inte ens har TV, jag tycker faktiskt att man ska vara lite mer storsint och även stå för bötesbeloppet!

Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Detta har man råd till nu när man får in pengar även av folket som inte ens har TV, jag tycker faktiskt att man ska vara lite mer storsint och även stå för bötesbeloppet!

Har SVT instruktioner för vilka andra förseelser de ska betala för reportrarna. Är p-böter, fortkörning, misshandel, våldtäckt också med på betallistan? Kan man tänka att det går någon gräns om brottet är att beteckna som grovt? Tydligen är det rättegångskostnaderna som man får betalt så de får ta att bestrida p-böter osv så att de går till rättegång!

Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Wangthong:

Har SVT instruktioner för vilka andra förseelser de ska betala för reportrarna. Är p-böter, fortkörning, misshandel, våldtäckt också med på betallistan? Kan man tänka att det går någon gräns om brottet är att beteckna som grovt? Tydligen är det rättegångskostnaderna som man får betalt så de får ta att bestrida p-böter osv så att de går till rättegång!

Jag vet inte vilka instruktioner SVT har men nu när ymnighetshornet öppnats för fullt så är det bara att vräka ut pengar, skatter och avgifter kan man höja om det inte räcker!

Dela på andra sajter

Jag vet inte vilka instruktioner SVT har men nu när ymnighetshornet öppnats för fullt så är det bara att vräka ut pengar, skatter och avgifter kan man höja om det inte räcker!
Skatt.
Dena oändliga källa till glädje för statliga tjänstemän.

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Hur många procent i Sverige tror du inte har TV, och tittar på TV. jag tippar att det är 5% som inte bet men ändå tittar

Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Hur många procent i Sverige tror du inte har TV, och tittar på TV. jag tippar att det är 5% som inte bet men ändå tittar

Vi har TV men ingen antenn så jag varken kan eller vill utnyttja SVT:s utbud.

TV:na använder vi som skärmar.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Skatt.
Dena oändliga källa till glädje för statliga tjänstemän.

Skatten blir ju mindre än vad den fasta avgiften var, Vad har statliga tjänstemän med det att göra. Dom bestämmer inte

Utan du vill bara gnälla som vanligt

Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Vi har TV men ingen antenn så jag varken kan eller vill utnyttja SVT:s utbud.

TV:na använder vi som skärmar.

Du utnytjar svt 1 och svt 2 genom datorn till skärmen som jag gör

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Skatten blir ju mindre än vad den fasta avgiften var, Vad har statliga tjänstemän med det att göra. Dom bestämmer inte

Utan du vill bara gnälla som vanligt

Blir den?

Vi som inte nyttjade SVT behövde inget betala men nu ska vi tvingas betala 2600:-/år!

Koda skräpet så de som vill titta får ta notan!

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Du utnytjar svt 1 och svt 2 genom datorn till skärmen som jag gör

Gör jag??

Hur fick du fram detta?

Jag har inte någon gång tittat på SVTPlay.

Hade RallyX inte tappat fabriksteamen så kunde jag nog tänkt mej att sätta upp en antenn för att följa det hemifrån, men nu kollar jag den motorsport jag vill se via en kompis server.

Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

Blir den?

Vi som inte nyttjade SVT behövde inget betala men nu ska vi tvingas betala 2600:-/år!

Koda skräpet så de som vill titta får ta notan!

2600 var har du fått den summan ifrån ??. Är säker på att du tittar ibland på svt 1 eller 2 och som jag skrev. Dom flesta

som inte vill bet radio och Tv licens är bara tomtenissar, små pengar men använder ändå utbudet

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Gör jag??

Hur fick du fram detta?

Jag har inte någon gång tittat på SVTPlay.

Hade RallyX inte tappat fabriksteamen så kunde jag nog tänkt mej att sätta upp en antenn för att följa det hemifrån, men nu kollar jag den motorsport jag vill se via en kompis server.

Tittar också på motorsport Tv 1 är duktiga där. Din kompis server var kommer den ifrån så du kan se rally, Tv 1 kanske

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...