Nicholas Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 2 hours ago, spooncreek said: Det finns många som idag är helt nöjda med att vi via skattsedeln betala de där 9 miljarderna till public service. Sen får du förstås tycka vad du vill om det, men inbilla dig inte att de flesta tycker som du. Inbilla dig inte att en majoritet skulle betala frivilligt. Det var knappast en folkomröstning i den frågan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 10 minutes ago, Nicholas said: Inbilla dig inte att en majoritet skulle betala frivilligt. Det var knappast en folkomröstning i den frågan. Du får ursäkta Nicholas, men din förmåga till neutral omvärldsbevakning och till att förstå hur folk utanför din närmsta bekantskapskrets tänker, imponerar inte på mig. Jag tar dig därmed inte på orden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 59 minuter sedan, skrev Mankan: För ett normalhushåll höjs avgiften för public service i stället med 200 kronor. Totalt väntas SVT-skatten dra in 9,1 miljarder kronor. Det är nästan en miljard mer än de 8,2 miljarder som public service kostade 2018. Men anslagen till public service ökar ”bara” med 200 miljoner nästa år. Resten, nästan 700 miljoner, går rakt in i statskassan https://www.aftonbladet.se/debatt/a/bKP6vA/ni-goder-statskassan-med-nya-tv-skatten 1 miljard mer till stadskassan enligt en artikel från Aftonbladet. Eftersom tv-licensutredningen pågick ganska länge höjdes inte tv-licensen på flera år. Hade man valt att behålla licensen som den var hade den höjts till samma nivå som 2 st tv-avgifter så summa noll i skillnad Av Sveriges 4.8 miljoner hushåll är 1.9 miljoner enmanshushåll som alla nästan fick en halvering av tv-avgiften kontra tidigare tv-licens (innan den skulle ha höjts isåfall) Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 2 hours ago, spooncreek said: En majoritet,hur man än mäter, säger sig vara för Men det är inte värt något för dig förrän man går emot folkviljan, avskaffar det och sen testar folkviljan igen? Intressant resonemang. Folkviljan, är inte det att spänna bågen lite väl hårt när man frågat ca 1000 personer. Eller mao, 570 svenskar kontra 430 / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) Fubblade fel Ändrades Mars 22, 2021 av SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 2 hours ago, spooncreek said: En majoritet,hur man än mäter, säger sig vara för Men det är inte värt något för dig förrän man går emot folkviljan, avskaffar det och sen testar folkviljan igen? Intressant resonemang. Folkviljan, är inte det att spänna bågen lite väl hårt när man frågat ca 1000 personer. Eller mao, 570 svenskar kontra 400 / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 1 minute ago, SatanG said: Folkviljan, är inte det att spänna bågen lite väl hårt när man frågat ca 1000 personer. / SatanG Nej, det är det faktiskt inte. Det är ett helt ok statistiskt underlag. Du famlar, liksom många andra i denna tråd, efter argument för att stödja tesen att din egen uppfattning skulle vara en majoritetsuppfattning. Så är det inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 1 hour ago, spooncreek said: Nej, det är det faktiskt inte. Det är ett helt ok statistiskt underlag. Du famlar, liksom många andra i denna tråd, efter argument för att stödja tesen att din egen uppfattning skulle vara en majoritetsuppfattning. Så är det inte. Ska något deklareras som "folkviljan" kräver åtminstone jag mer än 57-40 av 1000 utfrågade personer men det är ok att tycka annorlunda. Jag tycker Sverige ska ha public service och är mycket prisvärda, för mig, så de får gärna trippla priset om de önskar det. Tror som sagt det skulle bli massflykt om det fanns möjlighet att välja. / SatanG Ändrades Mars 22, 2021 av SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 2 hours ago, spooncreek said: Du får ursäkta Nicholas, men din förmåga till neutral omvärldsbevakning och till att förstå hur folk utanför din närmsta bekantskapskrets tänker, imponerar inte på mig. Jag tar dig därmed inte på orden. Din lilla mikroskopiska bubbla omfattar nog bara dig tallen och Fritz. Så din objektivitet är obefintlig. Tyvärr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 1 hour ago, Tallviking said: Eftersom tv-licensutredningen pågick ganska länge höjdes inte tv-licensen på flera år. Hade man valt att behålla licensen som den var hade den höjts till samma nivå som 2 st tv-avgifter så summa noll i skillnad Av Sveriges 4.8 miljoner hushåll är 1.9 miljoner enmanshushåll som alla nästan fick en halvering av tv-avgiften kontra tidigare tv-licens (innan den skulle ha höjts isåfall) Av den enkla anledningen att folk hade aldrig betalat det. SVT/SR ville ha in mer pengar än dom någonsin skulle lyckas lugga folk på om dom hade kvar sin demokratiska makt att rösta med plånboken. Obehagligt med sådana viljeyttringar. Kjesaren skulle stå naken. Voila, vi fick en skatt istället. Tvångsmedel var det ända som hjälpte. Men enligt spooncreek så var det helt i linje med folkviljan. Möjligen hos dom som ändå ingen skatt betalar, alternativt lever på skattemedel som dom sedan betalar skatt på, och det är väl där S har sina väljare. Man blir illamående över denna omskrivning och skönmålning av tvångsmedel som en skatt innebär. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 30 minutes ago, Nicholas said: Din lilla mikroskopiska bubbla omfattar nog bara dig tallen och Fritz. Så din objektivitet är obefintlig. Tyvärr. Du har fel. Igen. Jag lever i och för sig i en bubbla, som så många andra i dessa tider. Men, bland de goda vänner jag umgås med just nu, i min bubbla, skulle jag uppskatta att runt 80 % vill att Public Service ska avskaffas. Cirka 90 % är partipolitiskt Sverigedemokrater. Tror jag för den sakens skull att samma förhållande gäller för den svenska befolkningen i stort? Att vi äldre gentlemän i Pattaya skulle vara representativa för den svenska befolkningen? Knappast. Igen: Varför är ni så många här som har så outsägligt svårt att fatta att er egen åsikt inte är i majoritet, och därmed inte kan föra en vettig diskussion kring t.ex. Public Service? Märkligt. Ändrades Mars 22, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 18 minutes ago, SatanG said: Ska något deklareras som "folkviljan" kräver åtminstone jag mer än 57-40 av 1000 utfrågade personer men det är ok att tycka annorlunda. Jag tycker Sverige ska ha public service och är mycket prisvärda, för mig, så de får gärna trippla priset om de önskar det. Tror som sagt det skulle bli massflykt om det fanns möjlighet att välja. / SatanG Folkviljan för mig är när majoriteten har uttryckt en åsikt som efter det implementeras. Jag tror det är den vanligaste (faktiskt den enda jag hört innan denna diskussion) definitionen. Om du har en annan definition så förklarar det förstås att vi inte förstår varandra i denna fråga heller. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 5 timmar sedan, skrev spooncreek: Det finns många som idag är helt nöjda med att vi via skattsedeln betala de där 9 miljarderna till public service. Sen får du förstås tycka vad du vill om det, men inbilla dig inte att de flesta tycker som du. 4 timmar sedan, skrev spooncreek: https://www.svt.se/opinion/sa-tycker-svenskarna-om-public-service 6 av 10 svenskar tycker att SVT, SR och UR är prisvärt. Missnöjet är störst bland SD-sympatisörer medan Miljöpartiets väljare är mest nöjda med utbudet. Totalt sett tycker var tredje svensk att programmen inte motiverar avgiften. Efter att riksdagen i förra veckan fattat beslut om ändringar i Radio och tv-lagen står det klart att tv-licensen kommer att ersättas av en public service-avgift vid årsskiftet. Alla över 18 år med beskattningsbar inkomst ska betala denna särskilda public service-avgift. Samtidigt tycker fyra av tio svenskar att utbudet inte är värt pengarna. Detta framgår av en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av SVT Opinion. Resultatet av undersökningen visar att 57 procent av svenskarna tycker att public service-utbudet är värt pengarna, medan 34 procent inte tycker det. I ett hushåll med 3 skattebetalare över 18 år varav 1 aldrig tittar på SVT, 1 inte längre helt fattar vad han ser men tycks föredra 4an och 6an och jag som ibland faktiskt kollar på SVT1 nyheter (fast det blir lika ofta 4ans nyheter) så har vi fått en prisökning på nåt ingen av oss egentligen skulle sakna om det bara försvann... 4 timmar sedan, skrev Tallviking: Du och din fru betalar idag i avgift hälften per person vad ni betalade förut per hushåll så för er är det ingen skillnad De flesta länder i åtminstonde västvärlden har public service i någon form faktiskt så att det behövs är tydligt om så många regeringar kommer fram till samma sak Vad medborgarna tycker om det får dom uttrycka sig om i form av valsedlar bl.a Alla har rätt till sin egen åsikt men inget säger att just din eller min åsikt skall vara det regeringen väljer i en demokrati. Hur vet du vad de tjänar? Skattesmitare slipper numera betala, bidragsberoende slipper som vanligt undan, de får ju en massa barnbidrag som är skattefria... MEN!!! Det som stör mej mest är att Andrejsdenruskige slipper betala ens en spänn! 😉 Svenskar som inte betalar 1 spänn i skatt i Sverige, eftersom de "arbetspendlar" till Norge och betalar sin skatt där, men bor i Sverige kan numera njuta av en helt gratis Mello... MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 17 minuter sedan, skrev Tommy: I ett hushåll med 3 skattebetalare över 18 år varav 1 aldrig tittar på SVT, 1 inte längre helt fattar vad han ser men tycks föredra 4an och 6an och jag som ibland faktiskt kollar på SVT1 nyheter (fast det blir lika ofta 4ans nyheter) så har vi fått en prisökning på nåt ingen av oss egentligen skulle sakna om det bara försvann... Hur vet du vad de tjänar? Skattesmitare slipper numera betala, bidragsberoende slipper som vanligt undan, de får ju en massa barnbidrag som är skattefria... MEN!!! Det som stör mej mest är att Andrejsdenruskige slipper betala ens en spänn! 😉 Svenskar som inte betalar 1 spänn i skatt i Sverige, eftersom de "arbetspendlar" till Norge och betalar sin skatt där, men bor i Sverige kan numera njuta av en helt gratis Mello... MVH Jag väntar fortfarande på att bredband och mobiltelefoni ska hamna på skattsedeln. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 39 minuter sedan, skrev Tommy: I ett hushåll med 3 skattebetalare över 18 år varav 1 aldrig tittar på SVT, 1 inte längre helt fattar vad han ser men tycks föredra 4an och 6an och jag som ibland faktiskt kollar på SVT1 nyheter (fast det blir lika ofta 4ans nyheter) så har vi fått en prisökning på nåt ingen av oss egentligen skulle sakna om det bara försvann... Hur vet du vad de tjänar? Skattesmitare slipper numera betala, bidragsberoende slipper som vanligt undan, de får ju en massa barnbidrag som är skattefria... MEN!!! Det som stör mej mest är att Andrejsdenruskige slipper betala ens en spänn! 😉 Svenskar som inte betalar 1 spänn i skatt i Sverige, eftersom de "arbetspendlar" till Norge och betalar sin skatt där, men bor i Sverige kan numera njuta av en helt gratis Mello... MVH Stackars dig...... Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 3 minuter sedan, skrev Tallviking: Stackars dig...... Lyllo dig... Mer skattepengar att bränna? MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 Den största boven när det gäller PS är ju trots allt inte SVT utan SR. Där borde man verkligen skära på kostnaden och ta bort allt jävla PK-godhetsknarkande. Låt dem behålla nyhetsredaktionen och möjligen nåt nattprogram för psykiskt instabila som måste prata av sig istället för att sova... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 1 hour ago, spooncreek said: Folkviljan för mig är när majoriteten har uttryckt en åsikt som efter det implementeras. Jag tror det är den vanligaste (faktiskt den enda jag hört innan denna diskussion) definitionen. Om du har en annan definition så förklarar det förstås att vi inte förstår varandra i denna fråga heller. Är du uttråkad? / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 30 minuter sedan, skrev Tommy: Lyllo dig... Mer skattepengar att bränna? MVH Jag bränner inte men har landets regering i det land jag bor beslutat att vissa saker skall betalas gnäller jag inte i högan sky utan accepterar det som en naturlig del i det demokratiska samhälle jag lever i. Kan man inte acceptera en demokratiskt vald regerings demokratiska beslut är det nog dags att packa och lämna. Kanske flytta till någon diktatur för det verkar locka många "Svärijeväner" Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 11 minuter sedan, skrev Tallviking: Jag bränner inte men har landets regering i det land jag bor beslutat att vissa saker skall betalas gnäller jag inte i högan sky utan accepterar det som en naturlig del i det demokratiska samhälle jag lever i. Kan man inte acceptera en demokratiskt vald regerings demokratiska beslut är det nog dags att packa och lämna. Kanske flytta till någon diktatur för det verkar locka många "Svärijeväner" Så i en demokrati så får man alltså inte tycka att ett beslut taget av regeringen är fel. Det låter mer som diktatur i mina öron... Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 3 minuter sedan, skrev Tallviking: Jag bränner inte men har landets regering i det land jag bor beslutat att vissa saker skall betalas gnäller jag inte i högan sky utan accepterar det som en naturlig del i det demokratiska samhälle jag lever i. Kan man inte acceptera en demokratiskt vald regerings demokratiska beslut är det nog dags att packa och lämna. Kanske flytta till någon diktatur för det verkar locka många "Svärijeväner" De är samma regering som anser att det är odemokratiskt att ge ett 20% parti minsta lilla inflytande. Är man sugen på diktatur kan man nog lika gärna stanna i Sverige och rösta på Löven. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 12 minuter sedan, skrev Benriach: Så i en demokrati så får man alltså inte tycka att ett beslut taget av regeringen är fel. Det låter mer som diktatur i mina öron... Självklart får men det men för väldigt många på det här forumet verkar det mer som en fixering att INGET som på något minsta sätt kommer från minsta lilla del av det offentliga är idi*ti och skall skrikas i högan sky, spys galla och allmänt otrevligheter och då får man vara bra störd i sin personlighet om man beter sig så..... Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 12 minuter sedan, skrev Mankan: De är samma regering som anser att det är odemokratiskt att ge ett 20% parti minsta lilla inflytande. Är man sugen på diktatur kan man nog lika gärna stanna i Sverige och rösta på Löven. Du kanske skulle ta en grundkurs i demokratikunskap..... Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 9 minuter sedan, skrev Tallviking: Självklart får men det men för väldigt många på det här forumet verkar det mer som en fixering att INGET som på något minsta sätt kommer från minsta lilla del av det offentliga är idi*ti och skall skrikas i högan sky, spys galla och allmänt otrevligheter och då får man vara bra störd i sin personlighet om man beter sig så..... Om inget är idi*ti, vad är då problemet? Hade det varit tvärtom hade jag förstått din upprördhet. Och trevligt att höra att du tycker att folk som protesterar mot saker är störda. Låter ju sunt. Lika bra att följa order, Kamrat...... Ändrades Mars 22, 2021 av frogfish Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HuaHindinnge Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 23 minuter sedan, skrev Mankan: De är samma regering som anser att det är odemokratiskt att ge ett 20% parti minsta lilla inflytande. Är man sugen på diktatur kan man nog lika gärna stanna i Sverige och rösta på Löven. 4 partier med tillsammans drygt 50 % har inget inflytande. De skulle kunna ha men 1 av dom är för olikt för att de ska kunna komma överens om något. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu