spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 14 minutes ago, frogfish said: Det sägs ovan att i princip alla är jätteglada över PS och vill ha det. För egen del brukar jag följa pengarna när jag vill veta/mäta intresse, så det vore intressant att se om en så stor majoritet skulle betala för PS om det blev frivillig betalning (betalkanal alltså). I min värld ger det ett mått på vilka som tycker det är värt pengarna. Men det lär vi aldrig få veta.......🙈 Nej, inte "jätteglada" inte att "alla vill ha det". Ingen påstår det såvitt jag kan se, och med tanke på hur inläggen gått senaste timmen antar jag att du syftar på mig. I så fall har du fel. Debatten handlar inte heller om vad som skulle hända med Public Service om den skulle bli privat. Då är det ju liksom ingen Public Service längre. Det handlar om man tycker att Public Service ska finnas eller inte och vara en tjänst vi betalar för gemensamt. Jag hävdar att stödet för det bland den svenska befolkningen är lika överväldigande, som MPRs medlemmar är överväldigande emot. Återigen, som i så många andra frågor, vad MPR:s medlemmar tycker är inte direkt någon spegling av hur opinionen ser ut i verkligheten. Ändrades Mars 22, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 3 minuter sedan, skrev FF: Inte en aning vad vi betalar extra på skatten, eftersom jag är fattigpensionär så betalar jag ingen statlig skatt. Men jag tycker att det skulle vara en betalkanal, ville jag inte ha det, så vi ha valmöjligheten att välja bort den. FF Du och din fru betalar idag i avgift hälften per person vad ni betalade förut per hushåll så för er är det ingen skillnad De flesta länder i åtminstonde västvärlden har public service i någon form faktiskt så att det behövs är tydligt om så många regeringar kommer fram till samma sak Vad medborgarna tycker om det får dom uttrycka sig om i form av valsedlar bl.a Alla har rätt till sin egen åsikt men inget säger att just din eller min åsikt skall vara det regeringen väljer i en demokrati. Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SatanG Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 4 minutes ago, frogfish said: Det är lätt att svara på en fråga. Undrar om svaret skulle vara detsamma om alternativet "nej" innebar att man slapp avgiften (och får inte titta såklart)? Jag är inte så säker på det. "– Det är tre partier som tydligt tycker att det är prisvärt: Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Centerpartiet." Klart de är nöjda, de får ju sitt betalt av alla. Hade nog varit få som valt att betala så mycket för det, det hajar ju politikerna som inte ger folk en chans att välja. / SatanG "Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 1 minut sedan, skrev spooncreek: Nej, inte "jätteglada" inte att "alla vill ha det". Ingen påstår det såvitt jag kan se, och med tanke på hur inläggen gått sista timmen antar jag att du syftar på mig. I så fall har du fel. Debatten handlar inte heller om vad som skulle hända med Public Servide om den skulle bli privat. Då är det ju liksom ingen public service längre. Det handlar om man tycker att Public Service ska finnas eller inte och vara en tjänst vi betlar för gemensamt. Jag hävdar att stödet för det bland den svenska befolkningen är lika överväldigande som MPRs medlemmar är äverväldigande emot. Återigen som i så många andra frågor, vad MPR:s medlemmar tycker är inte direkt någon direkt spegling av verkligheten... Nja, jag lägger ingen värdering i oavsett vad man tycker. Men frågan om det är prisvärt har inte så högt värde när det inte är en frivillig avgift, om man ändå måste betala. Jag säger bara att JAG tror inte att en majoritet skulle vara villig att betala för motsvarande PS om det var frivilligt. Men det är bara min åsikt. Det finns ju ingen sån undersökning, så det blir ju bara vad vi gissar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 6 minuter sedan, skrev Tallviking: Du och din fru betalar idag i avgift hälften per person vad ni betalade förut per hushåll så för er är det ingen skillnad De flesta länder i åtminstonde västvärlden har public service i någon form faktiskt så att det behövs är tydligt om så många regeringar kommer fram till samma sak Vad medborgarna tycker om det får dom uttrycka sig om i form av valsedlar bl.a Alla har rätt till sin egen åsikt men inget säger att just din eller min åsikt skall vara det regeringen väljer i en demokrati. Eller som Stefan Löfven säger att demokratin är hotat om SD kommer med i regeringen. Det enda som jag tittar i SVT är skidskytte, men det finns också på Eurosport också. FF FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 11 minutes ago, frogfish said: Nja, jag lägger ingen värdering i oavsett vad man tycker. Men frågan om det är prisvärt har inte så högt värde när det inte är en frivillig avgift, om man ändå måste betala. Jag säger bara att JAG tror inte att en majoritet skulle vara villig att betala för motsvarande PS om det var frivilligt. Men det är bara min åsikt. Det finns ju ingen sån undersökning, så det blir ju bara vad vi gissar. Det blir en gissning, medhåll. Och för min del handlar som sagt inte diskussionen primärt om hur bra Public Service skulle klara sig kommersiellt, utan om vi vill ha en statligt finansierad PS eller inte. Men om vi ska titta på hur det går för PS kanske kan en variabel som väger rätt tungt vara att se vilka som var de 10 program med mest tittare på "linjär TV" under 2020? Lite tunt med kommersiella TV-kanaler på listan kan man tycka... https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/har-ar-2020-ars-mest-sedda-program/ Ändrades Mars 22, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 7 minuter sedan, skrev spooncreek: Det blir en gissning, medhåll. Och för min del handlar som sagt inte diskussionen primärt om hur bra Public Service skulle klara sig kommersiellt, utan om vi vill ha en statligt finansierad PS eller inte. Men om vi ska titta på hur det går för PS kanske kan en variabel som väger rätt tungt vara att se vilka som var de 10 program med mest tittare på "linjär TV" under 2020? Lite tunt med komersiella TV-kanaler på listan kan man tycka... https://www.dagensmedia.se/medier/rorligt/har-ar-2020-ars-mest-sedda-program/ Jag skulle nog överleva utan melodifestivalen. Det programmet är, i mitt tycke, ett extremt dåligt argument för att ha en statsfinansierad TV. Men återigen, det är bara min åsikt. Vill man ha ett svar som är värt nåt, så fråga befolkningen om de vill betala avgiften och titta, eller slippa betala och slippa titta. Där fås ett mått på betalningsviljan för PS. I PS räknar jag givetvis in radion, själv är jag måttligt förtjust i att prisa gängkriminella med skattepengar. Ändrades Mars 22, 2021 av frogfish Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 3 minutes ago, frogfish said: Jag skulle nog överleva utan melodifestivalen. Det programmet är, i mitt tycke, ett extremt dåligt argument för att ha en statsfinansierad TV. Men återigen, det är bara min åsikt. Vill man ha ett svar som är värt nåt, så fråga befolkningen om de vill betala avgiften och titta, eller slippa betala och slippa titta. Där fås ett mått på betalningsviljan för PS. Du kollade inte den tidigare länken tror jag: "Resultatet av undersökningen visar att 57 procent av svenskarna tycker att public service-utbudet är värt pengarna, medan 34 procent inte tycker det" https://www.svt.se/opinion/sa-tycker-svenskarna-om-public-service Ändrades Mars 22, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 8 minuter sedan, skrev FF: Eller som Stefan Löfven säger att demokratin är hotat om SD kommer med i regeringen. Det enda som jag tittar i SVT är skidskytte, men det finns också på Eurosport också. FF FF Public Service finns i huvudsak för att en regering anser det behövs och att det ger regeringen en informationskanal ut till folket med sådant som inte annars kan sändas på rent kommersiella grunder. Skulle man lägga ner PS kommer ALLT som sänds enbart väljas på rent ekonomiska förtsättningar och det är de flesta demokratiska regeringar överens om inte är bra Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 Precis nyss, skrev spooncreek: Du kollade inte länken tror jag: "Resultatet av undersökningen visar att 57 procent av svenskarna tycker att public service-utbudet är värt pengarna, medan 34 procent inte tycker det" Jag tycker inte det svaret är värt nåt, främst för att det inte är ett alternativ att inte betala. Gör realitet av svaret, så får du ett svar som är värt nåt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 Ni som tror att PS måste vara "prisvärt" för att det skall finnas kanske bör läsa på lite vad PS är och varför det finns Här är en bra sammanställning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Public_service Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 Precis nyss, skrev Tallviking: Ni som tror att PS måste vara "prisvärt" för att det skall finnas kanske bör läsa på lite vad PS är och varför det finns Här är en bra sammanställning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Public_service Kan du inte acceptera att det finns folk som inte tycker som du? Oavsett vad "regeringar bestämt"? Och oavsett hur många länkar du klistrar in? Vad tycker du själv? Du är ju som en propagandamegafon. IL 2.0? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 4 minutes ago, frogfish said: Jag tycker inte det svaret är värt nåt, främst för att det inte är ett alternativ att inte betala. Gör realitet av svaret, så får du ett svar som är värt nåt. En majoritet,hur man än mäter, säger sig vara för Men det är inte värt något för dig förrän man går emot folkviljan, avskaffar det och sen testar folkviljan igen? Intressant resonemang. Ändrades Mars 22, 2021 av spooncreek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FF Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 1 minut sedan, skrev Tallviking: Public Service finns i huvudsak för att en regering anser det behövs och att det ger regeringen en informationskanal ut till folket med sådant som inte annars kan sändas på rent kommersiella grunder. Skulle man lägga ner PS kommer ALLT som sänds enbart väljas på rent ekonomiska förtsättningar och det är de flesta demokratiska regeringar överens om inte är bra Min uppfattning, så är inte SVT ett demokratsigt upplägg vad som gäller Sveriges väljare. FF www.easi.nu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
frogfish Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 1 minut sedan, skrev spooncreek: En majoritet,hur man än mäter säger sig vara för, men det är inte värt något för dig förrän man går emot folkviljan, avskaffar det och sen testar folkviljan igen? Intressant resonemang. Du låter väldigt aggressiv. Var skriver jag att man ska gå emot folkviljan? Citera gärna. Jag skriver bara att det inte är värt så mkt att ställa en fråga där svaret inte spelar nån roll. Det måste ju gå att resonera om frågor och utfall, utan att anklagas för att vara odemokratisk. Om du inte klarar det så lägger vi ner. Så om det ska ta den här vändningen så struntar vi i det. PS finns ju, det betalas via skattsedeln. Vi låter det vara så. Det får inte ens diskuteras..... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 54 minuter sedan, skrev Tallviking: Priset per vuxen skattebetalare är idag hälften av vad det var per hushåll förut så i ett normalhushåll med två vuxna har kostnaden inte ändrats För ensamhushåll (finns väldigt många sådana i Sverige) har avgiften halverats Ja lite dyrare har det väl blivit dessutom får hushåll som har fler en 2 arbetande betala betydligt mer. Totals sett så drar staten in mycket mer (vill jag i alla fall minnas att jag läst) och då borde väl dessa avgifter sänkas nu när man tvingar alla att betala oavsett om man tittar på tv eller inte. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 26 minuter sedan, skrev FF: Min uppfattning, så är inte SVT ett demokratsigt upplägg vad som gäller Sveriges väljare. FF Du har all rätt att ha vilken uppfattning som helst men det är den regeringen svenska folket tillsammans har valt som tar besluten..... Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rillex Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 SVT/SR är mobiliseringspliktiga (viktig samhällsinformation). En sådan sak kan jag betala för på skattsedeln vill de i sin tur sända tv/radio i dessa kanaler då är det bara bra. så att betala några spänn för ett reklamfritt och mer vettigt utbud än övriga kanaler varför inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 12 minuter sedan, skrev Mankan: Ja lite dyrare har det väl blivit dessutom får hushåll som har fler en 2 arbetande betala betydligt mer. Totals sett så drar staten in mycket mer (vill jag i alla fall minnas att jag läst) och då borde väl dessa avgifter sänkas nu när man tvingar alla att betala oavsett om man tittar på tv eller inte. Eftersom Sverige har en väldigt hög andel singelhushåll misstänker jag utan att ha exakt fakta bakom att det är rätt många som fått sänkt avgift Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 28 minutes ago, frogfish said: Du låter väldigt aggressiv. Var skriver jag att man ska gå emot folkviljan? Citera gärna. Jag skriver bara att det inte är värt så mkt att ställa en fråga där svaret inte spelar nån roll. Det måste ju gå att resonera om frågor och utfall, utan att anklagas för att vara odemokratisk. Om du inte klarar det så lägger vi ner. Så om det ska ta den här vändningen så struntar vi i det. PS finns ju, det betalas via skattsedeln. Vi låter det vara så. Det får inte ens diskuteras..... Jo, det är väl inget nytt att du känner att folk är "aggressiva" eller annat uttryck på samma tema du väljer för dagen när du blir ifrågasatt. Vi för en diskussion och jag ifrågasätter de åsikter du uttrycker i den diskussionen. Deal with it... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 Vi har fått minst dubbel avgift och vi tittar aldrig på TV. Märk väl bara TV. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Batting Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 Då är det väl inte längre Public Sevice? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mankan Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 15 minuter sedan, skrev Tallviking: Eftersom Sverige har en väldigt hög andel singelhushåll misstänker jag utan att ha exakt fakta bakom att det är rätt många som fått sänkt avgift För ett normalhushåll höjs avgiften för public service i stället med 200 kronor. Totalt väntas SVT-skatten dra in 9,1 miljarder kronor. Det är nästan en miljard mer än de 8,2 miljarder som public service kostade 2018. Men anslagen till public service ökar ”bara” med 200 miljoner nästa år. Resten, nästan 700 miljoner, går rakt in i statskassan https://www.aftonbladet.se/debatt/a/bKP6vA/ni-goder-statskassan-med-nya-tv-skatten 1 miljard mer till stadskassan enligt en artikel från Aftonbladet. Hatar mytomaner och bidragsfuskare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 (ändrad) 14 minutes ago, John Khonken said: Vi har fått minst dubbel avgift och vi tittar aldrig på TV. Märk väl bara TV. Är du blind - Fuck you pay Ä du döv och blind - Fuck you pay Ligger du i koma - Fuck you pay Har ingen TV - Fuck you pay Tell lie vision är för folkets bästa bara. Absolut inget annat. Ändrades Mars 22, 2021 av Oregistrerad Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spooncreek Inlagd Mars 22, 2021 Dela Inlagd Mars 22, 2021 Just now, Mr atm said: Är du blind - Fuck you pay Ä du döv och blind - Fuck you pay Ligger du i koma - Fuck you pay Tell lie vision är för folkets bästa bara. Absolut inget annat. Det är alltid lika kul att få åsikter om medias inflytande på folks åsikter från en person som tror att Michelle Obama är en ladyboy, efter att ha sett en video på Youtube. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu