Kenneth4618 Inlagd December 12, 2018 Dela Inlagd December 12, 2018 29 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Ja hycklare finns det gott om https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/lovins-skyhoga-flygnotor-valjer-business-class-over-hela-varlden/ Nyss på nyheterna beklagade hon sig över att flygskatten nu tas bort. Hon borde vara glad istället för nu blir hennes flygresor lite billigare för oss skattebetalare 😀 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd December 12, 2018 Dela Inlagd December 12, 2018 Äntligen en någorlunda vettig artikel om det fjantiga PK-godhetstramsande ekologiska hyckleriet... https://www.expressen.se/nyheter/klimat/ny-studie-ekologisk-mat-ar-dalig-for-klimatet-/ Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 1 timme sedan, skrev Benriach: Äntligen en någorlunda vettig artikel om det fjantiga PK-godhetstramsande ekologiska hyckleriet... https://www.expressen.se/nyheter/klimat/ny-studie-ekologisk-mat-ar-dalig-for-klimatet-/ Vi konstaterade i en utredning att närodlade tomater i Västerås är sämre för miljön än om vi köper tomater från Spanien så det finns mycket som folk "tar för givet" som inte tål en granskning Tomater odlade i Västerås ger en skörd om året och odlas normalt i växthus som värms upp delar av säsongen, inte sällan med skitig olja och dålig effektivitet på värmeaggregaten/läckande växthus Tomater odlade i Spanien ger tre skördar per år och kräver ingen uppvärmning. Transporterna till Sverige visade sig ge en väldigt liten miljöpåverkan i vår utredning Gissa om miljöorganisationerna och odlarna i Sverige hatade vår utredning ? Det är dessutom väldigt svårt för konsumenterna att välja "miljövänliga" varor Ta t.ex en Avokado odlat normalt i Kenya som man köper i butiken i Sverige. Är den skeppad per båt till Sverige är det mycket mer miljövänligt än de som är skickade med flygfrakt. Du som konsument kan inte i butiken se hur just den Avokado du köper är transporterad. Sedan måste man ju komma ihåg att mycket av vår "moderna" odling idag är definitivt inte bra för miljön med mängder av olika kemikalier, utarmning av jordar, nerskitning av sjöar och hav etc etc etc så allt bör hanteras så miljövänligt som möjligt men då tagande i beaktande alla delar av miljöpåverkan Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ducati Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 Smak !!!. Svenska långsamt växande typer har normalt en bättre smak jmf med <spanska. Mvh/ Ducati Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 Vi konstaterade i en utredning att närodlade tomater i Västerås är sämre för miljön än om vi köper tomater från Spanien så det finns mycket som folk "tar för givet" som inte tål en granskning Tomater odlade i Västerås ger en skörd om året och odlas normalt i växthus som värms upp delar av säsongen, inte sällan med skitig olja och dålig effektivitet på värmeaggregaten/läckande växthus Tomater odlade i Spanien ger tre skördar per år och kräver ingen uppvärmning. Transporterna till Sverige visade sig ge en väldigt liten miljöpåverkan i vår utredning Gissa om miljöorganisationerna och odlarna i Sverige hatade vår utredning ? Det är dessutom väldigt svårt för konsumenterna att välja "miljövänliga" varor Ta t.ex en Avokado odlat normalt i Kenya som man köper i butiken i Sverige. Är den skeppad per båt till Sverige är det mycket mer miljövänligt än de som är skickade med flygfrakt. Du som konsument kan inte i butiken se hur just den Avokado du köper är transporterad. Sedan måste man ju komma ihåg att mycket av vår "moderna" odling idag är definitivt inte bra för miljön med mängder av olika kemikalier, utarmning av jordar, nerskitning av sjöar och hav etc etc etc så allt bör hanteras så miljövänligt som möjligt men då tagande i beaktande alla delar av miljöpåverkanEtt balanserat inlägg av TV!!!!Fast jag undrar givetvis varför du skriver ”Vi konstaterade i en utredning...”Fårskocken i Sverige kommer ändå att köpa kokosnötter odlade i Kiruna, bara för att det nästan är närodlat och transportsträckan inte är så väldigt lång. Jag förstår dock fårskocken. Då man studerar en detalj i någonting stort, drar en slutsats och basunerar det som hela sanningen, så blir det galet. Galenskap kan dock skapa pengar och det gör det som oftast. Svanen, Nyckelhål, Eko och annan märkning gör att södermalmsnissen går totalt i spinn och känner sig nyttig för hela världen. I Sverige påminner vi lite om bäverns påverkan vad gäller skövling av regnskog. Man får dra sitt lilla strå till stacken, men det finns inte allt för mycket att ”spara in på” hos gemene man. Ja, de som kör runt med väldigt tunga stenar eller målar båten med giftig färg, har stor förbättringspotential. Men i övrigt så gör vi ett ganska litet avtryck som privatpersoner. Helt klart borde mänskligheten förbättra sig vad gäller miljön. Men man bör angripa problemet på ett annat plan än att straffa en svensk medelklassfamilj. Skräpshopping och billiga julklappar från kina är nog ett större problem än Anderssons Volvo 945:a. Kvalitet framför kvantitet är någonting jag föredrar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 Om vi ska tala om riktig miljö. Börja med det enkla I vårt närområde. Alla statliga och kommunala fastigheter byter till mindre miljöpåverkande utrustning. Börja med alla statliga och kommunala fastigheter. Så kan vi stänga ett kärnkraftverk. Men det kostar såklart pengar och våra förtroendevalda får inte åka (FLYG) till flashiga resor till miljökonferenser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 Meeeera kärnkraft https://www.expressen.se/nyheter/klimat/fn-behovs-mer-karnkraft-for-att-klara-klimatmalen/ “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 Nåja, dags för lite balans. Det är nog ganska så säkert att klimatförändringar påverkar det mesta. Lite golfströmmen här och lite golfströmmen där. Torka på fel plats gör ökenutbredningen större. Varmare klimat skapar avdunstning av vattnet, som i sin tur ger ett...ja, varmare klimat. Jorden bryr sig inte det minsta och bryr sig absolut inte över människans existens över huvudtaget. Men att straffa familjer (visst, man lockas att köpa en mindre bil eller nåt) är nog helt fel väg att gå. De stora industrierna är nog där man kan hitta större effekt, fast dessa genererar ju bra med pengar. Lättare att straffa Berra på något sätt, han knyter bara näven i fickan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wangthong Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 23 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Nåja, dags för lite balans. Det är nog ganska så säkert att klimatförändringar påverkar det mesta. Lite golfströmmen här och lite golfströmmen där. Torka på fel plats gör ökenutbredningen större. Varmare klimat skapar avdunstning av vattnet, som i sin tur ger ett...ja, varmare klimat. Jorden bryr sig inte det minsta och bryr sig absolut inte över människans existens över huvudtaget. Men att straffa familjer (visst, man lockas att köpa en mindre bil eller nåt) är nog helt fel väg att gå. De stora industrierna är nog där man kan hitta större effekt, fast dessa genererar ju bra med pengar. Lättare att straffa Berra på något sätt, han knyter bara näven i fickan. Att ge sig på Jacques, Maxime och Henri är inte lika lätt som att ge sig på oss tama svenskar. Här är det miljömupparna de som vågar öppna käften. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 Att ge sig på Jacques, Maxime och Henri är inte lika lätt som att ge sig på oss tama svenskar. Här är det miljömupparna de som vågar öppna käften.Jag tror att just hysterin har gjort att folk vägrar ta till sig någon som helst information. Nåja, människan går nog inte under, men spelplanen kan nog ändras ganska dramatiskt. Det som är säkert är att jorden inte kommer att upphöra med sin existens. Och ja, det håller med att dra till första bästa storstad i Asien så ser man att det är miljöproblem. Väldigt kraftiga lokala miljöproblem. Det påverkar säkert globalt också. Bara sopberget som produceras i BKK varje dag måste vara enormt. Inte minsta tvivel på att det antingen hittar sin väg ut till havet eller förgiftar grundvattnet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 " vägrar ta till sig någon som helst information" Du menar att vi alla har blivit Boamuterade individer? “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 " vägrar ta till sig någon som helst information" Du menar att vi alla har blivit Boamuterade individer? Nej, vi kan fortfarande läsa och förstå innehållet. Saken är nog det att vi ställer oss skeptiska till det mesta då vi sett en hel del överdrifter tidigare från samma kanaler. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 14 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige: Nej, vi kan fortfarande läsa och förstå innehållet. Saken är nog det att vi ställer oss skeptiska till det mesta då vi sett en hel del överdrifter tidigare från samma kanaler. Det är ju fjortisar som är skeptiska till det mesta. Vist är du äldre, könsmogen tror jag också med ett litet barn vid 50 år gammal, bra gjort Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
andrejsdenruskige Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 Det är ju fjortisar som är skeptiska till det mesta. Vist är du äldre, könsmogen tror jag också med ett litet barn vid 50 år gammal, bra gjort50 år?Har en bra bit innan jag är 50 och vid den tidpunkten ligger nog du och ruttnar under jorden. Blanda inte in mina barn i det här så blandar jag inte in din speciella dotter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 MP 1- Vi måste minska på bilåkandet! MP 2- Vi måste fortsätta höja priset på SL kortet.( I SVD 11 jan i år) Kommer kosta 860kr/mån från 9e jan-19 Man undrar varför inte detta parti jobbar för en nolltaxa under rusningen?? Det handlar bara om pengar och inte om miljö. Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd December 13, 2018 Dela Inlagd December 13, 2018 57 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning: MP 1- Vi måste minska på bilåkandet! MP 2- Vi måste fortsätta höja priset på SL kortet.( I SVD 11 jan i år) Kommer kosta 860kr/mån från 9e jan-19 Man undrar varför inte detta parti jobbar för en nolltaxa under rusningen?? Det handlar bara om pengar och inte om miljö. Blir en höjning i Uppsala också “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 Jag är inte det minsta skeptisk till klimatet, var ute alldeles nyss och där var det ruggit och kallt, men klimat var det i alla fall. Jag är skeptisk till hur en del av Sveriges politiker och världens "miljöforskare" agerar i miljöfrågor. OM världens temperatur ökar några grader så finns det en massa fördelar med det, Sverige och en massa andra länder (Kanada, Norra USA och Ryssland är väl de största) kommer att få längre odlingsperioder, kanske kan vi få två skördar om året istället för en? Om avdunstningen av haven ökar, så begränsas väl (den eventuella) havsnivåhöjningen? Vattenångan i atmosfären kommer säkert inte att stanna där, den kommer troligen att bilda regnmoln, som med lite tur tömmer sej över platser som är för torra nu... Är inte vintern den tid på året då luften är som torrast och ger nariga läppar åt känsliga personer, varm luft bär väl mer fukt än kall? Jag är övertygad om att debatten om CO2 nivåerna är, i bästa fall meningslös och i värsta fall helt felaktig, många växter växer snabbare i högre CO2-halter, så till den milda grad att en del växthus tillför extra CO2 för att öka produktionen. Att begränsa utsläpp som sotpartiklar, blyföreningar, kväveoxider och annat GIFT som förstör människors andningsorgan är viktigare, det är den enda anledningen till att jag tror att elfordon kan göra lite nytta, eftersom utsläppen inte hamnar mitt i befolkningscentra (som Bangkok tex), utan sprids ut över ett större område och hinner brytas ner innan allt för många behöver andas in dem. Blir det lite varmare här uppe i norr, så behöver vi ju inte importera lika mycket sotproducerande el från Polen om några år, och resorna till varmare länder kommer säkert att minska om det blir ett behagligare klimat här hemma. MVH "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 21 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige: 50 år? Har en bra bit innan jag är 50 och vid den tidpunkten ligger nog du och ruttnar under jorden. Blanda inte in mina barn i det här så blandar jag inte in din speciella dotter. Snarstucken, jag blandade väl inte in ditt barn talade bara om att du har barn som du också berättat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 22 timmar sedan, skrev Boa52: Det är ju fjortisar som är skeptiska till det mesta. Vist är du äldre, könsmogen tror jag också med ett litet barn vid 50 år gammal, bra gjort Jubelidi*t! Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Boa52 Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 6 minuter sedan, skrev Tommy: Jag är inte det minsta skeptisk till klimatet, var ute alldeles nyss och där var det ruggit och kallt, men klimat var det i alla fall. Jag är skeptisk till hur en del av Sveriges politiker och världens "miljöforskare" agerar i miljöfrågor. OM världens temperatur ökar några grader så finns det en massa fördelar med det, Sverige och en massa andra länder (Kanada, Norra USA och Ryssland är väl de största) kommer att få längre odlingsperioder, kanske kan vi få två skördar om året istället för en? Om avdunstningen av haven ökar, så begränsas väl (den eventuella) havsnivåhöjningen? Vattenångan i atmosfären kommer säkert inte att stanna där, den kommer troligen att bilda regnmoln, som med lite tur tömmer sej över platser som är för torra nu... Är inte vintern den tid på året då luften är som torrast och ger nariga läppar åt känsliga personer, varm luft bär väl mer fukt än kall? Jag är övertygad om att debatten om CO2 nivåerna är, i bästa fall meningslös och i värsta fall helt felaktig, många växter växer snabbare i högre CO2-halter, så till den milda grad att en del växthus tillför extra CO2 för att öka produktionen. Att begränsa utsläpp som sotpartiklar, blyföreningar, kväveoxider och annat GIFT som förstör människors andningsorgan är viktigare, det är den enda anledningen till att jag tror att elfordon kan göra lite nytta, eftersom utsläppen inte hamnar mitt i befolkningscentra (som Bangkok tex), utan sprids ut över ett större område och hinner brytas ner innan allt för många behöver andas in dem. Blir det lite varmare här uppe i norr, så behöver vi ju inte importera lika mycket sotproducerande el från Polen om några år, och resorna till varmare länder kommer säkert att minska om det blir ett behagligare klimat här hemma. MVH Vill inte ha varmare, just nu - 19 skit skönt ute. Blir det varmare här vad blir det då i Asien och andra världsdelar där det redan är varmt, för varmt ingenting växer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 On 2018-12-12 at 02:55, skrev Fritz: Koldioxid har samma egenskap som glasrutorna i ett växthus nämligen att släppa igenom solljus bättre än värme. Att då tänka sig att om man höjer andelen koldioxid i atmosfären så får det den effekten att temperaturen på jorden höjs på samma sätt som tempen i växthuset höjs när solen skiner, känns ganska logisk enligt min ringa mening. Varför hade vi kilometerhög is i de nordiska länderna för 10 000 år sen och varför försvann det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 On 2018-12-11 at 17:16, skrev spooncreek: En kväll med SVT Play och återigen inser man storheten med Public Service. Ikväll "Hårds historier", minnen från en lång karriär som sportjournalist, och man inser hur mycket minnesvärt som levererats av denne man och andra legendariska sportjournalister i Public Service:s tjänst. Och idrottshjältarna man fick uppleva då, och återuppleva nu. Häftigast är nog fan ta mig fortfarande Gärderuds OS-guld från 1976, fast man knappt var en tvärhand hög på den tiden. Dramatiken och "Plex" referat när "östtysken faller". Världsklass, då som nu. Tack SVT. https://www.svtplay.se/video/20224042/hards-historier/hards-historier-sasong-1-osttysken-faller?start=auto Sosse i grunden, hehe! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 (ändrad) On 2018-12-12 at 04:41, skrev andrejsdenruskige: Jag är inte så säker att O2 halten har blivit varken mycket högre eller lägre. Det du säger är att vi kommer att kvävas till döds? Är det dina experter som har gett dig det tipset, eller är det för engångs skull något du har klurat ut själv? Frågar du mig så har vi en massa gaser som är dåliga för klimatet, varav CO2 nästan är den minst skadliga. Som Benriach skriver så är en befolkningsökning ett problem och skövling av skog är väldigt dåligt, då den förbrukar CO2. Men det är klart, utan skogen så är CO2 ett allvarligt problem. Med mindre skog och mer CO2, så bådar det inte så gott. Vad är då lösningen? Ja, att minska utsläppen av CO2 är bra, men det hjälper föga då den mänskliga delen av CO2 avtrycket är litet. Avverkningen av skogen står nog människan för den största delen. Kanske bäver och elefant förstör en del grödor också, men det är nog minimalt. I fallet med CO2 utsläpp och bäverns avverkande, så bör vi alltså göra oss av med bävern som står för 1% av avverkningen. Det har också nämnts att kossornas pruttar bidrar till klimatförändringen, hehe! Någon som tror på detta också? Ändrades December 14, 2018 av Wanchai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 On 2018-12-12 at 05:46, skrev Fritz: För att inte tala om dom enorma mängder CO2 som är fastfrusen i den sibiriska permafrosten som nu börjat tina. Vad det kan leda till när det börjar tina ordentligt är det väl knappast någon som vet men inget jag tycker att man ska blunda för. Hur mycket co2 var då i isen och permafrosten här (norden) för 10 000 år sen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wanchai Inlagd December 14, 2018 Dela Inlagd December 14, 2018 (ändrad) On 2018-12-12 at 14:09, skrev Fritz: Sorry, fel av mig. Det är metangas som sägs vara bundet i permafrosten i Sibirien och den är en "starkare" växthusgas än koldioxid. " Permafrosten har varit intakt ända sedan senaste istiden avslutades för 10 000-11 000 år sedan och den anses binda mer växthusgaser än vad världens träd och växter gör tillsammans. De senaste åren har det kommit tecken på att permafrosten redan har börjat tina och det kan bli förödande för jordens klimat. Ökar jordens medeltemperatur med över 2,0 grader kan en fortsatt upptiningsprocess bli oåterkallelig. Det globala klimatet kan hamna i en spiral där uppvärmningens hastighet accelererar allteftersom mer och mer av permafrosten tinar, oavsett vad människorna gör. Processen blir med andra ord självförstärkande. Skulle människan misslyckas med att minska utsläppen markant beräknas den tinande permafrosten att så småningom varje år avge mer växthusgaser än alla flygplan, bilar och båtar gör tillsammans.[43] " https://sv.wikipedia.org/wiki/Global_uppvärmning Vänstern hade en dipp på 90-talet efter kommunisternas fall och då uppstod miljöförstörningen! Kan det finnas en gemensam tråd? Det ena är kört och något nytt dyker upp? Ändrades December 14, 2018 av Wanchai Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu