Jump to content
IGNORERAD

Vidrig "svensk" mat...


dandic

Recommended Posts

46 minutes ago, Tommy said:

Ger dej 2/3-dels rätt, för pommes och "oxfilé" (för vem tror att det serveras oxfilé på pizzor).

 

Bea är däremot en nästan helt nödvändig ingrediens på en smarrig svenne-pizza!

 

Tog mej till Siambylla för en massa år sedan, mest för att de hade Bea på några pizzor i menyn...

Beställde och fick en utan Bea "He who make Bea is in Saweden" Har aldrig besökt stället igen efter den besvikelsen!

 

 

MVH

Jag tror att dom flesta pizzerior använder riktig oxfile, den skivas tunn halvfrusen innan den hamnar på pizzan.

Det är ju inte 150-200 gram utan ca 50-60 gram.

Hur det är när miljö o hälsa kommer på besök med kontroll av råvaror varierar nog men det  jag har sett och hört

är att när det görs en större kontroll av krogar/pizzerior så är det en hel del som kollas upp, inte enbart kassasystem

och personal liggare utan även fakturor ifrån leverantörer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 143
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • dandic

    15

  • Soengsang

    12

  • spooncreek

    11

  • Boa52

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev judazzz:

Jag tror att dom flesta pizzerior använder riktig oxfile, den skivas tunn halvfrusen innan den hamnar på pizzan.

Det är ju inte 150-200 gram utan ca 50-60 gram.

Hur det är när miljö o hälsa kommer på besök med kontroll av råvaror varierar nog men det  jag har sett och hört

är att när det görs en större kontroll av krogar/pizzerior så är det en hel del som kollas upp, inte enbart kassasystem

och personal liggare utan även fakturor ifrån leverantörer.

Miljö och hälsa kollar att stället är rent, och att man sparar följesedlar på levererad mat, så att partiet kan spåras i fall nån skulle bli sjuk.

De kollar även temperaturer i kylar, frysar, i varmhållning Osv.

Men att tro att de kollar att ingredienserna som står i menyn stämmer med de som hamnar i rätterna är inte särskilt troligt.

 

Kassasystem och personalliggare struntar de i, det jobbet utförs av Sveriges motsvarighet till DDR´s "STASI", Skatteverket.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Odin:

Nej det gör du inte... Jag har luktat på nyss dödad Grävling, den luktade illa - å rutten dylik är nog inte möjlig att äta.

Min gamle jaktkompis fick den osedvänliga dåliga iden att under en jakt krypa ner i ett grävlingsgryt, han hade ditills aldrig brytt sig om gryt, men en tax är en tax! Efter mycket liv och elände kom först hunden ut, sedan grävlingen. Den senare fick en 7mm RM som belöning. Taxen luggade naturligtvis bytet, och fy fan vad han luktade efter det! Nu springer det väl inte runt så värst många ruttna grävlingar, tur är det, för de levande luktar illa nog!

 

//S  

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Tommy said:

Miljö och hälsa kollar att stället är rent, och att man sparar följesedlar på levererad mat, så att partiet kan spåras i fall nån skulle bli sjuk.

De kollar även temperaturer i kylar, frysar, i varmhållning Osv.

Men att tro att de kollar att ingredienserna som står i menyn stämmer med de som hamnar i rätterna är inte särskilt troligt.

 

Kassasystem och personalliggare struntar de i, det jobbet utförs av Sveriges motsvarighet till DDR´s "STASI", Skatteverket.

 

 

MVH

Okej.

Nu är jag själv inte krögare men har jobbat på olika företag som serverar mat.

 

"När miljöinspektörerna i Landskrona inspekterade pizzerior i staden upptäckte de att restaurangernas menyer inte överensstämde med vad som faktiskt serverades till kunderna. En pizzeria uppgav att de serverade fetaost men i själva verket använde de salladsost, en annan pizzeria hade gorgonzola på menyn men använde en annan mögelost och en tredje pizzeria användes fläskkött i sin wienerschnitzel trots att wienerschnitzel ska vara gjord på kalvkött, skriver Helsingborgs Dagblad."

 

https://www.metro.se/artikel/flera-pizzerior-fuskar-med-ingredienserna-xr

 

"I ena fallet handlar det om att fingranska menyerna, om de innehåller utlovade ingredienser och råvaror - och om de lever upp till kraven om spårbarhet.

I det andra ingår även en informationsdel riktad till krögarna, där frågan "lurar du din kund utan att du vet om det?" drivs till sin spets.

Behovet av att syna livsmedelsbranschens olika led i sömmarna har under de senaste månaderna dessutom blivit allt angelägnare. Inte minst efter höstens fejkade oxfilé som visade sig vara fläskfilé och på grund av den pågående skandalen kring hästköttet.

Livsmedelsinspektören och projektledaren i Ludvika är Thomas Olsson noterar (med Restaurang Gallerian kvar att kontrollera) att tio matställen (34 procent) klarat kontrollen prickfritt, medan 19 (66 procent) trillat dit på en eller flera ingredienser.

 

https://www.dt.se/artikel/dalarna/ludvika/sa-fuskar-restaurangerna-med-maten-pa-menyn

Ändrades av judazzz
,
Link to comment
Dela på andra sajter

Skolbespisningens grislevergryta tar förstapriset utan konkurens, matfröknarna försökte tvinga mig att äta men jag satt hela lunchtimmen utan att ta en tugga, djävlar vad Ulla Andersson som en hette var arg på mig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-16 at 01:24, skrev stefan5300:

Skolbespisningens grislevergryta tar förstapriset utan konkurens, matfröknarna försökte tvinga mig att äta men jag satt hela lunchtimmen utan att ta en tugga, djävlar vad Ulla Andersson som en hette var arg på mig.

Haha Jag gjorde exakt samma... Det renderade i slagsmål med rektorn. Och min kära Far (kriminalkommissarie) hade ett allvarligt samtal ang. barnaga med nämnda rektor. Det slutade med att han bad mej om ursäkt inför hela skolan nästföljande morgonsamling i aulan...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

All så kallad Svensk husmans kost är smaklös och gränsar till oätlig. Några exempel

Dill kött

Kalopps

Ärtsoppa

Brunabönor

Slottsstek (något kött som varit i ugn länge)

Jansons frestelse, lutfisk, julskinka och nästan allt annat på ett Svenskt julbord.

 

 

Men Svensk pizza är den bästa i världen

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Niro:

All så kallad Svensk husmans kost är smaklös och gränsar till oätlig. Några exempel

Dill kött

Kalopps

Ärtsoppa

Brunabönor

Slottsstek (något kött som varit i ugn länge)

Jansons frestelse, lutfisk, julskinka och nästan allt annat på ett Svenskt julbord.

 

 

Men Svensk pizza är den bästa i världen

Ja o där e vi oense

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-11-15 at 22:33, skrev judazzz:

Jag tror att dom flesta pizzerior använder riktig oxfile, den skivas tunn halvfrusen innan den hamnar på pizzan.

Det är ju inte 150-200 gram utan ca 50-60 gram.

Hur det är när miljö o hälsa kommer på besök med kontroll av råvaror varierar nog men det  jag har sett och hört

är att när det görs en större kontroll av krogar/pizzerior så är det en hel del som kollas upp, inte enbart kassasystem

och personal liggare utan även fakturor ifrån leverantörer.

Nog kan det variera, vissa restauranger i Sverige har säkert inte haft kontroller de senaste 5 åren.

On 2018-11-15 at 22:57, skrev Tommy:

Miljö och hälsa kollar att stället är rent, och att man sparar följesedlar på levererad mat, så att partiet kan spåras i fall nån skulle bli sjuk.

De kollar även temperaturer i kylar, frysar, i varmhållning Osv.

Men att tro att de kollar att ingredienserna som står i menyn stämmer med de som hamnar i rätterna är inte särskilt troligt.

 

Kassasystem och personalliggare struntar de i, det jobbet utförs av Sveriges motsvarighet till DDR´s "STASI", Skatteverket.

 

 

MVH

Var en stund sedan vi hade restaurang (drygt 15 år). Du var det väldigt olika mellan olika kommuner hur och om det gjordes några kontroller. I en kommun skulle allt vara perfekt från att i en annan kommun kunna ha spruckna mattor i köket och i princip hur dåliga tätskikt som helst. Detta samt det du skrev om skiljer otroligt mycket mellan kommun till kommun och miljö och hälsoinspektörer. Det blev bättre när de nya EU bestämmelserna kom någon gång på 90-talet men jag tror inte att alla kommuner har en bemanning så de kan göra de inspektioner som egentligen skulle behövas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Wangthong:

Nog kan det variera, vissa restauranger i Sverige har säkert inte haft kontroller de senaste 5 åren.

Var en stund sedan vi hade restaurang (drygt 15 år). Du var det väldigt olika mellan olika kommuner hur och om det gjordes några kontroller. I en kommun skulle allt vara perfekt från att i en annan kommun kunna ha spruckna mattor i köket och i princip hur dåliga tätskikt som helst. Detta samt det du skrev om skiljer otroligt mycket mellan kommun till kommun och miljö och hälsoinspektörer. Det blev bättre när de nya EU bestämmelserna kom någon gång på 90-talet men jag tror inte att alla kommuner har en bemanning så de kan göra de inspektioner som egentligen skulle behövas. 

Jovisst, här i Partille verkar de ha en lagom nivå och kollar minst en gång om året, de vill gärna hitta nåt fel att rapportera, så att det syns att de gjort nån nytta, senast fick vi anmärkning på spindelnät i taket på personal muggen, lätt fixat!

I grannkommunen Göteborg är det tydligen helt upp till inspektören att göra som de vill och ingen vet vad som gäller, det varierar mellan inspektörerna...

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Tommy:

Jovisst, här i Partille verkar de ha en lagom nivå och kollar minst en gång om året, de vill gärna hitta nåt fel att rapportera, så att det syns att de gjort nån nytta, senast fick vi anmärkning på spindelnät i taket på personal muggen, lätt fixat!

I grannkommunen Göteborg är det tydligen helt upp till inspektören att göra som de vill och ingen vet vad som gäller, det varierar mellan inspektörerna...

 

 

MVH

 

I Uppsala brukar de vara löjligt hårda och okunniga.  Många nybörjare direkt från universitetet.

Ringde en ledsen thaidam en gång som fått nya frysar i sin restaursng och fått nedslag på temperaturen i dem.

Åkte dit och kollade och hon hade fått nedslag för att det var - 22 grader i dem.  Det ska vara - 18 grader hade hon sagt.

Vi fick ta ett litet samtal med denna miljöinspektör.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Wangthong:

Nog kan det variera, vissa restauranger i Sverige har säkert inte haft kontroller de senaste 5 åren.

Förr var det lagkrav på årliga besök. Detta ändrades för 5-7? år sedan, nu görs en behovsbedömning av verksamheten och huruvida det skall vara besök varje år, vartannat år eller till och med var tredje år. 

 

Mer eller mindre alla restauranger har årliga besök. Caféer och fik blir ofta vartannat. Idrottsföreningar osv. som bara har verksamhet sporadiskt brukar få var tredje år. 

 

Avgiften sätts också efter "behovet" av tillsyn. Det är inte alla kommuner som tillämpar möjligheten med behovsbedömning utan de kör vidare med årliga besök. (Politik och ekonomi spelar som vanligt in)

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken .........

Ät vad ni vill och skit i vad andra tycker , svårare än så är det inte.

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Skolbespisningens lapskojs (ska tydligen stavas med ett p) som serverades på 70-talet. En rätt jag inte ätit sedan dess och känner heller inget behov av att pröva igen.

Potatismos med några köttslamsor i, ärtor och rödbetor som tillbehör.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, Peolito said:

Fiskbullar smakar som djävulens rövhål. Fy fan när man fick den skiten i skolan. Spydde varje gång.

Abba Fiskbullar i hummersås, mums :-) . Har jag till och med handlat med mig till the Land of Smiles vid något tillfälle. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Abba Fiskbullar i hummersås, mums :-) . Har jag till och med handlat med mig till the Land of Smiles vid något tillfälle. 

Jo men när jag får in självaste fiskbullen i munnen och dess mjuka konsistens går det bara inte. Sill är också djävulens påfund [emoji1] men snapsen går bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev NiceBeaver:

Skolbespisningens lapskojs (ska tydligen stavas med ett p) som serverades på 70-talet. En rätt jag inte ätit sedan dess och känner heller inget behov av att pröva igen.

Potatismos med några köttslamsor i, ärtor och rödbetor som tillbehör.

Man kan stava maträtten med både ett eller två p, bägge är OK, och namnet har inget med lappar (samer) att göra. Rätt tillagad med väl saltat kött så är det ganska gott kan jag tycka, dessutom är det lättuggat. ;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt tillagad chili con carne kan var gott (i alla fall ok) men den som vi fick i det militära bara smakade plåt, gick bara inte att äta. Denna rätt och sedan lappskojsen var tydligen det militäras favorit, när vi var ute på övningar, var nog något överskott som dumpats varpå militären hittat avfallet.:angry:

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde lumpen serverades det ofta något som kallades för "Uppsalagryta" ute i busken, den kunde i princip innehålla vad som helst!

Ibland hade man tur och fick en köttbit som gick att tugga. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Man kan stava maträtten med både ett eller två p, bägge är OK, och namnet har inget med lappar (samer) att göra. Rätt tillagad med väl saltat kött så är det ganska gott kan jag tycka, dessutom är det lättuggat. ;)

Har du slut på tänder kompis? 

Souvas? funkar inte det längre?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

Lever, Blodpudding.

Så gott!

 

Mammas levergryta, oh lala... 

Stekt blodpudding med bacon och lingon...mmmm....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att äta Blodpudding å Pölsa, inte för att det smakar illa men när jag tänker på vad det är så blir det svårt att svälja.. 

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Peolito:

Fiskbullar smakar som djävulens rövhål. Fy fan när man fick den skiten i skolan. Spydde varje gång.

Panerade fiskbullar, currysås o stekt potatis blev jag sugen på nu, det e mumma.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...