Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

L200

Nervsjukdom

Recommended Posts

möljis
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Hmm.....eftersom jag har en släng av hypokondri så blir jag orolig, denna sjukdom verkar ju vara rätt vanlig?

Tycker mig fått sämre balans de senaste åren, och har lätt domnande fötter, ofta kalla också....

Ja, fötterna blir kalla. men det är ju inget livshotande, även om det är lite

besvärligt ibland. Så ta det lugnt....

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Peolito

Min högerarm domnar och det sticker i hela armen. Är öm i höger underarm. Ont i ryggen (2 förslitningar). Ont i vänster knä (avslitet korsband fram)
Diabetes 2 och lite högt blodtryck.

Om man inte har ont mm efter 50 så är man död sade någon.

Inget blir bättre med åren.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

hamnoi
1 timme sedan, skrev Peolito:

Min högerarm domnar och det sticker i hela armen. Är öm i höger underarm. Ont i ryggen (2 förslitningar). Ont i vänster knä (avslitet korsband fram)
Diabetes 2 och lite högt blodtryck.

Om man inte har ont mm efter 50 så är man död sade någon.

Inget blir bättre med åren.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lika förvånande som att en högerhänt armbrytare skulle ha krämpor med tanke på hur den jobbar fre-sön😉

Krya på dig!

Boa52
4 timmar sedan, skrev möljis:

Ja, fötterna blir kalla. men det är ju inget livshotande, även om det är lite

besvärligt ibland. Så ta det lugnt....

Utan att veta så tror jag att motion hjälper, det gör det mot min Bectrews och även Artos  i knäna. Det gör ont men

träning hjälper

evert 1

Har du artros ska du fan i manamma inte gå, då betydligt bättre (bra) att cykla eller simma.

När du går belastar du nämligen din knäled med TRE gånger din kroppsvikt. 

Annars är det "enkelt" att byta knä eller höftled, visserligen lite "småjobbigt" att återigen träna upp sig men allt går - förutom nyfödda:)

Wanchai
7 minuter sedan, skrev evert 1:

Har du artros ska du fan i manamma inte gå, då betydligt bättre (bra) att cykla eller simma.

När du går belastar du nämligen din knäled med TRE gånger din kroppsvikt. 

Annars är det "enkelt" att byta knä eller höftled, visserligen lite "småjobbigt" att återigen träna upp sig men allt går - förutom nyfödda:)

Jag har artros i ett knä, bekräftat via magnetröntgen, och ortopenden sade att jag ska träna upp styrkan i gym men att jag kan även jogga. Ju mer jag håller igång desto bättre enligt han, inga restriktioner alls.

M33
42 minuter sedan, skrev Boa52:

Utan att veta så tror jag att motion hjälper, det gör det mot min Bectrews och även Artos  i knäna. Det gör ont men

träning hjälper

Bechterews heter sjukdomen och är en reumatisk sjukdom. Träning, framförallt på morgonen, hjälper mot stelheten.

Mot inflammationerna är det tabletter (NSAID) som som hjälper.

Har sannolik diagnos på samma sjukdom.

Boa52
2 minuter sedan, skrev Wanchai:

Jag har artros i ett knä, bekräftat via magnetröntgen, och ortopenden sade att jag ska träna upp styrkan i gym men att jag kan även jogga. Ju mer jag håller igång desto bättre enligt han, inga restriktioner alls.

Helt rätt träna upp musklerna som ligger runt knäet så blir det bättre- Blir aldrig riktigt bra men mycket bättre

Tränar som fan nu och jag kan gå upp på morgonen utan större problem

Wanchai
On 2018-10-31 at 10:22, skrev L200:

Har problem med bortdomnade fötter/smalben och fingrar i ett par år,var till doktorn i Sverige fick min dom.

Enligt Doktorn har jag en nervsjukdom (Polyneuropati) som är obotlig,fan också..

Jag har samma symptom, både bortdomnade fötter och fingrar, som jag haft mer eller mindre många år. Jag har aldrig sökt för det men fick en förklaring i denna tråd.

Tack för insikten.

Boa52
1 minut sedan, skrev M33:

Bechterews heter sjukdomen och är en reumatisk sjukdom. Träning, framförallt på morgonen, hjälper mot stelheten.

Mot inflammationerna är det tabletter (NSAID) som som hjälper.

Har sannolik diagnos på samma sjukdom.

Har haft det sen jag var 19 år Träna, tränat hela livet fast jag inte tyckte det var kul. Milen på 40 min, lyfte 30 kilo 

3 gånger 30 gånger Men där har jag en fördel att jag gjorde så, träna alltså

M33
3 minuter sedan, skrev Boa52:

Har haft det sen jag var 19 år Träna, tränat hela livet fast jag inte tyckte det var kul. Milen på 40 min, lyfte 30 kilo 

3 gånger 30 gånger Men där har jag en fördel att jag gjorde så, träna alltså

Fått diagnos som är 100%?

Kommer oftast kring 40år. För mig kunde de inte ge 100% diagnos då genprovet inte bekräftade men många faktorer såsom irit och inflammerade IS-leder talar starkt för det.

Och för att förhindra stelhet är det inte styrka utan rörlighet som avses med träning. Yoga bättre än styrka.

Löpning är helt fel. Rask promenad max 30 minuter, sedan gör det mer skada än nytta.

Boa52
Precis nyss, skrev M33:

Fått diagnos som är 100%?

Kommer oftast kring 40år. För mig kunde de inte ge 100% diagnos då genprovet inte bekräftade men många faktorer såsom irit och inflammerade IS-leder talar starkt för det.

Kommer tyvär tidigare, rönken av höften brukar ge ett svar för där börjar det för det mesta. Irit har jag klarat mej ifrån

än så länge. Men träning är allt för att hålla vissa sjukdomar i schak

M33
31 minuter sedan, skrev Boa52:

Kommer tyvär tidigare, rönken av höften brukar ge ett svar för där börjar det för det mesta. Irit har jag klarat mej ifrån

än så länge. Men träning är allt för att hålla vissa sjukdomar i schak

Har gjort vanligt röntgen + mrt och även en hel del ronkande, de ser en del "påbyggnader" men inget som bekräftar till 100%

IS-lederna är nog mer vanligt är höfterna, mest syns det vid förändringarna på de nedre ryggkotorna.

Wangthong
51 minuter sedan, skrev Wanchai:

Har också artros i ett knä. Får inte jogga innan jag bantat bort en 10-15 kg. Väger 105 fn. Cyklar en hel del men så tar jag i för mycket i någon backe. Sedan är jag tillbaka på ruta ett, och får börja om att bygga ifrån grunden. En månad senare är man tillbaka på den nivån man var på när knät krachade.

Wanchai
16 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har också artros i ett knä. Får inte jogga innan jag bantat bort en 10-15 kg. Väger 105 fn. Cyklar en hel del men så tar jag i för mycket i någon backe. Sedan är jag tillbaka på ruta ett, och får börja om att bygga ifrån grunden. En månad senare är man tillbaka på den nivån man var på när knät krachade.

Jogga funkar för mig men har samma erfarenhet som du från att cykla. Jag får ont i knät vid cykling. Det knäpper till i knät för varje varv jag trampar.

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy