Jump to content
IGNORERAD

IPTV i SVerige


Nick

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Varför skulle det vara olagligt att spela in ett program och kolla på passande tid?

Det är väl gränsfall om det inte börja bli olagligt med IPTV inom EU nu.

För att det är just så, det är i Sverige inte olagligt att använda iptv så länge man inte spelar in. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 193
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    27

  • LTD

    15

  • Soengsang

    13

  • Wally

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2020-06-14 at 00:40, skrev Soengsang:

Har aldrig haft någon box, men däremot några månaders "abonnemang" ibland, men jag inser att det är fel och att allt spricker om alla skulle köra ful-tv, men det gör mig inget att de tagit dessa nu, är jag tillräckligt intresserad så ser jag till att fixa det jag vill se på legalt.

Folk ska lära sig att betala ;)

Vad kostar det att få samma utbud som med iptv om man ska köra den snygga vägen? 

Bara det Svenska skulle väl gå löst på typ 2000/mån.

Dom vanliga abben e för dyra och inte tillräckligt flexibla. 

Jag pröjsar för Netflix och kompletterar med iptv å skäms inte ett dugg, den dagen som iptv inte längre funkar (lär nog aldrig hända) så kör jag bara Netflix. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyckats spela in på Nvidia Shield Pro - om någon vet hur man gör, berätta gärna, för jag tror inte det är möjligt.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

För att det är just så, det är i Sverige inte olagligt att använda iptv så länge man inte spelar in. 

Det måste vara därför man inte kan köpa videobandspelare längre då. Det är olagligt att spela in. 

 

Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev LTD:

För att det är just så, det är i Sverige inte olagligt att använda iptv så länge man inte spelar in. 

Nu blev jag förvånad, detta har jag inte hört tidigare, sannolikheten att någon kommer och kollar är helt obefintlig.

Jag gissar att det egentligen avser inspelning och vidaredistribution.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Nu blev jag förvånad, detta har jag inte hört tidigare, sannolikheten att någon kommer och kollar är helt obefintlig.

Jag gissar att det egentligen avser inspelning och vidaredistribution.

Så är lagen iaf i Sverige, det beror på tekniken och är eg lite luddigt men så länge du bara tittar utan att det på något sätt skapas en kopia så är det lagligt, men spelar du in eller på något sätt själv sprider det vidare så är det olagligt. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Tallviking:

Sedan 2014 är det straffbart att använda abonnemang på pirat-tv

 

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/tillslag-mot-tusentals-anvandare-av-pirat-tv/

Stämmer inte riktigt, det beror på tekniken om det är lagligt eller inte och så länge det inte skapas en kopia så är det lagligt att titta. En kopia kan dock skapas på fler sätt än att spela in så lite luddigt där. 

Att sälja abb eller distribuera är dock olagligt och är ju eg det artikeln handlar om, sen har skribenten lagt till lite. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Stämmer inte riktigt, det beror på tekniken om det är lagligt eller inte och så länge det inte skapas en kopia så är det lagligt att titta. En kopia kan dock skapas på fler sätt än att spela in så lite luddigt där. 

Att sälja abb eller distribuera är dock olagligt och är ju eg det artikeln handlar om, sen har skribenten lagt till lite. 

Om du som tittar på IPTV (nyttjar tjänsten) är medveten om att tjänsten i sig är olaglig så begår du ett brott genom att nyttja tjänsten. Finns flera domar om detta bl.a i EU-domstolen.....

 

Vet att alla "IPTV-siter", bloggar och diverse forum om IPTV försöker övertyga sina "kunder/troende" om att det är "lagligt" att bara titta men det gör dom enbart för att övertyga sina kunder om att köpa deras "tjänster" men fråga oberoende jurister istället....

Ungefär som att högerextrema siter på nätet försöker övertyga alla om att det inte är rasism att hata vissa folkgrupper/religioner....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Om du som tittar på IPTV (nyttjar tjänsten) är medveten om att tjänsten i sig är olaglig så begår du ett brott genom att nyttja tjänsten. Finns flera domar om detta bl.a i EU-domstolen.....

 

Vet att alla "IPTV-siter", bloggar och diverse forum om IPTV försöker övertyga sina "kunder/troende" om att det är "lagligt" att bara titta men det gör dom enbart för att övertyga sina kunder om att köpa deras "tjänster" men fråga oberoende jurister istället....

Ungefär som att högerextrema siter på nätet försöker övertyga alla om att det inte är rasism att hata vissa folkgrupper/religioner....

Har hämtat min info från just oberoende jurist, inte från expressen.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Om du som tittar på IPTV (nyttjar tjänsten) är medveten om att tjänsten i sig är olaglig så begår du ett brott genom att nyttja tjänsten. Finns flera domar om detta bl.a i EU-domstolen.....

 

Vet att alla "IPTV-siter", bloggar och diverse forum om IPTV försöker övertyga sina "kunder/troende" om att det är "lagligt" att bara titta men det gör dom enbart för att övertyga sina kunder om att köpa deras "tjänster" men fråga oberoende jurister istället....

Ungefär som att högerextrema siter på nätet försöker övertyga alla om att det inte är rasism att hata vissa folkgrupper/religioner....

Religion är ju ingen ras så det är nog fler en högerextrema som förstår att de inte är rasism att ogilla en flera religioner.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev LTD:

Har hämtat min info från just oberoende jurist, inte från expressen.. 

Har du en källa eller är det bara något du "hört" ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

Ungefär som att högerextrema siter på nätet försöker övertyga alla om att det inte är rasism att hata vissa folkgrupper/religioner....

Är det verkligen rasism att hata religioner, även om det bara gäller vissa religioner? Tveksam till det. Diskriminering kanske (om man sträcker på det), men rasistiskt? Nä, det låter som nåt MP-anhängare drar till med när argumenten tar slut.

 

Sen tycker jag ju att ordet "hat" (även i det här fallet), både är över- och felanvänt. Men det är ju inte ovanligt i dagens debatt när vuxna människor pratar som tonåringar (""Jag HATAR allt!!!", eller har skaffat sig "tjej" när man är i 70-årsåldern.....)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nytt att spela in t.ex en film eller tv serie är olagligt. Kanske gör man inte det längre, minns inte ens när jag spelat in nån flm senast, måste vara 15 år sedan. Har en DVD spelare med hårddisk, men den ligger i kartong i förrådet, upptäckte den när jag flyttade i somras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan förstå får man spela in för privatbruk om förlagan är laglig.

 

Kan jag fortsätta att spela in tv-program, även om jag gör det på en dvd-brännare eller en hårddiskbaserad videospelare?
Ja. Eftersom tv-sändningarna i sig går ut lagligt har du rätt att göra en kopia för eget bruk.

 

Får jag ladda ner ett program eller film från internet om det redan visats på tv?
Nej, inte om det lagts ut utan tillstånd. Är det däremot tv-kanalen själv som lagt ut programmet på sin hemsida för nedladdning är det fullt tillåtet. Det lagen tar sikte på är varifrån materialet kommer - förlagan måste ha lagts ut med rättighetshavarens tillstånd.

 

Får jag spela in låtar från radion?
Ja, eftersom förlagan är lovlig.

 

 § 12 i lagen om upphovsrätt så står det att "Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk.

 

Hobbe

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev LTD:

Enligt brottsbalken kap 23 paragraf 2 är det ett brott som betecknas "medverkan till brott" att betala för att understödja en brottslig verksamhet

 

Problemet är inte om det är ett brott eller inte att titta på IPTV utan hur man kan lagföra brottet. Speciellt om du surfar via VPN från ett land och sitter i ett annat

 

Sparar du ner en film/serie eller vidareutsänder den blir du ju helt plötslig väldigt mycket lättare att bevisa brottet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Tallviking:

Enligt brottsbalken kap 23 paragraf 2 är det ett brott som betecknas "medverkan till brott" att betala för att understödja en brottslig verksamhet

 

Problemet är inte om det är ett brott eller inte att titta på IPTV utan hur man kan lagföra brottet. Speciellt om du surfar via VPN från ett land och sitter i ett annat

 

Sparar du ner en film/serie eller vidareutsänder den blir du ju helt plötslig väldigt mycket lättare att bevisa brottet

Fast är det ett brott? Eller inte? Att titta på IPTV?

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev apknug:

Fast är det ett brott? Eller inte? Att titta på IPTV?

Det är ett brott att betala för en brottslig verksamhet (och IPTV är utan tvivel en brottslig verksamhet)

 

Men eftersom det är väldigt svårt att bevisa finns det inga dömda för att ha tittat på IPTV så rättsprejudikat saknas just nu

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

Det är ett brott att betala för en brottslig verksamhet (och IPTV är utan tvivel en brottslig verksamhet)

 

Men eftersom det är väldigt svårt att bevisa finns det inga dömda för att ha tittat på IPTV så rättsprejudikat saknas just nu

Så enligt dig är det ett brott att betala för IPTV. Men det är inget brott att titta på IPTV? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev apknug:

Så enligt dig är det ett brott att betala för IPTV. Men det är inget brott att titta på IPTV? 

 

 

Väldigt svårt att exakt svara på eftersom inte detta avgjorts i rätten men tittar man bara utan att betala blir det ju väldigt luddigt att bevisa att du därmed främjar brottslig verksamhet

 

Sparar du däremot ner det du tittar på eller ännu värre vidareutsänder det så gör du dig skyldig till upphovsrättsbrott enligt andra paragrafer

 

Tror det är där som många biter sig fast vid att om man bara tittar och inte sparar eller vidareutsänder är det OK men dom flesta missar den delen med att betala för en brottslig verksamhet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Amigo:

Men finns det inte helt lagliga IPTV också? Själva tekniken kan inte vara olaglig!

Jo det finns ju som ComHem, Allente, Viasat etc etc där du betalar för att ett företag med rätt licenser, rätt behörigheter och rätten att återutsända skickar strömmad TV
Även Youtube kan ju nämnas här. "IPTV" är ju bara ett samlingbegrepp för TV-sändningar som distribueras över internet och inte OTA (Over The Air) via marksänd antenn/sattelit

 

Det är när man typ betalar 500 kr för att i ett år ha tillgång till tusentals kanaler från hela världen som brottet uppstår

 

Nackdelen med t.ex de svenska bolagen ovan är att man bara har rättighet att sända dessa till mottagare i Sverige (Eller EU/EES numera eftersom det klassas som samma)
Sitter man i Thailand och via VPN "luras" att man sitter i Sverige bryter man mot de avtal man förbundit sig att följa när man beställde tjänsten och då blir det ett brott mott upphovslagarna att titta på de i Thailand som skulle vara lagligt att titta på i Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är när man typ betalar 500 kr för att i ett år ha tillgång till tusentals kanaler från hela världen som brottet uppstår

 

 

Har någon, i Sverige, dömts för medhjälp / medverkan till brott mot avkodningslagen eller intrång i sinalrätten genom att ha betalat? 

 

Eller är det din subjektiva bedömning att detta är ett brott? Det krävs till att börja med uppsåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, jag förstår skillnaden @Tallviking. Det är ungefär samma som jag köper en CD skiva och kopierar den för försäljning. En IPTV abonnemang brukar kosta ca  1 500 SEK/år, pirat alltså

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...