Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

10 timmar sedan, skrev Wanchai:

Bidragssystemet är det värsta som hänt i det svenska välfärdssystemet och bygger bara på avundsjuka, fördomar och missriktad godhet som lett till ett skatteuttag som är högst i världen. Detta bidragsberoende är som en drog. Ett avdrogningssystem borde inrättas för att få svenska folket in på rätta vägar och förstå hur välståndet skapades.

Det var inte bidrag som byggde Sveriges välstånd utan hårt arbete från alla.

Det verkar ju nästan som att du är lite avundsjuk på diverse bidrags/ersättningstagare..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minuter sedan, skrev Atom:

Finns många intressanta delämnen i denna diskussion men att försöka beta av alla i en kommentar blir nog svårt.

 

Ursprungsfrågan om huruvida en svensk pensionär ska ha tillgång till fri eller subventionerad sjukvård är en mångfasetterad fråga som nog borde förtjäna en helt egen tråd. Känns dock som en för tung fråga för mig just nu.

 

Om svenska politiker är ljugande skurkar eller mest som de flesta andra, dvs relativt inkompetenta i förhållande till sitt svåra jobb, diskuterade jag förra helgen och jag står fast vid att de huvudsakligen är folk som oftast gör sitt bästa men dessvärre alltför ofta inte är duktiga nog.

 

Påståendet att alla svenska pensionärer i Thailand är bortskämda rikemän är givetvis absurt; det är bara någon vecka sedan en undersökning visade att närmare var fjärde västerländsk pensionär i Thailand lever på under 45,000 Baht/månad.

 

Intressantast  var ändock BTTs påstående att han varit direktör för engelskainstitutionen på Hualankorn, vilket visade sig vara Hualalongkorn och till slut, tack vare Googles idoga hjälp, blev Chulalongkorn University. 40,000 Baht tjänade den gode BTT och jobbet blev förmedlat via något litet language institute i Nonthaburi och det enda som krävdes var att han skickade in något papper på att han varit engelskalärare. Hela historien låter onekligen aningen suspekt men det allra märkligaste är att BTT på något sätt verkar ha en stående inbjudan att få tjänsten tillbaka eftersom hela berättelsen började med att han trots sin miserabla pension minsann skulle kunna ha det bra i Thailand via sin yrkeskunskap och skulle kunna ta detta jobb som ett "extraknäck".

 

Nu var detta visserligen, enligt BTT, på 90-talet men jag tror nog ändå att historien är alldeles för långt från sanningen för att ens kunna kallas en skarvning eller skröna; det är helt enkelt en ren lögn. Jag tvivlar på att det finns några lärare/föreläsare på Chula som inte har en doktorsexamen och chefen för engelskainstitutionen har det med 100% säkerhet; det finns inga institutionschefer på dotterns grundskola som inte är doktorer. Det är dock väldigt mycket bättre lön än de 40,000 BTT nämnde, minst 200,000 Baht/månad är jag säker på.

 

Trots att kraven höjts väsentligt de senaste åren så kan dock en svensk med lärarexamen och TOEFL-certifikat eller liknande fortfarande hitta ett jobb som engelskalärare i Thailand. Ett mindre språkinstitut kan nog betala upp emot 30,000 Baht eller 15,000 Baht i någon gudsförgäten småskola i Nakorn Nowhere. Med Berits pension blir det ju ändå en dräglig tillvaro och då det ändå inte är på riktigt kan ju BTT också starta en enhörningsfarm att dryga ut stålarna med.  

Känner en dam som var engelsklärare på Chulalongkorn tidigare. Hon sa att dom hade en skäggig svensk för länge sen som torkade rent tavlan efter lektionerna. Kan det ha varit han?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Nu är jag ju inte beredd att hålla med om att bidragssystemet är det värsta som hänt i det svenska välfärdssystemet.

 

Tvärt om så skapar ex socialbidrag och sjukbidrag en trygghet som gör att människor inte blir desperata och begår kriminella handlingar.

 

I ex USA som inte har den tryggheten kastas folk ut i fattigdom, där man mer eller mindre tvingas att antingen tigga eller stjäla för att överleva.

 

Det märkliga är att dom som mest klagar på trygghetssystemet är ofta dom som har det bäst stället. Då heter det att skatterna är för höga eller att bidragstagare är lata oduglingar.

Och allt bottnar i att dessa personer är giriga och enbart ser till sitt eget men det är priset som dom rika får betala för att kunna leva i säkerhet och trygghet.

 

Otrygga människor är farligare människor.  Den som är mätt och belåten dödar oftast inte sin nästa.

 

BTT

 

Tidigare när jag jobbade i Norge, så var vi en hel del svenskar på samma arbetsplatser. 

Dom jobbade i typ 3 månader och fick ”nya dagar” och sedan drog dom hem och stämplade. 

När dagarna började ta slut så åkte dom till Norge igen. 

Ett aktivt användande och planerande av dessa bidrag ich ersättningar. 

Tycker att bidragen borde betalas ut i kuponger. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, broder tuk tuk said:

 

Nu är jag ju inte beredd att hålla med om att bidragssystemet är det värsta som hänt i det svenska välfärdssystemet.

 

Tvärt om så skapar ex socialbidrag och sjukbidrag en trygghet som gör att människor inte blir desperata och begår kriminella handlingar.

 

I ex USA som inte har den tryggheten kastas folk ut i fattigdom, där man mer eller mindre tvingas att antingen tigga eller stjäla för att överleva.

 

Det märkliga är att dom som mest klagar på trygghetssystemet är ofta dom som har det bäst stället. Då heter det att skatterna är för höga eller att bidragstagare är lata oduglingar.

Och allt bottnar i att dessa personer är giriga och enbart ser till sitt eget men det är priset som dom rika får betala för att kunna leva i säkerhet och trygghet.

 

Otrygga människor är farligare människor.  Den som är mätt och belåten dödar oftast inte sin nästa.

 

BTT

Jag tycker att det var ett riktigt bra inlägg med allmän standard och ett närmast fantastiskt inlägg med din standard.

 

Självklart ska det finnas bidrag så att alla invånare kan leva ett värdigt liv; jag tycker det är själva definitionen av ett civiliserat samhälle och det är absolut inte USA. Bidragen betalas förvisso ut av stat och kommun men de som verkligen betalar är givetvis skattebetalare och där uppstår problemet. Jag tror att det fuskades betydligt mycket mer med bidrag på 80- och 90-talet än det görs idag men min känsla är att misstroendet är större idag; till största delen för att den ekonomiska utvecklingen inte längre är lika stark och att många medelålders och äldre därför, med all rätt, känner sig oroade för sin egen framtid. Ett allmänt kravlöst samhälle, där alltför hög invandring och dålig integration är ett av resultaten, gör folk misstänksamma mot hela samhällsideen och det blir en ond spiral där grupper ställs mot varandra och individer misstänker de på trappsteget över och under.

 

Jag tror faktiskt inte att det är de som har det bäst ställt som klagar mest på trygghetssystemet; snarare de som har det näst sämst ställt. Alltså de som har relativt dåliga löner och osäkra framtidsutsikter men samtidigt procentuellt sett bidrar mest till systemen. För någon som tjänar 200K i månaden spelar det inte så himla stor roll om 10,000 extra Afghaner får stanna eller om Ove och Greta fått tveksamma förtidspensioner; kanske ett par restaurangbesök som måste bytas ut mot oxfile i villan. För de som står vid sin svarv eller kör sin lastbil kan det dock innebära att Thailandsresan blir 5 dagars camping i Lidköping istället och då har det onekligen påverkat livskvaliteten.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nja nu planerar vi ju att leva på Berits pension.

 

Jag är inte pensionär ännu.

 

BTT

Det ger ju extra klirr till din pension så att du behöver vara avundsjuk på andra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror faktiskt inte att det är de som har det bäst ställt som klagar mest på trygghetssystemet; snarare de som har det näst sämst ställt. Alltså de som har relativt dåliga löner och osäkra framtidsutsikter men samtidigt procentuellt sett bidrar mest till systemen. För någon som tjänar 200K i månaden spelar det inte så himla stor roll om 10,000 extra Afghaner får stanna eller om Ove och Greta fått tveksamma förtidspensioner; kanske ett par restaurangbesök som måste bytas ut mot oxfile i villan. För de som står vid sin svarv eller kör sin lastbil kan det dock innebära att Thailandsresan blir 5 dagars camping i Lidköping istället och då har det onekligen påverkat livskvaliteten.

Dom kanske inte klagar mest men klagar gör dom också. Annars skulle MPR bestå av många "näst sämsta" och det tror jag väl ändå inte. Sen har ju eliten möjligheten att skatteplanera eller flytta ut och då behöver man kanske inte klaga så mycket, man är mer nöjda med att snyta staten på lite skattepengar. Vem som klagar mest beror nog mer på dagsformen, däremot drabbar det ju mest dom "näst sämsta" när våra skattemedel behandlas som det görs nu.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nu är jag ju inte beredd att hålla med om att bidragssystemet är det värsta som hänt i det svenska välfärdssystemet.

 

Tvärt om så skapar ex socialbidrag och sjukbidrag en trygghet som gör att människor inte blir desperata och begår kriminella handlingar.

 

I ex USA som inte har den tryggheten kastas folk ut i fattigdom, där man mer eller mindre tvingas att antingen tigga eller stjäla för att överleva.

 

Det märkliga är att dom som mest klagar på trygghetssystemet är ofta dom som har det bäst stället. Då heter det att skatterna är för höga eller att bidragstagare är lata oduglingar.

Och allt bottnar i att dessa personer är giriga och enbart ser till sitt eget men det är priset som dom rika får betala för att kunna leva i säkerhet och trygghet.

 

Otrygga människor är farligare människor.  Den som är mätt och belåten dödar oftast inte sin nästa.

 

BTT

Skitsnack, de mesta av brottsligheten i USA är drogrelaterat. De är bara att sköta sig och skaffa ett jobb så behöver man inte tigga eller stjäla

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Batting:

Ja och nu får vi alla vara med och betala allt som försummades och blev eftersatt av Fredde Frikostig som bara sålde ut allt, och sket i allt underhåll.
Det knepiga är att han tilläts fly ut av scenen utan något som helst ansvar.
Han bara gömmer sig bakom ryggen Kärringen Olofsson, "Nej jag viste inget om NUON!" Ja tjena, starkt jobbat Fredde!
Men det finns ju folk som uppskattar sådana där modiga karlar.  :44:

Problemet med Fredrik var hans öppna era hjärtan politik som gjorde att han fullständigt körde i diket. I övrigt var det en bra tid för Sverige ekonomiskt som klarade sig fantastiskt genom en lågkonjuktur. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Mankan:

Problemet med Fredrik var hans öppna era hjärtan politik som gjorde att han fullständigt körde i diket. I övrigt var det en bra tid för Sverige ekonomiskt som klarade sig fantastiskt genom en lågkonjuktur. 

Den politiken började han väl med när han insåg att det var kört i nästa val.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Esspe said:

Dom kanske inte klagar mest men klagar gör dom också. Annars skulle MPR bestå av många "näst sämsta" och det tror jag väl ändå inte. Sen har ju eliten möjligheten att skatteplanera eller flytta ut och då behöver man kanske inte klaga så mycket, man är mer nöjda med att snyta staten på lite skattepengar. Vem som klagar mest beror nog mer på dagsformen, däremot drabbar det ju mest dom "näst sämsta" när våra skattemedel behandlas som det görs nu.

De flesta jag träffar här i Sin City t.ex. och som klagar och gnäller väldigt mycket och ofta  över sakernas tillstånd i Sverige, är rätt välbeställda. De bor här på heltid, en del driver egen framgångsrik business, andra ha kunnat gå i tidig pension, eller har möjlighet att vara i Thailand 3-6 månader om året.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, spooncreek said:

De flesta jag träffar här i Sin City t.ex. och som klagar och gnäller mest, väldigt mycket och ofta faktiskt,  över sakernas tillstånd i Sverige, är rätt välbeställda. De bor här på heltid, många efter att ha kunnat gå i tidig pension, eller har möjlighet att vara i Thailand 3-6 månader om året.

Du har säkert rätt men frågan är om det framförallt gäller de som flyttat till Thailand och är lite äldre?

 

De av mina kompisar, kollegor etc som har det ganska bekvämt (40k eller mer per månad) verkar överlag rätt nöjda med hur det är i Sverige idag. Det är framförallt de som ligger på under 30k som inte är nöjda och antingen beskyller kapitalet (dvs röstar V eller MP) eller skyller på PK och röstar SD.

 

Såvitt jag hört är det dock ingen som skuldlägger sig själv för sin situation........

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
25 minuter sedan, skrev spooncreek:

De flesta jag träffar här i Sin City t.ex. och som klagar och gnäller väldigt mycket och ofta  över sakernas tillstånd i Sverige, är rätt välbeställda. De bor här på heltid, en del driver egen framgångsrik business, andra ha kunnat gå i tidig pension, eller har möjlighet att vara i Thailand 3-6 månader om året.

 

Precis så är det.

 

Antingen är dom ganska välbeställda med bra pension eller har dom businessverksamhet.

 

Det är få gubbar  eller par som lever på 5000 kronor i månaden och ändå klagar många på att dom tvingas betala sin sjukförsäkring.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minutes ago, Atom said:

Du har säkert rätt men frågan är om det framförallt gäller de som flyttat till Thailand och är lite äldre?

 

De av mina kompisar, kollegor etc som har det ganska bekvämt (40k eller mer per månad) verkar överlag rätt nöjda med hur det är i Sverige idag. Det är framförallt de som ligger på under 30k som inte är nöjda och antingen beskyller kapitalet (dvs röstar V eller MP) eller skyller på PK och röstar SD.

 

Såvitt jag hört är det dock ingen som skuldlägger sig själv för sin situation........

Svar på din inledande fråga: I viss mån ja, väldigt många är i alla fall över 50.  Men även en hel del av de som är yngre och har emigrerat är enligt min upplevelse ofta oerhört gnälliga. Å andra sidan kanske inte det är så konstigt, missnöjet med Sverige kan ju vara en stor anledning till att man valt att leva i ett annat land.

 

Bland mina vänner i Sverige ser det nog ut ungefär som du beskriver det.

 

Det där med att skylla på andra, och då helst på det så kallade etablissemanget, för sina egna misslyckanden och tillkortakommanden är ett klart intressant fenomen.....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev koppar55:

Ja, vara företagare är likställt med satan i dina ögon.

 

Det är upp till var och en om man vill vars företagare eller anställd.

 

Du kan väl prova att öppna eget bolag och se om det är så enkelt och utan risker och om pengarna rullar in som ett brev på posten.

 

Hur kan du trivas i Thailand där majoriteten vill vara sina egna och inte anställda?

 

 

Tja jag trivs i Thailand framförallt på grund av prisläget.

 

Jag skulle åka tre mil i Sverige med buss för att tag sedan och den resan kostade 80 kronor enkel.  Bedrövligt.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-08-07 at 10:15, skrev broder tuk tuk:

Hela diskussionen om huruvida pensionärerna i Thailand ska ha betald sjukförsäkring eller inte är egentligen absurd.

 

Finns väl inget land i världen som bekostar sjukförsäkring för pensionärer som är skrivna i Thailand.

 

BTT

Du behöver inte gå längre än till vårt grannland Norge så fungerar det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Du har säkert rätt men frågan är om det framförallt gäller de som flyttat till Thailand och är lite äldre?
 
De av mina kompisar, kollegor etc som har det ganska bekvämt (40k eller mer per månad) verkar överlag rätt nöjda med hur det är i Sverige idag. Det är framförallt de som ligger på under 30k som inte är nöjda och antingen beskyller kapitalet (dvs röstar V eller MP) eller skyller på PK och röstar SD.
 
Såvitt jag hört är det dock ingen som skuldlägger sig själv för sin situation........



Haha. Bulls eye på den.

Det är väl aldrig ens eget fel att man har dåligt med pengar eller att jobbet suger.
Eftersom man själv inte kan beskyllas för att ha orsakat detta, så sätter man sig på röven och förväntar att någon annan ska ordna upp situationen man befinner sig i.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Du har säkert rätt men frågan är om det framförallt gäller de som flyttat till Thailand och är lite äldre?

 

De av mina kompisar, kollegor etc som har det ganska bekvämt (40k eller mer per månad) verkar överlag rätt nöjda med hur det är i Sverige idag. Det är framförallt de som ligger på under 30k som inte är nöjda och antingen beskyller kapitalet (dvs röstar V eller MP) eller skyller på PK och röstar SD.

 

Såvitt jag hört är det dock ingen som skuldlägger sig själv för sin situation........

 

Självklart får besvikelsen/frustrationen större utrymme om man har mindre påverkan över sin egen situation/framtid men jag vet flera även på andra sidan skalan som anser Sverige i många fall blivit absurt.

Jag lyssnade lite på svensk radio förra veckan och det verkar vara paradiset att leva i, brainstorming om hur man skulle förändra världen med att bli mer klimatsmart gick ut på att man kan hjälpa jorden om man knyter ihop sopsäcken innan man slänger den och åka mindre taxi. Holy FxxK var min tanke, nu behöver ju kanske inte alla sitta och snacka om någon eventuell doomsday i en nära framtid men man får ju hoppas spjutspetsen i Sverige kanske kan hämtas från en annan klunga än denna.    

 

/ SatanG

 

 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Självklart får besvikelsen/frustrationen större utrymme om man har mindre påverkan över sin egen situation/framtid men jag vet flera även på andra sidan skalan som anser Sverige i många fall blivit absurt.

Jag lyssnade lite på svensk radio förra veckan och det verkar vara paradiset att leva i, brainstorming om hur man skulle förändra världen med att bli mer klimatsmart gick ut på att man kan hjälpa jorden om man knyter ihop sopsäcken innan man slänger den och åka mindre taxi. Holy FxxK var min tanke, nu behöver ju kanske inte alla sitta och snacka om någon eventuell doomsday i en nära framtid men man får ju hoppas spjutspetsen i Sverige kanske kan hämtas från en annan klunga än denna.    

 

/ SatanG

 

 

 

Beskatta svenskarna det har nog stor påverkan på klimatet.

 

1538521494_milj9.jpg.1398d99fb1a2e7fea0859805a45e2672.jpg

 

 

 

2142418469_milj.jpg.d515415eb422d0e77e7427eb96557221.jpg

 

775483064_milj5.jpg.d9c1758d8d9862534f6f020305e0e709.jpg

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Precis så är det.

 

Antingen är dom ganska välbeställda med bra pension eller har dom businessverksamhet.

 

Det är få gubbar  eller par som lever på 5000 kronor i månaden och ändå klagar många på att dom tvingas betala sin sjukförsäkring.

 

BTT

 

Ja jag tillhör nog de som är lite gnällig över just sjukförsäkring för svenska pensionärer. Detsamma gäller t.ex. garantipensionen. De tusentals svenskar som kastades ut från mentalsjukhusen i mitten på åttio-talet vilket gav ca 10k hemlösa svenskar som några politiker aldrig lyft ett finger för är också något jag gärna gnällde över som ett svek av tidigare politiker. Ja det är nog mycket jag gnällt över, det dumma är ju att inget av ovanstående har ju någonsin drabbat mig 😉

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev koppar55:

Ja, vara företagare är likställt med satan i dina ögon.

 

Det är upp till var och en om man vill vara företagare eller anställd.

 

Du kan väl prova att öppna eget bolag och se om det är så enkelt och utan risker och om pengarna rullar in som ett brev på posten.

 

Hur kan du trivas i Thailand där majoriteten vill vara sina egna och inte anställda?

 

 

Han påstår sig både vara lärare i Thailand och egenföretagare på FB. :)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, broder tuk tuk said:

Tja jag trivs i Thailand framförallt på grund av prisläget.

 

Jag skulle åka tre mil i Sverige med buss för att tag sedan och den resan kostade 80 kronor enkel.  Bedrövligt.

 

BTT

 

Att prisläget för vardagslivet i Thailand är lågt är tveklöst en huvudanledning också för mig; och då har jag ändå en lön som ligger en bra bit över snittet i Sverige. Skulle jag kunna köpa en lunch för 1 Euro och en tvåtimmars massage för 10 Euro i Spanien eller Italien så hade jag hellre flyttat dit.

 

Skulle jag tycka att 80 spänn för 30 km i en bekväm buss är ”bedrövligt” skulle jag dock fråga mig själv varför jag har så dåligt med pengar.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, SatanG said:

 

Självklart får besvikelsen/frustrationen större utrymme om man har mindre påverkan över sin egen situation/framtid men jag vet flera även på andra sidan skalan som anser Sverige i många fall blivit absurt.

Jag lyssnade lite på svensk radio förra veckan och det verkar vara paradiset att leva i, brainstorming om hur man skulle förändra världen med att bli mer klimatsmart gick ut på att man kan hjälpa jorden om man knyter ihop sopsäcken innan man slänger den och åka mindre taxi. Holy FxxK var min tanke, nu behöver ju kanske inte alla sitta och snacka om någon eventuell doomsday i en nära framtid men man får ju hoppas spjutspetsen i Sverige kanske kan hämtas från en annan klunga än denna.    

 

/ SatanG

 

 

 

 

Fast om Miljöpartiet verkligen vore ett miljöparti och inte ett missnöjesparti för de som ogillar samhället, som SD fast tvärtom, så skulle jag anse att de har ett klart existensberättigande. Det finns nog inga, förutom IS och Djurgårdare, jag föraktar mer än ”klimatförnekarna” och att gå i bräschen angående miljötänk har inte bara ett moraliskt värde utan också ett tydligt nationalekonomiskt värde. 

 

Vårt företag är i stålindustrin, en av de allra smutsigaste industrierna, och utvecklar miljöteknik. När jag började i slutet på 90-talet så hade vi tydlig draghjälp i Asien av att Sverige låg långt fram och hade gott rykte inom miljöteknik. Det gör vi inte längre. Miljöpartiet är mer intresserade av Afghanska flyktingar och källsortering av organiska groddar än att verkligen lösa reella miljöproblem och andra partiet är inte bättre. Man kan klaga på kineserna men när det kommer till miljötänk så är de redan tuffare än EU och långt före USA; våra produkter som är bra nog i Europa duger inte längre i Kina utan det är kinesiska miljökrav som driver vår utveckling framåt.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Precis så är det.
 
Antingen är dom ganska välbeställda med bra pension eller har dom businessverksamhet.
 
Det är få gubbar  eller par som lever på 5000 kronor i månaden och ändå klagar många på att dom tvingas betala sin sjukförsäkring.
 
BTT
ja eller så är det gamla professorer vid nåt universitet som är hycklare o svikare.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Atom:

 

Fast om Miljöpartiet verkligen vore ett miljöparti och inte ett missnöjesparti för de som ogillar samhället, som SD fast tvärtom, så skulle jag anse att de har ett klart existensberättigande. Det finns nog inga, förutom IS och Djurgårdare, jag föraktar mer än ”klimatförnekarna” och att gå i bräschen angående miljötänk har inte bara ett moraliskt värde utan också ett tydligt nationalekonomiskt värde. 

 

Vårt företag är i stålindustrin, en av de allra smutsigaste industrierna, och utvecklar miljöteknik. När jag började i slutet på 90-talet så hade vi tydlig draghjälp i Asien av att Sverige låg långt fram och hade gott rykte inom miljöteknik. Det gör vi inte längre. Miljöpartiet är mer intresserade av Afghanska flyktingar och källsortering av organiska groddar än att verkligen lösa reella miljöproblem och andra partiet är inte bättre. Man kan klaga på kineserna men när det kommer till miljötänk så är de redan tuffare än EU och långt före USA; våra produkter som är bra nog i Europa duger inte längre i Kina utan det är kinesiska miljökrav som driver vår utveckling framåt.

Rätt intressant med dina reflektioner ang Kina för vad jag förstår har du insyn, man får inte det på samma sätt om man åker dit bara på en liten semesterresa, man har egentligen ingen koll på vad som händer där......och jag är ju en sån som inte liter särskilt mycket på media, särskilt inte på brunrödgöna median SVT, SR, AB och Expr.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Soengsang said:

Rätt intressant med dina reflektioner ang Kina för vad jag förstår har du insyn, man får inte det på samma sätt om man åker dit bara på en liten semesterresa, man har egentligen ingen koll på vad som händer där......och jag är ju en sån som inte liter särskilt mycket på media, särskilt inte på brunrödgöna median SVT, SR, AB och Expr.

Jag har snittat på närmare 2 veckor per månad i 20 år i Kina så lite insyn hoppas jag att jag har.

 

Kina är dock ett gigantiskt land och den utveckling de gått igenom de senaste 20 åren har inget annat land gjort så att tolka vad som kommer hända är inte helt lätt. Bara denna vecka har jag läst två mycket välskrivna artiklar på Bloomberg; den ena hyllade Kina och den andra sågade deras framtidsutsikter; inte helt olikt det jag skrev förra helgen. Man får ju anta att båda dessa journalister har ganska bra insyn men ändå kommer de till helt olika slutsatser.

 

När det gäller Kinas miljöinsatser är det dock inga subjektiva uppfattningar; det är reell fakta att de tar miljöhotet på allvar och vidtar åtgärder som vi i Europa inte gjort. De är nästan 1.4 miljarder människor och den mesta arealen är öken och berg så det är helt enkelt ett pragmatiskt val.

 

På måndag ska jag dit igen..,,,

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...