Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

Fanns en medlem här som var aktiv förr som var som BTT.  Avundsjuk på alla som hade det bättre än honom. Han har levt på bidrag de senaste 30 åren fast han är fullt arbetsför. Vi hade en fest i Rosa stugan och jag gav bort säcken med pantburkar till barnen, då sa han upp bekantskapen med mig😀

Han anmälde även en gemensam kompis som hyrde ut övervåningen till studenter för att kunna vara elitpensionär 😡

Det finns  gott om missunsamma pajaser

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 minutes ago, Mankan said:

Ja det tror jag du är. Det var alliansregeringen som gjorde det och sänkte sjukskrivningstalen. Nu efter vänsterregeringens år är sjukskrivningstalen tillbaka på samma höga nivåer som innan alliansen tillträdde läste jag nyligen.

 

Men dom kanske har skärp till reglerna på annat sätt.

ok, jag gissar att du har bättre koll än jag, men jag vill minnas ett antal artiklar som passerat i flödet under det senaste året om att det är fortsatt tuffa regler. Vilket jag för övrigt tycker är helt rätt. Har sossarna lättat på reglerna igen så är det synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Fanns en medlem här som var aktiv förr som var som BTT.  Avundsjuk på alla som hade det bättre än honom. Han har levt på bidrag de senaste 30 åren fast han är fullt arbetsför. Vi hade en fest i Rosa stugan och jag gav bort säcken med pantburkar till barnen, då sa han upp bekantskapen med mig😀

Han anmälde även en gemensam kompis som hyrde ut övervåningen till studenter för att kunna vara elitpensionär 😡

Det finns  gott om missunsamma pajaser

 

Blanda inte in mig i såna trista historier.

 

Jag är inte snål och missunnsam däremot av en ekonomisk natur.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev spooncreek:

ok, jag gissar att du har bättre koll än jag, men jag vill minnas ett antal artiklar som passerat i flödet under det senaste året om att det är fortsatt tuffa regler. Vilket jag för övrigt tycker är helt rätt. Har sossarna lättat på reglerna igen så är det synd.

Vad gäller sjukersättning så är det lika svårt att få nu som när det fanns en bortre gräns under borgarna.  I stället slussas folk över till Arbetsförmedlingen så ser sjuktalen bättre ut. Borgarna var ju ärligare som sa som det var medan sossarna låtsas som om det skett en förändring. Man ger FK direktiv och när det sen närmar sig val och det ger dålig press så sparkar man generaldirektören och skyller på henne, som har handlat enl deras direktiv. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, Esspe said:

Vad gäller sjukersättning så är det lika svårt att få nu som när det fanns en bortre gräns under borgarna.  I stället slussas folk över till Arbetsförmedlingen så ser sjuktalen bättre ut. Borgarna var ju ärligare som sa som det var medan sossarna låtsas som om det skett en förändring. Man ger FK direktiv och när det sen närmar sig val och det ger dålig press så sparkar man generaldirektören och skyller på henne, som har handlat enl deras direktiv. 

Kanske är det så att det ofrånkomligt blir så i ett trygghetsknarkande land, skjuts man ut från ett system så tar ett annat vid.

 

Ibland vill jag tro att den enda lösningen på detta kostsamma bidragssamhälle vi skapat är att införa medborgarlön, ett förslag som bara delar av flumvänstern och miljömupparna stöttar. Men på temat att även en blind höna kan finna ett korn så kanske det inte är så dumt. Ge de icke arbetsföra liksom de arbetsskygga en grundlön som medborgare i landet Sverige som ligger på en nivå som gör att man kan leva ett dugligt liv men inte så mycket mer, vilket väl är ungefär vad de olika ersättningssystemen erbjuder idag. Då kan man också som en stor ekonomisk vinst avveckla stora delar den kostsamma byråkrati som idag finns i myndigheter som FK och AF mfl.

 

För trots allt, vill jag ändå tro, de flesta svenskar vill arbeta och förtjäna sig själva ett bättre liv än vad en statlig ersättning innebär.  Därmed skulle ett sådant system kunna funka bättre än hur det (inte) funkar idag.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev spooncreek:

Kanske är det så att det ofrånkomligt blir så i ett trygghetsknarkande land, skjuts man ut från ett system så tar ett annat vid.

 

Ibland vill jag tro att den enda lösningen på detta kostsamma bidragssamhälle vi skapat är att införa medborgarlön, ett förslag som bara delar av flumvänstern och miljömupparna stöttar. Men på temat att även en blind höna kan finna ett korn så kanske det inte är så dumt. Ge de icke arbetsföra liksom de arbetsskygga en grundlön som medborgare i landet Sverige som ligger på en nivå som gör att man kan leva ett dugligt liv men inte så mycket mer, vilket väl är ungefär vad de olika ersättningssystemen erbjuder idag. Då kan man också som en stor ekonomisk vinst avveckla stora delar den kostsamma byråkrati som idag finns i myndigheter som FK och AF mfl.

 

För trots allt, vill jag ändå tro, de flesta svenskar villa arbeta och förtjäna sig själva ett bättre liv än vad en statlig ersättning innebär.  Därmed skulle ett sådant system kunna funka bättre än hur det (inte) funkar idag.

Precis den tanken har jag haft i många år men så fort jag luftat det så skakar folk bara på huvet. Verkar dock ha lite större acceptans nu än tidigare. Har praktiserats i en mindre kommun i Finland men verkar ha varit lite halvhjärtrad https://www.arbetsvarlden.se/finland-lagger-ned-basinkomst-brittiskt-system-kan-locka-mer/

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev spooncreek:

Kanske är det så att det ofrånkomligt blir så i ett trygghetsknarkande land, skjuts man ut från ett system så tar ett annat vid.

 

Ibland vill jag tro att den enda lösningen på detta kostsamma bidragssamhälle vi skapat är att införa medborgarlön, ett förslag som bara delar av flumvänstern och miljömupparna stöttar. Men på temat att även en blind höna kan finna ett korn så kanske det inte är så dumt. Ge de icke arbetsföra liksom de arbetsskygga en grundlön som medborgare i landet Sverige som ligger på en nivå som gör att man kan leva ett dugligt liv men inte så mycket mer, vilket väl är ungefär vad de olika ersättningssystemen erbjuder idag. Då kan man också som en stor ekonomisk vinst avveckla stora delar den kostsamma byråkrati som idag finns i myndigheter som FK och AF mfl.

 

För trots allt, vill jag ändå tro, de flesta svenskar vill arbeta och förtjäna sig själva ett bättre liv än vad en statlig ersättning innebär.  Därmed skulle ett sådant system kunna funka bättre än hur det (inte) funkar idag.

 

13 minuter sedan, skrev Esspe:

Precis den tanken har jag haft i många år men så fort jag luftat det så skakar folk bara på huvet. Verkar dock ha lite större acceptans nu än tidigare. Har praktiserats i en mindre kommun i Finland men verkar ha varit lite halvhjärtrad https://www.arbetsvarlden.se/finland-lagger-ned-basinkomst-brittiskt-system-kan-locka-mer/

Enig med er, det är en ska jag också tänkt och nämnt i flera år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Enig med er, det är en ska jag också tänkt och nämnt i flera år.

Ta bort grundavdraget. Slå ihop bostadsbidrag, a-kassa, FK och alla former av bidrag till en medborgarersättning för alla, inte bara dom arbetsskygga eller sjuka. Det ska naturligtvis vara på en rimligt låg nivå så att man behöver jobba för att få ut något mer än livets nödtorft.

 

Skulle vara intressant med en ekonomisk skattning på vad det skulle få för effekter. En hel del byråkrater som skulle bli arbetslösa men då får dom ju sin medborgarersättning :) 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mankan:

Det var du som skrev det. Har du glömt det?

Nä men du har tydligen glömt var du fick dina fantastiska uppgifter ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Kan inte se att jag har anklagar dig för något. Men om du säger att det är så är det säkert sant.

Ja just det!  :39:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev spooncreek:

Kanske är det så att det ofrånkomligt blir så i ett trygghetsknarkande land, skjuts man ut från ett system så tar ett annat vid.

 

Ibland vill jag tro att den enda lösningen på detta kostsamma bidragssamhälle vi skapat är att införa medborgarlön, ett förslag som bara delar av flumvänstern och miljömupparna stöttar. Men på temat att även en blind höna kan finna ett korn så kanske det inte är så dumt. Ge de icke arbetsföra liksom de arbetsskygga en grundlön som medborgare i landet Sverige som ligger på en nivå som gör att man kan leva ett dugligt liv men inte så mycket mer, vilket väl är ungefär vad de olika ersättningssystemen erbjuder idag. Då kan man också som en stor ekonomisk vinst avveckla stora delar den kostsamma byråkrati som idag finns i myndigheter som FK och AF mfl.

 

För trots allt, vill jag ändå tro, de flesta svenskar vill arbeta och förtjäna sig själva ett bättre liv än vad en statlig ersättning innebär.  Därmed skulle ett sådant system kunna funka bättre än hur det (inte) funkar idag.

 

Gillar också iden men det skulle antagligen döda den sista viljan i sveriges redan katastrofala integration.

 

/ / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag är inte den typen som anmäler folk hit och dit. Dessutom kan man ju tydligen vara rätt arbetsför i Sverige och plocka ut sjukbidrag och ändå jobba ibland då man får lust. Så jag får väl hoppas på en regering som skärper till reglerna istället.

Inte för att jag riktigt förstår vad denna diskussion har i tråden att göra men är du medveten om att det var regeringen Reinfeldt som den 1:a januari 2009 införde möjligheten att jobba samtidigt som man har sjukersättning.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
46 minuter sedan, skrev Fritz:

Inte för att jag riktigt förstår vad denna diskussion har i tråden att göra men är du medveten om att det var regeringen Reinfeldt som den 1:a januari 2009 införde möjligheten att jobba samtidigt som man har sjukersättning.

 

Just det och syftet var att på ett lurigt och nesligt sätt få bort eventuella "simulanter" ur sjukersättningssystemet genom att stegvis, beroende på hur arbetsförmågan bedömdes, dra bort sjukersättningen till sist så att även dom som var sjuka miste sin ersättning.  Allt i syfte att spara pengar åt staten.

 

Folk lurades helt enkelt att arbeta.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Just det och syftet var att på ett lurigt och nesligt sätt få bort eventuella "simulanter" ur sjukersättningssystemet

Folk lurades helt enkelt att arbeta.

 

BTT

Var väl en konstig inställning, målet måste väl ändå vara att kunna komma in i arbete för alla, finna något man klarar?

Och kan man få bort några ur ersättningssystemet är ju det bra, kan ju inte vara en människas mål att leva på ersättning hela livet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Var väl en konstig inställning, målet måste väl ändå vara att kunna komma in i arbete för alla, finna något man klarar?

Och kan man få bort några ur ersättningssystemet är ju det bra, kan ju inte vara en människas mål att leva på ersättning hela livet.

 

Visst men problemet var att många sjuka inte förstod att om dom visade minsta arbetsförmåga skulle deras ersättning dras in.

 

Många sjuka kände sig kanske så pass friska att dom testade att arbeta och efteråt bedömdes som helt arbetsföra trots sjukdom i perioder.

 

Ett lömskt sätt av regeringen Reinfeldt att lura sjuka att mista hela sin sjukersättning.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Visst men problemet var att många sjuka inte förstod att om dom visade minsta arbetsförmåga skulle deras ersättning dras in.

  

Många sjuka kände sig kanske så pass friska att dom testade att arbeta och efteråt bedömdes som helt arbetsföra trots sjukdom i perioder.

 

Ett lömskt sätt av regeringen Reinfeldt att lura sjuka att mista hela sin sjukersättning.

 

BTT

Faktiskt inget jag har hört talas om, men jag tycker man inte ska ha ersättning om man klarar att jobba.

Sen är det ju många som har bedömningen typ 75% nedsatt arbetsförmåga...och då är det väl rimligt att man försöker arbeta resterande del?

 

Och om nu detta vore så vanligt borde du kunna hänvisa till något fall, jag har aldrig hört talas om det, att någon "lurats"?

 

Däremot är det väl praxis att de som är sjuka/skadade sätts i arbetsträning i olika arbeten under utredning för att se om de har någon förmåga att försörja sig själv, det är väl inte annat än en vettig sak?

 

Sen så tycker jag det är vettigt att människor i arbetsför ålder återutreds kanske vart annat år för att se om deras situation har förändrats och om de kan komma i arbete.

 

Kan aldrig vara bra om en människas mål är att bli försörjd av staten i arbetsför ålder!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Ett lömskt sätt av regeringen Reinfeldt att lura sjuka att mista hela sin sjukersättning.

Fast det var ju precis tvärt om. Den nya regeln som infördes erbjöd ju folk som gick på en väldigt låg sjukersättning möjlighet att jobba lite utan att som tidigare riskera att förlora den ersättning dom hade.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
14 minuter sedan, skrev Fritz:

Fast det var ju precis tvärt om. Den nya regeln som infördes erbjöd ju folk som gick på en väldigt låg sjukersättning möjlighet att jobba lite utan att som tidigare riskera att förlora den ersättning dom hade.

 

Jo men ersättningen trappades ju successivt mer stegvis så till sist fanns ingen ersättning kvar när många märkte att dom faktiskt fortfarande var sjuka då hade fällan redan slagit igen.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
27 minuter sedan, skrev Soengsang:

Faktiskt inget jag har hört talas om, men jag tycker man inte ska ha ersättning om man klarar att jobba.

Sen är det ju många som har bedömningen typ 75% nedsatt arbetsförmåga...och då är det väl rimligt att man försöker arbeta resterande del?

 

Och om nu detta vore så vanligt borde du kunna hänvisa till något fall, jag har aldrig hört talas om det, att någon "lurats"?

 

Däremot är det väl praxis att de som är sjuka/skadade sätts i arbetsträning i olika arbeten under utredning för att se om de har någon förmåga att försörja sig själv, det är väl inte annat än en vettig sak?

 

Sen så tycker jag det är vettigt att människor i arbetsför ålder återutreds kanske vart annat år för att se om deras situation har förändrats och om de kan komma i arbete.

 

Kan aldrig vara bra om en människas mål är att bli försörjd av staten i arbetsför ålder!

 

Det där med olika procent är bara skrivbordstrams.

 

Antingen är man sjuk eller inte.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det där med olika procent är bara skrivbordstrams.

 

Antingen är man sjuk eller inte.

 

BTT

Trams?

 

Att ha nedsatt arbetsförmåga är väl inget trams, då anser jag är man kapabel att skriva på mpr, att åka färja/buss, att sitta upp ur sängen, så är man arbetsför och ska stå för sin egen försörjning.......trams?

 

Nä, saken är väl den att det finns för mycket oduglingar som någon nämnde tidigare!

 

Eller kan det vara som så att man är delvis har nedsatt arbetsförmåga....väljer nog att tro att det är så ändå!

 

Personligen så skulle jag nog idag ha ont av hårt kroppsarbete pga ryggproblem, men klarar det jobb jag gör utan problem, som inte är särskilt fysiskt krävande...... apropå nedsatt arbetsförmåga(visserligen självdiagnoserad, men varför krångla till det) !

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Just det och syftet var att på ett lurigt och nesligt sätt få bort eventuella "simulanter" ur sjukersättningssystemet genom att stegvis, beroende på hur arbetsförmågan bedömdes, dra bort sjukersättningen till sist så att även dom som var sjuka miste sin ersättning.  Allt i syfte att spara pengar åt staten.

 

Folk lurades helt enkelt att arbeta.

 

BTT

Ja så är det.

För min egen del så mådde/mår jag bra ena dagen och dåligt nästa. Kunde jag inte somna på grund av min tinnitus vid 22 24 tiden utan att jag somnade kanske vid 02-04 tiden så var man inte så pigg då klockan ringde 6-tiden på morgonen och arbetet började mellan 07:00-07:30.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Apropå pensioner

Har just läst denna bok`Blåsningen`av Inga-Lisa Sangregorio.

En verklig ögon öppnare.

Spelet bakom en av vår tids stora skandaler som fortsätter än idag.

//Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att jag skulle skriva så om mig själv? Ja det låter ju troligt. Ni anklagar mig föra att vara vänster och jag skulle hämta min information från Avpixlat? Du tycker det låter som "Batting".  Ja men då kanske ni kan sluta med era anklagelser då?
Du glömde att ironin och sarkasm är en konstform på MPR. Dock så förstår jag inte hur man kunde misstolka ditt inlägg dock?! Det ska väl vara att när Mankan får chansen att gnälla så tar han den direkt. En gnälltråd utan Mankan är ingen gnälltråd! [emoji4]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Batting:

Nä men du har tydligen glömt var du fick dina fantastiska uppgifter ifrån.

Öh nääää å man kan ju undra vad du tycker är så fantastiskt med fuskare 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...