Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

14 minuter sedan, skrev Boa52:

Skulle ge bort min pension till mina barnbarn och leva upp mina 6 mille. Hur många tror du kunde lägga undan 1000 kr i mån till aktier, måste ha en bra lön eller två

för att kunna göra det

Det stavas B U D G E T!

Kolla ett avsnitt av Lyxfällan på Tv3 om du inte vet vad ordet innebär.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2018-08-07 at 15:44, skrev soi covboy:

Hur mycket är pensionen om man inte jobbar något ting i Sverige ?man har endast varit hemma och tagit hand om fru och barn ??

0 kr som tur är. Du får vad du betalat in!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Wanchai:

0 kr som tur är. Du får vad du betalat in!

Garantipension, se tidigare länk.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev frogfish:

Det är ju som att prata med en vägg.....

 

Min far hade inte råd, varför ska han behandlas sämre av Sverige än folk som inte betalat en krona skatt i landet. Han begärde inte en spänn i bidrag till detta, men han tyckte det var lite orättvist att det var i princip gratis för andra.

 

Men vi ser helt enkelt olika på hur skattepengar ska spenderas. Jag anser att de som är med i försäkringssystemet ska ha företräde (eller ska vara de enda som har tillträde), medan du anser att de som aldrig betalat nåt till försäkringssystemet ska gå före och behandlas först.

 

Jag nöjer mig med det.

Om han inte ens frågade om bidrag så får han väl skylla sig själv?
Varför ska du jämföra dig själv och andra med flyktingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mankan:

Nja nu pratar jag ju rent allmänt om sjukpensionärer och inte specifikt om Stefan. Jag har ju träffat en del som lever utomlands på vintern och sedan åker hem på somrarna och jobbar svart för att dryga ut sjukpensionen på vinterhalvåret. 

jag har träffat en del, sett en del, hört talas om, dom sa i tvättstugan, jag läste på avpixlat o.s.v.  :44:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att även Boas bror har hittat hit :)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nä, man behöver inte ha särskilt bra lön efter en yrkeskarriär för att kunna snitta 1000kr sparande i månaden, se bara mina egna föräldrar som är 10 talet år äldre än dig, de har gott och väl lagt undan mer än 1000kr i snitt per månad under sin aktiva tid, ok kanske inte upp till de var 20-25 år, men senare. Och de arbetade som Svetsare/reparatör och städerska, alltså inte högavlönade arbeten. Jag personligen har kunnat lägga undan mer i snitt per månad, men jag har haft relativt bra lön sen tidig 30 års ålder....och det är inget ovanligt idag, det måste man göra.

Helt otroligt om du som så skötsam och arbetsam(som du påstår du är) inte kunnat spara pengar under ditt liv, och nu tar ut det i avundsjuka på de som kunnat?

Ibland undrar jag ifrån vilken värld du kommer?

Han kanske inte jobbade på soc utan var kund där

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

har du rätt i att man måste betala  en fast kostnad på 3400 till akuten innan man kommer in som utläning på besök. Låter konstigt, du fanns ju med och kunde betala

eller var det nåt annat problem. 3400 låter som en konstig summa för att komma in till akuten, kan ha fel men ska kolla

Att det ska vara så svårt för dig att förstå. 3400 kr är inget standardpris för att komma in på akuten, utan vad hela kostnaden för behandlingen var. 

Han skrev att han fick lämna kortnummer som en garanti för att de skulle få betalt innan hon fick gå in.

När min frus bror fick problem med knäet fick frugan garantera att hon skulle betala innan han fick någon undersökning och behandling. Kostade i närheten av 5000 kr fördelat på flera behandlingar. Efter varje behandling fick de betala den faktiska kostnaden för den behandlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
5 timmar sedan, skrev Mankan:

Nä självklart ska skattepengarna istället gå till oduglingar som inte orkar jobba och unga afghaner. 

 

Inkluderar du då även sjuka och gamla i begreppet oduglingar som inte orkar jobba??

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev måne:

Vad är det då som driver dessa till att bryta sina löften,okunskap?Är det OK med valfläsk bara för att få makten?Att makten ska vara demokratisk efter medborgarnas behov och önskemål måste väl vara prio ett.Nu ställer jag frågan i fel tråd,men lite OT är det eftersom jag är pensionär och gift med en thai och har hus i Thailand 

Tjena Måne! Så länge som Sverige inte har ett parti med egen majoritet i riksdagen så får vi nog leva med svikna vallöften. Hamnar man i en flerpartiregering lär man få acceptera att man långt ifrån alltid får som man vill. Jag tror inte att Sveriges politiker är så dåliga som du och många andra anser, speciellt inte om man gör en internationell jämförelse. Naturligtvis kan det bli betydligt bättre men frågan är då hur?

 

Om man tittar på kommun- och landsting så får ju partierna svårare och svårare att att besätta sina platser. Dels är det svårt att nyrekrytera men även "gamla rävar" hoppar av. Frågar man varför så får man svaret att dom gillar att hålla på med politik men priset är för högt, med menar dom att dom får utstå alldeles för mycket skit. Naturligtvis ska man kunna kritisera politiker men jag tycker att så länge som man själv inte engagerar sig i ett parti så borde man åtminstone ha den goda smaken att avhålla sig från rena personangrepp på dom som gör det. Som det nu är är det väl bara folk med stark dödslängtan som satsar på politiken. ;)

 

Slutligen. Vi måste ju få mer folk att engagera sig politiskt och inte skrämma bort dom därifrån, därigenom blir ju urvalet större och vi får i slutändan bättre politiker.

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Tjena Måne! Så länge som Sverige inte har ett parti med egen majoritet i riksdagen så får vi nog leva med svikna vallöften.

Beror på hur maktgalen man är.

Som nu har ju ett minimalt parti fått diktera och styra, allt för att inte ge upp makten.

 

Så behöver inte alls vara som du säger, man ska bara inte sälja sig till vilket pris som helst, ge upp alla löften bara för att själv klamra sig kvar vid makten, de hade kunna fått stöd i många andra frågor av andra partier, men valt att dansa efter ett litet galen grupps pipa.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Fritz:

Tjena Måne! Så länge som Sverige inte har ett parti med egen majoritet i riksdagen så får vi nog leva med svikna vallöften. Hamnar man i en flerpartiregering lär man få acceptera att man långt ifrån alltid får som man vill. Jag tror inte att Sveriges politiker är så dåliga som du och många andra anser, speciellt inte om man gör en internationell jämförelse. Naturligtvis kan det bli betydligt bättre men frågan är då hur?

 

Om man tittar på kommun- och landsting så får ju partierna svårare och svårare att att besätta sina platser. Dels är det svårt att nyrekrytera men även "gamla rävar" hoppar av. Frågar man varför så får man svaret att dom gillar att hålla på med politik men priset är för högt, med menar dom att dom får utstå alldeles för mycket skit. Naturligtvis ska man kunna kritisera politiker men jag tycker att så länge som man själv inte engagerar sig i ett parti så borde man åtminstone ha den goda smaken att avhålla sig från rena personangrepp på dom som gör det. Som det nu är är det väl bara folk med stark dödslängtan som satsar på politiken. ;)

 

Slutligen. Vi måste ju få mer folk att engagera sig politiskt och inte skrämma bort dom därifrån, därigenom blir ju urvalet större och vi får i slutändan bättre politiker.

 

Stort tack för ditt balanserade inlägg!!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Inkluderar du då även sjuka och gamla i begreppet oduglingar som inte orkar jobba??

 

BTT

Går nog inte att förneka att det fuskas med sjukbidrag, jag har sett flera som orkar utföra arbete trots de har fullt bidrag.

Sen är det ju som så att alla har inte 100% utan kanske 75%, och då är det ju helt ok att jobba 25%, kanske någon månad om året. Vilken färg de får på pengarna bryr jag mig inte, upp till dem.

För övrigt tror jag du sorterar under oduglingar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
13 timmar sedan, skrev spooncreek:

Brutna vallöften gillar väl ingen, inte jag heller. Okunskap kan det säkert vara ibland, eller helt enkelt ändrade förutsättningar. Att driva populistisk politik med fagra löften är enklare utan makt eller i opposition, det är verkligen något som har visat sig genom historien. Svårare när man har makt och ansvar. Men visst, önskan att få makt eller ha makt korrumperar många, håller med om det. Det går igen bland politiker, byråkrater liksom företagsledare, för att nämna några yrken.

Spooncreek

 Jag visste du var en bra person. Du kanske är mer nyanserad än vad jag är. För jag ogillar personer som utnyttjar sitt ämbete för egna plånan

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Soengsang:

Går nog inte att förneka att det fuskas med sjukbidrag, jag har sett flera som orkar utföra arbete trots de har fullt bidrag.

Sen är det ju som så att alla har inte 100% utan kanske 75%, och då är det ju helt ok att jobba 25%, kanske någon månad om året. Vilken färg de får på pengarna bryr jag mig inte, upp till dem.

För övrigt tror jag du sorterar under oduglingar.

Nu är det ju faktiskt så att det även enligt FK är OK att jobba och tjäna lite extra även om man har full sjukersättning som det heter (inte bidrag), i alla fall om beviljningen gjordes innan 1:a juli 2008. Upp till ett prisbasbelopp per år går fint att tjäna utan att det blir avdrag på ersättningen, tjänar man mer så minskas ersättningen stegvis. Beslut om detta togs i riksdagen den 1:a januari 2009 om nu tidpunkten är av intresse.

https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyhetsbrev/arbetsgivarverket-informerar/2008/beslut-om-nya-sarskilda-regler-for-icke-tidsbegransad-sjukersattning/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Nu är det ju faktiskt så att det även enligt FK är OK att jobba och tjäna lite extra även om man har full sjukersättning som det heter (inte bidrag), i alla fall om beviljningen gjordes innan 1:a juli 2008. Upp till ett prisbasbelopp per år går fint att tjäna utan att det blir avdrag på ersättningen, tjänar man mer så minskas ersättningen stegvis. Beslut om detta togs i riksdagen den 1:a januari 2009 om nu tidpunkten är av intresse.

https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyhetsbrev/arbetsgivarverket-informerar/2008/beslut-om-nya-sarskilda-regler-for-icke-tidsbegransad-sjukersattning/

Du har säkert helt rätt fakta.

Personligen kan jag tycka det är underligt att man kan arbeta om man har 100% ersättning på förlorad arbetsförmåga?

De har rätt ang ersättning så heter det, även om ersättning är ett synonym till bidrag.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Du har säkert helt rätt fakta.

Personligen kan jag tycka det är underligt att man kan arbeta om man har 100% ersättning på förlorad arbetsförmåga?

 

 

Vid full sjukersättning får man bara 64% av vad man beräknats tjäna om man inte drabbats av sjukdom eller olycka, det kan ju vara en bidragande orsak.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Inkluderar du då även sjuka och gamla i begreppet oduglingar som inte orkar jobba??

 

BTT

Nej jag menar just oduglingar som inte orkar jobba 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Batting:

jag har träffat en del, sett en del, hört talas om, dom sa i tvättstugan, jag läste på avpixlat o.s.v.  :44:

Skönt för dig att du får din information i tvättstugan och läser och tar till dig av vad dom skriver på avpixlat. Själv pratar jag om dom jag personligen har träffat genom åren.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Skönt för dig att du får din information i tvättstugan och läser och tar till dig av vad dom skriver på avpixlat. Själv pratar jag om dom jag personligen har träffat genom åren.

I tvättstugan får han lära sig att ta bort luddet ur torktumlaren 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

Skönt för dig att du får din information i tvättstugan och läser och tar till dig av vad dom skriver på avpixlat. Själv pratar jag om dom jag personligen har träffat genom åren.

Du pratar med Avpixlat personligen...hur mår dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Batting:

Du pratar med Avpixlat personligen...hur mår dom?

Vad yrar du om? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är ju lite dubbeltydigt…… Visst är det så att man bör ta ansvar för sitt eget liv. Dock blir det lite konstigt om man och ena sidan kräver sinkskatt. Och i andra ändan vägrar från statens sida att leverera nånting utifrån skatten till utlands svenskar. Man kunde ju faktiskt som Norge göra avtal om vård för svenska medborgare i Thailand. Problematiken om man ser det nationalekonomiskt som många svenskar, och framför allt drabbade pensionärer bortser ifrån. Är att pengar som exporteras utomlands slutar snurra runt i det svenska systemet. Så staten får ändå sämre utfall av en utlandspensionär än en svartarbetande svensk som bor i Sverige. Då pengarna från svartarbete återkommer till staten i form av konsumtion vilket ger moms och löneskatter från dom som säljer varor. Som man inte får när pengarna konsumeras utanför Sverige.
Därav så är Sinkskatten ett ganska blygsamt bidrag till stadskassan i jämförelse. Dock är ju lagarna sådana så att man faktiskt har rätt att bo utomlands och få pensionen där. Och då kan man tycka att staten borde anpassa sin service efter det alternativt ej ta ut skatt på folk som är utskrivna alternativt skriva sjukvårdsavtal med länder som Thailand.
 
Dock infinner sig då ett annat problem. Då Sverige under lång tid importerat folk från andra länder som nu kommit upp till åren. Vilket gör att det finns många invandrare som nu blivit pensionärer efter många år i Sverige. Vilket gör det väldigt dyrt och svårlöst för Sverige att skriva sjukvårdsavtal med alla möjliga länder som Irak afrikanska länder mm. Då man naturligtvis inte kan lyfta ut till exempel Thailand att ha någon särställning vad gäller sjukvårdsavtal jämfört med andra länder dit svenska pensionärer vill bo när dom pensioneras.
Därför tror jag att regering och riksdag ej agerar i detta ärende. Då det skulle spä på dom strömningar av invandrar fientlighet om man kan flytta till mena länder och där få sjukvård på Sveriges bekostnad.
 
Därför har TS i och för sig en poäng att man bör se till att ha kapital för försäkringar när man flyttar till Thailand. Eller helt enkelt stanna i Sverige. Då verkligheten är vad den är.
Dock blir det lite fel när TS då pekar finger som om pensionärer i Thailand är någon typ av lyxresenärer, vilket naturligtvis inte stämmer. Då naturligtvis var och en vill ha bättre utfall än att äta minimalt 1 fiskpinne med liten potatis för att få det att gå runt på ålderns höst.
Vet med säkerhet att en hel del av svarta pengar från Sverige tas med i väskor från Sverige och växlas i Thailand.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Hemska Sven:

Vet med säkerhet att en hel del av svarta pengar från Sverige tas med i väskor från Sverige och växlas i Thailand.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk
 

Hur går man igenom tullen med väskor med kontanter utan att det ställs frågor och någon reagerar? Tror nog att det är svårare än så att ta sig över gränser med stora mängder kontanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Det är jag inte men jag vet ju att dom flesta pensionärer boende i Thailand mycket väl har råd med sjukförsäkring.
 
Dom är bara för snåla för att skaffa sig det.
 
BTT
För oss som flyttat hit för gott finns inte ens den möjligheten när du passerat 65. Sverige blir I många fall tvungna att ta emot svenska gamlingar som transporteras till f.d landstingen för dyr vård. Skulle bli billigare att få bidrag för motsvarande vård utomlands till ett visst belopp.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...