Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

nissehult_13
Precis nyss, skrev broder tuk tuk:

 

Men varför inte göra som Stefan5300 istället då och hyra ett hus billigt?

 

BTT

Han hyr väl inte.😁😁😁

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev nissehult_13:

Han hyr väl inte.😁😁😁

 

Jo han berättade att han hyr för ca 3000 baht i månaden.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Men varför inte göra som Stefan5300 istället då och hyra ett hus billigt?

 

BTT

Kärringen är lycklig och jag kan inte ta pengar till graven.

Blir huset betalt så skriver vi det på dottern vårat.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13
1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo han berättade att han hyr för ca 3000 baht i månaden.

 

BTT

Trams, han skrev att man kunde göra det.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, måne said:

Spooncreek,kan du vidareutveckla vad du ogillade i min åsikt.

Jag delar inte din och många andras ibland till synes bottenlösa politikerförakt. Men, det vi troligen kan vara överens om är att vi har alldeles för många inkompetenta politiker. Att de drivs av en illvilja och inte vill svenskarnas bästa, är däremot ingen åsikt jag håller med om.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

jag delar inte din och många andras ibland till synes bottenlösa politikerförakt. Men, det vi troligen kan vara överens om är att vi har alldeles för många inkompetenta politiker. Att de drivs av en illvilja och inte vill svenskarnas bästa`, är däremot ingen åsikt jag delar.

Vad är det då som driver dessa till att bryta sina löften,okunskap?Är det OK med valfläsk bara för att få makten?Att makten ska vara demokratisk efter medborgarnas behov och önskemål måste väl vara prio ett.Nu ställer jag frågan i fel tråd,men lite OT är det eftersom jag är pensionär och gift med en thai och har hus i Thailand 

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Du skrev alldrig att det var SoS-akuten det blir en annan sak. Så det är väl du som ska skriva vad som egentligen hände inte bara försöka få det till

att det var orättvist

SöS skrev han blindstyre, har finkeln satt sig på ögat :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Förstår det men du är nog ganska unik i situationen. Nog inte många fattigpensionärer som kan köpa hus i Thailand.

 

Däremot hyra hus för 5-10000 baht kan man ju.

 

BTT

Förstod du inte att han köpte hus före han blir pensionär, som man bäddar får man ligga!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minutes ago, måne said:

Vad är det då som driver dessa till att bryta sina löften,okunskap?Är det OK med valfläsk bara för att få makten?Att makten ska vara demokratisk efter medborgarnas behov och önskemål måste väl vara prio ett.Nu ställer jag frågan i fel tråd,men lite OT är det eftersom jag är pensionär och gift med en thai och har hus i Thailand 

Brutna vallöften gillar väl ingen, inte jag heller. Okunskap kan det säkert vara ibland, eller helt enkelt ändrade förutsättningar. Att driva populistisk politik med fagra löften är enklare utan makt eller i opposition, det är verkligen något som har visat sig genom historien. Svårare när man har makt och ansvar. Men visst, önskan att få makt eller ha makt korrumperar många, håller med om det. Det går igen bland politiker, byråkrater liksom företagsledare, för att nämna några yrken.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

.....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Batting:

Nja jag har fått för mig att alla som vistas i Sverige har rätt till vård, t.o.m. illegala invandrare, men bara akutvård.
Och det låter väl rimligt, men kan ju inte låta folk ligga och plågas på våra gator.

Inte riktigt, eftersom vissa har krav på försäkring.

8 timmar sedan, skrev frogfish:

Cash is king även i Svedala. När frugan var i Sverige första ggn var vi på akuten, och det var bara att hosta upp 3400 sek.

Frugans bror slog i knäet och blev invalidiserad några veckor under ett besök här för några år sedan. Bara att betala, sedan fick han tillbaka det mesta på försäkringen när han kom hem till Thailand. Gick nog  på en 4 -5' om jag minns rätt.

5 timmar sedan, skrev frogfish:

Ok, men då säger vi väl så, alla får vård...…..

Men en del får betala 3400 sek/besök, andra får betala 50 sek. Du tycker det är rätt, jag tycker inte det. Så, nu är vi alla nöjda.

 

PS: Det heter "ankdamm".

PS2: Det är inget jag simmar omkring i.

Varför ska det vara skillnad på vad en svensk med dålig ekonomi betalar och vad en asylsökande betalar förstår jag ej. Ifjol betalade jag nästan 15' till tandläkaren, i år drygt 2'. Naturligtvis knorrar man lite, men jag tycker jag fick mycket för pengarna. Naturligtvis ska alla ha rätt till akutvård, fast att det ska finnas gräddfiler för någon grupp som kommer utifrån, tycker jag inte är riktigt. 

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Du betalade väl efter vården inte före, eller. Sen som skrivs hade inte du skrivet under på att du hade ansvaret för henne och hade

du inte tagit en försökring så är det ju ditt fel. Kom inte ihåg men var man inte tvungen att teckna en försäkring på sin älskling när hon

kom till Sverige första gången

Alla som kommer från Thailand till Sverige måste teckna försäkring, annars blir det inget visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Men varför inte göra som Stefan5300 istället då och hyra ett hus billigt?

 

BTT

För dyrt.

 

Vårt hus kostade 800000 Thb 2005, ett fynd!

Sedan dess har flygplanen från Don Muang slutat flyga rakt över oss, sen Suvarnabhumi öppnade , det nya Monorail tåget på Ram Intra Road kommer att gå 100 meter bort, 150 meter till närmaste hållplats.

 

Och priserna på kåkar i kvarteret har fyrdubblats.

 

Så hyresslavar gör som ni vill, men inte fan "Lönar" det sej...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo han berättade att han hyr för ca 3000 baht i månaden.

 

BTT

Tror knappast han hyr ett hus, det har han nog betalat för själv.......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Soengsang:

SöS skrev han blindstyre, har finkeln satt sig på ögat :)

Nä första han skrev var besök på akuten, läs gubbe innan du skriver

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Mycket enkelt så förmedlades denna tjänst genom PLI language institute i Nonthaburi där jag jobbade några år på 90 talet.

 

Miss Penprapa var för övrigt ägare och god vän till mig.

 

Tyvärr blev arbetsbördan för stor så jag tackade för mig efter några månader men lönen var hyfsad 40.000 baht i månaden.

 

BTT

Häftigt att du fortfarande är förstahandsvalet så här långt efteråt. Förstår att du har fruktansvärt bra kvalifikationer. Chulalongkorn university är ju inte en arbetsplats som anställer vem som helst.

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag antar det var fler ställen du jobbade på i Nonthaburi för det var väl där du tidigare tjänade 6,000 baht/mån. Du verkade tidigare nöjd med att ha lägre än lagstadgad minimilön eller så minns jag väl fel. Kul iaf att du gör ett sånt bestående intryck så att du är förstavalet 25 år senare, till en hög statlig tjänst dessutom, mäkta imponerande broder även om jag kanske har mina mikroskopiska tvivel om äktheten i detta.

Se upp bara, vad jag tidigare förstått genom min bättre hälft så är Director den lagstadgat ansvariga och kan sitta illa till vid exempelvis en skatterevision 😉

 

Berätta mer :-)

 

/ SatanG

I fantasin klarar man sig med låg lön väldigt länge, arbetstillstånd tror jag ej heller man behöver. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Nä första han skrev var besök på akuten, läs gubbe innan du skriver

SöS akuten givetvis......

Han skrev inte SoS akuten, men gissar att du inte förstår....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 minut sedan, skrev Boa52:

Nä första han skrev var besök på akuten, läs gubbe innan du skriver

Och vad är det för skillnad på akuten och sös-akuten förutom var de ligger?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Och vad är det för skillnad på akuten och sös-akuten förutom var de ligger?

Nu krånglar du till det för ingenjör orm.......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Förstår det men du är nog ganska unik i situationen. Nog inte många fattigpensionärer som kan köpa hus i Thailand.

 

Däremot hyra hus för 5-10000 baht kan man ju.

 

BTT

Om hade varit i Thailand så kanske du upptäckt att de flesta köpte/byggde sitt hus innan pensionen medans de jobbade

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev måne:

Vad är det då som driver dessa till att bryta sina löften,okunskap?Är det OK med valfläsk bara för att få makten?Att makten ska vara demokratisk efter medborgarnas behov och önskemål måste väl vara prio ett.Nu ställer jag frågan i fel tråd,men lite OT är det eftersom jag är pensionär och gift med en thai och har hus i Thailand 

Så länge jag minns har politiker lovat nåt och sen av olika anledningar inte kunnat genomföra dessa vallöften. Sen finns det medborgare som hakar upp

sej på den minsta sak utan att se helheten, ibland går inte saker att genomföra även om man har vunnit valet. Det är väl demokrati att lyssna på andra partier

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

SöS akuten givetvis......

Han skrev inte SoS akuten, men gissar att du inte förstår....

Han skrev akuten OK

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13
3 minuter sedan, skrev Boa52:

Så länge jag minns har politiker lovat nåt och sen av olika anledningar inte kunnat genomföra dessa vallöften. Sen finns det medborgare som hakar upp

sej på den minsta sak utan att se helheten, ibland går inte saker att genomföra även om man har vunnit valet. Det är väl demokrati att lyssna på andra partier

 

Hur många vallöften får de svika innan det inte räknas som gnäll?

s54.png.e6a49a3502dc61b2cac3395e5187fe8b.pngs55.jpg.d209ecdf959f01cda3297d0dc755748e.jpg

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Han skrev akuten OK

Inte ok.

Notera också sista raden...... vore klädsamt för dig själv om du följde det rådet.

240417899_Skarmavbild2018-08-08kl_18_25_24.png.e24bb70013274fb54464d975b793c4c0.png

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Boa52:

Han skrev akuten OK

Varför hävdade du att jag skrivit vårdcentralen då?

 

Akuten betyder akutmottagningen på ett sjukhus. Om det är SöS eller nåt annat sjukhus spelar väl ingen roll? Och det är definitivt inte nån vårdcentral som du yrar om.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Varför hävdade du att jag skrivit vårdcentralen då?

 

Akuten betyder akutmottagningen på ett sjukhus. Om det är SöS eller nåt annat sjukhus spelar väl ingen roll? Och det är definitivt inte nån vårdcentral som du yrar om.

Helt rätt men i Umeå har vi akuten på en vårdcentral nu också, Vad jag hänger upp mej på är att du vill få det till att det är orättvist 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...