wavis Inlagd Augusti 31, 2019 Dela Inlagd Augusti 31, 2019 8 timmar sedan, skrev Tallviking: Tog en promenad i skogen i morse Svart trumpetsvamp !!, varit ute i dag med darlingen o plockat kantarell smörsopp o calle i massor på jaktmarken , Men under alla år jag gått och plockat svamp så är det gäkligt sparsamt med svart trumpetsvamp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
swedenfarang Inlagd September 1, 2019 Dela Inlagd September 1, 2019 Druckit öl. Kommit ut som bibben/stein. Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 1, 2019 Dela Inlagd September 1, 2019 7 timmar sedan, skrev wavis: Svart trumpetsvamp !!, varit ute i dag med darlingen o plockat kantarell smörsopp o calle i massor på jaktmarken , Men under alla år jag gått och plockat svamp så är det gäkligt sparsamt med svart trumpetsvamp Vi brukar hitta ganska mycket varje år (förutom förra året med torkan) Leta under hasselbuskar/träd för där finns dom ofta men är svåra att se. Dom kommer ofta inte förrän oktober Här är från förrförra året Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pust Inlagd September 1, 2019 Dela Inlagd September 1, 2019 Chefen började prata om vinterarbete,måste fundera lite sa jag. Har funderat klart,så blir svaret👍😁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kötthandlarn Inlagd September 1, 2019 Trådstartare Dela Inlagd September 1, 2019 Hälsat på min mor på onkologen/jubileumskliniken på Sahlgrenska sjukhuset idag......... Ingen vacker syn och det är nog inte lång tid kvar nu......... Det var inte länge sedan vi träffades men nu har hon magrat av ngt helt otroligt, har blåmärken över hela kroppen och ser minst 15 år äldre ut......... Fan, vad jobbigt det är att se sin mor förtvina........☹️ Fuck cancer........🤬 Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre! Livet är bara ett väntrum på döden! Det är aldrig försent att ge upp! Ett försök är det första steget till ett misslyckande! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd September 1, 2019 Dela Inlagd September 1, 2019 13 timmar sedan, skrev Tallviking: Vi brukar hitta ganska mycket varje år (förutom förra året med torkan) Leta under hasselbuskar/träd för där finns dom ofta men är svåra att se. Dom kommer ofta inte förrän oktober Här är från förrförra året Impad att se så mycket svart trumpetsvamp , Finns inte så mycket i mina skogar o i mitt tycke den bästa matsvampen , Själv varit ute i dag med darlingen o plockat calle o kantarell Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wavis Inlagd September 1, 2019 Dela Inlagd September 1, 2019 Blev en helg i husvagnen på jakten med darlingen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 2, 2019 Dela Inlagd September 2, 2019 6 timmar sedan, skrev wavis: Blev en helg i husvagnen på jakten med darlingen... Nice bilder, när jag såg första bilden tänkte jag att jag ska ställa frågan "tycker du de där burarna är bra", men när jag scrollade ned så insåg jag att jag inte behövde ställa frågan Något jag saknar från Sverige är just det man ser på dina bilder, skogen och just kräftfiske, även om jag aldrig kom överens med de plastburar du har, men uppenbarligen fungerar dem för dig👍 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 2, 2019 Dela Inlagd September 2, 2019 Ähhh nu saknar jag kräftfiske visserligen fått lite skapliga flundror nu på morgonen på Gotland(glömde att fota) Men här fick vi en skaplig kräfta för nått år sen. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tong jai Inlagd September 2, 2019 Dela Inlagd September 2, 2019 Firat junior, 10 år idag. En cykel behövdes och lite nya skor.Själv har jag tagit fram resväskan ur garderoben, åker inte förens på torsdag men den behöver dammas av. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ellim63 Inlagd September 2, 2019 Dela Inlagd September 2, 2019 Idag har det varit fullt upp med att göra plommonchutney... Och nu provsmak med en bit castello.. fantastiskt gott! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pust Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 Slit o släp,nu ska man trängas med en massa turister också😁👍 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
judazzz Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 Satt i en ny porslins krona. Väldigt kompetent tandläkare. Kostnad 6500 baht. Undrar om man får en undersökning med röntgen för samma summa hos en tandläkare i Sverige...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wuttan Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 26 minuter sedan, skrev judazzz: Satt i en ny porslins krona. Väldigt kompetent tandläkare. Kostnad 6500 baht. Undrar om man får en undersökning med röntgen för samma summa hos en tandläkare i Sverige...? Fick en ny krona samt röntgen förra veckan. 1033kr gick det på ca: 3200thb. Gjorde undersökning i Pattaya i december då jag tappat en lagning. Hon sa att jag var tvungen att rotfylla samt en ny krona. Det skulle kosta runt 16k Thb. När jag kom hem till Sverige så beställda jag tid direkt. Röntgen och en temporär lagning och hon undrade varför jag skulle behöva rotfylla då det inte behövdes. Den röntgen och den temporära lagningen gick på ungefär 1200kr då jag fick en akuttid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
judazzz Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 4 hours ago, Kingen said: Fick en ny krona samt röntgen förra veckan. 1033kr gick det på ca: 3200thb. Gjorde undersökning i Pattaya i december då jag tappat en lagning. Hon sa att jag var tvungen att rotfylla samt en ny krona. Det skulle kosta runt 16k Thb. När jag kom hem till Sverige så beställda jag tid direkt. Röntgen och en temporär lagning och hon undrade varför jag skulle behöva rotfylla då det inte behövdes. Den röntgen och den temporära lagningen gick på ungefär 1200kr då jag fick en akuttid. Okej. Där jag är listad kostar en undersökning 1500 kronor. Olika kliniker verkar ha olika priser både i Thailand och i Sverige. I mitt fall hade jag en temporär krona och rotfyllning gjord i Sverige. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wuttan Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 1 timme sedan, skrev judazzz: Okej. Där jag är listad kostar en undersökning 1500 kronor. Olika kliniker verkar ha olika priser både i Thailand och i Sverige. I mitt fall hade jag en temporär krona och rotfyllning gjord i Sverige. Tror inte det skiljer sig så mycket mellan tandläkare i Sverige. Undersökningen brukar vara lite dyrare då som ofta ta bort tandsten samt ny röntgen. Frugan satte tandställning i Thailand för en massa år sen.. När hon gick till tandläkaren i Sverige så skakade tandläkaren på huvudet och rev ut skiten och satte dit en ny tandställning. Det blev inte billigt men det blev riktigt gjort och bra blev det. Tror frugan betalade 30k kr för tandställningen i Sverige med i priset ingick alla besök och undersökningar och allt vad det innebar, två år hade hon tandställningen. Skiten hon satte i Thailand kostade ca 6000kr men det krävdes ett antal återbesök så vad det hade kostat i slutänden vet jag inte? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broskan Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 2 timmar sedan, skrev Kingen: Fick en ny krona samt röntgen förra veckan. 1033kr gick det på ca: 3200thb. Gjorde undersökning i Pattaya i december då jag tappat en lagning. Hon sa att jag var tvungen att rotfylla samt en ny krona. Det skulle kosta runt 16k Thb. När jag kom hem till Sverige så beställda jag tid direkt. Röntgen och en temporär lagning och hon undrade varför jag skulle behöva rotfylla då det inte behövdes. Den röntgen och den temporära lagningen gick på ungefär 1200kr då jag fick en akuttid. Du får väl inte en ny krona för 1033kr? 10.000nok fick jag pris på här i Norge (pris förra veckan) gjorde en tillfällig rotfyllning först för 1.800nok. I Pattis fick jag pris på samma tand i mars 12.000bht totalpris. Har gått igenom samma process för några år sen: "Om jag fått frågan om var de lyckligaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där varje människa har en ståuppkomikers talang." Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wuttan Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 (ändrad) 5 minuter sedan, skrev Broskan: Du får väl inte en ny krona för 1033kr? 10.000nok fick jag pris på här i Norge (pris förra veckan) gjorde en tillfällig rotfyllning först för 1.800nok. I Pattis fick jag pris på samma tand i mars 12.000bht totalpris. Har gått igenom samma process för några år sen: Varför fick jag inte det? Skulle jag ljuga om det menar du? Nu gjorde jag det i Sverige och inte i Norge. Det jag glömde säga var att jag fick göra avdrag som försäkringskassan täcker. Så jag fick en ny tid innan den 24 Januari då jag hade mer avdrag att hämta från försäkringskassan. Höga skatter är inte alltid så dumt! 😀 Ändrades September 3, 2019 av Kingen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 Kollat in Kalmar... Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Broskan Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 (ändrad) 6 minuter sedan, skrev Kingen: Varför fick jag inte det? Skulle jag ljuga om det menar du? Nu gjorde jag det i Sverige och inte i Norge. Pris hos Folktandvården i Sverige. Då har du hittat en billig tandläkare bara gratulera. Ref: https://folktandvarden.vgregion.se/praktisk-information/priser/ Ändrades September 3, 2019 av Broskan "Om jag fått frågan om var de lyckligaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där varje människa har en ståuppkomikers talang." Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 13 minuter sedan, skrev Soengsang: Kollat in Kalmar... Borde inte du skaffa en dekal och sätta i aktern “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wuttan Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 2 minuter sedan, skrev Broskan: Pris hos Folktandvården i Sverige. Då har du hittat en billig tandläkare bara gratulera. Ref: https://folktandvarden.vgregion.se/praktisk-information/priser/ Jag får göra en pudel. Sån krona fick jag inte jag trodde när man byggde upp i stort sett hela tanden att det är detsamma som en krona? Så fel av mig, få skylla på att jag inte är nån tandläkare. Så jag sökte själv efter specifikt efter tandkrona. "Eftersom priset för en porslinskrona är ca 6 000 kr ger tandvårdsförsäkringen 1 500 kr i ersättning. Denna betalas från försäkringskassan direkt till tandläkaren. Detta innebär att man får räkna med en kostnad på ca 4 500 kr (ur egen ficka) för att få en tandkrona." Jag fick med ersättning från försäkringskassan, den låg på 995kr. Så uppbyggnaden för min tand samt röntgen gick på 2k kr ungefär utan ersättning från försäkringskassan. Så jag pudlar angående kronan. Hur som så blev det bra mycket billigare än vad det skulle kosta i Thailand, då jag även slapp rotfyllning vilket hon skulle göra i Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
judazzz Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 8 minutes ago, Kingen said: Varför fick jag inte det? Skulle jag ljuga om det menar du? Nu gjorde jag det i Sverige och inte i Norge. Det jag glömde säga var att jag fick göra avdrag som försäkringskassan täcker. Så jag fick en ny tid innan den 24 Januari då jag hade mer avdrag att hämta från försäkringskassan. Höga skatter är inte alltid så dumt! 😀 När jag gjorde en google sökning kom dessa två upp: Priser för porslinskronor Priset för en tandkrona i porslin är ca 6 000 kr. Då är inte eventuell ersättning från försäkringskassan inräknad. Tandvårdsförsäkringen (tandvårdsstödet) har ett högkostnadsskydd som ersätter 50% av alla nödvändiga tandvårdskostnader över 3 000 kr. Eftersom priset för en porslinskrona är ca 6 000 kr ger tandvårdsförsäkringen 1 500 kr i ersättning. Denna betalas från försäkringskassan direkt till tandläkaren. Detta innebär att man får räkna med en kostnad på ca 4 500 kr (ur egen ficka) för att få en tandkrona. Priset för en stifttand (rotfyllning, stift och krona) är ca 8 000 kr. Här ger tandvårdsstödet 2 500 kr vilket ger en egen kostnad om ca 5 500 kr. Vid stora tandvårdsbehandlingar täcker tandvårdsförsäkringen 85% av alla kostnader som överstiger 15 000 kr. https://www.plastikoperationer.net/kronor-tandkronor-porslinskronor Åtgärd Behandling Vårt pris Referenspris Kommentar Tandstödd protetik 800 Permanent tandstödd krona, en per käke 6 375 5 755 https://folktandvarden.vgregion.se/siteassets/praktisk-information/prislistor/prislista-allmantandvard-folktandvarden-vastra-gotaland-190115.pdf https://folktandvarden.vgregion.se/praktisk-information/priser/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Oregistrerad Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 Blev en paj, varm äppelpaj med kall vaniljsås Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd September 3, 2019 Dela Inlagd September 3, 2019 (ändrad) 3 timmar sedan, skrev Broskan: Pris hos Folktandvården i Sverige. Då har du hittat en billig tandläkare bara gratulera. Ref: https://folktandvarden.vgregion.se/praktisk-information/priser/ Gjorde detta i Sverige hos en privat iranier, det gick på ca 5000.- för en tand inkl löstand och röngten! Nu gick en tand av jäms med tandköttet och nya tandläkaren som är från Italien säger att ca 5000.- kostar detta denna gång! Inte farligt dyrt! Ändrades September 3, 2019 av audirs2 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu